Ik ben aan het experimenteren met de Bedini coil.
In de foto die je hier ziet maakt men gebruik van een een zelfgewonden spoel met gelakte stalen kogels als kernmateriaal. Door de haarlak blijven de kogels geïsoleerd van elkaar.
Hiervan wordt nu beweert dat deze stalen kogels het magnetisch veld sterk zou verbeteren. En dit zonder dat deze kern met stalen kogels in verzadiging zouden gaan tijdens de werking.
Welnu, ik wil dit fenomeen zelf eens onderzoeken met een eigen zelfgewikkelde spoel en volgende metingen doen:
1. luchtspoel alleen (zonder verzadiging)
2. luchtspoel met gelamelleerde ijzeren kern (normale geval)
3. luchtspoel met stalen kogels
4. luchtspoel met gelakte stalen kogels
Weet er iemand een goede schakeling om dit te onderzoeken ?
Deze schakeling leek me wel interessant:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/66419#highlight=verzadiging+…
Maar hiervan snap ik niet hoe de 1000 microFarad condensator werkt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
hiervan snap ik niet hoe de 1000 microFarad condensator werkt
Die C kan niet meer doen dan vuiligheid uit de voedingsspanning wegfilteren. Die vuiligheid kan van buitenaf komen, maar kan ook door de schakeling zelf worden ingevoerd - ongewild, uiteraard.
Waarom het een low-ESR moet zijn, dat snap ik niet goed, toen ik elektronica leerde toen bestond dat nog niet, toen deden we een "gewone" elco en iets niet-polair parallel eraan van pakweg 100nF, keramisch of film of wat dan ook.
nonius
set SCE to AUX.
Maar hiervan snap ik niet hoe de 1000 microFarad condensator werkt.
Ontkoppeling van de voedingsspanning.
Ander mogelijk ontwerp, van Manfred Mornhinweg/ XQ2FOD: https://ludens.cl/Electron/lmeter/lmeter.html
Maar Bedini eh?
....
De zoektocht naar de Steen der Wijzen gaat nog steeds door, zie ik.
Succes!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De zoektocht naar de Steen der Wijzen
Alweer een herinnering Elly & Rikkert in hun goede dagen
!
Maar het duurt niet lang meer of we krijgen hier het schema van een apparaat dat lood omvormt naar goud.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 19 maart 2025 21:36:47 schreef nowis:
Welnu, ik wil dit fenomeen zelf eens onderzoeken met een eigen zelfgewikkelde spoel en volgende metingen doen:
3. luchtspoel met stalen kogels
4. luchtspoel met gelakte stalen kogels
De lak heeft geen invloed op het magnetisch veld.
Wat verwacht je van de vergelijkende test tussen gelakt en ongelakt?
Ongelakte kogels maken allemaal tamelijk goed contact met elkaar. Er gaan dus grote stromen door lopen, waardoor de zelfinductie sterk afneemt, en de verliezen in de spoel sterk toenemen.
Met genoeg (wissel)stroom door de spoel zou je zo de kogels kunnen smelten.
Met gelakte (dus geïsoleerde) kogels krijg je alleen zwerfstroompjes per kogel apart, die een veel kleinere kring vormen.
Nog beter zou het natuurlijk zijn, ze helemaal fijn te malen en in een isolerende kit in te bedden.
Oh wacht, dat bestaat ook. Dat is de poederijzerkern.
Je kunt ook dunne plaatjes maken die onderling geïsoleerd blijven (door lak, of door een oxidelaagje). Mits in de juiste richting in het veld geplaatst, kunnen daar dan ook nauwelijks kringstromen in lopen.
Dat komt overeen met de bestaande lamellenkern.
Een luchtspoel kun je niet verzadigen.
--
'Bedini' klinkt al meteen naar kwakzalverij en ander bedrog.
Maar goed, dat dacht ik ook toen ik voor het eerst van de Rogowski spoel hoorde. En dat bleek toch een echt bestaand ding te zijn dat in elektriciteitsmeters zit.
