hoi goedemiddag allemaal ik wil graag een frecuentie regelaar aansluiten op een Dahlander motor die 2 snelheiden heeft

ik heb de 6 draadjes van de motor doorgemeten
eigelijk waren er 7 draadjes maar 2 draadjes waren aan elkaar zo dat het 1 draadje werd alles werkt met de schakelaar heb de schakelaar los gemaakt en de draadjes op weerstand gemeten kan iemand mij helpen hiermee om de motor op een frecuentie regelaar aan te sluiten jullie hebben er meer verstand er van er dat trouwens geen schema plaatjes op de motor
1-2=49Ω 2-1=48Ω 3-1=48Ω
1-3=49Ω 2-3=48Ω 3-2=48Ω
1-4=54Ω 2-4=32Ω 3-4=31Ω
1-5=32Ω 2-5=32Ω 3-5=53Ω
1-6=32Ω 2-6=54Ω 3-6=31Ω

4-1=53Ω 5-1=31Ω 6-1=31Ω
4-2=31Ω 5-2=31Ω 6-2=53Ω
4-3=31Ω 5-3=53Ω 6-3=31Ω
4-5=48Ω 5-4=48Ω 6-4=48Ω
4-6=48Ω 5-6=48Ω 6-5=48Ω

Gelukkig zie ik op de foto nog de originele kleuren van de draden en dan zijn de rode bv 1U 1V en 1W of juist 2U, 2V en 2W. Je kan de spanning zetten op bv alleen de rode draden en dan kijken hoe de motor loopt en daarna een keer spanning op de groene draden en dan kijken hoe de motor loopt. Als dan op 1 van de 2 manieren de motor het beste loopt dan heb je de draden voor 1U, 1V en 1W gevonden. En dat is dan voor het lage toerental.

Het hoge toerental maak je dan door de andere groep draden spanning te geven en de draden 1U, 1V en 2W dan kort te sluiten.

Echter een dahlander motor is altijd maar voor 1 spanning gemaakt en meestal is dat 400V. JE moet dan ook een FO hebben die ook 400V aankan.

https://www.uploadarchief.net/files/download/dahlander.jpg

Op zaterdag 15 februari 2025 14:35:30 schreef benleentje:
Echter een dahlander motor is altijd maar voor 1 spanning gemaakt en meestal is dat 400V. JE moet dan ook een FO hebben die ook 400V aankan.

Of, in het geval van een 400V motor en een 230V regelaar: nominale frequentie én de maximale frequentie op 28Hz instellen.

dank je voor je reactie
de motor heeft altijd op 220v gewerkt
heb ik de condensador nog nodig ik wil die op lage toeren ook gebruiken

Hoe weet je dat het een Dahlander is eigenlijk? Het typeplaatje doet een enkelfasige motor vermoeden. Een cos φ van 0,96 vind ik ook erg veel voor een inductiemotor. Maak eens een foto van de schakelaar.

Hoe weet je dat het een Dahlander is eigenlijk? Het typeplaatje doet een enkelfasige motor vermoeden.

Het is inderdaad wel tegenstrijdig met elkaar een dalander motor is een 3 fase motor en heeft nooit een condensator. Echter vermoed ik dat ze een 3 fase dahlander motor hebben gepakt en die via een condensator op 230V hebben aangesloten. En voor dat geheel geld dan het type plaatje dat zie je wel eens vaker.

heb ik de condensador nog nodig ik wil die op lage toeren ook gebruiken

Een frequentie regelaar maakt wel een gewone 3 fase spanning en je moet deze motor dan zonder condensator aansluiten.
Op lage toeren heb je enkel de rode of de groene draden nodig. Welke daar kom je achter door ze beide een keer aan te sluiten en kijken op welke draden de motor het beste loopt. En het beste lopen is dan ook zonder rare bij geluiden die je krijgt als je hem verkeerd aansluit. Echter motor gaat daar niet zo snel van defect dus verkeerd aansluiten kan geen kwaad zolang je dat dan maar geen uren zo gaat gebruiken.

dat is foto van de schakelaar die ene condensador heeft er op gezeten toen ik de machine kocht alles werkt alleen heb de schakelaar er uit gehaald om een frecuentie regelaar op te zetten

ik heb alle 3 rode draadjes op de frecuentie regelaar aangesloten het waren rodedraad 1op U 2 op V en 3 op W de overe 3 groene draad heb ik op een kroonsteen apart van elkaar vast gemaakt en het werkt op de motor draait zonder rare geluiden als ik de frecuentie regelaar op max zet draait die als of die op lage toeren van die oude schakelaar is kan ik die ook aansluiten op hogetoeren en met de frecuentie regelaar lagetoeren laten draaien

ALs de rode draden de lage toeren zijn. Dan moet je nu de groene op de fo aansluiten. De rode draden moeten alle 3 aan elkaar om een sterpunt te vormen. Dan zou de motor op hoge toeren moeten draaien.

