Stroom verbruik amerikaanse koelkast kenwood ksb sxa 23

Onze gezins amerikaanse koelkast een kwh meter tussen geplaatst.
En in 569 uur en 28kwh verbruikt te hebben, bereken ik een gemideld verbuik van 48 wat continu.

Nu zie ik ik de datasheet van kenwood een jaarlijks verbruik van 139 kwh. Omgerekend is dat 13 wat continue.

48 tov 13 vind ik een groot verschil, en weet niet wat ik moet geloven.

Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

Koelkasten (zeker als ze beter geisoleerd zijn) zijn nogal gevoelig voor hoevaak je hem open doet.

De officiele tests worden met een vrij "optimaal" en "onrealistisch" aantal malen opendoen gedaan. (drie per dag geloof ik).

Voorstel: Reken met kWh per jaar en niet met xx W continue.

Hoeveel kost 100 kWh per jaar?
Hoeveel kost 100W continue?

Die eerste kan je zo uitrekenen (kWh prijs, ongeveer 30 cent maal 100), de tweede niet.

kWh is natuurlijk heel iets anders dan kW.. het ene is arbeid,en het andere vermogen.

Het verbruik gaat eveneens de hoogte in wanneer er dingen in gestoken worden die nog afgekoeld moeten worden. Ik weet mensen die net iets gekookt hebben en dat soms direct in de koelkast stoppen, zonder het eerst laten afkoelen.

Ook bij het invriezen is er groot energie verbruik. De transitie van vloeistof naar 'bevroren' (voedsel bevat zeer veel water) vraagt veel energie.

Onlangs zag ik een koelkast staan met langs de ene kant een CV radiator en de andere kant een oven en stoomoven. Tja...

En vergeet niet dat inbouwkoelkasten hun warmte nauwelijks kwijt kunnem!
Ik heb indertijd de lucht achter de kast met een kooiventilator afgevoerd, die rageerde op een diffrentieëel themostaat. Zodra de temperatuur achter de kast 5° hoger was dan in de keuken, ging die fan draaien.
Je zou ook zo'n master/slave schakelaar tussen WCD en koelkast kunnen platsen voor dit doel.

Tja, nu heb ik een gezin, met 2 kids, 9jr en 17jr. Dus die koelkast gaat zeker 3 x meer open per dag. Nu heb ik mn kids al gedrild, niet onnodig openen of lang open laten staan maar het blijven kids en dat gun ik ze ook. Hij staat wel in een bijkeuken waar de radiator dichtstaat. En wekelijks gaat er boodschappen in wat zo uit de supermarkt komt. Ja, dan staat het wel een paar minuten open.

Maar ja, gemiddeld 13 wat of 48 wat? Is hij kapot of . Als ik de meter moet geloven, vraagt hij op piekmoment zo'n 78 wat. Is dat normaal?

Het is vrijstaande koelkast, lekker id bijkeuken, niet ingesloten. Tis daar graadje of 15 hooguit, id zomer kan het wel eens warmer zijn. Dus extra fan erbij zetten is denk niet nodig, genoeg natuurlijke ventilatie

[Bericht gewijzigd door Gamma_ed op (17%)]

Mijn grote dubbeldeurs heeft (door mijn nieuwsgierigheid) een eigen grafiek in de HomeWizard.
Het verbruik is een mooie 'afgeplatte sinus'-beweging met een piek van 38 W; gemiddeld bijna 20 W. Het dagelijks verbruik is steeds bijna 0,5 kWh/dag.
Het openen bij gebruik (vaak tijdens koken, zelden tussendoor) is niet te zien in de grafiek.

Het invriezen is wel mooi te zien. In het weekeinde heb ik van alles gekookt en ingevroren (profiterend van het lage stroomtarief :)). Mooi is te zien hoe bij het invriezen het vermogen stijgt tot ca. 70 W. Het verbruik voor die dag kwam op bijna 1,0 kWh totaal. Als je dat zou middelen, zou dat 48 W zijn - maar dus alleen voor die dag.

