rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 3 juni 2026 13:36:28 schreef Bavelt:
Het valt me wel op dat het PETG-filament er stevig op zit vastgeplakt na het printen.
Dan staat je nozzle iets te laag.
Ik heb twee creality printers en bij de tweede komt het dus zoals jij zegt niet vanzelf los. Volgens mij staat de nozzle dan iets te laag. Bij de eerste, zodra het afkoelt... Bijna altijd schiet het gewoon los bij de minste aanraking.
Op woensdag 3 juni 2026 15:46:48 schreef rew:
[...]Dan staat je nozzle iets te laag.
Dat hoeft niet maar kan wel. De eerste laagdikte kun je in de slicer vaak ook apart instellen. Wanneer de eerste laag te dik/vol is, wordt ze door de nozzle plat naar buiten geduwd; de eerste laag wordt dan overhellend randje ten opzichtte van de volgende lagen.
=> " ... Bij de eerste, zodra het afkoelt... Bijna altijd schiet het gewoon los bij de minste aanraking. ... "
Dat staat de nozzle-offset iets te hoog. PETG is zeer 'kleefkrachtig' en mag zelfs na afkoeling niet losschieten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 juni 2026 09:38:54 schreef Harm J Seef:
[...]Dat hoeft niet maar kan wel. De eerste laagdikte kun je in de slicer vaak ook apart instellen. Wanneer de eerste laag te dik/vol is, wordt ze door de nozzle plat naar buiten geduwd; de eerste laag wordt dan overhellend randje ten opzichtte van de volgende lagen.
De "laagdikte" voor de eerste laag maakt niet uit voor het overvullen van de eerste laag.
Als je daar 0.3 instelt zoals ik, dan rekent ie uit dat ie 0.4mm breed * 0.3mm hoog * 1mm lengte = 0.12mm3 aan filament nodig heeft per afgelegde mm. staat je nozzle 0.05 te laag (in werkelijkheid 0.25 terwijl 0.30 besteld), dan heb je te veel plastic, staat ie 0.05 te hoog heb je te weinig.
Stel je 0.2 in, dan moet ie 0.08mm3 extruderen en nog steeds als je nozzle 0.05 te laag staat dan is dat te veel en als je nozzle 0.05 te hoog staat heb je te weiig.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het ligt ook aan de dikte van het te printen object.
Een heel dun plaatje (1.5mm) met een groot hechtvlak (60mm) is eerder geneigd mee te rekken met het afkoelende bed.
Een massiever object met kleiner hechtvlak doet dat niet. PETG krimpt 0.2-1.0% (*) bij afkoelen, dus moet altijd loskomen.
(*) Afhankelijk van filament merk en bed temperatuur.
Ik heb inmiddels zwart filament bij 3D Jake gekocht.
En het eerste projectje is nog aardig gelukt: een afgebroken steuntje van een raamuitzetter opnieuw printen.
Wat ik wel lastig vind is het einde van het steuntje mooi rond te laten lopen.
Ik heb dat met een cylindertje gedaan, maar krijg hem niet echt goed.
Misschien is er een betere truc om een vierkant (cube) mooi rond te laten eindigen?
Morgen komt mijn Raspberry PI, dus een nieuwe uitdaging. Eerst dat ding aan de praat zien te krijgen, en kijken of ik mijn I2C Oledj schermpje er op aan kan sluiten.
Dan de OctoPrint image er op en zien wat er gebeurt..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Als ik een bescheiden raadgeving mag: begin maar met een "klassieke" beeldschermconfig, willekeurig standaardscherm met HDMI-kabel, dat werkt gegarandeerd. OLED en andere speeltjes kunnen later volgen. En let erop dat de voeding voldoende poef* heeft, 3 amp is niks teveel! Ook al wordt er voornamelijk tijdens het opstarten zoveel stroom gevraagd. Eens de boel stabiel draait is het doorgaans heel wat minder, de stroomopname hangt sterk af van de actieve periferie.
*poef: (znl.) zin, motivatie om te werken. In het hoognieuwnederlands: "oompf" of zoiets.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 4 juni 2026 22:36:19 schreef Bavelt:
Ik heb inmiddels zwart filament bij 3D Jake gekocht.
En het eerste projectje is nog aardig gelukt: een afgebroken steuntje van een raamuitzetter opnieuw printen.Wat ik wel lastig vind is het einde van het steuntje mooi rond te laten lopen.
