mag ik in een wandcontaktdoos opbouw een lasdop plaatsen

graag wil ik advies over het volgende, Mag ik in een opbauw wandcontaktdoos een lasdop plaatsen. foto geplaatst is dit veilig wandcontaktdoos sluit goed, ik heb dit gedaan omdat ik geen 2 blauwe draden 2,5 in de aansluiting kon krijgen gelukkig wel de schakel draden 1,5

Dat is een wandcontactdoios voor snoermontage en niet voor vaste montage...

? @revado, er zijn toch in de hoeken gaten voor montageschroeven? De drie die we zien op de foto zijn ook netjes ingevuld, trouwens.

Wel vraag ik me af of dit BE of NL betreft, het lijkt me dat de stekkers wel heel erg dicht bij elkaar staan, in BE heb ik nooit zoiets gezien. Aarding kan daar toch niet meer bij, en hoort die niet in ieder wandstopcontact aanwezig te zijn?

Dat is een wandcontactdoios voor snoermontage en niet voor vaste montage...

Indien netjes afgewerkt wordt dit goedgekeurd voor Scope-10; heb het zo in een aantal winkelpanden aangebracht die up-to-date gemaakt moesten worden voor die keuring. Pijnpuntje dat ik hier wel zie is dat het een contactdoos zonder randaarde is; indien er in dezelfde ruimte ook contactdozen met randaarde aanwezig zijn, dan mogen er geen WCD's zonder randaarde in die ruimte zitten, bij mijn weten.

Het doorlussen daarentegen (met een lasklem) lijkt me erg verdacht. In lichtarmaturen mag in elk geval niet meer doorgelust worden (zoals vroeger vaak in TL-buizen werd gedaan), en ook in dit geval vind ik het niet erg deugdelijk (hoewel het op zich best netjes gedaan is).

Ik denk dat het doorlussen niet mag, en het gebruik van een ongeaarde WCD is ook een mogelijk pijnpunt. (ik ben overigens alleen bekend met de Nederlandse situatie, geen idee of dit in NL of BE speelt).

Al met al lijkt het me verstandiger gewoon een klemdoos te plaatsen voor de lassen, en een opbouw WCD met randaarde; dan bestaat er geen enkele twijfel meer over de deugdelijkheid. Er zijn ook lasdozen-met-opklembare-WCD, dus als één geheel.

Oh ja: wat ik me er ook nog van herinner is dat de kabelgoot tot IN de WCD moest doorlopen; dus niet stomp ertegen, zoals in de foto.

wandcontaktdoos een lasdop plaatsen.

Wat u geplaatst heeft is een lasklem (steekklem), geen lasdop; een lasdop is rond en conisch en wordt op de lassen geschroefd.

Die aansluitklemmetjes zijn voor een soepele kabel (met een adereindhulsje) en niet voor VD draad, en zeker geen 2 zoals die zwarte draden nu zitten.
Dit trilt vroeg of laat los door het insteken en uittrekken van de stekers.
Onderaan zie je de plek waar de trekontlasting voor de soepele aansluitdraad hoort.
Als iemand dit zo voor scope goedkeurt zou het mij erg verbazen...
De meeste opbouw wandcontacten hebben 2 insteek opties voor de fasen nul en aarde, dan mag je wel doorlussen zover ik weet.

Of het doorlussen tegenwoordig nog wel of niet mag dat weet ik ook niet meer. Ik ben er al te lang uit. Mijn mening als er geen 2 draden onder een klem passen dan is het er niet voor gemaakt om door te lussen. En vroeger bij die TL bakken zaten er ook extra aansluitingen om een 2de kabel door te lussen.

Het is niet netjes om een lasdop zo een een WCD te hebben. Maar averder kan het ook geen kwaad. HEt is in ieder geval beter dan wat sommmige dan doen om dan maar met geweld 2 draden onder de rechter schroef te krijgen.

Heel officieel mag dit niet als je het letterlijk volgens de regels wilt doen. Maar al met al vind ik het wel een oplossing die op zich wel kan.

Als je bang bent dat dit brand oid kan veroorzaken dan is dit een oplossing die net zo veilig is als in een lasdoos dus geen extra gevaar.

Die aansluitklemmetjes zijn voor een soepele kabel (met een adereindhulsje) en niet voor VD draad, en zeker geen 2 zoals die zwarte draden nu zitten.

