hallo

Ik heb een Samsung laptop NP905S3G-K02PL
ik heb SSD drive vervangen van 128gb naar 512gb
nu kan ik niet vanaf USB opstarten omdat het Boot device mist in de bios configuratie.
Ik heb de kaart gecontroleerd en main naar sub kabel opnieuw gecontroleerd.
alles is goed aangesloten.
waar zit t probleem?

daar mis ik de boot to device

En wat als je op dat groene vakje klikt? kun je dan niet kiezen?

dan kom ik bij instellingen maar uiteindelijk geen keuze voor Device

ik ben zover gekomen dat ik kan kiezen ik kies als 1e USB stick spaar deze instelling maar bij herstart vind hij de usb niet.
verschillende instelling geprobeerd
nog geen succes.
maar wel een stapje verder dat ik iig een keuze kan maken.

even voor de zekerheid, onderstaande ook geprobeerd?
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00091062/

een andere USB-stick (2.0) al geprobeerd.
ik heb zelf al eens meegemaakt dat een usb 3.0 stick niet herkend werd
geldt ook voor sommige USB 2.0 sticks

Staat secure boot uit?

De USB-stick, waar vanaf je wilt starten, start wel op op een andere computer?

Misschien dat je USB stick op een verkeerde manier gebrand is. Computer kan er niet van booten. Probeer een andere stick en vergewis je ervan dat hij op de goede manier gebrand is. Gebruik de juiste ISO met UEFI boot. Als hij gebrand is met legacy boot zal het allicht niet werken.

Je moet ook eens kijken in je handleiding, bij veel computers moet je een toets ingedrukt houden bij de start, waarna je dan een scherm krijgt waarvan je het device kan kiezen gevolgd door enter. Op mijn computer is dat toets F8. Je houd het ingedrukt en dan verschijnt een scherm waar je het boot device kan selecteren.

Ik mis hier wel de link met elektronica... :+

Ik mis de link naar elektronica ook even.
Maar ik zou het als volgt doen.
Oude harddisk er in, installeer Samsung Cloning software, die kan je zo downloaden.
Dan de nieuwe schijf met een externe usb naar sata kabel aansluiten en de oude schijf naar de nieuwe klonen.
Na wisselen start de pc met alles op vanaf de nieuwe.

Wil je windows ( of linux) vanaf een stick opnieuw installeren dan een zelfbootende stick maken en tijdens het opstarten een paar keer op F12 drukken, dan kom je bij veel computers in een bootmenu.

[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]

Al begrijp ik ook niet wat je probeert te doen, wil je Windows of Linux opnieuw installeren? Je kunt toch makkelijk je oude SSD klonen en dan is je laptop zoals hij vroeger was, niets aan de hand. Gewoon een nieuwe SSD met meer vrije plaats.

Ik heb een vermoeden dat deze laptop is gekomen na die leeggeplukte Dell van TS van 3 weken geleden ;)

Dat zou wel eens kunnen kloppen want de datum van die laptop staat op het jaar 2019... :P

1. Go to BIOS options by pressing F2 while on boot
  2. From ‘Advanced’ section disable ‘Fast BIOS Mode’
  3. Select ‘Save Changes and Reset’ from exit
  4. After reset go back into BIOS and select the USB stick from boot override

https://blog.radwell.codes/2012/08/aptio-bios-usb-boot/
https://youtu.be/PkRG4ihVv0A?si=rJfVqYvAcBf0nbHD
https://youtu.be/ZwNoYaFCgio?si=DpnRObLU0Sp5s7KX
https://tinyurl.com/2vy7599d

Dit is puur een software dingetje. Van mij mag CO dat óók mee pakken in een aparte categorie i.v.m. de concurrentie met andere fora. Gewoon omdat CO daar nóg beter van wordt dan het al is en dat slotjes uitdelen geen verbetering oplevert. O-) _/-\o_

Zeer juist! Wie hier dagelijks meeleest en leergierig is, maakt vaak aanstoot aan slotjes die er komen omdat er gewag wordt gemaakt dat de link met electronica ontbreekt. Had het probleem van ts vroeger ook al gehad, en loste het op door het iso bestand via cd-dvd aan te bieden.

Ik ben het hier niet mee eens.
Een enkele vraag waar we een regelmatig bezoeker van CO mee komt is natuurlijk prima, we kunnen elkaar vaak met een simpele tip helpen.
Maar er een computerforum van maken dat kan nooit de bedoeling zijn.
Er zijn meer dan voldoende andere fora waar deze vragen gesteld kunnen worden.

Voor TS nog een vraag:
Heb je de betreffende USB stick wel zelfbootend gemaakt?
Je zegt niet welk besturingssyeteem je er op wil zetten maar dat kan alleen maar met een zelfbootende stick, een "gewone" usb gaat de pc nooit vinden.
Wil je er windows op zetten dan bij microsoft de betreffende iso downloaden.
Gebruik media creation tool, die maakt van een USB stick een zelfbootende installatiestick.
Stop deze in de laptop en start op, start de installatie niet vanzelf dan tijdens starten F12 meerdere keren indrukken, dan komt er een boot menu, in de bios ga je dat niet vinden.

[Bericht gewijzigd door revado op (44%)]

ja, ik zit ook op tweakers, maar dat forum is zo groot en onoverzichtelijk, dat vele vragen van mij daar gewoon onbeantwoord bleven.

hier zit best veel pc kennis ook, en ook al is het minder electronica gerelateerd, vind ik wel dat een topic 'korte' tijd wel open mag blijven.

en dat is ook iets wat moderators hier toch doen. het is pas na enige tijd dat zuiver pc problemen een slotje krijgen. prima toch.

co is geen concurrentie van tweakers. maar als je dan wel kijk, hebben ze ginder een heeeeel groot topic over DIY thuis batterijen. dat is dan WEL electronica gerelateerd en dat sluiten ze ginder ook niet

Probeer es Ubuntu of Debian op een usb te zetten.
Deze booten vanaf de USB, (als je ze goed hebt geprogrammeerd)

Dan kun je Ubuntu draaien vanuit Ram, als dit opstart kun je met 1 klik installeren. Wat ik ook zou doen. Die specs van die laptop zijn zo laag, te laag voor deftig windows gebruik.

Dit compleet offtopic

En ik denk dat er ondertussen wel genoeg hints in de goede richting gegeven zijn.