Wij overwegen onze oude elektriciteitsmeter te laten vervangen door een digitale meter. Dus geen slimme meter.
Ik kan vrij weinig informatie vinden over dergelijke meters. Ik vroeg mij vooral af: heeft een digitale meter een P1-poort? Wellicht kan deze gecombineerd worden met een P1-meter van Homewizard?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een slimme meter is een digitale meter een digitale meter is niet noodzakelijk een slimme meter. Ik dacht dat alle nieuwe meters slimme meters waren? Een digitale meter die geen slimme meter is heeft geen poort.
@EricN
Ik heb je post een paar keer gelezen en concludeer dat wat ik eigenlijk al wist... Na de analoge meter komt eerst de digitale meter en daarna de slimme meter.
Her en der lees ik dat een digitale meter ook een P1-poort heeft, maar hier betreft het vooral Belgische bronnen. Volgens mij noemen zij de slimme meter ook digitaal.
Weet nu nog steeds niet zeker of een digitale meter zoals ze in Nederland verkrijgbaar zijn een P1-poort hebben...
revado
Honourable Member
Heel simpel, een slimme meter is eigenlijk een domme naam Die is bedacht door de energiesector.
Er is niets slims aan een meter.
Als je bang bent voor het uitlezen, en daar zijn wisselende meningen over, dan geef je de netbeheerder geen toestemming om op afstand uit te lezen en dan heb je een digitale meter met P1 poort.
De oudere digitale zonder P1 poort en uitleesmogelijkheid is er niet meer.
Je hebt ook geen keuze in het type en merk meter, die meter is eigendom van de netbeheerder en die bepaalt dat.
De oude meters zullen op een mpoment toch verplicht vervangen moeten worden, ze worden op een bepaald moment gewoon afgekeurd, daar zijn lijsten van op internet te vinden.
In NL zijn de regels wat anders dan in BE.
Je bent afhankelijk van het netwerkbedrijf. De meter is van hun, niet van jou. Als je ze vraagt om de oude meter te vervangen, dan bepalen zij wat voor meter dat wordt. Als je geluk hebt, hebben ze enkele varianten. Maar zal wat onderhandelen kosten om een meter te krijgen die het dichtst bij jouw wensen komt.
Zo'n jaar of twee geleden kregen we een brief met de mededeling dat onze analoge meter afgekeurd zou worden en vervangen door een slimme meter. Ik wilde geen slimme meter (om verschillende redenen). Ook de gasmeter was aan de beurt. Die is vervangen door een nieuwe. Die monteur heeft ook de elektriciteitsmeter beoordeeld en geconcludeerd dat de oude nog prima werkt en, na overleg met het hoofdkantoor, niet afgekeurd hoeft te worden. Ik blij, want geen slimme meter. Inmiddels hebben we zonnepanelen en draait alles prima (directe saldering).
Wij hoeven geen slim huis. Maar sommige apparaten, bijvoorbeeld een thuisaccu (zoals die van Homewizard), werken beter met een slimme meter. Er is een duidelijk verschil tussen een digitale en een slimme meter. Een slimme meter kun je inderdaad uitzetten (er wordt dan geen data verzonden). Maar een digitale meter hoef je niet uit te zetten, want deze is niet meer dan digitaal wat eerst analoog was en communiceert verder niet. Van deze meter wil ik weten of hij een P1-poort heeft.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Toch zul je er niet aan onderuit komen, je zal net als iedereen dezelfde meter in je huis hebben, hoe dan ook. Het is verplicht en rechtbank kan ingeschakeld worden...
@KlaasZ
Dat is dus niet waar. Zij bepalen dat niet. Ja, op een gegeven moment zul je om moeten. Maar tot op heden heb je nog steeds de mogelijkheid en het recht om te weigeren, maar ook om het soort meter (digitaal of slim) te bepalen.
@CrossfireX
We proberen nergens onderuit te komen. De netbeheerder heeft zelf besloten om gewoon de oude analoge meter goed te keuren en te laten zitten.
[Bericht gewijzigd door anon123 op zondag 9 februari 2025 17:24:03 (25%)]
CrossFireX
Nee echt niet meer, dat heb je helemaal mis, als je nu nog weigert kom je voor de rechtbank... En je oude meter zal toch vervangen worden. Het kan niet zo zijn dat alle mensen een digitale hebben en jij een oude, dat gaat zeker niet gebeuren. Nogmaals het is VERPLICHT!