Dus; 'enlighten us': wat wordt een Bedini geacht te doen?
Of is het tóch een kleine bromfiets? Want zo klinkt het óók een beetje. 
nonius
set SCE to AUX.
'Bedini' klinkt al meteen naar kwakzalverij en ander bedrog.
Op het Renewable Energy forum (zelfbouw windturbines, zelfbouw (!) PV-panelen, hydro, etc.) waar ik vroeger op zat was het noemen van de naam 'Bedini' voldoende om thread én account direct verwijderd te zien. Dus geen slotje maar gelijk tabula rasa. Dat was 20 jaar geleden.
Iemand die Betz' law meende te kunnen trotseren werd in elk geval nog welwillend uitgelegd waarom dit niet kon. Bij de "Bedini's" werd deze moeite niet genomen. Misschien daarom het zenuwtrekje van m'n rechterooglid toen ik zojuist die naam in de titel zag staan... 
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Uit de wiki:
Bedini is ook een van de vele uitvinders die zich bezighouden met 'vrije energie'[1], die beweren dat ze 'gratis energie' kunnen aftappen uit het 'vacuüm'. Dit zijn in essentie perpetuum mobile's, die volgens de huidige natuurkundige inzichten onmogelijk zijn. Bedini heeft desondanks hierop verschillende patenten aangevraagd.
ik denk dan, er moet toch een verdienmodel zijn? zou Bedini een fabrikant/verdeler zijn van stalen kogeltjes? 
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op woensdag 19 maart 2025 23:46:28 schreef Hubie:
Bedini? Broer van Houdini?
neef van Berini 
Bedankt voor de info!
Het schema van Manfred Mornhinweg ga ik zeker gebruiken 
In begin geloofde ik ook totaal niets van heel dit "free energy" gedoe.
Dus ik ben nu al een paar jaar bezig met het uitzoeken van wat hier nu echt van waar is.
Wat ik gevonden heb is dat het begrip "free energy" de slechtse benaming ooit is.
Het gaat gewoon om een andere technologie van energie verdracht.
Voor zover ik er iets van begrijp gaat het om hetvolgende:
1. Het gaat om de negatieve energie die vrijkomt bij het dichtklappen van een spoel --> magnetic field collapse
2. Het dichtklappen van de spoel (field collapse) geeft een elektrostatische puls en deze puls is puur potentiaal !
Dit noemt men: spark energy, radiant energy, vacuum energy...
Hiervan wordt dan beweert dat er dan meer energie uitgekomen is dan er al was. Voor mij blijft deze uitspraak nog altijd moeilijk om te aanvaarden.
3. Deze vonk die eruit komt is electriciteit maar dan in een ANDERE VORM.
Deze vonk (energiepuls) kan alleen opgevangen worden door een condensator of een batterij (loodaccu)
De enige toepassing die ik hier ken is het gebruik in de TL lamp.
4. Deze puls (vonk) is longitudonaal en komt maar langs één zijde uit de spoel. Daarom de benaming "one wire technology" van Tesla.
Dus volgens mij gaat het hier om negatieve energie overdracht met vonk pulsen dus zonder electronen.
Met deze negatieve potentiaal pulsen zou je dan een batterij (of batterijen) kunnen opladen.
Ik heb een paar wetenschappelijke PDF's gevonden waaruit ook blijkt dat dit mogelijk is.
Aangezien de schema's van de Bedini coil simpel zijn, wil ik voor mijzelf eens onderzoeken of ik met één 12V batterij 1 of meerdere batterijen 12V kan opladen.
1. Negatieve energie ken ik niet.
2. Dit is geen elektrostatische puls maar gewoon normale elektriciteit. Door de wisseling in magnetisch veld (dus als de kern van gemagnetiseerd naar gedemagnetiseerd gaat) wek je in een spoel elektriciteit op. Daar kan je wat op aansluiten (zoals de TL die je noemt, of schrikdraad, of de ontsteker van een gasfornuis) om er wat mee te doen.
