zou dit wat kunnen zijn?
EF86, 2 X ECC83, 2 X EL34 PP

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/ventilatie-en-afz…

scroll ook even omlaag voor beschrijving trafo?

Heb inderdaad helaas geen 6,3 Volt gloei die haal ik elders vandaan.
( MET 6,3 Volt Gloei?

Hallo allemaal,

OF!!!
Waar haal ik een sterke transformator voor mijn zelfbouw versterker vandaan?

VrGr Rob

https://www.cool386.com/6BL8_srrx/6BL8_srrx.html

Het is een spaartransformator dus een trafo met 1 wikkeling. JE hebt dan geen gescheiden 400V wikkeling.

IK heb voor een heel stuk minder ook nog wel ergens een 400V trafo liggen en dan ook nog wel een 6,3V spanning. Heel miscvhien alles op 1 trafo maar dat moet ik dan even nakijken voor je.

hoowww juist, misverstand! :z
bedankt Benleentje!

Dan waar haal ik dan wel zo'n trafo vandaan MET, 6,3 Volt?

HOOWWWwwwwwww zie nu jou update Benleentje!? altijd graag? :9~ ;)

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (31%)]

IK heb hier als ik goed zie een trafo van 350 - 0 - 350 // 3,15 - 0 - 3,15V // 5,5V van 250VA.

Zeg ander welke vermogens en spanning je graag hebt ik ik heb ook kleinere maar geen grotere.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]

Hallo benleentje ben even uitgeschakeld.
Zeker wel interesse!
Vanmiddag naar tandarts geweest die heeft me flink te grazen genomen.
Kga nu ff naar bed want….

VrGr Rob

Als er nog ruimte is om een extra wikkelingetje er bij te leggen dan is dat voor 6,3V zo gedaan.

Als even wat off-topic mag, wat is het voordeel van een buizenversterker voor niet gitaar toepassingen nu de energieprijzen de pan uit swingen? Alles moet nu A+++ zijn met klasse D versterkers voorop. Ben ik fout te denken dat audio eind trafo's nooit lineair kunnen zijn op gebied van frequentie?

Volgens mij gaat het, Rob007 kennende, hier niet om een audio-versterker die hij van plan is te bouwen.... >:) Volgens mij zoekt hij het wat hoger in frequentie. 85MHz, plusminus een paar honder kHz....

Als even wat off-topic mag, wat is het voordeel van een buizenversterker voor niet gitaar toepassingen nu de energieprijzen de pan uit swingen?

Het staat zo mooi op het dressoir! Da's toch ook wel wat waard, niet?

Afgrijselijk, al dat kitscherige chroom (ziet er 'goedkoop' uit), echt iets Amerikaans...
Daar vinden ze alles wat glimt mooi, 't zijn net eksters... :) (daar laten ze zelfs motorblokken verchromen...))

Geef mij maar gewoon matzwart of antraciet..

Heer Rob,

Morgen mag ik naar de tandarts; een kies is zijn kop verloren.
maar dat terzijde.

Ik denk dat in mijn voorraad trafos nog wel een exemplaar te vinden is met 6,3 Volt ac. De hoogspanning is meestal ook aanwezig op zo'n trafo.

Welke spanningen heb je nodig en hoeveel stroom moet er geleverd worden.
De vraagprijs komt niet eens in de buurt van die op marktplaats.

Radio Twente in Den Haag verkoopt nog nieuwe NTR trafo's voor buizen versterkers. Zij hebben ook nog de smoorspoelen en een enkele uitgangstrafo.
Reken wel op een stevig prijskaartje.

Anders eens naar Hammond trafo's kijken.
https://www.jukebox-revival.eu/nl/producten/transformatoren-4409/hammo…

Waar haal ik een sterke transformator voor mijn zelfbouw versterker vandaan?

Ik heb deze nog staan, werking onbekend, zitten 4 stuks EL34 in.

https://www.radiomuseum.org/r/dynacord_gigant.html

Op de lokale VERON-afdelingsverkoop van een paar weken geleden werd hier een dergelijke Philips buizenversterker te koop aangeboden. Werd niet verkocht, verkoper nam hem aan het eind van de avond weer mee terug naar huis. Geen idee wat de vraagprijs was, ik was niet geïnterresseerd in het ding, maar kan me niet voorstellen dat het heel veel meer dan 10 euro geweest zou kunnen zijn. (Er gingen ook een paar flinke buizen (TQ2/2 meen ik) gratis van de hand, voor de liefhebber; ik heb ze met veel plezier aan me voorbij laten gaan :) )

In elk geval, voor dat geld heb je de geschikte buizentrafo en een paar buisvoeten, inclusief een setje buizen (EL34 of EL36, vergeten welke, in elk geval met top-anode). Volgens mij kun je voor dat geld niet sukkelen. (Of je kunt doen wat iemand op Ebay doet, het ding te koop aanbieden voor US$1650,-; je hebt maar één gek nodig....)