Ik heb dat met een cylindertje gedaan, maar krijg hem niet echt goed.
Misschien is er een betere truc om een vierkant (cube) mooi rond te laten eindigen?[bijlage]
In plaats van een difference van 2 cylinders kun je misschien iets met rotate-extrude?
rotate_extrude(angle=80) translate([123,0]) scale([1,2,1]) circle(10);
Of iets
R=5;
linear_extrude(20){
circle(R);
translate([0,-R]) square([20,2*R]); ;
}
of
rotate_extrude(angle=80) translate([123,0]) scale([1,2,1]) circle(10);
translate([123,0]) scale([1,1,2]) sphere(10);
Of wat dacht je hiervan:
$fn=128;
difference(){
translate([0,55,0])
cube([14,24,14], center = true); // blokje
translate([0,60,-15]) // gat
cylinder(h=35, r=3);
}
scale([1,2.6,1]) rotate_extrude(angle=80) translate([21,0]) scale([0.6,1.4,1]) circle(5);
translate([21,0]) scale([0.6,1,1.4]) sphere(5);
Ja, het hangt van de magic numbers aan elkaar en het kan vast netter.
Ik maak van een cirkel een elips, plaats die uit het midden, en roteer-extrude dat. Daarna vervorm ik dát ook naar een elips, zodat het aansluit op het blokje / een langerekt armpje wordt. Als bij-effect wordt niet alleen de straal van de rotate-extrude groter in 1 richting, maar ook het armpje zelf. Dat komt hier niet slecht uit, daar niet van, maar het is een beetje de DC weerstand van een spoel...
Aan het eind plak ik er een vervormd bolletje aan, dat ik even ver uit het midden plaats.
Je kunt ook alleen het vervormde bolletje in je eigen ontwerp toepassen en het armpje wel vierkant houden. Maar het armpje is nu dus ook aan alle kanten rond 
Tjonge, wát een kunstwerk!
'roteer-extrude' , hoe bedénk je het, dan heb ik nog wel een achterstand in te halen!
Ik ben nu aan het printen met het zwarte PETG-Filament van 3DJake. Merk SUNLU.
Ik had hier ook al wit filament van, maar deze vloeit veel mooier vind ik. mooie gladde prints, zonder veel 'klonten', wat die witte nog wel eens heeft.
Een mooi klusje voor mijn Uebler fietsendrager. Tussen de wielsteunen gaapt een gat en daar maak ik nu een U-profiel als brug voor zodat de band er over heen kan rijden bij het opzetten. Dat had ik al gedaan met een aluminium profiel, maar de nieuwe E-bike heeft bredere banden en het aluminium had scherpe randen en hoeken en ik wilde de banden heel houden.
Meteen al een uitdaging: de lengte is 44 cm. Te groot voor een print, dus maar in tweeën.
Mijn printbed is 220 * 220, dus dat zou nét, maar dan ook net moeten kunnen.
Cura gaat er niet mee akkoord, Creality Print is milder, die wilde het wel slicen voor me.
Ik verleng de twee stukken met een extra plaatje en met schroefjes het spul maar tegen elkaar. Want een ingenieuze constructie met clips, of klik-verbinding (zoals op de stofzuigerslang), etc waag ik me nog niet aan ..
Het printstuk is 215mm geworden en ik had 219.5 opgegeven. Nu snap ik dat Cura het niet wilde slicen op mijn bed en ogenschijnlijk Creality Print wel. Op de image van CP zag het er uit of hij het bed idd helemaal gebruikte (bed is 220 x 220).
Maar blijkbaar wordt er toch een marge afgehaald en kun je niet het hele oppervlak gebruiken.
Mijn fietsbrug bestaat uit 2 delen. Die ga ik later verbinden met een hulpstuk. Die kan ik makkelijk printen.
Nu wilde ik de scherpe hoeken (vooral aan de voorkant) van de brug afronden.
Ik ben nog wat aan het stoeien geweest met Minowski maar kreeg het niet echt goed.
Dan mar een blokje uit de zijwand halen en een cilindertje voor in de plaats. Dat kan, maar volgens mij kan dat veel slimmer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedoel je zoiets?:
Je moet wel alles nog narekenen, minkowski heeft de nare eigenschap om de afrondingsradius er bij op te tellen... 
HarmP
Golden Member
Op zaterdag 6 juni 2026 11:02:27 schreef Bavelt:
Mijn fietsbrug bestaat uit 2 delen. Die ga ik later verbinden met een hulpstuk. Die kan ik makkelijk printen.
