Heeft iemand een idee welke diode dit is? Zichtbare markering is F49. Ik kan wel een SMD diode vinden in deze package met markering F4 in de de datasheet maar het lijkt mij niet dat dit hetzelfde is.

Het gaat om de input van een ECU module. Door overbelasting is deze diode gesprongen.

De belasting van een ecu is een vast gegeven. Denk eerder aan te hoge spanning of ompolen. Afhankelijk van hoe de diode in het cirquit zit is uit te maken of dit een kortsluit diode, seriediode of een zener of clampdiode moet zijn.

Overbelasting van een ingang?

Dat is al spannend op zich.

Een diode door overbelasting stuk? Merkwaardig.

En inderdaad wat Jerome zegt. Even het circuit om de diode heen uitpluizen. Aan de hand van die op zich goede foto en de omschrijving valt er weinig over te zeggen of advies te geven.

Wat voor behuizing? (is moeilijk in te schatten van de foto)

Ik gok dat het signaaldraadje links zit. de gesprongen diode zit dan normaal in sper en moet gaan geleiden als er een negatieve spanning op het signaal komt. Hierdoor gaat de spanning niet verder negatief dan ongeveer 0.6V.... Tot de diode stuk gaat.

Die diode zit daar om wat er achter zit te beschermen tegen die negatieve spanning. Als je die diode stuk krijgt... dan is dus datgene wat er achter zit nu met de negatieve spanning in aanraking gekomen en ondanks dat dit geen zichtbare schade heeft achtergelaten is de kans dat /dat/ nog werkt klein.

Edit: Hmm. Mijn theorie van de input-clamp diodes is onderuitgehaald door: "beter kijken". de diodes had ik dan in verschillende richtingen verwacht.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Overbelasting is het verkeerde woord, overspanning is beter. De module geeft canbusstoring. Ik heb geen schema en kan niet zien of de diode in het communicatie circuit zit maar dit is in ieder geval een duidelijk defect. Bijgevoegd een overzichtsfoto. De kleine foto is van wat er rood omcirkeld is. Ik heb de goede diode even op de plek gezet van de defecte

De diode zit aan de kant van het streepje aan de negatieve kant van een 47uf 50v smd elco, de andere kant zit aan de positieve kant. Hier ook een foto van bijgevoegd. Dit lijkt mij al raar aangezien de stroom dan de hele tijd door de diode kan lopen.

Het lijkt mij in ieder geval dat de diode vervangen dient te worden, weet iemand op basis van de marking welke diode dit kan zijn?

De diode zit aan de kant van het streepje aan de negatieve kant van een 47uf 50v smd elco, de andere kant zit aan de positieve kant.

Waarschijnlijk een transient-voltage-suppression (TVS) diode, die kom je ook tegen bij harddisken over de 12V lijn.

Daar ging mijn eerste gedachte ook naar uit. Hij zou dan alleen verkeerd om zitten omdat de streep aan de - kant zit. Bij unidirectional is er geen markering. Om dit te testen heb ik de diode weggehaald maar dit maakt nog geen verschil, nog steeds dezelfde melding

Je kunt degene die niet kaduuk is er uithalen en meten of het überhaupt een diode is.

Op maandag 17 maart 2025 13:39:35 schreef Repareermeneer:
Bij unidirectional is er geen markering.

Andersom. Bij de bidirectional is er geen markering. De unidirectional wel.

Het is inderdaad een diode. Ik kan alleen aan de markering niet vinden welke het is. Markering F49 met een (vermoedelijk) diode SOD123F of SOD523 geeft geen resultaat.

We weten nog niet wat de behuizing is, er zijn tientallen verschillende... (SMA, SMB, SMC, SOD523, of anders. Geef de maten even op)

https://5.imimg.com/data5/CQ/KI/EZ/SELLER-383664/catalouge-2-500x500.jpg

Ongetwijfeld een tvs diode, als die over de voedingselco staat. 18V is heel gebruikelijk in boordcomputers. Het is de bedoeling dat de diode doorslaat bij te hoge spanning of ompolen, waardoor de zekering kan trippen. Men zou dus veronderstellen dat er een printzekering door is, als de elco niets krijgt. Ga je op een andere manier extern en niet afgezekerd voeden zonder dat er een printzekering aanwezig is, dan kan de diode de kortsluitstroom niet aan en krijgt men wat hier te zien is. De diode zal ws onderbroken staan, en dan riskeert men einde oefening.

De diode is ongeveer 2,54 bij 1,65mm

Het verhaal tvs klinkt inderdaad aannemelijk, maar er blijft zoals eerder gezegd een probleem, waarom staat deze niet in sperrichting? Hij staat nu met de streep aan ground dus zodra er een positief voltage op de elco kolt gaat deze geleiden. Een tvs staat van wat ik weet altijd in sper en gaat geleiden boven een bepaald voltage toch?

Een bidirectionele TVS (die hebben ook een streep) en onoplettende P&P programmeur?

Ik zie op de multimeter een voltage drop van kathode naar anode van 0,57 dus hij gaat geleiden

Op dinsdag 25 maart 2025 14:11:50 schreef fatbeard:
Een bidirectionele TVS (die hebben ook een streep) en onoplettende P&P programmeur?

PFhoe! Ik heb het nog nooit gezien, ik geloof je als je zegt dat jij het wel gezien hebt, maar in mijn ervaring laten ze dan de streep weg omdat dat gewoon makkelijker is. (het ding IS symmetrisch, dus wat schiet je er mee op als je hem er op zet?)

Je zegt: "De diode zit aan de kant van het streepje aan de negatieve kant van een 47uf 50v smd elco", dit klopt niet als ik de sporen volg op je foto's. Wel zie ik dat de positieve kant van de elco aan de anode hangt.

Ik zie ook dat de diodes naast elkaar zitten met kathodes naar elkaar toe. Zeker weten dat het geen voeding"OR" is en dat er een sluiting is waardoor het lijkt dat deze naar GND gaat?

Ik denk dat de ADXA is doorgeslagen naar GND. Ziet er ook stukkig uit op de foto. Haal deze eens los aan een kant en probeer opnieuw.

Na het loshalen van het ADXA component inderdaad de ‘streep’ kant van de diode niet meer aan ground. Maar dan nu de vraag; wat is dit voor component? Ik dacht dat dit een zekering was

Ik denk dat het een dikke VDR is ofzo. Die gaat geleiden als de spanning te hoog wordt. En als de stroom dan groot genoeg is dan gaat deze stuk en maakt (in dit geval) kortsluiting.

Vervolg: het lijkt inderdaad dat het adxa component een vdr was. Losgehaald, diodes vervangen door 18v tvs diodes en de module kwam weer tot leven. Iedereen bedankt voor het meedenken