Wie maakt de inductie kookplaten van Miele nu echt?

Voor het eerst eens naar de ingewanden van een Miele inductie kookplaat moeten kijken en ik stond wat verwonderd bij het zoeken naar de referenties dat er vooral Electrolux en AEG spul boven kwam.

Sommige PCB's met eenzelfde referentie worden gebruik in wel 5 verschillende merken.

Wie maakt die inductie kookplaten nu? Is het Electrolux (=AEG) die ze maakt voor Miele of is het omgekeerd?

er zat dik 20 jaar terug al EGO spul in miele platen. kan me ook geen eigen ontwerp herinneren van miele.

Heel veel (de meeste? alle? ) merken maken de elektronica niet zelf. Dat geldt ook voor wasmachines en ander witgoed.

In die kookplaten zit niet veel anders in dan elektronica. Ik heb het niet over de fabriek die de gespecificeerde componentjes op de printplaat plakt, die fabriek is zo vaak Chinees en dat is eigenlijk oninteressant.
Wat interessant is voor mij, is weten waar de elektronicus zit die bepaalt wat er op de plaat geplakt wordt. In dit geval lijkt het erop dat er minstens een relatie is met de Electrolux groep.

De clou zit hem meestal in artikelnummers/codenummers van printplaten en modules als er niet direct een merk zoals EGO op staat. Soms kun je het al opmaken uit de plaatjes bij Aswo. Heb je typenumemrs?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Ik heb een AEG in de keuken liggen. 1 module komt uit een Miele vd vuilhoop. Past perfect. Zelfde onderdeel. EGO.
Wat er heden in zit weet ik niet maar ik vermoed nog steeds EGO

Op maandag 3 maart 2025 09:34:21 schreef Swake:
Wat interessant is voor mij, is weten waar de elektronicus zit die bepaalt wat er op de plaat geplakt wordt.

Die zit waarschijnlijk ook in China. Degene die bepaalt welke functies dat ding moet hebben heet product manager en die zit waarschijnlijk wel in Duitsland.

Je koopt immers geen kookplaat maar een merk en design.

Ik denk dat je dat ongezien niet zo kunt zeggen.

Nou ... als ik mag gokken dan is dat er toch niet heel ver naast.

Er zijn misschien enkele witgoed boeren die zelf ontwikkelen, maar dat zijn er toch maar HEEL erg weinig.

Kijk bijvoorbeeld maar naar dat siemens afzuigkap topic, dat is echt geen siemens (BSH) eigen ontwikkeling.

Ik doelde meer op dat stukje "China", dat ik opzich wel in goedkoop merkloos spul tegenkwam. Maar ik ga nog eens kijken wat ik kan vinden. Was makkelijker als Swake een typenummer erbij had.

De ontwerper en fabrikant van de elektronica zullen inderdaad wel vaak dezelfde zijn. Die krijgen dan als OEM de opdracht van de verkopende partij.

EDIT: Testman noemt EGO, al een heel oude fabrikant van verwarmingselementen en kookplaten. Als ik op Aswo kijk naar onderdelen voor een Miele KM7575FR kijk, dan zie ik modules waar met koeienletters EGO op de print staat. Daar zijn ze door ontwikkeld en gefabriceerd, en dat zal minstens deels gewoon in Europa zijn. Is een oud Duits bedrijf met veel vestigingen: https://www.egoproducts.com/de/unternehmen/standorte

Op maandag 3 maart 2025 16:52:13 schreef New Beetle:
[...]Die zit waarschijnlijk ook in China. Degene die bepaalt welke functies dat ding moet hebben heet product manager en die zit waarschijnlijk wel in Duitsland.

Dat is met IKEA spul net hetzelfde. Elektronica-ontwerp en productie gebeuren in China. Vormgeving dat kan nog één of andere Westerse designer/interieurarchitect zijn. Voor het overige zijn er hier alleen winkels en management. En de hoofdzetel in Malmö is ook maar een praatbarak rond maatschappelijke tendensen.

Er kwam enkel een bord binnen van de 'ingang' met daarop een 5-tal grotere aansluitklemmen. Opvallend waren de 3 grote spoelen op een kern. Geen grote torren. Meer filterwerk dan iets anders.

Sorry, ik kan je zelfs niet zeggen welk Miele kookfornuis het was. Een glas zekeringen was dood. Die zag er niet verbrand of gesmolten uit. Ik vermoed dus van ouderdom. Verder kon ik ook niet veel testen, maar de persoon die de plaat bracht kon me wel vertellen dat alles weer werkt.