Piekvermogen zal hoger zijn omdat de elektromotor om de compressor aan te drijven aanslaat. Dat is normaal en daar hoef je het verder niet in te zoeken.

Zou ook kijken naar verbruik per jaar en dat vergelijken met de opgave van de fabrikant. Op welke temperaturen heb je m ingesteld? Rubbers zijn goed? Hoe oud is de kast eigenlijk?

Logisch dat piekvermogen 78 wat hoger is dan gemiddeld vanwege invriezen etc.

Kast is ongeveer 7 jaar oud, rubbers dichten goed af, doet ze elke 2 weken wel ff afnemen met sopje. Dus helemaal goed.

Gemiddeld verbruik van 48 wat is dus niet onredelijk als ik jullie zo terug lees? En ik denk dat hij elke dag wel keertje of 15 a 25 keer open gaat, en dan het liefst zo kort mogelijk.

Op dinsdag 18 maart 2025 11:11:22 schreef Gamma_ed:
Gemiddeld verbruik van 48 wat is dus niet onredelijk als ik jullie zo terug lees? En ik denk dat hij elke dag wel keertje of 15 a 25 keer open gaat, en dan het liefst zo kort mogelijk.

Idd, heel normaal. Ik zit al aan een dergelijk verbruik met mijn oude ETNA die al niet meer zo erg goed sluit. Een Dodge RAM verbruikt nu eenmaal meer als een New Beetle, waarschijnlijk meer in lijn met de Old Beetle. :)

De condenser zit meestal vol stof. Staat heden niets meer over in de handleiding.

Maar ja, gemiddeld 13 wat of 48 wat? Is hij kapot of . Als ik de meter moet geloven, vraagt hij op piekmoment zo'n 78 wat. Is dat normaal?

13W zal onder ideale omstandigheden zijn. Net zoals bij auto geven fabrikanten een veel te gunstig verbruik weer. OP zich zou dat niet zo erg zijn als alle fabrikanten exact dezelfde test procedure volgen. Want als de test hetzelfde is kan je koelkasten onderling met elkaar vergelijken.

78W piek over welke meet periode? Zegt dus ook niets want de piek zelf kan makkelijk 200W zijn.
Kapot zal die zijn want dan koelt die niet.
En ik weet niet welke meter je hebt maar een goedkope meter zal best wat afwijken. Als je een slimme meter hebt zijn er dongles te koop die dan over WIFI de gegevens naar bv je telefoon kunnen doorsturen. Dan zie je wat je eigen kWh meter ervan maakt en dat is het meest nauwkeurig.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/?utm_source=google&a…

een amerikaanse koelkast is imho een energie sluper met zn ijsblokjes voorziening erin en 2 deuren. 450kWh per jaar is waar ik plm op uit kom met die gegevens. een europees model combi koelkast zit daar zeker nog onder mbt verbruik.

Yup, ik vind huidig verbruik best meevallen, zeker als koelkast frequent geopend word. Nu de onderscheid maken tussen in de dag en in de nacht, wat verbruikt kast dan? Is het in de nacht zoals verwacht, dan is het de koters die met een open deur een fles cola leeglurken.. Maargoed een Amerikaan is zowizo geen energie zuinig apparaat...

Hij heeft geen ijsblokjes machine of koud water maker erin zitten. En volgens het label is het een A klasse.

Ik schaar hem onder een nep amerikaan. Dus verwacht dat hij wel zuiniger is omdat hij al die fratsen niet heeft maar gewoon max bergruimte.

Ik kan de meter helaas niet uitlezen wat het overdag of nacht doet.

Zie wel dat de standbye stand ongeveer 6 wat is. En volle bak koelen 85 wat.

Kenwood is van oorsprong een Engels merk. Dezelfde van de 'Kenwood mixer' (ook heel stevige mixers, voor de horeca en schepen enzo) en andere elektrische keukenparafernalia.

(Off topic: De elektronische apparatuur zoals tuners, zendontvangers etc. die ook Kenwood heet, heeft in Europa een tijdlang Trio geheten, omdat men bang was voor verwarring met de keuken-Kenwood. Maar later hoefde dat niet meer en werd het, via Trio-Kenwood, weer gewoon Kenwood; maar dus wel een andere Kenwood dan die hier. :))

Hoe betrouwbaar is je verbruiksmeter?

