Hallo iedereen,
Ik heb een vraag met betrekking tot de stroomvoorziening van een robot.
Wij doen mee aan rescue maze junior robocup en zijn hiervoor een robot aan het ontwikkelen, we zijn echter tot de conclusie gekomen dat we voor onze robot een best krachtig accupaket nodig hebben voor alle motoren, sensoren, etc.
Ons huidige accupaket voldoet aan alle voorwaarden en kan genoeg spanning leveren, het probleem is echter dat deze elke 30 min leeg is en dus vervangen zal moeten worden door een ander accupaket, wat op zich geen probleem is, buiten het fijt dat de rasbarry pi elke keer een min of 10 nodig heeft om opnieuw op te starten.
Nu had ik personelijk het idee om een iets smallere accu in de robot in te bouwen, die zal niet krachtig genoeg zijn om de robot te laten rijden, maar hij is wel krachtig genoeg om de pi aan te houden. Deze accu laden we gewoon via de grotere accu op, hier is dus geen probleem.
Wat echter wel een probleem is, hoe kan ik van de grote accu naar de kleie accu wisselen zonder dat ik voor een moment de stroom verlies.
(Ter verduudelijking: het is dus het idee dat hij kan wisselen op een kleinere accu als de grote accu vervangen moet worden of als de grote accu plits leeg zou zijn).
Heeft iemand ideeën?
Of weet misschien iemand mij in de goede richting te wijzen, zat zelf aan een relais te denken, maar die hebben per sé edn signaal nodig wat ik natuurlijk niet meer kan sturen als de accu leeg is 
Het gaat om een dc 5 volt connectie, moet wel 3A kunnen hebben, verder moet het op derobot passen dus iets van 30 cm gaat helaas niet passen 
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt voor de hulp:)
Vriendelijke groetjes Jordy
je hebt voor de raspberry pi UPS hat's, althans vroegah had ik er 1tje. Wellicht daar eens op zoeken. Verder rijst me echt de vraag waarom het 10 minuten duurt voor je pi geboot is, dat is wel hele erg lang.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik neem aan dat je motoren e.d. niet op 5 Volt werken. Dan zou een of twee 18650 in combinatie met een lader en step-up al kunnen. Die zijn geen 30cm.
Het idee is inderdaad om 18650 cellen als primaire bron te gebruiken maar omdat deze ook voor de ev3 gebruit word gaat deze maar 25 min mee, vandaar dat ik voor de pi een kleine back up accu wil hebben zodat die niet uit gaat als ik de primaire accu wil verwisselen
Je kunt die accu's toch paralel zetten met een diode tussen de beckup accu. De beckup accu laat je vast zitten en je accu's voor het rijden kun je dan verwisselen zonder je beckup accu los te halen.
Of je Rasbery Pi een aparte voeding geven die losstaat van je rij motoren.
Edit:
Je hebt uiteraard twee diodes nodig, maar de diode tussen de accu voor de motoren moet een stuk zwaarder zijn. Maar die zijn tekoop tot een paar 100A, dus dat is geen probleem. Het enige nadeel is dat je zo'n 0.7V spanningsval hebt. Maar dat zal niet zo heel erg zijn denk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jij denkt dat je moet schakelen tussen "main" en backup accu. Ik zou dat niet doen. Pi draait van de kleine accu en die laad je op vanuit de grote.
Je hebt al een DCDC converter om de pi op accuspanning te laten draaien. Koop gewoon een klein ding er bij als lader voor de kleine accu.
Als kleine accu voldoet gewoon twee 18650 cellen in serie. Laadspanning 8.4V. Een goedkope DCDC (ik zou als eerste poging een EUR 0.30 ding uit de kast trekken) regel je af op 8.4V. De pi laat je op de kleine accu draaien en die wordt bijgeladen als er een "grote accu" is aangesloten.