Dit is geen speciaal iets, dat is gewoon standaard elektriciteit. Niks radiant, niks vacuum.
3. Nee, dat is geen andere vorm. Dat zijn gewoon elektronen en ionen als ze door de lucht vliegen, maar meestal belast je de spoel zodat je geen vonk krijgt (die onnodige verliezen oplevert) en gebruik je 'm om van een lagere naar een hogere spanning te gaan zonder gebruik te maken van een transformator. Je kan er wel wat mee laden, zoals een condensator. Dat is hoe veel boostconverters werken om van bijvoorbeeld 5v naar 12v te gaan. Daar komt echter geen energie uit het niets aankakken. Je hebt bij 5v iets meer energie nodig om er in te stoppen, dan er uitkomt bij 12v, door schakel en koperverliezen.
4. incorrect. De spanning staat tussen de uiteinden van de spoel. Zelfs als je één van de uiteinden aan aarde ligt, staat die spanning nog ergens tegenover.
Ten slotte: nee, je kan niet met 1 batterij meerdere identieke batterijen geheel opladen. Een boost converter heeft altijd verliezen.

Dit is het versimpelde schema van een boostconverter. Je zet spanning met een schakelFET op een spoel. Bij het afkoppelen van de spanning wordt de spanning opgeslingerd en kan je die via een diode in een condensator stoppen, om zo een hogere uitgangsspanning te krijgen dan je er in stopt. Maar zoals gezegd, er is geen enkele spoel die meer energie er uit krijgt dan je er in stopt.
Ik heb een paar wetenschappelijke PDF's gevonden waaruit ook blijkt dat dit mogelijk is.
Ten eerste: plaats ze dan, als ze er zijn.
Ten tweede: als ze de natuurwetten overtreden, zijn het geen wetenschappelijke artikelen en hoor ik graag op de stoep van welke universiteitsfaculteit ik een drol achter moet laten.
Op zaterdag 22 maart 2025 09:28:20 schreef nowis:
1. Het gaat om de negatieve energie die vrijkomt bij het dichtklappen van een spoel --> magnetic field collapse
Die energie die vrij zou komen bij het instorten van het magnetisch veld, is er natuurlijk wel een keer eerder ingestopt, en was daarna aanwezig als potentiele energie. Als je een koperdraadje tot een spoel windt, zit daar ook niet "automagisch" een magnetisch veld in.
Vergelijk het met een voetbal en een toren. Je staat met die voetbal aan de voet van de toren en klimt dan naar de top. Bovenin de toren laat je bal naar de grond vallen en daarna meet je hoe hoog de de bal opstuitert om de "vrijgekomen energie" te bepalen. Als je bij de bepaling van die vrijgekomen energie begint te rekenen vanaf het moment dat de bal de grond raakt en opstuitert dan heb je energie gewonnen want de bal stuitert omhoog (maar natuurlijk niet zo hoog of hoger dan het punt waar je m losgelaten hebt
). Maar als je niet in de toren was geklommen maar gewoon met je voeten op de grond de bal uit je handen had laten vallen dan stuitert die natuurlijk lang niet zo hoog. Dus de hoogte van de toren (en waarop je de bal loslaat) heeft er ook mee te maken. Dat is de potentiele energie die je toevoegt door omhoog te klimmen. Uiteindelijk is het rendement (van de bal omhoog brengen en dan laten vallen en stuiteren) altijd minder dan 100% omdat je allerlei wrijvings- en warmteverliezen hebt. Daarom stuitert de bal ook niet hoger dan het punt waarop de val begon.
Wat ik wil zeggen is dat voor de bepaling van de energievoortbrenging de begin- en eindtoestand gelijk moeten zijn. En als je begint met een spoel met een magnetisch veld en eindigt met een veld dat ingestort is dan zijn die niet gelijk en ben je eigenlijk bezig arbitraire toestanden te nemen om naar de gewenste uitkomst toe te rekenen.