In de klem kan en mag toch ook gewoon tenminste 1x een VD draad, dat is het probleem niet. Ben het er wel mee eens dat het eigenlijk niet voor een 2de draad is gemaakt. Maar als je dat verder goed en stevig kan aanschroeven dan zie ik er geen probleem in. IK vind het belangrijker dat ger verder goed vast klemt.

Je komt dan toch wel weer terug op mijn eerdere punt als het er niet voor gemaakt is om door te lussen kan je het beter niet doen. En in alle eerlijkheid is dit er niet voor gemaakt om door te lussen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (30%)]

Als iemand dit zo voor scope goedkeurt zou het mij erg verbazen...

Dan gaat u verbaasd zijn :)

Zoals gezegd, in ons geval waren het wel allemaal dozen met randaarde. Waar er ongeaarde zaten moesten deze vervangen worden door geaarde uitvoeringen (ik spreek nog steeds over KABELcontactdozen, permanent bevestigd aan de wand). En steeksproefgewijs werden er 3-4 opengeschroefd (van de 20-30 van dergelijke, aan de wand gemonteerde, snoerdozen) en geïnspecteerd. Dat er een massieve draad in zat was geen bezwaar; wel opmerkingen gekregen over soms onvoldoende kabelafscherming (electrabuis of kabelgoot die niet doorliep tot IN de contactdoos). Ik vermoed trouwens wel dat de twee zwarte schakeldraden onder één schroef zou worden afgekeurd.

Dit was o.a. in een voormalige lampenwinkel. Ongelooflijk hoeveel wandcontactdozen er daar tegen de wanden en in het plafond zaten. Het hele plafond was voorzien van betongaas (wapeningsgaas), om de lampen op te kunnen hangen. De WCD's zaten hier achter. Dat maakte het werken aan de electrische installatie er niet leuker en makkelijker op, maar gelukkig had ik m'n betonschaartje bij me :)

deze dozen zijn leuk voor aan snoer idd, maar aan vd draad is het niks. ben ze weleens in een plafond tegengekomen zonder bodemplaat, dat werd dus wel afgekeurd. met snoer eraan en dan vast geschroefd onder een bureau bijv worden deze ook afgekeurd, het zijn geen vastzetbare blokken gaat het dan in het rapport, die hebben montage lippen aan de zijkanten. geen schroeven door de behuizing heen langs geleiders.

[Testman]geen schroeven door de behuizing heen langs geleiders.

Klopt! Was ik nog vergeten te zeggen, er moest een flinke dot kit over de montageschroeven heen ter isolatie!

Al met al was het een hoop gedoe en extra werk om dergelijke WCD's te recyclen. Wat we aan materiaalkosten hebben uitgespaard werd volgens mij meer dan teniet gedaan door arbeidskosten om het allemaal een beetje acceptabel te maken.

Vond het zelf een beetje op het randje van beunwerk, maar zoals gezegd, voor de Scope-10 was het in elk geval in orde.

Wat ik me ook nog herinner is dat ik een dozijn overgangen van electrabuis naar kabelgoten heb gemaakt, van korte stukjes (ca. 5cm) PVC electrabuis, met een heteluchtpistool verwarmd en in vorm gemodelleerd voor nette aansluitingen tussen de twee.

Soms moet men roeien met de riemen die men heeft....

dank voor jullie reactie, dit is op de zolder waar geen randaarde aanwezig is ook zoals te zien op de foto zit er gaten voor vaste montage wat ik ook op de stenen muur heb gemonteerd

Ik heb begrepen dat als het aan een stenen muur gemonteerd is er geen bodem plaat nodig is

Een “bodemplaat” (montageplaat heet zon ding) moet altijd.
Jouw WCD heeft al een bodemplaat, dat si ook goed.

Eigenlijk mag je in de WCD geen lasdop in aanbrengen.
Maar ik vind het wel een kreatieve oplossing zo.
Geen 2 draden in de aansluitschroef, dat is een slechte oplossing.

Op dinsdag 25 februari 2025 18:21:37 schreef D800:
Ik heb begrepen dat als het aan een stenen muur gemonteerd is er geen bodem plaat nodig is

voor brandveiligheid niet iig, maar wel vocht in de muur en enkele isolatie. de draden hebben dan maar 1 laag isolatie tegen de muur, met bodem of grondplaat zijn het 2 lagen.