Of je zou hem kunnen proberen te herstellen, dan heb je een complete buizenaudioversterker bijna gratis en met nauwelijks werk eraan (vergeleken met zelfbouw uit het niets). Want er gaan al met al toch behoorlijk wat uurtjes inzitten als je iets wilt maken dat niet alleen goed versterkt, maar er ook nog enigszins toonbaar uitziet.

Op woensdag 5 maart 2025 19:39:25 schreef nonius:
[bijlage][bijlage]

Op de lokale VERON-afdelingsverkoop van een paar weken geleden werd hier een dergelijke Philips buizenversterker te koop aangeboden. Werd niet verkocht, verkoper nam hem aan het eind van de avond weer mee terug naar huis. Geen idee wat de vraagprijs was, ik was niet geïnterresseerd in het ding, maar kan me niet voorstellen dat het heel veel meer dan 10 euro geweest zou kunnen zijn. (Er gingen ook een paar flinke buizen (TQ2/2 meen ik) gratis van de hand, voor de liefhebber; ik heb ze met veel plezier aan me voorbij laten gaan :) )

In elk geval, voor dat geld heb je de geschikte buizentrafo en een paar buisvoeten, inclusief een setje buizen (EL34 of EL36, vergeten welke, in elk geval met top-anode). Volgens mij kun je voor dat geld niet sukkelen. (Of je kunt doen wat iemand op Ebay doet, het ding te koop aanbieden voor US$1650,-; je hebt maar één gek nodig....)

Of je zou hem kunnen proberen te herstellen, dan heb je een complete buizenaudioversterker bijna gratis en met nauwelijks werk eraan (vergeleken met zelfbouw uit het niets). Want er gaan al met al toch behoorlijk wat uurtjes inzitten als je iets wilt maken dat niet alleen goed versterkt, maar er ook nog enigszins toonbaar uitziet.

Dat is een EL6425 van Philips.
70 watt PA versterker.
Nagenoeg onverwoestbare vesterker.
Daar zit 4 x EL36 in en die zijn heel stijl , die uitgangstrafo is niet echt geschikt voor EL34.
De anodespanning is iets van 310 volt dus ik schat dat de trafo 2 x 250 volt is.
En uiteraard 6,3 volt.
De seleencel wil nog wel eens , zeer onwelriekend :) afscheid nemen.
4 x 1N4007 er in.
En het gloeilampje van de begrenzer gaat soms stuk, er zit een combi neonlampje / gloeilampje met LDR in.
Zonde om te slopen ;(

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (100%)]

Afgrijselijk, al dat kitscherige chroom (ziet er 'goedkoop' uit), echt iets Amerikaans...
Daar vinden ze alles wat glimt mooi, 't zijn net eksters

Dan heb je nog niet met veel Turken kennisgemaakt... (maar we doen niet aan racisme, natuurlijk, uiteraard)

Mijn eigen materiaal, zeker wat op podium gaat, is inderdaad ook antracietgrijs - mijn zondagskostuum ook, tenandere ;)

Op dinsdag 4 maart 2025 23:06:05 schreef jerome:
Als even wat off-topic mag, wat is het voordeel van een buizenversterker voor niet gitaar toepassingen nu de energieprijzen de pan uit swingen? Alles moet nu A+++ zijn met klasse D versterkers voorop. Ben ik fout te denken dat audio eind trafo's nooit lineair kunnen zijn op gebied van frequentie?

NIETS is volstrekt compleet totaal lineair. Er zijn best buizenuitgangstrafo's in de omgang die - alnaargelang de vereisten - meer dan aanvaardbare klankkwaliteit kunnen bieden. Die zijn dan natuurlijk gewikkeld bij volle maan, door maagdelijke elfen, en hebben kernen van kobalt dat uit kometen gewonnen werd...

De energieprijzen zijn al helemaal niet relevant. Voor de energiekost van een halfuurtje sauna, of een treinrit Maastricht-Liege, of een bbq-fuif met een varken aan het spit, kan men een weekeinde lang de Fender of Marshall warm stoken. Weliswaar gaat een en ander nogal eens samen...

Ben ik fout te denken dat audio eind trafo's nooit lineair kunnen zijn op gebied van frequentie?

Dat hoeft ook niet maar met feedback kan je dat weer aardig rechttrekken. Er zijn schema's met de naam ultra lineair erin.

NIETS is volstrekt compleet totaal lineair.

Dat klopt zelfs een transistor niet. Maar door slim te ontwerpen heb je daar geen last van. Niet dat ik dat kan maar heb dat wel zo geleerd.

