op het werk hebben we hier een pre-amp staan als microfoon versterker. het was ons al opgevallen dat het lichtje niet meer werkte, dus open gedaan.

er zitten totaal geen spanningen in, NERGENS.
primaire zekering was kapot (T250mA). vervangen en nog altijd niks.

er zitten 2 primaire wikkelingen. tussen rood en bruin meet ik 213ohm. maar geen 230V.
bleek er nog een zwarte primaire draad te zijn en die meet niks van verbinding.
transfo gaar. alleen vind ik er niks over.
aangezien die op 120V en 230V kan, vermoed ik dat er 2 identieke wikkelingen zitten, zou dan samen 426ohm zijn geweest.

secundair meet ik tussen de wikkelingen 14ohm (beide in serie dus 28ohm). geen idee van de spanningen, en de secundaire elco is 100V (weet je dus ook niks mee).

het toestel is een phonic PM801, ding is oud maar als het enkel de transfo is, is het zonde om die weg te gooien (en heel de administratie om een nieuwe te krijgen).

tekst op de transfo:
070-60178-800-0
0523
PASSED
5

al een aantal fotos geplaats, de overige komen nog.

pdf van het toestel met die transfo nr erin
afmetingen transfo: 5cm buitendiameter, 1.7cm centergat, 1.7cm hoog

update: schema gevonden.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]

Met een beetje geluk alleen een thermal fuse die open is, als de trafo deze tenminste heeft?

Dat schema lijkt me niet goed: D701 en D702 staan anti-parallel in serie met een elko over de secundaire wikkeling...
[edit]
blijkt een zeer rommelig getekende spanningsvermenigvuldiger te zijn, D701 en D702 vervullen alleen geen enkele functie.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (36%)]

Hi fcapri,

De ringkern heeft dan vrijwel zeker een onderbreking, dat kan zijn wat al eerder is aangegeven de thermische veiligheid zijn tussen de trafo wikkelingen.
Die zit meestal aan de 230V kant.

De trafo zal een 2x 22V trafo zijn, daar met lichte belasting en hoge netspanning, je boven de 36V elco spanning uitkomt als de trafo 24V zou zijn.

Je hebt zelfs kan dat de trafo 2x 18V is, dat zou voldoende zijn voor de 15V regelaars.
Maar 2x 20V tot 2x 22V daar heb je grote kans van dat die gebruikt is.

Groet,
Bram

@fatbeard: inderdaad rommelig getekend. Het idee van een spanningsverdubbelaar is wel goed, voor deze toepassing: ik durf aannemen dat de 48V die er uit komt enkel dient om phantomvoeding aan te bieden.

@blackdog: ik ga helemaal mee in uw inschatting. 22-0-22 is wel wat ongebruikelijk, dan zou het al een maatwerktrafo moeten zijn. 18-0-18 is heel wat couranter, wie weet ligt er zelfs zoiets ergens in een lade bij de topicstarter. Zo'n trafo zou minstens een eerste inschatting moeten toelaten, ook van de opgenomen stroom.

heb een andere bestaande pre amp open geschroeft en eens gemeten

wikkeling van 130V: 250ohm
wikkeling van 230V: 957ohm

iets klopt niet aan de bestaande transfo, want daar had ik 213ohm tussen de 130 en 230V wikkeling.
de werkende pre amp is wel IN CIRCUIT gemeten.

de uitgang van de transfo is 15,7V MAAR de blauwe condensatoren voelen warm aan, HEEEEL warm.

die capxon van 100ùF 100V heeft op de printplaat een grotere footprint.
toen ik met de multimeter op de transfo draden ging meten, voelde ik de warmte van die elco al aan de vingers (nee, echt niet de koelplaat, die elco heeft gewoon warm.
zou ik die preventief vervangen in de 'kapotte' pre amp? die hebben misschien de transfo overbelast.

