Beste allen,
Daar ik nieuw ben op dit forum weet ik niet of mijn vraag op deze plaats gepost mag worden, maar aangezien dit over een IC gaat, die waarschijnlijk stuk is, en moet vervangen worden op de printplaat heb ik een vermoeden dat dit de juiste plek is.
Mijn vraag:
Weet iemand welk onderdeel, en waar te bestellen, dit is (zie bijlagen).
Het gaat om een elektromotor van een pelletkachel die het toerental niet meer waarneemt. Zonder deze waarneming start de kachel niet op. Op de as van de motor is een magnetisch wiel gemonteerd. Het magnetisch veld wordt waargenomen door een chip die de data op zijn beurt doorstuurt naar het moederbord.
Volgens informatie ontvangen van Farnell zou het om een IC gaan van het SMD-type (het zegt mij allemaal niets). Men stelt voor om volgende switch te gebruiken, de A1220ELHLX-T, maar bij nader inzicht gaat het hier om een switch (aan-uit) welke volgens mij niet de juiste is.
Op de IC staat A 80-L, wat niet goed zichtbaar is op de foto.
Indien er iemand is die mij verder kan helpen met nuttige informatie zodat we het onderdeel kunnen laten herstellen,welkom.
Alvast bedankt voor jullie tijd,
Georges
SMD klopt wel. Maar zegt niet veel. Daar zijn er miljoenen van. Dat zegt alleen dat de chip op de oppervlakte van de printplaat is vastgesoldeerd, dus zonder dat de pootjes door de print heen gaan zoals ooit gebruikelijk was.
Een Hal schakelaar ligt inderdaad wel voor de hand. Die detecteert de stand van de magneet en schakelt 1 of meer keer per omwenteling. De processor weet dan of en hoe snel de motor draait.
Waarom denk je dat het niet de juiste switch is?
[Bericht gewijzigd door deKees op (21%)]
Dag Kees,
Bedankt voor je reactie.
Omdat ik het volgende gelezen heb en met mijn kennis van zaken (bijna geen
) lees ik dat bij een bepaalde stand van de magneet de output op "on" staat of op "off". Ik zie het dan als aan/uit switch. Vandaar dat ik denk/dacht dat het niet de juist switch is:
DESCRIPTION
The A1220, A1221, A1222, and A1223 Hall-effect sensor ICs are extremely temperature-stable and stress-resistant devices especially suited for operation over extended temperature ranges to 150°C. Superior high-temperature performance is made possible through dynamic offset cancellation, which reduces the residual offset voltage normally caused by device overmolding, temperature dependencies, and thermal stress. Each device includes on a single silicon chip a voltage regulator, Hall- voltage generator, small-signal amplifier, chopper stabilization, Schmitt trigger, and a short-circuit protected open-drain output to sink up to 25 mA. A south pole of sufficient strength turns the output on. A north pole of sufficient strength is necessary to turn the output off.
An onboard regulator permits operation with supply voltages of 3 to 24 V. The advantage of operating down to 3 V is that the device can be used in 3 V applications or with additional
De vraag is:
Is de sensor idd defect waardoor de mcu geen pulsen binnen krijgt?
Of
Is de sensor OK maar is de mcu defect?
Of
Is er wat anders aan de hand?
Zonder multimeter/scoopje/kennis is het gissen met de natte vinger....
Zelfs met deze 3 is succes niet verzekerd...
Op dinsdag 28 januari 2025 16:34:01 schreef OXO:
De vraag is:
Is de sensor idd defect waardoor de mcu geen pulsen binnen krijgt?
Of
Is de sensor OK maar is de mcu defect?
Of
Is er wat anders aan de hand?
Zonder multimeter/scoopje/kennis is het gissen met de natte vinger....
Zelfs met deze 3 is succes niet verzekerd...
OXO,
Als test heb ik een andere sensor op de motor geplaatst, eentje met hetzelfde principe en dan werd het toerental wel waargenomen. Ik veronderstel dus dat het aan de sensor ligt. Mag ik dan stellen dat wanneer de chip (het zwarte stukje met A 80-L op) vervangen wordt het toerental weer wel waargenomen zal worden?
Bedankt om mee te denken,
Georges
Zo een sensor geeft schakel-pulsen als de motor draait. Bij elke omwenteling 1 of meer pulsen, afhankelijk van de magneet. De controller kan daaruit bepalen hoe snel de motor draait door de tijd tussen de pulsen te meten en de pulsen te tellen.