Mensen blijven dit ontkennen, maar helaas, ook JIJ wordt Digitaal!!! Ook wij hadden geen keuze, die hangt er nu, zelfs de watermeter...
En welke type, daar heb je helemaal niks ter zake te doen, netbeheerder beslist niet jij.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 9 februari 2025 17:34:37 (10%)]
CrossFireX
Monteur stond aan onze deur en had alles klaar om te monteren. Geen keuze welk type.
En bij weigeren zou je bericht van het gerecht krijgen zei de monteur.
Dus voor TS, als je toch halsstarrig blijft volharden, dan zou ik zeggen begin maar vast te sparen voor de gerechtskosten...
Ik denk dat anon123 in Nederland woont en daar is één en ander wat soepeler dan in Vlaanderen.
In 2025 gaat een nieuwe wet in: de Energiewet. Daarin staat dat analoge energiemeters moeten worden vervangen door digitale energiemeters. Heeft u een analoge meter? Dan mag u zelf kiezen of u deze vervangt door een digitale meter of een slimme meter. Vanaf 2025 ontvangen de mensen met een analoge meter een brief van de netbeheerder uit de eigen regio.
Bron: https://www.rdi.nl/onderwerpen/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-me…
In Vlaanderen is het gewoon een op afstand uitleesbare (en uitschakelbare) slimme meter, punt. In Wallonië zijn de regels ook soepeler en daar hangen nog veel ferrarismeters.
CrossFireX
We hebben een poort om uit te lezen, maar die moet je eerst door de netbeheerder laten activeren van op afstand. Die heeft ook de macht om je hele huis zonder stroom te zetten.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
zolang je kan, blijf maar bij je oude meter.
eens die digitale meter je verbruik en je injectie apart begint te tellen, heb je er toch nadeel aan.
CrossFireX
Je ziet al je verbruik allemaal goed in kaart, maar er zijn mee nadelen dan voordelen aan dit ding. Op de website van de beheerder is het allemaal rozengeur en maneschijn... Dat ze je zelfs van op afstand kunnen af schakelen, geen woord op de website...
En super beveiligd tegen frauderen, er hangen een soort plastic beveiligingen aan met ijzerdraad rond iets gedraaid binnenin, daar nam ie een foto van en ging dan dichtbij met zijn GSM en registreerde ook digitaal. Dus ook met NFC nog beveiligd. Ik denk zelfs dat ze op afstand kunnen zien als de verzegeling verbroken is.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De meter is eigendom van de netbeheerder.
Daar heb je zelf niets over te zeggen.
Ook het al dan niet vervangen, dat regelt de netbeheerder.
Net zo als je brandstof gaat tanken bij de Sjell of zo.
Daar is de meter ook niet van je.
Een slimme meter, die nog altijd een domme meter is, is altijd digiattal.
Een digitale meter hoeft geen "slimme"meter te zijn.
In NL worden de slimme meters altijd op afstand uitgelezen.
(Behoudens een enkele uitzondering)
Alleen kun je er (nu nog) voor kiezen of je netbeheerder dit een paar keer per jaar doet, of een paar keer per dag. (juiste aantallen weet ik niet zo uit het hoofd)
Heel groot nadeel (kan ook een voordeel zijn) als de meter maar een paar keer per jaar uitgelezen wordt dat je geen actueel inzicht in je gebruikscijfers per APP hebt.
CrossFireX
Wat ik persoonlijk wel een voordeel vind is dat je nu kan kiezen bij betalen naar verbruik, dus geen voorschotten meer. Je betaald precies wat je verbruikt hebt.
Op zondag 9 februari 2025 16:52:52 schreef revado:
De oudere digitale zonder P1 poort en uitleesmogelijkheid is er niet meer.
Je hebt ook geen keuze in het type en merk meter, die meter is eigendom van de netbeheerder en die bepaalt dat.
Precies dat, je krijgt een slimme meter, maar je geeft geen toestemming deze remote uit te lezen. De oude "digitale meter" zonder slimmigheid aan boord wordt niet meer geplaatst.
Wil je wel de lusten en niet de lasten dan is dit (eerder vroeg) dan laat een gevalletje "jammer joh" op het moment dat de saldering vervalt.
Voor dat het topic compleet van de rails loopt gaat deze dicht.