Zoals mijn nickname al zegt, rij ik in een lelijk eendje (Citroen 2CV) en in mijn familie zijn er meerdere oldtimer rijders.
Nu willen de meeste oldtimer bezitters een radio die uit hetzelfde tijdperk komt als de auto, maar toch ook graag hun Spotify lijst afspelen. Op Youtube had ik gezien dat het mogelijk is om een Bluetooth ontvanger aan te sluiten op een radio cassette speler.
Ik heb dat bij een Pioneer radio gedaan. Deze had een LA3161 voorversterker en ik heb de Bluetooth module met de uitgangen hiervan verbonden. Als je dan je telefoon via Bluetooth verbindt en er een cassette in doet waar het bandje uit verwijderd is, kun je de muziek afspelen.
Mijn tweede project is een Kenwood radio die ook een LA3161 voorversterker heeft, maar deze zit zo ingebouwd dat ik er niet bij kan komen om de verbinding er aan te solderen. Nu schijnt het ook mogelijk te zijn om de Bluetooth module te verbinden met de draden van de afspeelkop van het cassettedeck. Maar welke draden heb ik daar voor nodig? De aansluiting daarvan heeft 5 draden (wit;zwart;roze;bruin en blauw) . Ik heb met een oscilloscoop geprobeerd op welke draden er een signaal staat met het afspelen van een cassette, maar ik krijg nergens een signaal te zien.
Is het signaal soms te zwak voor de scoop? Nu moet ik er bij vermelden dat ik nog niet veel ervaring heb met het werken met een oscilloscoop.
Bijgaand foto's van de bekabeling van de afspeelkop.
Dan vraag ik mij ook af of ik de Bluetooth module hier direct op aan kan sluiten of is het signaal te sterk en moet ik dat d.m.v. een weerstand afzwakken.
Ik gebruik deze ontvanger:
https://www.amazon.nl/Heemol-Bluetooth-Ontvanger-Draadloze-XY-BT-Mini/…
Zonder veranderingen aan de radio: een minimale middengolfzender. Of rijd je rond met een FM-radio, of zelfs stereo?
-----
Die LA3161 is stereo, dus dat zal het wel zijn. Ik zou NIET aan de draadjes naar de weergavekop in het deck solderen; dat is kwetsbaar. En vereist ook nog een aanpassing van de frequentiekarakteristiek. Een stereo FM zender koop je voor weinig bij Ali.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor radio's met cassettedeck: https://nl.aliexpress.com/item/1005003400808714.html
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb dat al vaak gedaan bij veel soorten radio's, een AUX ingang erop gemaakt. vaak net achter de radiotuner waar nog een serie elco in de L en R input van het bronkeuze ic zit een schakelaartje ( 2x wissel ) maken wat tussen tuner en AUX kiest. veel meer als eenzelfde paar elco's tussen de AUX kabel en de ingang zit er niet tussen. soms een weerstandje in serie maar dat is het wel. bij sommige kun je de cd changer input als EXT instellen in het menu en heb je simpel een AUX ingang.
nonius
set SCE to AUX.
Zoals mijn nickname al zegt, rij ik in een lelijk eendje (Citroen 2CV
Ah, een geit....
Op Youtube had ik gezien dat het mogelijk is om een Bluetooth ontvanger aan te sluiten op een radio cassette speler.
Er bestaan ook speciale cassettebandjes om muziek via af te spelen. Daar zit geen magneetband in maar een weergave-kopje, dat aangesloten zit via een stukje kabel en 3.5mm stereostekker. Ik heb in een ver verleden ooit wel eens zoiets zelf gebouwd van een oud cassettebandje en een gesloopte afspeelkop en dat werkte prima. In bijlage een foto van een commerciëel product.
Het inbouwen van een Bluetooth-ontvangertje in een autoradio zou ook niet al te moeilijk moeten zijn. Heb in een zelfbouw buizenversterker ook een klein BT-ontvangertje ingebouwd (actieve luidspreker van de Action gesloopt; alleen het BT-printje eruit is gebruikt; volgens mij kostte een complete actieve luidspreker van de Action de helft van wat alleen uw printje al kost). Een schema van de autoradio is wel handig om de meest-gunstige plek voor inkoppeling van het signaal te bepalen.