Nu wilde ik de scherpe hoeken (vooral aan de voorkant) van de brug afronden.
Ik ben nog wat aan het stoeien geweest met Minowski maar kreeg het niet echt goed.Dan mar een blokje uit de zijwand halen en een cilindertje voor in de plaats. Dat kan, maar volgens mij kan dat veel slimmer.
[bijlage]
Lange, smalle prints kun je langs de diagonaal van je printbed leggen (45 graden). Afhankelijk van de breedte kun je dan langere voorwerpen printen dan de breedte van je printbed.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op zaterdag 6 juni 2026 12:22:15 schreef Arco:
Je moet wel alles nog narekenen, minkowski heeft de nare eigenschap om de afrondingsradius er bij op te tellen...
Ik gebruik hiervoor altijd de modules die Rew heeft gedeeld. Heb je ook geen gedoe met de juiste getallen, gewoon de juiste afmetingen ingeven.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2597649#2597649
module fourcorners ()
{
children ();
mirror ([1,0,0]) children ();
mirror ([0,1,0]) children ();
rotate (180) children ();
}
module rcube (s, r)
{
x2 = s[0]/2-r;
y2 = s[1]/2-r;
z = s[2];
hull () {
fourcorners () translate ([x2, y2,0]) cylinder (r=r, h=z);
}
}
module bak (size, wt, r)
{
difference () {
rcube (size, r);
s = [ size[0] - 2*wt, size[1] - 2*wt, size[2]];
translate ([0,0,wt]) rcube (s, r-wt);
}
}
bak ([100,50,10],2,10);Ga ik allemaal proberen. Dank voor de bijdragen,
Ik ben nu al een paar uur aan het stoeien met de vandaag verkregen Raspberry Pi 3B+ .
Ik wilde de Wifi van het ding gebruiken, maar na 96 errors of zo stop ik naar even.
Allerlei foutmeldingen: ssh-error, host unreachable, missing parameters, sudo disabled, Connection refused, etc.
Vier keer de installatie overgedaan met Pi Manger
Vervolgens AI erbij gehaald en die laat me dingen in de router veranderen. Nog even en ik heb hier niks meer... 
Even maar een rustmomentje en die RaspBerry Pi maar even aan de kant. Dat is blijkbaar nog niet zo makkelijk.
Ik heb nog maar even de Raspberry aangezet. Ik krijg hem nu zover dat hij wil connecten vanaf mijn laptop.
Maar wat ik uit AI begrijp is dat het niet mogelijk is het ding mee te nemen naar een ander Wifi adres zonder dat je een HDMI scherm en muis/toetsenbord meeneemt.
Want hij kent dat netwerk niet.
Ik dacht dat ik misschien met een aanvullende Telefoon Hotspot zou kunnen werken maar dat kan blijkbaar ook niet.
Ik begreep dat hij zelf een Wifi Hotspot kunnen maken, maar dat is me niet gelukt. Teveel errors.
De Raspberry is dan een soort 'thuis-PC' en (in mijn geval althans) niet bruikbaar buitenshuis.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (14%)]
Ik heb voor de materie rond de Raspberry PI een nieuw topic gemaakt op 'Digitaal'.
Anders dwaalt het te ver af van het 3D-printen.
De geprinte fietsdrager heeft het na een eerste beurt begeven. 
"Krak.." . Het brak af bij de opstaande rand.
Te fragiel dus allemaal.
Dat wordt dus gewoon weer een aluminium gootje..
rew
Het kost was wennen om dingen wat "lomper" te maken dan zoals je ze commercieel zou zien: Omdat het constructie-materiaal minder sterk is dan wat je kan spuitgieten, heb je iets meer nodig.
Om het ideaal te maken heb ik een beugeltje bedacht, die ik aan de uiteinden kan vastmaken en over de steun hang.
Het ontwerp is wel gelukt, maar kan de printer dit wel goed printen? De 2e ring hangt volgens mij voor de printer in de lucht.
Edit het is de printer wel gelukt, zij het met wat steundraadjes en een beetje vervorming.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (14%)]
Het beugeltje begint al aardig vorm te krijgen.
Maar wat het lastige is, in welke richting ik het ding ook print, er is altijd wel een zwevend gedeelte.
Met als resultaat door de printer gespannen hulpdraadjes etc.
Hoe los je zoiets nu op?