vermoedelijk dus een 2x 15V transfo? die bestaan er genoeg. alleen het vermogen nu.
bij Rs hebben ze 2 van 2x15V AC
de 7VA die 170gram weegt, en de 5VA die 150gram weegt.
mijn kapotte weegt 162gr (met 5cm van de draden wel afgeknipt).
DC ohms secundair zou 11ohm zijn, ik meet 14ohm

alleen is mijn transfo geen 2,4cm hoog, maar slechts 1,7 (als je overdrijft kan je er misschien nog 2cm in zien). of rekenen ze met de bevestigingsschroef mee?
of zou het misschien 2x 12V AC zijn? die meten onbelast 15,57V volgens de pdf

ik kan niet heel veel gaan meten in die werkende, of mag het anders gaan uitleggen waarom er plots 2 kapot zijn.
die pre amps zijn nu al een 17-18jaar oud

Op woensdag 5 maart 2025 14:24:42 schreef fcapri:
de uitgang van de transfo is 15,7V MAAR de blauwe condensatoren voelen warm aan, HEEEEL warm.
toen ik met de multimeter op de transfo draden ging meten, voelde ik de warmte van die elco al aan de vingers (nee, echt niet de koelplaat, die elco heeft gewoon warm.

Omdat het de netfrequentie is dat wel raar dat die zo warm wordt. Waarschijnlijk zijn er een of meer diodes defect. Diodes en elco's wisselen.

Elco kan ook uitgedroogd (= hoge ESR) zijn, dan wil 'ie ook wel warm worden...

Is idd een goedkoop, slecht merk elco, je kan er natuurlijk een nieuwe instoppen en voelen of die ook warm wordt maar even de diodes doormeten is niet zoveel werk.

dit is dus een werkende pre amp en niet diegene die kapot is :-)

Hi,

Hou er rekening mee, dat die hele kleine transformatoren zeg beneden de 10VA 25% extra aan spanning leveren bij kleine belastingen.

Dan kan een 2x 15V trafo al genoeg zijn, alhoewel ik het niet zo zou ontwerpen.

Groet,
Bram

IK zou die defecte trafo eens open maken en de wikkelingen bloot leggen. Dan zoeken naar het punt daar waar de defect ( zwarte) draad over gaat naar de wikkelingen zelf. En dan hopen dat daar een thermische zekering onder zit.

Maar als je voor de defecte trafo van de goede wikkelingen een lagere weerstand meet dan grote kans dat er een deel van de wikkeling is kortgesloten.

Je kunt 'm ook op 110v zetten, en er een 230 -> 110v trafootje voor zetten.
(alleen heb je geen temp. zekering meer, die zal blijkbaar aan de kapotte zijde)

voor zover ik kan zien, zit de primaire zekering binnenin, en is de secundaire errond gewikkeld.
zowieso als de transfo open geprutst wordt, dat ze dit niet aanvaarden om nog in gebruik te nemen

Op woensdag 5 maart 2025 18:42:13 schreef fcapri:
voor zover ik kan zien, zit de primaire zekering binnenin,

De primaire wikkeling ligt inderdaad onderin maar de verbinding met de zwarte draad ligt gewoon aan de buitenkant en daar zit dan ook de thermische zekering.

dat ze dit niet aanvaarden om nog in gebruik te nemen

De bescherm folie en andere materialen zijn in principe ook gewoon te koop en je kan het weer net zo maken als ervoor. Als ze dat niet accepteren dan moet er inderdaad een nieuwe trafo in. Maar dan heb je wel daarna een trafo voor jezelf. O-)

Fcapri,
Ik heb je net het schema gestuurd per mail.

Edit, zie nu dat je het al gevonden had ..

[Bericht gewijzigd door revado op (31%)]

Op woensdag 5 maart 2025 15:57:10 schreef fcapri:
dit is dus een werkende pre amp en niet diegene die kapot is :-)

Als zelfs in het "werkende" apparaat de elco's erg warm worden, zou dat dan niet kunnen wijzen op een mogelijke probleemoorzaak in de kapotte?
*/ tactisch: elco's vervangen
*/ strategisch: achterhalen waar die elcowarmte vandaan komt