Ik heb een abb 3 fase energiemeter c13 110-101. Ik ga de 3 fasen voor 3 verschillende apparaten gebruiken.

Nu heb ik eerst eens getest op 1 fase door een lampje aan te sluiten. De lamp doet het maar op de meter wordt een negatief vermogen weergegeven.

Abb geeft de volgende suggesties bij een negatief vermogen:

Primaire stroom loopt in de verkeerde richting door de stroomtransformator.
Spanningen zijn niet correct aangesloten (let op de juiste volgorde).
Stromen zijn niet correct aangesloten (let op de juiste volgorde en stroomrichting).

Het energiegebruik zal nu dus niet goed gemeten worden, maar mijn vraag is of ik het wel tijdelijk veilig kan gebruiken op deze manier?

Boven is in en onder is uit zo te zien, heb je het zo ook aangesloten?

Op maandag 3 februari 2025 16:56:23 schreef Benadski:
Boven is in en onder is uit zo te zien,

Hoe doe je dat?

e: ik vind wel dit, waarmee zelfs ik het wel zou durven aansluiten: :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (21%)]

Heb je de meter niet "omgedraaid", dat wil zeggen het voedende net komt binnen op klemmen 3, 6 en 9
terwijl de verbruik aangesloten is op klemmen 1, 4 en 7?

Tweede opmerking, ben je zeker dat je dit toestel kan gebruiken zonder stroomtransformatoren ?
In de handleiding staat
- base current 5A
- reference current 5A
- maximum current 40A
- minimum current 0.25A

Voor een lampje van 100W zal dit geen probleem geven, maar als je er straks een serieuze verbruiker achter zet, zal de stroom hoger zijn dan 5A en wordt het toestel misschien beschadigd.
De idee er achter is dat de te meten stroom met een stroomtrafo van 100/5 verlaagd wordt tot een veilige waarde van 5A. Terwijl vb een ontstartpuls die door de stroomtrafo uit komt toch hoger dan 5A mag zijn met een maximum van 40A.
Uiteraard moet er dan ook een omrekeningsfactor vb 100/5 = 20 geprogrammeerd worden en daarover is de handleiding ook heel summier.

Ik heb nog nooit met dit toestel gewerkt, dus het is aan anderen om mijn veronderstelling te bevestigen of te ontkrachten.

derde opmerking
De minimale meetstroom is 0.25A met een spanning van 230V komt dit overeen met 57.5 Watt.
Hoeveel vermogen heeft je testlamp nodig ? Als dit een led lamp is, vrees ik dat het opgenomen vermogen te laag is.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (10%)]

Bij mij zit de kabel die naar de apparaten gaat aan de bovenzijde. Begrijp ik het goed dat die aan de onderzijde had moeten zitten?

Is het wel veilig te gebruiken zo?

Ik zal er nog eens een stofzuiger met een hoger wattage dan een ledlamp op aansluiten.

Wat bedoel je met de bovenzijde ?
Ik neem aan dat er nummers op de aansluitklemmen staan.

de vermogensmeter is alvast gemaakt voor tweerichtingsverkeer, anders zou hij geen negatief vermogen aanduiden. Ik kan geen reden bedenken waarom dit een veiligheidsrisico zou inhouden.

Er is ook geen veiligheidsrisico.
Het aansluitplaatje is niet erg helder. De enige aanwijzing is de pijl rechtsonder die de (positieve) energierichting aangeeft. In de tekst van de installation manual wordt er verder niks over gezegd.

De enige aanwijzing is de pijl rechtsonder die de (positieve) energierichting aangeeft.

En met de juiste kwalificatie weet je natuurlijk ook dat zekeringen aan het begin van een kring zitten :X

Op maandag 3 februari 2025 18:50:51 schreef pamwikkeling:
derde opmerking
De minimale meetstroom is 0.25A met een spanning van 230V komt dit overeen met 57.5 Watt.

Dat leek vrij veel, dus heb ik de handleiding gegoogeld. :)
De 'minimum current' is de kleinste stroom waarvoor de meetnauwkeurigheid gegarandeerd binnen specificaties is. Die is hier inderdaad 0,25 A.