Een natuurwet zegt dat je geen energie kan toevoegen of vernietigen.De energie kan je wel in een andere toestand krijgen, b.v. elektriciteit naar een kacheltje sturen, de energie wordt in warmte omgezet.Maar de HOEVEELHEID energie blijft gelijk.Een generator geeft elektriciteit af,een bepaalde hoeveelheid elektrische energie,maar het is er wel eerst ingestopt door mechanische energie door draaien van de as van de generator.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Als free energy mogelijk was hadden we allemaal allang geen gas- en stroomrekening meer.
Alhoewel de overheid dan daar natuurlijk belasting over was gaan heffen.
Misschien wekken ze alles allang op met een free energy device, daar merk jij als eindgebruiker niks van op je factuur
nonius
set SCE to AUX.
3. Deze vonk die eruit komt is electriciteit maar dan in een ANDERE VORM. Deze vonk (energiepuls) kan alleen opgevangen worden door een condensator of een batterij (loodaccu)
Ik kan uit persoonlijke en pijnlijke ervaring meedelen dat deze energie niet alleen opgevangen kan worden door een condensator of een cel of accu; het aantal keren dat ik 'lijdend voorwerp' was en de energie van zo'n puls heb geabsorbeerd is niet meer op de vingers van m'n handen te tellen.
Voorbeeld: neem een 48V-relais, zet 48V spanning op de spoel, raak de spoelcontacten aan, *verwijder de voedingsspanning*, en geniet (?) van de (pijnlijke) 'negatieve' (?) energie. Bij het verwijderen van de voedingsspanning ontstaat een flinke spanningspuls die een schok geeft. Sterker nog, dit was één van de allereerste projecten van de jonge Nonius: een 'au!-box': sigarenkistje, relais, batterij en schakelaar. Idee was dat wanneer de 'dief' het 'geheime kistje' probeerde te openen om de 'waardevolle' inhoud te stelen (klappertjes voor het klapperpistool, een bijzondere knikker, de postzegel uit Australië en een mooie strandschelp), de onverlaat een schok kreeg op het moment dat de stroom door de spoel gemaakt (en vooral, onderbroken) werd. De 'dief' zou, na deze onprettige ervaring, het 'geheime doosje' direct weer terugzetten, om verdere pijnlijke schokken te voorkomen. Bijkomend voordeel was dat door de electrische tik op de vingers de onverlaat direct zijn fout inzag en terugkeerde naar een levensweg op het Rechte Pad. (NB: als iemand weet uit welk jaren '60/'70-boek het ontwerp van deze 'au!-box' stamt dan hoor ik dat graag! In mijn geval stond het in een bibliotheekboek over electronica voor de jeugd).
Op dit oeroude principe (magnetic field collapse; flyback converter) werkt de bobine in een auto, de hoogspanningsgenerator in een beeldbuis TV, een Taser, de electrische vliegenmepper, en Joost mag weten wat nog meer.
Met 'Free Energy' heeft dat alles niets van doen. Want anders dan Elly & Rikkert heb ik het licht nog niet gezien (voor wat betreft overunity). 
[EDIT: Hieronder: Dank, Mel! Ga straks gelijk de zoekmachine aanzwengelen!]
Die Auw box stond in Radio.Blan.
[Bericht gewijzigd door mel op (11%)]
Ten eerste: plaats ze dan, als ze er zijn.
Dit zijn de 2 wetenschappelijke PDF's die ik gevonden heb:
https://drive.google.com/drive/folders/1oMzIZT_7mZJoEKz-xxp-J7Aolm0hFp…
Ik zeg niet dat dit free energy is. Ik wil gewoon voor mijzelf het experiment uitvoeren en zien wat hiervan waar is.
Ik snap helemaal niets van die gasten.
Ze geven gewoon aan, in getallen EN in een grafiekje, dat het rendement van het oude ontwerp (Pout/Pin) 18% was, en van het nieuwe ontwerp 24%.
En dat is, volgens Maleisische berekening, een verbetering van (ik citeer) 24 − 18 = 8%. Je gooit dus nu nog maar iets meer dan driekwart van je vermogen weg.