Whirlpool, in Italië, maakt ze in ieder geval zelf. En ik heb er daar ook van enkele andere merken zie liggen. Ik heb daar een paar ontwikkelingsprojecten gedaan voor de grotere modellen, in 2023 en 2024.

Op maandag 3 maart 2025 19:50:41 schreef McAwesome:
[...]

Dat is met IKEA spul net hetzelfde. Elektronica-ontwerp en productie gebeuren in China. Vormgeving dat kan nog één of andere Westerse designer/interieurarchitect zijn. Voor het overige zijn er hier alleen winkels en management. En de hoofdzetel in Malmö is ook maar een praatbarak rond maatschappelijke tendensen.

De motor van mijn Ikea afzuigkap komt uit Italië. Volgens mij heeft het aan link met Indesit of zo. Zie een oud draadje waarin ik het brommen repareerde, de lagers en aanslag. Ik zie ook wel spullen uit Turkije voorbij komen.

Voor zover ik weet deed IKEA veel met Whirlpool

Op maandag 3 maart 2025 21:46:39 schreef bprosman:
Voor zover ik weet deed IKEA veel met Whirlpool

En Whirlpool doet veel in Italië. Lijkt allemaal wel te kloppen.

Waarbij nu een deel van Whirlpool Italië door Beko is overgekocht. Geen idee wat dat gaat betekenen voor de producten.

Dan ging het toch niet zo goed meer kennelijk.... Weet je ook welk deel?

Gaat stilletjes aan opgeslokt worden. Ik merk dat de beko wisselstukken een indesit nummer gekregen hebben. Net zoals dat gebeurde bij de overname v whirlpool. C00....

Wat Miele wel doet is er de Miele prijs opplakken...

Hun topmodel is een van de weinigen die geen EGO binnenwerk heeft, maar volgens mij zijn dat Panasonic printen.

Toen ik een jaar of 4 een nieuwe plaat moest aankopen viel het me op dat het topmodel van Siemens uit de StudioLine dezelfde printen had.
Bij Miele betaalde je toen voor een vermogenprint 1100 €, terwijl een krak dezelfde print bij Siemens 290€ kostte.
Wellicht andere software enz, maar dat is natuurlijk het verschil in prijs niet.

LOL. Ik had eens een print nodig ve 1500€ kostende (aankoopprijs faktuur). Onderdeel 2900€...

Panasonic. Interessant. Jaeger is ooit de leverancier geweest bij siemens. Bij siemens vertelde ze me dat het kookplaatontwerp zich in Portugal bevindt. Ze lieten uitschijnen dat ze zelf de printen maakte maar dazr geloof ik niets van. De bedieningsprinten met miserie in de toetsen zitten nu in de mieles. Wordt vervolgd...

Op dinsdag 4 maart 2025 06:45:20 schreef EricN:
Gaat stilletjes aan opgeslokt worden. Ik merk dat de beko wisselstukken een indesit nummer gekregen hebben. Net zoals dat gebeurde bij de overname v whirlpool. C00....

Dan lijkt het er op dat Indesit de boel opslokt, in elk geval organisatorisch, zelfs als het eigendom in Turkije komt te liggen.

Hoewel ik het jammer vind dat de oorspronkelijke Whirlpoolstructuur verlaten is en ze duidelijk simpelweg overgenomen zijn door Indesit (van codenummers tot hoofdzetel) zou het best kunnen dat de opzet van Indesit nu de beste is vergeleken met de opzet van Beko. Oftewel het zou een goed teken kunnen zijn dat Beko niet simpelweg overal zijn eigen systeem invoert maar juist het systeem van Indesit prefereert.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Beko blijft maar het software platform van service info en onderdelen van indesit is beter en dat gaat gebruikt worden voor beko op te parkeren.

Sja en Whirlpool kookplaten zijn al enige jaren uit de Indesit stal niet dat je daar trots op moet zijn.. EGO was bij BSH ook een veel gebruikt ding en oudere wel AEG ook gebruikt, maar ja dan hebben we Vestel nog..

Omgekeerd: die Indesit kan uit de Whirlpool stal komen. De Whirlpool fabriek in Italië produceert en ontwikkelt Whirlpool platen, en ook wat andere merken die soms wat Duits klinken.

Soms zie je door de brol de bomen niet meer...