Deze WCD is gewoon dicht en heeft daarom geen bodemplaat nodig.

maar wel vocht in de muur en enkele isolatie.

OP zich mag dat gewoon. Maar als het vocht zo erg is dat de muur soms nat is dan zou ik daar wel een bodemplat doen.

de optie een klemdoos voor de lassen plaatsen en een andere wandcontactdoos plaatsen die wel door gelust kan worden lijkt mij een goede optie alleen zijn de klem dozen met ronde openingen niet voor kabelgoten

Ik citeer even uit eigen werk... ;)

Wat ik me ook nog herinner is dat ik een dozijn overgangen van electrabuis naar kabelgoten heb gemaakt, van korte stukjes (ca. 5cm) PVC electrabuis, met een heteluchtpistool verwarmd en in vorm gemodelleerd voor nette aansluitingen tussen de twee.

Maar dergelijke overgangen zijn ook gewoon kant-en-klaar in de handel te koop. Maar kost me meer tijd om ze te zoeken en kopen dan om zelf even iets te maken.

Met PVC (of een andere geschikte thermoplast) en een heteluchtpistool zijn allerlei dingen eenvoudig te maken. Gisteravond een houder gemaakt voor de Duspol, voor in een nieuwe gereedschapskoffer. En ook custom-batterijhouders voor een 9V-blok zijn geen enkel probleem.

dat zou ik kunnen proberen bedankt voor de tip

Op dinsdag 25 februari 2025 19:51:34 schreef D800:
de optie een klemdoos voor de lassen plaatsen en een andere wandcontactdoos plaatsen die wel door gelust kan worden lijkt mij een goede optie alleen zijn de klem dozen met ronde openingen niet voor kabelgoten

bij veel merk wcd's zit een p25 stukje wat je in het ronde gat kunt steken om zo naar p25 over te gaan. ook heb je voor p25 lasdozen.

Deze WCD is gewoon dicht en heeft daarom geen bodemplaat nodig.

nou nee, dit is geen wcd maar een stekkerblok.

@ hieronder, zwart is 1,5mm2 schakeldraad. dat zou idd bruin 2,5mm2 moeten zijn. beste neemt ts een rolletje bruin VD 2,5 en wat ongeaarde dubbele opbouw wcd's om het ineens goed te maken.

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Op dinsdag 25 februari 2025 18:29:33 schreef Toeternietoe:

Geen 2 draden in de aansluitschroef, dat is een slechte oplossing.

Dat zit er dus wel, linker zwarte (fase) draden!

Dit is gewoon broddelwerk!
Waarom niet gewoon echte wcd nemen, MET montageplaat?
en in geval van P25 goot, bestaan er daar gewoon montageplaten voor, en kan je de goot eronder laten doorlopen.

Ik vind het ook gebeun, 1.5mm2 schakeldraad gebruiken, vaste montage van een stekkerblok. En de vraag 'of het mag' vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik zou graag de mening van een verzekering inspecteur lezen als die de resten hiervan ziet in een afgebrand huis.

Idd een hoog knutsel gehalte. Elektrisch werkend en bij laag vermogen, geen kachels, ook niet eens echt link. Maar het mag niet zo met reden.

Ik zou graag de mening van een verzekering inspecteur lezen als die de resten hiervan ziet in een afgebrand huis.

Dan moet nog wel aangetoond en bewezen worden dat het DE brandoorzaak is!

"Kortsluiting" is de ten onrechte meest aangewezen brandoorzaak in kranten berichten. Ze weten niet waar ze het over hebben. :Z

[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]

bedankt voor jullie reactie en adviezen, Ik ga volgens jullie adviezen een WCD met montageplaat plaatsen die ik kan doorlussen de schakeldraad 1,5 mag geen probleem zijn kan 3600 watt hebben.

schakeldraad 1,5 mag geen probleem zijn kan 3600 watt hebben.

Nee, mag max. 6A door een schakeldraad van 1.5mm² als ik me goed herinner. Dus kan slechts 1380W aan!

Die draad moet verplicht 2.5mm² zijn voor een WCD!

[EDIT: desinformatie gecorrigeerd]

1.5mm² = 10 Ampere dus 2300 watt, maar alleen als schakeldraad!

Edit: Een schakeldraad mag natuurlijk wel 2.5mm² zijn!

[Bericht gewijzigd door vergeten op (32%)]