Beste forum leden .
Ik heb een hitachi G23SC3 haakse slijper Als ik deze aanzet gaat gelijk de zekering door Dus ergens en serieuze kortsluiting Nu heb ik deze moter eens losgenomen en gedemonteerd Zo op het zicht ziet alles er prima uit ik heb het volgende gedaan het snoer alleen getest prima dan de moter aangesloten en de koolborstels los gedaan de slijper gestart en de zekering ging nu niet stuk Als ik de koolborstels er weer insteek dan gaat de zekering stuk Kan ik hier dan zeker van zijn dat het anker stuk is ?? Of kan het ook nog ik de spoel zitten in het huis zelf Gaat de stroom dan ook door de spoel via het anker ??
wat kan ik nog doen? Het anker ziet er als nieuwe uit kan dat ??
mvrg e de waele

Foto's zeggen zo veel meer dan woorden :)
Zo is het kristallen bol kijken, kan van alles zijn.
Er zomaar vanuit gaan dat het anker kapot is lijkt mij niet de juiste weg.
Het anker en de stator staan in serie met elkaar.

Dit is een flinke slijptol (2300 Watt), is het niet gewoon de inschakelstroom die de zekering (automaat?) eruit doet piepen? Probeer eens met een lange verlengkabel ertussen.

OK Ik ga er fotos van maken Dan zou het toch nog in de spoel in het huis kunnen zitten want als ik de borstels los doe dan gebeurd er niks Ik ga de spoel ook eens uit het huis halen kijken of ik daar iets aan zien
met een verlengsnoer werken kan ik pas doen als hij weer in elkaar zit
maar zal het zeker uitproberen .

Of kan het ook nog ik de spoel zitten in het huis zelf Gaat de stroom dan ook door de spoel via het anker ??

Dit type motor noemen we een universele serie motor. Alles spoelen staan dan in serie. Als je de koolborstel eruit laat dan loopt er door geen enkele spoelstroom. Dat de zekering erin blijft vertelt mij dat er geen sluiting in de machine zit want als die erin zo zitten is dat meestal in de ontstoor condensator.

Bij deze grote zware machines is het ook normaal dat de zekering eruit gaat. Er hoort eigenlijk een C16 automaat of een trage zekering voor. Een standaard zekering is een B16 automaat en die zal er gelijk uit gaan. Dus nog even een vraag voor jouw. Als je de machine aanzet wil de machine dan wel in beweging komen voordat de zekering eruit gaat?

JE kan het wel testen of het de automaat of machine is. Als er iemand bij de zekering blijft staan terwijl jij de machine aanzet en die persoon bij de zekering doet de zekering gelijk weer omhoog dan zal de machine na een aantal keer de zekering omhoog doen wel moeten gaan werken. Dit moet je enkel doen voor een test en niet als standaard werkwijze gaan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]

Bij die zware 23 cm slijptollen is de aanloopstroom te hoog vooree 16 een normale 16 Amp zeleringen en b16 automaten. trage zekeringen of een c20 automaat gebruikem!

Dat zou best wel eens kunnen zijn want bij mij zitten en alleen B16 in de kast ik heb er maar een inzitten van C 16 net voor de airco dat is het Ik denk nu dat ik alles voor niets heb gedaan ik ga de spoelen nog eens door meten en kijken of er wat fout zit ik denk van niet het is zo als ik start dan wil hij wel opstarten misschien een sec dan springt de zekering door

Ik heb de zaak weer in elkaar gezet en hij draait weer als een tierelier maar nu wel met een lange verleng kabel Wat voor functie heeft nu deze verlaeg kabel voor het opstarten ? een soort buffer/ codensator ?
iederen weer heel veel dank ik kan weer slijpen
mvrg e de waele

Door de lengte van de kabel heb je iets meer weerstand, dit dempt dan de aanloopstroom.

AHA weer wat geleerd zo blijf je wel bezig he
bedankt voor uw snelle reactie
mvrg e de waele

je zou ook nog kunnen overwegen om een softstart module in te bouwen. Dan heb je geen verlengsnoer nodig maar wordt bij inschakelen de stroom heel even afgeknepen. De motor komt wel op gang maar de stroom blijft onder de grens voor de zekering

Tis niet eerlijk he. Als je die grinder bij een vriend een paar straten verder zonder dat verlengsnoer aansluit, gaat het gewoon wél goed.
:+

je zou toch verwachten dat er in de schakelaar een startweerstand is ingebouwd, en die defect is .

Het zou inderdaad kunnen dat er een soort softstart in zit, 2300W is wel veel. Weerstanden raken meestal open in plaats van kortgesloten, maar dat ligt aan de opbouw en iets als een kortgesloten triac kan ook. Ik ben niet zo thuis in de slijpers, maar dit soort schakelingen zit vaak ingebouwd in de trigger als ze er zijn. Dat anker ziet er inderdaad als nieuw uit, is het ding ooit gebruikt geweest? Zo een zwarte band waar de borstels slepen is er meestal vrijwel onmiddellijk, ruim voor enige slijtage.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]

De weerstand raakt open en slaat zo het softstartgedeelte over om dan direct aan te lopen . In bedrijf wordt de weerstand dan overbrugd . Vaak is dat met een switch en een luchtcilindertje als tijdsvertraging .

Beste forum leden.
Ik heb de slijper weer gebruikt op het werk en deze werk nu goed dus als er toch iets in de aanloop moet zitten dan zal ik het wel horen als hij in gebruik is en steeds de zekering er uit gaat het is wel 2300 watt waar hij dan ineens mee start Ik zeg ook als ik start dan wil hij even draaien en dan springt de zekering uit
Ik zie wel misschien dat er leden zijn die weten of dat bij deze het geval is en of daar een soft start in zit (ik heb het anker schoongemaakt er was wel zwart op maar is totaal niet ingelopen de koolborstels waren best nog wel lang dus heeft nog niet veel gedraait volgens mij )

[Bericht gewijzigd door ericc op (16%)]

Beste forum leden.
de haakse slijper werkt prima waarschijnlijk door een trager werkende
zekering(16A) nu is geplaatst hij slaat nu niet meer uit dus dit is weer goed gelukt iedereen weer bedankt voor jullie medewerking en de info
e de waele