Een defecte sensor kan dus nooit de reden zijn dat de motor niet start, want als de motor stilstaat krijg je sowieso nooit pulsen.
Dus ik zou denken dat de motor wel start, maar weer snel uitvalt als de controller geen pulsen krijgt en daardoor in foutmode gaat.
Als test heb ik een andere sensor op de motor geplaatst... en dan werd het toerental wel waargenomen. Ik veronderstel dus dat het aan de sensor ligt.
Dan gaat het idd de sensor zijn.
Is het complete sensorprintje niet meer als wisselstuk leverbaar?
Men stelt voor om volgende switch te gebruiken, de A1220ELHLX-T,
De A80L is de obsolete A3280LT van Allegro.
Vervanger hiervoor is idd de voorgestelde Allegro A1220LH
Bij de A3280LT is GND pin 2 en tab inwendig doorverbonden.
De A1220LH heeft geen tab maar wel zijn pin 2 op die positie.
Dat moet dus lukken mijn inziens.... beterkoop dan 0,889€ exc btw zal het niet worden 
Op dinsdag 28 januari 2025 18:35:05 schreef Gatekeeper:
misschien dat het zo lijkt op de foto ,maar ik vindt de solderingen van de connector er niet lekker uit zien ,net of ze alle 3 los zitten.misschien even de connector op nieuw solderen.?
[bijlage]
Na opkuisen ziet de sensor er zo uit, alles zit mooi vast
Op dinsdag 28 januari 2025 18:17:12 schreef deKees:
Zo een sensor geeft schakel-pulsen als de motor draait. Bij elke omwenteling 1 of meer pulsen, afhankelijk van de magneet. De controller kan daaruit bepalen hoe snel de motor draait door de tijd tussen de pulsen te meten en de pulsen te tellen.Een defecte sensor kan dus nooit de reden zijn dat de motor niet start, want als de motor stilstaat krijg je sowieso nooit pulsen.
Dus ik zou denken dat de motor wel start, maar weer snel uitvalt als de controller geen pulsen krijgt en daardoor in foutmode gaat.
Kees,
De motor draait normaal, maar door afwezigheid van het waarnemen van het toerental wordt de kachel softwarematig uitgeschakeld. Het is een motor die de rookafvoer verzorgd, men heeft dit ingebouwd voor de veiligheid. Op oudere kachels/motoren is de sensor niet aanwezig.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Als ik dat printje zie vraag ik me af of er nog verbinding is tussen pootje 1 en de aansluiting op de connector, want dat spoor ziet er allerminst fris uit en zou zelfs een breuk kunnen bevatten. Het lijkt me ook niet origineel en ontstaan bij wat ruwer verwijderen dan strikt noodzakelijk is.
Het middelste pinnetje van de sensor oogt overigens toch echt alsof die een rotte soldering bevat. Ik zit nog met en griepkop en voel daarom niets om er even een plaatje met markering van te maken.
Op dinsdag 28 januari 2025 21:28:47 schreef weardguy:
Als ik dat printje zie vraag ik me af of er nog verbinding is tussen pootje 1 en de aansluiting op de connector, want dat spoor ziet er allerminst fris uit en zou zelfs een breuk kunnen bevatten. Het lijkt me ook niet origineel en ontstaan bij wat ruwer verwijderen dan strikt noodzakelijk is.Het middelste pinnetje van de sensor oogt overigens toch echt alsof die een rotte soldering bevat. Ik zit nog met en griepkop en voel daarom niets om er even een plaatje met markering van te maken.
Guy,
Ik bekijk het nog eens nader
Georges
BTW, veel beterschap
Op dinsdag 28 januari 2025 19:07:13 schreef OXO:
[...]
De A80L is de obsolete A3280LT van Allegro.
Vervanger hiervoor is idd de voorgestelde Allegro A1220LH
Bij de A3280LT is GND pin 2 en tab inwendig doorverbonden.
De A1220LH heeft geen tab maar wel zijn pin 2 op die positie.
Dat moet dus lukken mijn inziens.... beterkoop dan 0,889€ exc btw zal het niet worden
FF schrikken bij Mouser, de chip kost bij hun 0,874 ex BTW, verzendkosten 20 euro 
Wat weardguy zegt, het middelste pootje van het IC lijkt niet vast te zitten? Net of het pootje boven het soldeer zweeft. Maar kan bedrog zijn...