Nu schijnt het ook mogelijk te zijn om de Bluetooth module te verbinden met de draden van de afspeelkop van het cassettedeck. Maar welke draden heb ik daar voor nodig? De aansluiting daarvan heeft 5 draden
Op het flexibele printje staat duidelijk 'L' en 'R', oftewel het signaal voor links en rechts. Daar zou u het op kunnen aansluiten. De zwarte draad is gnd/massa, wit=linkersignaal, roze=rechtersignaal. De fabrikant heeft het u al heel makkelijk gemaakt door de signalen op het flexprintje te indiceren....
Ik zou wel afgeschermde kabel gebruiken voor het aansluiten. (Sowieso zou ik kijken of er geen beter punt is om het BT-signaal in te koppelen dan hier; de eindversterker, net voor de volumeknop, lijkt me beter.)
Dan vraag ik mij ook af of ik de Bluetooth module hier direct op aan kan sluiten of is het signaal te sterk en moet ik dat d.m.v. een weerstand afzwakken.
Of u een verzwakkertje nodig heeft komt u snel genoeg vanzelf achter: gewoon uitproberen of het goed werkt zonder. Indien niet, dan klein verzwakkertje toevoegen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou gaan voor een klein lokaal FM of MG zendertje en die aansturen met BT o.i.d. Anderzijds heb je op FM nog steeds geen probleem qua zenders en qua MG zijn daar tegenwoordig de LPAM zenders.
93 cent met gratis verzending... maar goed als het werkt ben je snel klaar en blijft de radio origineel.
Op zaterdag 15 maart 2025 11:23:12 schreef inmijneendje:
Zoals mijn nickname al zegt, rij ik in een lelijk eendje (Citroen 2CV) en in mijn familie zijn er meerdere oldtimer rijders.
Nu willen de meeste oldtimer bezitters een radio die uit hetzelfde tijdperk komt als de auto, maar toch ook graag hun Spotify lijst afspelen. Op Youtube had ik gezien dat het mogelijk is om een Bluetooth ontvanger aan te sluiten op een radio cassette speler.
Ik heb dat bij een Pioneer radio gedaan. Deze had een LA3161 voorversterker en ik heb de Bluetooth module met de uitgangen hiervan verbonden. Als je dan je telefoon via Bluetooth verbindt en er een cassette in doet waar het bandje uit verwijderd is, kun je de muziek afspelen.Mijn tweede project is een Kenwood radio die ook een LA3161 voorversterker heeft, maar deze zit zo ingebouwd dat ik er niet bij kan komen om de verbinding er aan te solderen. Nu schijnt het ook mogelijk te zijn om de Bluetooth module te verbinden met de draden van de afspeelkop van het cassettedeck. Maar welke draden heb ik daar voor nodig? De aansluiting daarvan heeft 5 draden (wit;zwart;roze;bruin en blauw) . Ik heb met een oscilloscoop geprobeerd op welke draden er een signaal staat met het afspelen van een cassette, maar ik krijg nergens een signaal te zien.
Is het signaal soms te zwak voor de scoop? Nu moet ik er bij vermelden dat ik nog niet veel ervaring heb met het werken met een oscilloscoop.Bijgaand foto's van de bekabeling van de afspeelkop.
Ik gebruik deze ontvanger:
https://www.amazon.nl/Heemol-Bluetooth-Ontvanger-Draadloze-XY-BT-Mini/…
Uiteraard is het mogelijk om de bedrading direct aan de kop te solderen. Maar je zult wat problemen gaan ervaren. Het signaal dat uit de kop komt is inderdaad zeer zwak. En behoeft vrij veel versterking. Dat kun je dus snel oversturen. Nu is simpel op te lossen door je signaal met een (paar weerstand(en) te verzwakken. Het probleem dat je kunt krijgen is dat je met je extra solderingen en draadjes veel omgevingsstoring kunt gaan oppikken. Storing die door de hoge versterking lekker hard uit je luidsprekers zal knallen. Helemaal in een lelijke eend met zijn toch wel simpele ontsteking. De bougies in een lelijke vonken elke keer tegelijk. Een lelijke eend heeft dacht ik geen verdeler. En een vonk in een lege cilinder doet niets dus is geen probleem. Hij genereert echter wel een hoop (radio)storing.
Tweede punt is dat in versterkers van band afspeelapparaten een stukje frequentie correctie plaatsvind. Als het geluid er dus prima inkomt wordt het goed verpest door door de frequentie correctie in de voorversterker.
De beste manier is gewoon direct achter de volume regelaar inkoppelen Dan omzeil je het stukje frequentie correctie en gebruik een minder gevoelige ingang zodat de kans op storing ook kleiner wordt.
