Goede avond lieve mensen,

Ik ben momenteel wat ten einde raad met mijn beperkte elektronica kennis maar blijf geprikkeld om een probleem op te lossen met mijn Saeco hd8768 koffiezet.

Deze gaf plots de geest door enkel water door de stoom arm te duwen in plaats van door de brouwunit. Zelf het ik het apparaat al volledig uit elkaar gehaald en ontkalkt en merkte dat de solenoïde klep niet de benodigde 24V kreeg.

Na verdere inspectie op de printplaat volgde ik het voedingscircuit en vervangde ik reeds 3 ELCO's (330uF, 220uF en 120uF) om toch op zijn minst de "easy possible fix" toe te passen. Hierna stak er een nieuw probleem de kop op. De laagspannings componenten zoals temperatuursensors blijken nu nieuwe fouten (11 & 15 opgemerkt) te geven. Het is me onduidelijk indien mijn herstelling hier iets mee te maken heeft of er een onderliggend probleem naar boven komt.

Ik ben momenteel te einde raad en hoop op deze manier wat tips en trucks te kunnen krijgen.

Alvast bedankt voor eender welke hulp en wanneer dit euvel is opgelost zorg ik ervoor dat er een pakje koffiebonen jullie kant uit komt ;-)

Alvast bedankt voor jullie overweging me te helpen en nog een fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Bart

[Bericht gewijzigd door BartLammens op (98%)]

Op maandag 10 maart 2025 22:40:19 schreef BartLammens:
[bijlage]

Als ik zoiets zie, dan denk ik onwillekeurig: "Wat mankeert er aan een ouwe sok waar je een partijtje platgeslagen koffiebonen in mikt?"

Welkom op Circuits Online met je eerste probleem post :)

Zat er nog garantie op wettelijk 2 jaar?.

Op maandag 10 maart 2025 22:30:54 schreef BartLammens:
Na verdere inspectie op de printplaat volgde ik het voedingscircuit en vervangde ik reeds 3 ELCO's (330uF, 220uF en 120uF) om toch op zijn minst de "easy possible fix" toe te passen. Hierna stak er een nieuw probleem de kop op.

• Waarom zomaar elco's vervangen?
  • Voedings spanningen gemeten op waarde en rimpel?
  • Heb je de "defect" gewaande elco's nog opgemeten?
  • Waren ze fors van waarde veranderd?

De laagspannings componenten zoals temperatuursensors blijken nu nieuwe fouten (11 & 15 opgemerkt) te geven.

Wat betekenen die fouten volgens de handleiding?

Het is me onduidelijk indien mijn herstelling hier iets mee te maken heeft of er een onderliggend probleem naar boven komt.

Het vakkundig vervangen van slechte elco's door goede kan normaal geen nieuwe fouten introduceren.

We kennen je vaardigheid niet voor het vervangen van elco's op een multilayer print. Daarbij kunnen er via's zijn gesneuveld.
Blijkbaar heb je met je vervang actie "schade" toegebracht die dit veroorzaakt. (heb je niks aan maar vast voor een volgende keer)

Ik ben momenteel te einde raad en hoop op deze manier wat tips en trucks te kunnen krijgen.

Niet zomaar ongefundeerd wat vervangen.

Op maandag 10 maart 2025 22:53:12 schreef ohm pi:
[...]Als ik zoiets zie, dan denk ik onwillekeurig: "Wat mankeert er aan een ouwe sok waar je een partijtje platgeslagen koffiebonen in mikt?"

Als je dat verschil niet proeft is het voor jou inderdaad weggegooid geld

Op maandag 10 maart 2025 23:17:27 schreef vergeten:
Welkom op Circuits Online met je eerste probleem post :)

Zat er nog garantie op wettelijk 2 jaar?.

[...]

[...]
Wat betekenen die fouten volgens de handleiding?
[...] Het vakkundig vervangen van slechte elco's door goede kan normaal geen nieuwe fouten introduceren.

We kennen je vaardigheid niet voor het vervangen van elco's op een multilayer print. Daarbij kunnen er via's zijn gesneuveld.
Blijkbaar heb je met je vervang actie "schade" toegebracht die dit veroorzaakt. (heb je niks aan maar vast voor een volgende keer)

[...]Niet zomaar ongefundeerd wat vervangen.

