Momenteel probeer ik een Soladin600 te repareren die het van de winter heeft begeven.
Bij een eerste controle bleek de ingebouwde zekering gesneuveld te zijn.
Verder bleken de 2 power diodes (DSEP12) in het primaire 'Zonnepaneel'-circuit kortsluiting te vertonen. Deze heb ik vervangen.
De 4 Mosfets (20N60S5) in het primaire circuit waren nog goed.
Ook de 2 Mosfets (47N60C3) in het secundaire circuit waren nog goed.
Bij een test met aan de AC-kant een gloeilamp er tussen (om bij sluiting in te grijpen) zag ik het volgende:
Rode leds gingen aan bij alleen DC aan de ingang.
Bij het koppelen van de AC gingen de rode leds knipperen.
Na een tijdje hoorde ik het relais aan gaan maar zag direct dat de AC-kant instortte.
Mijn conclusie was dat hij geen AC opwekt, dat de Soladin600 dat niet ziet en bij het activeren van het relais een fikse kortsluiting ontstaat.
Na wat verder onderzoek met mijn multimeter zag ik dat een aantal wikkeling aan de secondaire kant van de gele Trafo onderbroken waren.
Zie onderstaande plaatjes van de print en van mijn tekening van de trafo aansluitingen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is mijn conclusie juist dat er trafo wikkelingen onderbroken zijn? Als dat zo is kan ik m.i. de reparatie wel stoppen.
Ik hoor het graag.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de vraag is of de trafo wel draad heeft aan die pootjes, een HF trafo heeft altijd ruim pootjes om de boel heel te houden bij transport. ik zie een fan zitten, als die gaar is heb je kans op oververhitting wat de kapotte onderdelen kan verklaren. hoewel leeftijd vs warmte doorgaans elco's eerder laat overlijden.
Op zaterdag 1 maart 2025 22:13:37 schreef keebrev:
Het kan ook zijn dat door de lamp de AC-netspanning voor de omvormer te laag wordt, en deze uitschakelt.Vwb. de trafo: Soldeer alle aansluitingen opnieuw, evenals dat van de relais. Grote kans dat de omvormer het weer doet...
Overzicht van de status van de led:
[bijlage]
Uitschakelen door een te lage netspanning agv de lamp verwacht ik niet maar ik ga ook nog wel even testen met een grotere tussen-belasting.
Vwb de solderingen: dat ga ik zeker proberen.
Op zaterdag 1 maart 2025 22:25:09 schreef testman:
de vraag is of de trafo wel draad heeft aan die pootjes, een HF trafo heeft altijd ruim pootjes om de boel heel te houden bij transport. ik zie een fan zitten, als die gaar is heb je kans op oververhitting wat de kapotte onderdelen kan verklaren. hoewel leeftijd vs warmte doorgaans elco's eerder laat overlijden.
Qua bedrading van de trafo: ik dacht dat ik print-spoortjes had gezien naar de 'onderbroken wikkelingen' maar dat ga ik nog even goed checken.
Qua fan: hij is bij grote koude uitgevallen in een periode met weinig opwek-power dus dat is zeker niet de oorzaak.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 2 maart 2025 08:48:14 schreef Nico120:
Uitschakelen door een te lage netspanning agv de lamp verwacht ik niet maar ik ga ook nog wel even testen met een grotere tussen-belasting.
Ik verwacht dat dat wel degelijk een probleem is: niet omdat er mogelijk teveel stroom getrokken wordt, maar omdat de meeste van die dingen de aangesloten impedantie meten (iets als 'is het net er wel? Even meten...') voor ze gaan terugleveren.
Een lamp, ook als dat er 1 is van een paar kW, zal dan echt roet in het eten gooien, dat verhoogt de impedantie te ver.
Wat betreft de ventilator en kou en weinig opwek: bij 100 Watt of zo gaat de ventilator in de (volgens mij) Mastervolt hier al aan, op een installatie van 2,4 kWpiek.
Ik vind dat soms wel erg conservatief, maar ik gok eigenlijk dat dat ding dat zo doet omdat 'ie dan koel blíjft en bij een verhoging van de opwek-capaciteit niet als een malle tegen een verhoging van de temperatuur in hoeft te gaan werken.
Wat betreft kou: waar hangt het ding dan? Hoewel het ding hier op de zolder in een verder afgesloten berging hangt, wordt het er zelden echt zodanig koud dat je er snel weer weg wil. Hangt dit ding in een koude, mogelijk vochtige schuur, dan kan dat best andere fouten veroorzaken waar we nu niet aan denken, al vermoed ik dat keebrev er meer verstand van heeft 
Even een kleine update:
De omvormer hing in een niet geisoleerde schuur dus die heeft zeker wel vorst gehad.
De ventilator is nog goed en is echt niet de oorzaak van deze storing.
Ik heb geen print-spoortjes gevonden naar de trafo-pinnen waar ik geen wikkelingen gemeten heb.
Dus er moet een andere oorzaak zijn dat de omvormer geen 220 volt opwekt.
Ik krijg binnenkort een 1:100 probe voor mijn USB-scoop en dan ga ik onderzoeken of ik de oorzaak van het niet opwekken van de 220 volt kan vinden.
Mijn USB-scoop is overigens gekopeld via een USB-isolator.
Heeft iemand een principe-schema van dit soort omvormers, dat zou mij erg helpen.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
als je op marktplaats kijkt, goodwe 750 xs of iets dergelijks kost nog een kleine 100 euro.
dan kun je al bijna niks meer uitgeven aan deze dinosaurus van een omvormer..