Meten met de scoop achter een kop kan wel maar is lastig. Je kunt niet met de massa van de scoop aan het metaal van de radio en de gevoelige kant aan een draadje van de kop gaan meten. De spanning van het linker kanaal staat tussen twee van de vijf draden, en van het rechter kanaal tussen twee andere van de vijf draden. In de kop zitten gewoon twee spoeltjes waarvan de vier draadjes naar buiten komen. De vier draden van de spoeltjes zitten ook niet aan de massa of min van de radio. De twee draadjes van het spoeltjes gaan via waarschijnlijk twee afgeschermde kabeltjes naar de versterker. Twee kabeltjes omdat anders door overspraak links en rechts gemengd worden. Als je dus iets wilt meten moet je tussen de twee draden van een spoel meten. De vijfde draad is een draad naar de aarde en die zit niet aan een spoel maar alleen aan het metalen huisje van het kopje. Je meet dus niets tussen een spoeldraad van het kopje en het radio chassis. Daar staat immers geen spanning. Je zult alleen wel de ruis die altijd aanwezig is meten. En in een auto is dat zelfs heel erg veel. Het beste is een scoop gebruiken met een zwevende ingang. Als net op een ongunstige manier loopt te meten kun je je kleine ook nog een s kwijtraken en zie je nog niets op de scoop.
Ze doen ook alleen maar zo moeilijk om de ruis buiten je versterker te houden. Ga je in de bedrading lopen spitten en solderen is kans groot dat je straks een bak ruis uit je speakers krijgt.
Je kunt het prima proberen hoor. Als het niet goed gaat kun je alles uiteraard weer terug bouwen. Maar omdat je toch blijft zitten met je frequentie weergave zou ik een andere oplossing zoeken.
Ik heb wel hele oude buizen autoradio's hersteld en omgebouwd. En dat gaat ook prima. Ik heb ook wat ham radioapparatuur in de auto ingebouwd en de autoradio zo aangepast dat het geluid over de speakers van de autoradio komt.
Het kan allemaal. Maar is wel wat werk.
Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Die FM zenders en cassettes met dat draadje er aan heb ik ook al eens geprobeerd, maar heb hier geen goede ervaringen mee. En dan heb ik het niet over goedkope chinese producten, maar van bekende merken.
Er zijn Bluetooth radio's te koop met een zogenaamde oldtimer look, maar die zien er niet uit en men wil toch een originele radio liefst uit hetzelfde jaar als de auto is.
Ik ben er nog steeds niet achter waarom ik op de stekker die van het cassette gedeelte komt nergens het signaal met de scoop kon zien. Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd. Of het moet komen dat er te veel ruis was en die het signaal compleet weg drukte. Maar ik begrijp dus ook dat dit niet de beste plaats is om de Bluetooth module aan de radio te koppelen.
Inmiddels heb ik alles wat in de weg zat om bij de LA3161 voorversterker te komen er uit gesoldeerd, heb de draden aan de uitgang van de versterker gemaakt en alles weer terug gezet. Het werkt uitstekend. De geluidssterkte is gelijk aan dat van de radio. De cassette is wat zwakker, maar dat kan ook aan de desbetreffende cassette liggen. Ik heb er maar één. Morgen eens naar de kringloopwinkel om er nog een paar te kopen.
Ik heb in mijn test opstelling de bluetooth module gevoed via een USB kabel die ik op mijn pc had aangesloten. In de radio wil ik d.m.v. een 7805 de 12 volt spanning terug brengen naar 5 volt. Nu zie ik op YouTube filmpjes dat men dit aansluit zonder toegevoegde componenten. Als ik echter verder op het net kijk, dan zie ik schema's waarbij men zowel aan de 12 volt als op de 5 volt kant een elco toevoegt. Ik neem aan dat deze elco's voor de afvlakking zijn, maar aangezien de voeding al gelijkstroom is, is die afvlakking dan nog nodig ?
Op maandag 17 maart 2025 18:37:32 schreef inmijneendje:
Ik ben er nog steeds niet achter waarom ik op de stekker die van het cassette gedeelte komt nergens het signaal met de scoop kon zien.
Het signaal van de afspeelkop is niet hoog; denk aan een enkele millivolt bij normaal volume - laat staat zachtere passages.
Met een goede scope kun je zo'n signaal wel zien, maar dan moet je de aansluiting eigenlijk rechtstreeks op de kop (of in elk geval het kabeltje daarvan) maken. Dus niet de massaleiding met zo'n lus en krokobekje, want dan pik je in verhouding veel rommel op.