Normaal lieg je toch gewoon een handvol cijfers bij elkaar? Hier staat gewoon normaal leesbaar het enorme verlies in beide ontwerpen.
OK, de begeleidende tekst is natuurlijk wel gelogen van begin tot eind - en er staat wél 'free energy' -, maar ik zou zeggen: moffel die getallen dan weg en verzin mooiere.
Dat wiel met vier magneten en de spoelen kun je gewoon vervangen door een 555-timertje. Daarmee kun je óók de transistor aan- en uitschakelen.
e↓: Deksels, je hebt gelijk. En ik had nog wel een snedige opmerking over magneten in perpetua mobilia willen maken; helemaal weer vergeten. 't Zal de leeftijd zijn onderhand. 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (10%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat kan natuurlijk niet FET, free energie moet altijd met magneten. Anders kun je geen blaartrekkend verhaal vezinnen wat leken denken te kunnen volgen. Zo'n zwart onopvallend 8 potertje kun je geen kwantum eigenschappen geven met woorden die leken denken te begrijpen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 22 maart 2025 13:13:09 schreef nonius:
Voorbeeld: neem een 48V-relais, zet 48V spanning op de spoel, raak de spoelcontacten aan, *verwijder de voedingsspanning*, en geniet (?) van de (pijnlijke) 'negatieve' (?) energie. Bij het verwijderen van de voedingsspanning ontstaat een flinke spanningspuls die een schok geeft.
Als ‘negatieve energie’ pijnlijk is (uiteraard is dat pijnlijk, daarover geen discussie), waarom doet het dan nog steeds zeer als ik de draadjes omdraai?
dan zou ik er toch juist positieve energie van moeten krijgen? Het magnetisch veld is immers de andere kant op gericht en de polariteit van de stroom ook! 
Op dit oeroude principe (magnetic field collapse; flyback converter) werkt de bobine in een auto, de hoogspanningsgenerator in een beeldbuis TV, een Taser, de electrische vliegenmepper, en Joost mag weten wat nog meer.
Met 'Free Energy' heeft dat alles niets van doen.
Elke schakelende voeding, waaronder die van je computer, en de tig dc-dc omzetters ìn je computer, telefoon, en alles. Draadloze telefoonladers (al is dat ook ‘resonant power transfer’). Teslacoils (idem, maar dan nog niet gedomesticeerd), Weideafrasterings schrikdraadapparaten.
Het stomme met ‘meerdere batterijen opladen uit 1 batterij’ is dat het geen gelijke batterijen zijn!
Of dat de ‘opgeladen’ batterij niet helemaal vol is. Wel een geloofwaardige spanning heeft, maar daar kun je niet aan zien of ‘ie helemaal vol is. Als de originele batterij een uur een lamp kon laten branden en de ermee opgeladen 3 laten diezelfde lamp elk 10 minuten branden heb je niks gewonnen. Of wel een heel uur, allen bij elkaar, maar minder helder.
Batterijen vullen is op zich wel een manier die pulsvormige en onhandig meetbare stromen hanteerbaarder maakt maar het geeft ook ruimte om te sjoemelen met batterijen die aan het begin niet leeg waren, of die niet identiek zijn. Vanuit 1 batterij van 50 Wh een stuk of 10 batterijen van 2 Wh vullen ‘kan ik ook’
En eenvoudige meetapparatuur kan slecht overweg met pulsvormige spanningen en stromen, dus krijg je dan meetfouten.’
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op zondag 23 maart 2025 12:25:44 schreef Lucky Luke:
[...]
Als ‘negatieve energie’ pijnlijk is (uiteraard is dat pijnlijk, daarover geen discussie), waarom doet het dan nog steeds zeer als ik de draadjes omdraai?

@TS: In plaats van deze onzin had je in die paar jaar ook over elektronica kunnen leren, en dan had je nu begrepen hoe spoelen en schakelde voedingen werken.