In principe mag je ook nog de oude schakelaar voor hoog en laag achter de FO gebruiken. Alleen dan niet schakelen als de motor draait je mag pas schakelen als de FO op stop staat en de motor geheel stil staat.

[te laat]Volgens mij heb je die condensator ook helemaal niet nodig met een FO.

Op zaterdag 15 februari 2025 15:21:48 schreef benleentje:
[...] Echter vermoed ik dat ze een 3 fase dahlander motor hebben gepakt en die via een condensator op 230V hebben aangesloten. En voor dat geheel geld dan het type plaatje dat zie je wel eens vaker.

Ik denk dat je gelijk had inderdaad. Dan zal het ook een Dahlander voor lagere spanning zijn geweest. Met 250W kan dat op zich ook wel.

Deze motor mag niet op 400 Volt! en het is ook geen ster/ dubbel-ster, want an kloppen de weerstand verhoudigen niet. Is dan bv 15-30-45 en 60 Ohm!
Het zal dan een driehoek/dubbel-ster zijn met de spoelweerstanden in serie parallel meting! Dat heb ik net nagerekend

Dat zag ik ook al inderdaad. Gelukkig maakt dat voor de aansluiting niet uit, beide ster/dubbel ster en driehoek/dubbel ster sluit je op dezelfde manier aan. De eerste keer dat ik dit zag moest ik daar even aan wennen moet ik zeggen.

Op zaterdag 15 februari 2025 18:42:32 schreef Hunebedbouwer:
Deze motor mag niet op 400 Volt! en het is ook geen ster/ dubbel-ster, want an kloppen de weerstand verhoudigen niet. Is dan bv 15-30-45 en 60 Ohm!
Het zal dan een driehoek/dubbel-ster zijn met de spoelweerstanden in serie parallel meting! Dat heb ik net nagerekend

kan ik nog iets doen met de overige groene draadjes om de motor nog sneler te laten draaien

Op zaterdag 15 februari 2025 17:22:15 schreef benleentje:
ALs de rode draden de lage toeren zijn. Dan moet je nu de groene op de fo aansluiten. De rode draden moeten alle 3 aan elkaar om een sterpunt te vormen. Dan zou de motor op hoge toeren moeten draaien.

Nader bekeken denk ik niet dat het een Dahander is. daarvoor heeft de schakelaar veel te weinig contacten. Eerder iets als een wasmachine motor met wasgang en centrifugeer stand, als de condensator van origine bij hoort zal de vastgesteld verbinding in de motor een centrifugaalschakelaar zijn, de condensator is een aanloop en geen bedrijfscondensator!

Dat is volgens mij een gevalletje klok en klepel. Zo een soort condensor zit inderdaad vaak in een enkelfase inductiemotor met een centrifugaalschakelaar of PTC, maar een wasmachinemotor is niet zo een motor. Dat is gewoonlijk een seriegewonden borstelmotor of (tegenwoordig soms) een invertergestuurde. Anders zou het toerental erg lastig te regelen zijn. Stel je eens voor: centrifugeren op 1200 toeren en gewoon wassen op 600. In dit geval zie ik geen teken van borstels, dus een Dahlander in een Steinmetz aansluiting zou zomaar kunnen. Dat maakt het wel een oud ontwerp, maar dat kan altijd natuurlijk.

Op zondag 16 februari 2025 10:33:16 schreef Kruimel:
Dat is gewoonlijk een seriegewonden borstelmotor of (tegenwoordig soms) een invertergestuurde.

Niet dat ik die dingen regelmatig uit mekaar haal, maar ik krijg de indruk dat iedereen tegenwoordig die dingen gebruikt. Niet "soms" maar tegenwoordig "bijna altijd".

Ik heb vorige week een nieuwe pomp voor m'n CV gekocht. Je kan ze kopen van 300+ euro, maar ik heb de 150 euro versie gekocht. Met ingebouwde inverter.

Ja dat is een stukje vooruitgang in de kosteneffectiviteit van die inverters. Ik haal alleen af en toe wasmachines uit elkaar, en dan juist omdat ze niet nieuw zijn, en dan zie je vaak nog borstelmotoren. Dan ga je makkelijk achter lopen. O-)

PS Over die inverters heb ik een beetje gemengde gevoelens. Hoewel ik een inverter technisch gezien een vooruitgang vind zijn ze een stuk lastiger te repareren als ze toch stuk gaan. Een stel koolborstels is zo vervangen en gaan ook wel lang genoeg mee dat het geen echt probleem is. Het is alleen lastig als je er iemand voor moet laten komen. Die voorrijkosten zijn wel een aderlating tegenover de grootte van de klus en materialen.

Op zaterdag 15 februari 2025 23:18:15 schreef Hunebedbouwer:
Nader bekeken denk ik niet dat het een Dahander is. daarvoor heeft de schakelaar veel te weinig contacten.

De schakelaar heeft 16 contacten terwijl een minimum van 9 contacten als genoeg zou zijn. IK geloof wel dat de schakelaar ruim voldoende contacten heeft.