Goedemiddag,
Ik heb harde sluiting op de rechter driver. Eindtrappen van rechts zijn helaas daardoor kapot gegaan.
Tot nu toe ondernomen.
Ik heb de spanningen gemeten uit de voeding en deze zijn in orde. Linker driver op de voeding van recht gezet, in orde.
Rechter driver op voeding links gezet, direct zekeringen op links eruit.
Ik heb heel veel gecontroleerd op het driver board (zekeringen, Tr, diodes, etc) maar ik kom er niet uit.
Kan iemand helpen waar te beginnen om dit op te lossen ?
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Even uit de losse pols, alleen de drivertransitoren TR15/16 (weet de waarde van R43 en de zekeringen niet, [blijk 120 ohm te zijn, dus niet]) en de eindtorren IR702/704 zijn in staat om bij sluiting de zekeringen te laten doorslaan.
Dat is een fout waar je een serielamp gebruikt en dan met spanning- en/of scoop meting gaat analyseren waar het fout gaat.
Componenten uitsolderen en doormeten is herstellen met de natte vinger... en geraakt daardoor (soms ? meestal ?) niet opgelost.
De versterker voeden via een gloeilamp van bijv 60 watt.
Zelf doe ik dat met een variac, zodanig dat de opgenomen stroom onder de waarde van de zekeringen blijft.
Het is de bedoeling dat de zekering heel blijft. Heel vaak is het dan mogelijk om een en ander te meten, omdat de voedingsspanning niet helemaal naar nul zakt. Je kunt dan bijv. sluiting in eindtransistoren eruit meten, door de spanning over de emitterweerstanden te meten.
Sluit ook een belastingsweerstand aan van ca 4 Ohm. Geeft weer andere resultaten.
De versterker voeden uit een externe stroombegrensde voeding kan ook, maar die heeft niet iedereen voorhanden.
Zomaar transistoren eruit halen en doormeten is weinig zinvol. Ook na reparatie voorzichtig opstarten en diverse stromen controleren, Zomaar terug inschakelen, kan weer het einde van de nieuwe onderdelen betekenen als er nog een foutje in zit.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (46%)]
Ik meet wel met de diodestand een verschil bij b537 (tr16)
Rechter driver board Tussen B-E geeft nagenoeg 0 linker driver board geeft tussen B-E 1.3V.
Dat lijkt niet in orde. ik zal tr 16 eruit halen en doormeten
[Bericht gewijzigd door Bart de Jong op (10%)]
Helaas heb ik geen variac of aanvullende meetapparatuur.
Niet meer dan een goede multimeter en componenttester. Anders breng ik hem wel weg voor reparatie of iemand moet kunnen helpen.
Op maandag 10 februari 2025 16:24:59 schreef Bart de Jong:
Ik meet wel met de diodestand een verschil bij b537 (tr16)Rechter driver board Tussen B-E geeft nagenoeg 0 linker driver board geeft tussen B-E 1.3V.
Dat lijkt niet in orde. ik zal tr 16 eruit halen en doormeten
TR16 blijkt dus overleden, vervanger besteld ( maar meteen beide)
Ik ga het toch proberen en ik zal er een gloeilamp tussen zetten (ik fabriceer wel even wat)
Nu zijn er 3 oorzaken waarom de b-e diode is doorgeslagen.
BP = brute pech en is er hierdoor nog verdere gevolgschade?
OF
Wat is de oorzaak dat Ib of Veb te hoog was?
We horen het wel...
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Het is DC gekoppeld, zou torren ervoor en de eindtorren ook op werking testen. Tip; koop op MP voor een paar tientjes een eenvoudige Hameg scoop (b.v. 20X serie), krijg je er een Componenten Tester gratis bij (poor men Huntron). Kan je in de schakeling fouten opsporen. Zeker als je een werkend kanaal ter vergelijking hebt. https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
Heb je de oorzaak wel weggenomen? Ik zie 2 Panasonic FC condensatoren, en die waren er beslist nog niet toen deze Sansui gemaakt werd.
Is er tijdens "recappen" misschien wat fout gegaan en is de oorzaak nog aanwezig?
De gloeilamp in serie is een eerste vereiste; ik heb jarenlang met een oud lampensnoer met fitting en contrastekker gedaan. Werkt prima.
Die Panasonic FC heb ik erin gezet en ik heb van alle de polariteit gecontroleerd. Ik heb die vervangen n.a.v. corrosieve lijmresten die de pootjes hadden aangevreten.
Ik heb zowaar een Velleman USB Pc scope gevonden tussen mijn spullen (nooit gebruikt), ik denk wel dat ik daar wat mee kan. Eerst de gloeilamp.
Ik heb alle componenten gecontroleerd, en links en recht met elkaar vergeleken, geen fouten meer kunnen vinden. Oorzaak een raadsel tot heden.
Op maandag 10 februari 2025 21:23:53 schreef IJzerhersteller:
Het is DC gekoppeld, zou torren ervoor en de eindtorren ook op werking testen. Tip; koop op MP voor een paar tientjes een eenvoudige Hameg scoop (b.v. 20X serie), krijg je er een Componenten Tester gratis bij (poor men Huntron). Kan je in de schakeling fouten opsporen. Zeker als je een werkend kanaal ter vergelijking hebt. https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
dank voor de tip
Op dinsdag 11 februari 2025 09:33:43 schreef Bart de Jong:
Die Panasonic FC heb ik erin gezet en ik heb van alle de polariteit gecontroleerd. Ik heb die vervangen n.a.v. corrosieve lijmresten die de pootjes hadden aangevreten.Ik heb zowaar een Velleman USB Pc scope gevonden tussen mijn spullen (nooit gebruikt), ik denk wel dat ik daar wat mee kan. Eerst de gloeilamp.
Ik heb alle componenten gecontroleerd, en links en recht met elkaar vergeleken, geen fouten meer kunnen vinden. Oorzaak een raadsel tot heden.
Is het probleem ontstaan voordat de je condensatoren hebt vervangen, of direct daarna?
Op woensdag 12 februari 2025 08:02:39 schreef Semtexx:
[...]Is het probleem ontstaan voordat de je condensatoren hebt vervangen, of direct daarna?
Het probleem was ervoor. Toen zag ik dat er aan geprutst was omdat er 220uF in zat. Origineel hoort er 470uF in te zitten. Toen heb ik ze maar direct vervangen.
Ik heb beide eindtorren vervangen en de drivers. Versterker aangezet met gloeilamp. Versterker komt niet uit protectie. Ik kan met de potmeter de DC offset niet afstellen, er gebeurd niks als ik er aan draai (nieuw probleem, waarschijnlijk FET upa68h naar de haaien)
Bias potmeter werkt wel.
Gloeilamp licht even op bij opstart en dooft daarna. Zekeringen slaan niet meer door.
Nog even een update
Ik heb vandaag twee nieuwe orginele Duel JFET's ontvangen uit Frankrijk. Na analyse blijkt dat diode DO2 was doorgerot door de lijm. Diode gerepareerd en de FET's vervangen. Tevens tr 15 en 16 vervangen op beide driver boards.
Alles werkt weer nadat ik de offset en bias netjes heb afgeregeld via de manual.
Dank voor de antwoorden.