Net zoals bij alle halfgeleiders is de middenste pin altijd verbonden met de tab... of het moet een insulated tab zijn.
Verder zou ik niet weten waarom de layer onder de sensor de middenste GND pin en de tab niet met elkaar zou verbinden
FF schrikken bij Mouser, de chip kost bij hun 0,874 ex BTW, verzendkosten 20 euro
Daarom is een compleet sensorprintje mss beterkoop
[Bericht gewijzigd door OXO op (25%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 28 januari 2025 21:53:21 schreef Georgesvd:
[...]FF schrikken bij Mouser, de chip kost bij hun 0,874 ex BTW, verzendkosten 20 euro
Ja, maar als je het typenummer weet dan kan je googlen op
<typenummer> site:.nl
Dan krijg je mogelijk hits op een nederlandse site. Anderzijds, als je een hallsensor (e.g. SOT23) vind kan je proberen of je het passend kan maken. Het zal niet zo heel veel uitmaken welke je koopt voor deze toepassing. Ik verwacht dat een hoop verschillende zullen werken.
Heeft de bestaande een open collector output? Zonee, dan kan het iets ingewikkelder worden.
Op dinsdag 28 januari 2025 21:11:27 schreef Georgesvd:
[...]Na opkuisen ziet de sensor er zo uit, alles zit mooi vast
Maar het heeft helaas niet geholpen, maak ik daar op uit?
Voor particuliere bestelling van Farnell artikelen is hij verkrijgbaar via de website Sinuss.nl
https://sinuss.nl/products/a1220llhlx-t-hall-effect-latch-aec-q100-22g…
1,64€ incl btw, verzendkosten 5,95€
[Bericht gewijzigd door OXO op (17%)]
Op dinsdag 28 januari 2025 22:39:57 schreef OXO:
Net zoals bij alle halfgeleiders is de middenste pin altijd verbonden met de tab... of het moet een insulated tab zijn.
Verder zou ik niet weten waarom de layer onder de sensor de middenste GND pin en de tab niet met elkaar zou verbinden[...]
Daarom is een compleet sensorprintje mss beterkoop
Dag OXO,
thx,
enig idee waar ik hiervoor terechtkan?
Ik ga eerst nog het voorstel van Guy en andere nader bekijken en de soldeerpunten nieuw leggen en kom hier dan op terug.
Op woensdag 29 januari 2025 18:27:33 schreef Gatekeeper:
[...]Maar het heeft helaas niet geholpen, maak ik daar op uit?
Voorlopig niet, neen.
Op woensdag 29 januari 2025 18:03:33 schreef rew:
[...]Ja, maar als je het typenummer weet dan kan je googlen op<typenummer> site:.nl
Dan krijg je mogelijk hits op een nederlandse site. Anderzijds, als je een hallsensor (e.g. SOT23) vind kan je proberen of je het passend kan maken. Het zal niet zo heel veel uitmaken welke je koopt voor deze toepassing. Ik verwacht dat een hoop verschillende zullen werken.
Heeft de bestaande een open collector output? Zonee, dan kan het iets ingewikkelder worden.
Hey Rew,
Een expert op dit vlak ben ik niet en weet dus geen antwoord op je vraag: "Heeft de bestaande een open collector output?"
Ik ga eerst nog proberen de soldeerpunten te vernieuwen...
Georges
Op woensdag 29 januari 2025 19:11:34 schreef OXO:
[...]
Voor particuliere bestelling van Farnell artikelen is hij verkrijgbaar via de website Sinuss.nl
https://sinuss.nl/products/a1220llhlx-t-hall-effect-latch-aec-q100-22g…
1,64€ incl btw, verzendkosten 5,95€
Oxo,
Ik veronderstel dat deze dezelfde functie heeft? Dit voor in het geval dat het nieuw leggen van de soldeerpunten geen resultaat opleveren.
https://sinuss.nl/products/a1220lua-t-ic-hall-effect-latch-3sip-allegr…
enig idee waar ik hiervoor terechtkan?
Idealiter bij de verkoper, invoerder, servicedienst of fabrikant van de kachel
Ik veronderstel dat deze dezelfde functie heeft?
Als zowel fabrikant Allegro als Farnell naar de A1220 verwijst als vervanger van de obsolete A3280 ?