De kleinste stroom van waar af de meter gaat werken, al kan hij daar nog wat afwijken, heet de 'starting current'. Voor deze meter is die 20 mA, wat overeenkomt met zo'n 4,6 W. Dat leek al meer op wat ik op CO ook over bijv. draaischijfmeters had gelezen.

Handleiding
Definities

Voor verrekeningsmeters gelden wettelijke grenzen voor aanloop en doorloop.
Deze meter heeft een nominale stroomwaarde van 5A. Onder 0,2% van de stroom mag hij niet gaan lopen. Dat is dus onder 10mA.
Boven 0,6% van de stroom, dat is dus 30mA, moet hij gaan lopen.
De opgegeven starting current is 20mA, dus in het midden tussen die twee waarden.
Ik heb alleen nog niet gevonden of deze meter officieel is toegelaten voor verrekening.

Ha, ook weer keurig met pijltjes aangegeven. Moest wel even goed kijken, zo wit op wit..

Op maandag 3 februari 2025 16:27:02 schreef Henkie10:
Spanningen zijn niet correct aangesloten (let op de juiste volgorde).
Stromen zijn niet correct aangesloten (let op de juiste volgorde en stroomrichting).

Mijn Pa heeft een meter/logger die stroomtrafos gebruikt. Dan speelt dat. De stroomtrafo input L1 moet overeenkomen met de fase genaamd L1.

Bij dit apparaat speelt dat niet. Tenminste: die stroomtrafo aansluiting zit in het apparaat, dus dan zou er een productiefout inzitten. Dat geloof ik niet.

Kortom, zoals al eerder aangegeven, het enige wat kan is dat de stroom verkeerd door de stroomtrafo loopt. Hier kan dat alleen door boven en onder verkeerdom te doen.

Het enige nadeel van verkeerdom aangesloten laten wat ik kan bedenken is dat ALS het ding aan de nederlandse normen voldoet, dan moet ie voor "intern gebruik" de stroom aftappen VOOR het meetgedeelte. Door het andersom aan te sluiten zit het er nu na.

Op dinsdag 4 februari 2025 13:02:25 schreef rew:

Het enige nadeel van verkeerdom aangesloten laten wat ik kan bedenken is dat ALS het ding aan de nederlandse normen voldoet, dan moet ie voor "intern gebruik" de stroom aftappen VOOR het meetgedeelte. Door het andersom aan te sluiten zit het er nu na.

je bedoelt dat ie nu zijn eigen verbruik mee meet? ( dat houdt geen veiligheidsrisico in opzich )

Ander nadeel is dat de puls-uitgang geen pulsen geeft als het vermogen de verkeerde kant uitgaat (zou ik denken).

Ik vermoed dat ie bij iedere wh gewoon een pulsje geeft.

Tricky wat ie moet doen als je 0.9 op weg bent naar de volgende Wh puls en er wordt omgeschakelt van dal naar piek of andersom. Of als er van leveren naar consumeren geschakeld wordt.

Maar ik verwacht dat ie in "steady state" leveren dus gewoon iedere Wh een pulsje doet. Dat is het nadeel van de pulsjes: Je kan niet zien welke kant het opgaat. Hmmm. Voor automatische verwerking zou je b.v. 20ms vs 30ms pulsjes kunnen doen om het onderscheid te maken.

@kris: Ja dat bedoel ik.

Op maandag 3 februari 2025 22:34:51 schreef KlaasZ:
Voor verrekeningsmeters gelden wettelijke grenzen voor aanloop en doorloop.
Deze meter heeft een nominale stroomwaarde van 5A. Onder 0,2% van de stroom mag hij niet gaan lopen. Dat is dus onder 10mA.
Boven 0,6% van de stroom, dat is dus 30mA, moet hij gaan lopen.
De opgegeven starting current is 20mA, dus in het midden tussen die twee waarden.
Ik heb alleen nog niet gevonden of deze meter officieel is toegelaten voor verrekening.

De C13 heeft MID , dus mag voor verrekening gebruikt worden.
https://search.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=9AKK107992A537…