Ik heb op mijn werk een zekering gehad die losgekomen is, en slecht contact gaf en beginnen smeulen is... Geluk dat iemand dit geroken heeft en er op tijd ingegrepen is.

Nu zou ik graag eens alle zekeringen testen, en met warmtecamera controleren.
Dus dacht ik op een verwarmingselement te gebruiken om die zekeringen te testen, maar dat moet toch altijd even aan staan tegen dat een slechte connectie ook maar iets van warmte geeft..

Dus vroeg ik me af of er geen manier zou bestaan om een zekering te testen door stroom in 2 richtingen er door te sturen? Dus ofwel een batterij waarmee je 20A verbruikt, en dan 18A injecteert.Of je maakt iets waarmee je op 1 fase 20A verbruikt en dan op een andere fase 18A injecteert? (90% rendement) zou dat mogelijk zijn zoiets? (bij weerstand test = 100% verlies, bij ander systeem 10% verlies.
Alé is waarschijnlijk te duur om te bouwen voor 1malig gebruik, maar vraag me toch af of dit mogelijk zou zijn..?

Anderzijds: een smeltende zekering heeft een specifieke geur (bakeliet geur) bestaat er iets dat je in uw kast kan monteren dat dit detecteert? (rook kwam er nog niet uit)

Als je de boel niet vertrouwt is het beste alles eens na te lopen en kijken of alles vast zit.
(een warmtecamera geeft een momentopname: de boel kan toch loszitten en een paar maanden later gaan knetteren)

Op dinsdag 11 februari 2025 16:32:58 schreef beki:
Dus vroeg ik me af of er geen manier zou bestaan om een zekering te testen door stroom in 2 richtingen er door te sturen? Dus ofwel een batterij waarmee je 20A verbruikt, en dan 18A injecteert. Of je maakt iets waarmee je op 1 fase 20A verbruikt en dan op een andere fase 18A injecteert?

Je kunt inderdaad niet op dezelfde zekering zowel 20 A afnemen als 18 A terugsturen. Er loopt dan netto maar 2A door (richting afnemer).

Terugsturen moet dus via een andere zekering. Kan wel op dezelfde fase. Misschien netter van wel zelfs (dan lever je niet terug aan het net).

In mijn opleiding zat een proefje met een asynchroonmotor als generator die we dan aan het net mochten synchroniseren. Dat deed ongeveer dat: een andere motor werd uit het net gevoed en dreef de als generator gebruikte motor aan. Zo was er netto geen teruglevering en slechts weinig gebruik. Een soort roterende omvormer dus, maar dan zonder echt om te vormen want wat er in gaat is hetzelfde als wat er uit komt.

(Hum, zou het met een transformator kunnen? Je wilt geen faseverschil als je op dezelfde fase wilt terugleveren… en sowiso geen faseverschil tussen net en ‘terugleverding’)

Warmtebeeldcamera lijkt mij inderdaad de ideale oplossing. Een paar jaar geleden zag ik, bij de reparatie van een apparaat, dat één zijde van een glaszekering warm werd, terwijl de rest een veel lagere temperatuur had. Verbaasde me aanvankelijk behoorlijk, maar het bleek dus dat één zijde van de glaszekering slecht contact maakte met de zekeringhouder. Dit was een glaszekering van 100mA, dus er liep minder dan 100mA door die zekering maar desalniettemin leek het op het scherm 'witheet' te worden (kwestie van instelling van de temperatuurgrenzen van de warmtebeeldcamera). Een kind kon zien op het scherm dat er iets niet in orde was. (heb net de beelden van de thermische camera bekeken of ik de foto kon terugvinden, maar ik heb hem blijkbaar al weer gewist).

Mij lijkt het simpelweg aansluiten van een flinke belasting, zoals een verwarmingselementje of flinke halogeenlamp (250-500W) de simpelste en snelste oplossing. Volgens mij moet het al binnen hele korte tijd (minder dan een minuut) duidelijk zichtbaar zijn of er een probleem is met overgangsweerstanden in een zekering of automaat. Lijkt me niet nodig dat het zaakje eerst een half uur aan staat voor problemen pas zichtbaar zouden worden.

In een warmwaterbad voor chemie en biologie ben ik een uitgefikte 10a glaszekeringhouder tegengekomen.

In een zelfbouwproject waar ik 8a door een 10a zekeringetje stuurde, werd de houder ook onacceptabel warm. Die heb ik vervangen door een 35a auto-zekeringhouder. Kan, want laagspanning.

Glasbuiszekeringetjes voor hoge stromen ben ik niet meer zo'n fan van. Als je er toch mee moet werken, ga dan voor het grote model.

Weet niet of jer iets aan hebt:

Voor groepenkasten bestaat er ook zoiets als 'AFD' (Arc Fault Detection, Vlamboogdetectie) wat afschakelt bij slechte/knetterende verbindingen.

https://www.brandveilig.com/nieuws/vlamboogdetectie-redt-mensenlevens-…

Verder denkend op een ding dat afneemt en teruglevert, hoe snel wat is de kortste cyclustijd die je zou kunnen gebruiken?
Batterij die 5min oplaad en 5min ontlaad.
condensator die 30sec laadt en ontlaad?
Maar zou je per periode kunnen werken? Dus 1 periode laden, 1 ontladen, aan 50Hz dus?
puur hypothetisch dus hé

Het zou moeten kunnen, maar of het nut heeft? En netstoring?

https://www.se.com/be/nl/product/SMT10020/powerlogic-heattag-zigbee-se…

Schneider heeft blijkbaar een din-rail ’neus’ in het gamma. Ben het zelf nog niet tegengekomen in de praktijk dus ik weet niet of het goed werkt en hoeveel het kost.

Lijkt mij een kleine versie van een aspiratie systeem dat toegepast wordt in de branddetectie.