Op mijn modelspoorbaan zet ik naast treinen ook Viessmann Car Motion vrachtauto's in, deze rijden over een magneetstrip, rijden/stoppen met instelbare intervaltijd perfect via magneetsysteem.

De vrachtauto's/aanhangwagens hebben een laadbak waarin ik het vervoer van goederen en laden/lossen wil imiteren met een licht piepschuim blokje voorzien van een metalen plaatje.
Een servo motor verbonden met elektrische magneet moet op de lading zakken en daarna, deze lading verticaal naar boven bewegen (slag ca. 4/5 cm.). De vrachtauto rijdt leeg weeg, de volgende stopt op dezelfde plaats en de servo komt weer in bedrijf en laat de lading zakken in de laadbak, waarna de magneet van spanning afgaat en de lading in de laadbak achterblijft. De servo met magneet keert weer terug naar de bovenliggende uitgangspositie en de nu beladen vrachtauto rijdt weg.

Mechanisch geen ruimtevaartkunde, maar de schakeling voor mij wel nl. 0-kennis elektronica!
Als leek denk ik, dat een mechanisch contact (druk/aanraking door vrachtauto bij stop) maar ook een elektronisch oog het signaal kan geven aan de servo motor te gaan bewegen en gelijktijdig de elektromagneet inschakelt. De daalslag tot op de lading is mechanisch via de slag van de server in te stellen, maar de servo met weer 'n signaal krijgen retour te keren, de servo stopt maar de magneet blijft dan in werking. Bij het stoppen van een 2e vrachtauto (exact dezelfde) zelfde procesgang maar zodra servo naar beneden staat moet de magneet uitgeschakeld worden. De variant in de schakeling zit dus in het al dan niet inschakelen van de magneet.

Met het Viessmann Car systeem (elektronica/functies in chip in auto's) kunnen geen elektronische koppelingen gelegd worden.

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen aan 'n reeds bestaand product of verwijzen naar iemand, die dit kan bouwen voor mij (8 units).

Mijn dank!