Hallo allemaal,

Hallo Nonius,
ik zal eerlijk zeggen het is niet voor 85MHz maar meer lager! ( ik denk iedereen weet dat van mij wel? )

MAAR, ik heb ook echt spulletjes verzameld voor LF versterker met buisjes hoor!
Ik zal vertellen: ik ben HEEL erg gek op de SK010 ( das dus GEEN LF inderdaad )
ik ben best wel HEEL erg gecharmeerd van buisversterkers met 2X EL84 of EL34 per kanaal!
En ik geloof in het betere mooiere geluid van de buis!
.
MAAR, nu weer eerlijk zijn! Dit waar ik het nu voor/over heb is een Modulator!
Ik geloof er namenlijk ook in dat een BUIS zennder het beste en het mooiste gemoduleerd kan worden met buizen.
.
eigenlijk zou ik nu het liefst een flink langdradig verhaal willen gaan vertellen maar laat ik dat nu alleen live doen.
Ik heb een flinke tijd geleden een zendertje gemaakt met een EL84 en een 807 en die moduleerde ik met die EF86, ECC83 en 2X EL34 PP alles zelfbouw.
En ik wil dit graag weer draaient hebben, ik vind dat dat het beste werkt.
.
MAAR, dan moeten de trafo’s natuurlijk niet langngngzzzaaaammmmm warm tot TE HEET gaan worden!
En dus zodoendes…
.
Arco kijk niet naar de kast maar luister naar het geluid!
.
Tis maar goed dat ik niet weet waar die buizen wonen Nonius anders zou ik een kraak komen plegen bij jou!
Die laatste deze: https://www.circuitsonline.net/forum/file/122804 is HEEL erg gewild als modulator.

MAAR terug nu voor die trafo ik weet eerlijk gezegd niet precies hoeveel mA ik nodig heb voor deze buizen ( EF86, ECC83 en 2X EL34 PP )
wat zal het zijn?… 350V 450mA(zit ik goed?) heb ik Gezien? ( zie afb. ?)
.
als iemand een trafo heeft? graag : radiorob007@hotmail.com
hoor ik wel wat er voor gevraagd word en waar ik het zou kunnen ophalen nee heb ik...
benleentje?

Tot zo ver heel eventjes weer.

VrGr Rob

En ik geloof in het betere mooiere geluid van de buis!

Ik wil best geloven dat je het geluid mooier vind klinken, maar beter? Nee dat toch niet. Maar laat je dat niet weerhouden van het bouwen van een buizen versterker. Iets wat je zelf bouwt hoeft niet perse beter te zijn als je er maar blij mee bent.

Hallo Benleentje,

je was snel! maar ik weet wel dat ik mijn modulator behoorlijk goed vond klinken, dus jah...
.
ik ben momenteel aan het zoeken wat op mijn schema lijkt ( ben het gloof ik kwijt )

dit lijkt behoorlijk:
https://www.diyaudio.com/community/attachments/mullard-5-20-schematic-…

http://4tubes.com/2-SCHEMATICS/BY-TUBES/EL34/EL34-Classic.jpg

VrGr Rob

http://www.audiofanatic.it/schemi/Tipo/Valvole/finali/Schemi_PP.html

http://4tubes.com/2-SCHEMATICS/BY-TUBES/EL34/

Hé Rob,

Prima. Nee, die buisjes waar ik het over had (TQ 2/2) heb ik niet meegenomen, ik heb al meer dan genoeg rommel. Iemand anders was er wel blij mee. Dát maakt mij dan weer blij. En zo is er weer wat meer vreugde in de wereld :)

Laat je ook niet van de wijs brengen door azijnpissers over ouderwets, of lelijk verchroomd (in mijn geval, massief hoogglans gepolijst 316-RVS; ik neem aan dat betreffende personen ook gruwen van de aanblik van een luxe zeiljacht, als ze zien hoeveel hoogglans-gepolijst 316 daarop zit ;) )

Ok, ik ging er eigenlijk van uit dat je weer iets voor de VHF aan het bouwen was, maar het is dus meer laagfrequent.

(en excuses aan Revado voor m'n Filistijnen-mentaliteit (slopen Philips EL6425 versterkertje). Voor mij was het eigenlijk echt ouwe waardeloze rommel, die ik zelfs nog niet gratis had willen krijgen. Enfin, zoals je ziet, de audiofiele wereld is de mijne niet. Geef mij maar hoogglans gepolijst RVS en handgemaakt massief eikenhout. Als er dan ook nog wat geluid uitkomt is het feest helemaal compleet.) Zelfs de plafondlampen, fotolijstjes, schuttingen en voordeurlamp en deurbel in de hal, beslag in WC en badkamer, halspiegel, thermometer en klok zijn DIY, van blank eiken en/of RVS. Maar inderdaad, handgemaakt vakmanschap van massief eiken en RVS is kitscherige brol.... De gustibus et coloribus etc.

Gelukkig is er voor dergelijke mensen de IKEA en Trendhopper! En zo zijn we allemaal blij, op onze eigen manier ;)

Het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat het geluid van een zelfgebouwde versterker 3.7dB beter klinkt dan het geluid van een commerciëel product. En daar ben ik unaniem in!

Rob, als voedingstransformator kun je ook twee laagspannings transformatoren op elkaar aansluiten: 230VAC naar 24V en 24V naar weer 230VAC. Na gelijkrichten en afvlakken hou je dan 287VDC belast over. Bijvoorkeur wel twee van dezelfde transformatoren gebruiken.

Wat betreft de modulator; ik zou een PWM modulator gebruiken.

Het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat het geluid van een zelfgebouwde versterker 3.7dB beter klinkt dan het geluid van een commerciëel product. En daar ben ik unaniem in!

Woehahahaha!!!! _/-\o_ Zoiets maakt mijn dag goed!!!