Hij heeft geen ijsblokjes machine of koud water maker erin zitten. En volgens het label is het een A klasse.

IK heb geen idee wat en hoe ze bepalen wanneer het een klasse A is. Maar hoe dan ook zegt dat enkel iets over hoe ze hem getest hebben en dat is wellicht niet hetzelfde als hoe men hem gebruikt.

Het energieverbruik van een koelkast kan je grofweg onderverdelen in 2 groepen, de isolatie van koelkast en het gebruik en hier is ook nog een 3de groep zoals een ijsblokjes maker.

De isolatie dikte en materiaal is een vast gegeven en bepaalt het energie verbruik als de koelkast gesloten is en blijft. En dat kan je heel goed meten en dat geeft je een waarde, maar enkel geldig zolang de koelkast gesloten blijft.

Het gebruik dat zijn de mensen die met de koelkast werken en daar valt niets over te zeggen.

De ijsblokjes maker het verbruik is afhankelijk van hoe vaak dat open gaat en hoeveel ijs het moet maken. Dus daar valt ook niets over te zeggen.

Ik schaar hem onder een nep amerikaan.

Volgens mij betekend de term Amerikaanse koelkast enkel dat het om een 2 deurs koelkast gaat en heeft het er niets mee te maken waar die vandaan komt. Dus als het 2 deuren heeft is het een Amerikaanse koelkast.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat je het verbruik van de koelkast alleen kan meten als die voor een tijd gesloten kan blijven. En dat verbruik kan je dan vergelijken met wat ze opgeven.

Maar dan moet je meter die je daarvoor gebruikt ook wel goed genoeg zijn.

Op dinsdag 18 maart 2025 09:53:25 schreef Gamma_ed:
Onze gezins amerikaanse koelkast een kwh meter tussen geplaatst.
En in 569 uur en 28kwh verbruikt te hebben, bereken ik een gemideld verbuik van 48 wat continu.

Nu zie ik ik de datasheet van kenwood een jaarlijks verbruik van 139 kwh. Omgerekend is dat 13 wat continue.

48 tov 13 vind ik een groot verschil, en weet niet wat ik moet geloven.

Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

Ze hebben de energielabels veranderd.
Which heeft de Kenwood KSBSXC23 gereviewed.
Die verbruikt volgens specficatie £106.40/jaar aan stroom bij een stroomprijs van 27.03p per kWh. Komt neer op gemiddeld verbruik van 0,045kW, oftewel 45W.

Nu heb jij een Kenwood KSBSXA23 en Which heeft het over een Kenwood KSBSXC23. Ik vermoed dat jij een oud label A koelkast hebt en Which een nieuw label C koelkast... die in wezen precies hetzelfde zijn.

Mijn "natte vinger" getal voor "dubbeldeurs amerikaanse koelkast" is rond de 400kWh per jaar. Volgens mij zie jij IETs meer, maar ook die 400 was door de fabrikant onder testomstandigheden gemeten.

En daarnaast... soms wordt er gelogen. Ik heb een kleine koelkast gekocht voor m'n soldeerpasta. Die zou <weinig>(*) verbruiken. Toen heb ik het gemeten: Rond de 360kWh per jaar. Klantenservice ingelicht, dat ik dit "oplichting" vond en of ze het wilden fixen.

"Maar mijnheer, 360 dat is haast evenveel als een amerkaanse dubbeldeurs koelkast, dat is absurd!".

Inderdaad het /is/ absurd.

Toen ik ze 2 weken gegeven had om tot bezinning te komen en ik op het punt stond om de autoriteiten in te lichten... hadden ze het gefixed(#).

(*) Ik geloof dat er "12kWh/jaar" stond.
(#) Bij dit ding is de fabrikantopgave iets hoger (5%) dan wat ik gemeten heb.

Je link gaat naar een peltier koeler. Dat is zeer inefficiënt. Zou er niet van verschieten dat die 58w dag in dag uit is.