Goede avond vergeten!

Excuus voor het late respons.

• Zat er nog garantie op wettelijk 2 jaar?.

Neen, deze machine is van het jaar 2017

Dit werd me aangeraden door een ervaren en zeer betrouwbare elektronicus. Het opdrogen van ELCO's zijn blijkbaar een gekend probleem en mogelijks een snellere oplossing van mijn probleem.

Ik meette 25V op de 330 uF ELCO, welke oveenkomt met de spanningswaarde van de magneetspoel.

Alsook meette ik 7,7V op de 220 uF ELCO.

Zeker, deze hadden de waarde zoals vernoemd op het component.

Neen.

We kennen je vaardigheid niet voor het vervangen van elco's op een multilayer print.

Na het lezen van uw bericht kan ik u duidelijk vermelden dat mijn kennis hierover nihil is. Ik ben elektricien van opleiding en storte me nu op onbekend terrein om mijn vaardigheden aan te sterken, electronica heeft me geprikkeld.

Niet zomaar ongefundeerd wat vervangen.

Dat lijkt me nu duidelijk, kan ik hieraan afleiden dat deze print volledig defect is geraakt en geen enkele actie nog relaas kan bieden?

Alvast een fijn weekend!

Dat lijkt me nu duidelijk, kan ik hieraan afleiden dat deze print volledig defect is geraakt en geen enkele actie nog relaas kan bieden?

Dat is heel goed mogelijk, je zou de eerste niet zijn die iets kapot repareert. Maar of dat echt zo is, is koffiedik kijken. Als het ding nu minder doet dan voor de vervanging dan is de kans groot dat er wat gesneuveld is. Maar het kan ook iets zijn wat al bijna slecht was zoals een brakke soldering die door het gesoldeer aan de print nu nog brakker is geworden.

Ja er zijn mensen die iedere reparatie eerst elco's roepen, er worden veel elco's onterecht vervangen.
De juiste volgorde is
- fout vastleggen/oproepen/bestuderen
-schema/service doc zoeken.
- proberen een correlatie te vinden tussen de fout en het schema zodat je een idee hebt in welke hoek je moet beginnen.
-optische controle
-voeding nameten met DMM op spanning en met scoop op rimpel.
Als dat allemaal goed is, begint het echte werk. Foutzoeken. Dan komt het aan op kennis en ervaring.

Alternatief wat heel soms werkt: in het wilde weg van alles vervangen maar vaak loopt dat verkeerd af.

Je zou foto's kunnen posten van je soldeerwerk, als dat er prima uit ziet is dat waarschijnlijk het probleem niet.

Welk merk en type elco heb je geplaatst? En welke op de print zijn dat?
Het deel rond die transformator ziet er toch wel uit als een schakelend voedinkje. En dan heb je toch vaak dat in het lijstje van Fred de foutomschrijving is "wil niet aan" of "gaat uiteindelijk aan, maar doet dan iets geks", dat een schema niet te vinden is, maar dat bij optische inspectie gewoon elco's duidelijk bol staan en dat het vervangen daarvan nog helpt ook.

Op vrijdag 14 maart 2025 23:03:38 schreef fred101:
De juiste volgorde is
- fout vastleggen/oproepen/bestuderen
-schema/service doc zoeken.
- proberen een correlatie te vinden tussen de fout en het schema zodat je een idee hebt in welke hoek je moet beginnen.
-optische controle
-voeding nameten met DMM op spanning en met scoop op rimpel.
Als dat allemaal goed is, begint het echte werk. Foutzoeken. Dan komt het aan op kennis en ervaring.

Op zondag 16 maart 2025 22:04:27 schreef Lucky Luke:
Het deel rond die transformator ziet er toch wel uit als een schakelend voedinkje.[...]

Best mogelijk dat U4 zo'n switcher IC is (de opdruk kunnen we niet lezen). Daar zou bij aansluiten van netspanning op de print dan op een van de pootjes zo'n 300 VDC terecht moeten komen. Staat dat erop?
En zijn de zekeringen (ik zie er 2 geloof ik: F1 en F2) nog wel goed?