Op de locale makerspace/repaircafe staat deze Samsung tv met volgende probleem.
Hij start op, Samsung logo komt in beeld en valt weer uit.
Dit blijft die doen in een loop.
Geen idee of je dit een bootloop is of een powercycle die steeds uitvalt.
Vrijdagavond wilde ik eens kijken of ik die nog kan repareren.
Anders verdwijnt hij in de recupelbak/wecyclebak.
Ik heb niets tegen verliezen, alleen winst met dingen bij leren ;)
Ik heb nog nooit een schroefloze tv gehad, net als eentje van deze grote.
Ik heb al verschillende dingen gelezen hier op forum en andere plekken.
Zelf dacht ik aan om de volgende dingen te doen, testen.

* Schermkabel losmaken en check reactie. Voor links, rechts en beide los.
Indien dan wel doorstart scherm probleem. Check op sluiting componenten tcom en schermkabels voor zover mogelijk.
Scherm zelf defect blijkt ook vaker voor te komen bij bepaalde series lees ik.
* Meten of voedingspanningen ok zijn.
Check elco's.
Rimpel op voedingspanningen met scoop checken.
* Check spanningen op backlight. Wat gebeurd er als die losgehaald word?
Testen met tv Ledtester.
*problemen met defect of corrupt nand geheugen lees ik komt ook vaak voor. Geen idee hoe dat mogelijk te testen of diagnoseren is.

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?
Ik ga hem nog moeten open maken dus weet nog niet precies welke voeding, scherm en moederbord in zitten. Bij Philips weet ik dat chassisnummer op de typesticker staat. Bij Samsung geen idee. Ik weet ook niet of Samsung dat doet.
Als iemand heel toevallig dat weet en of mogelijk service manuals weet dan hoor ik dat graag.
Op samsungonderdelen staat dat er een moederbord van type
BN94-14007B of BN94-14136K als vervanger zou moeten werken. Geen idee of dit er ook inzit, is afwachten tot vrijdagavond.
En meer mogelijk nuttige informatie zoals ervaring met dit toestel/chassis is natuurlijk ook altijd welkom.

een Q scherm is een Corona scherm, deze hebben allemaal die klachten. Je kan met tape evt de beveiliging van scherm uitschakelen en soms kan het nog lang aan..

Ik heb ondertussen veel gezien en gelezen over verschillende samsungs dat scherm inderdaad problemen veroorzaakt zoals in mijn tv.
Er zou een chip op de bandkabels die de problemen veroorzaakt en dan schiet de boel in protectie of de bootloop.
Met afplakken van juiste datalijn (en) zou je mogelijk weer een werkende tv hebben. Of onderbreken deze lijnen op moederbord zelf.
Ik zag op samsungonderdelen bij info ook QWD91 staan.
Is dit het chassisnummer?
Is er een mogelijkheid om een ander panel in deze tv te stoppen?
Samsungonderdelen meldt dat er 3 soorten schermen voor deze tv zijn, namelijk BN95-05510B of BN95-05673A of BN95-05925A.
Mogelijk is een van de andere schermen wel vrij van problemen.
Mits je natuurlijk heel toevallig een andere tv vindt met gelijkaardig scherm maar ander probleem.

Op vrijdag 21 maart 2025 19:14:28 schreef brains:
Is er een mogelijkheid om een ander panel in deze tv te stoppen?
Samsungonderdelen meldt dat er 3 soorten schermen voor deze tv zijn, namelijk BN95-05510B of BN95-05673A of BN95-05925A.

Ja dat is soms mogelijk als de producent hetzelfde is, een AUO panel krijg je niet aan de gang in een toestel waar van origine een Samsung panel of dergelijks in zit. Het mainboard is namelijk bestucked met onderdelen aan de hand van het merk panel.

Een panel vinden uit eenzelfde toestel waar een andere fout inzit , dan kun je beter een staatslot kopen want dan heb je meer kans...

Helaas, Het is niet gelukt de tv te repareren gisteren.
(Het scherm was beschadigd bij het openmaken van deze schroefloze tv |:( )
Het was wel een leerzaam proces waar ik van bij geleerd heb.
En om Piet Huysentruyt te citeren "en wat hebben we geleerd vandaag" ;)
Punt 1
Die schroefloze tv's zijn echt miserie om goed open te krijgen. Heel goed opletten bij openmaken en niet aan de voorkant open maken maar via achterkant. Een ifixit jimmytool werkt niet. Het moet een langere tool zijn of een schroevendraaier met platte kop in ons geval.
Eens op zoek naar een speciale openingstool ervoor maar betaalbaar. 3d printen zou ideaal zijn op de makerspace.
Punt 2
Bij een bootloop niet alleen de psu, moederbord, software probleem of backlight verdacht vinden en denken dat scherm in orde is.
Het was wel degelijk het scherm wat defect was. Bij loshalen een bandkabel was er geen bootloop meer. En backlight bleef aan. Dus dat scherm bij openmaken nu kapot is gegaan was geen ramp. Kans op een reparatie met tape en afplakken datalijnen was waarschijnlijk toch niet gelukt of erg lastig.
Punt 3
Niet treurig zijn want er komt wel weer een andere tv (een van de oprichters werkt bij een elektronicawinkel en breng elke week wel leuk e-waste mee om aan te sleutelen :+ Tv's komen er blijkbaar genoeg. Ik kom nog maar kort bij deze makerspace dus wist dat niet)
En ik heb er weer leuke ervaring en werkende onderdelen zoals moederbord en psu aan overgehouden. Die zijn dan toch wel weer gered van de e-waste _/-\o_
Met beetje geluk kan ik deze wel verkopen en met dat geld andere onderdelen of gereedschap aankopen ;)

Wat scherm betreft.
Ik zag ook dat hier de t-con niet los aan scherm zat. Maar blijkbaar is die op moederbord? geintergreerd?
Wel vreemd dat er als vervanging meerdere type's moederbord word aangegeven maar niet staat dat het afhankelijk is van paneel dat erin zit.
Ook weer wat bijgeleerd op dat vlak.
Ik weet dat een donor scherm vinden behoorlijk lastig is en je moet puur geluk hebben om een donor tv te vinden met hetzelfde scherm. Maar het ging vooral om of het technisch mogelijk zou zijn mocht je dat geluk hebben. Maar bij dit type moet het dus echt hetzelfde panel zijn dat gemonteerd was en niet een gelijkaardige dat ook in de onderdelenlijst van samsungonderdelen stond.

Enige wat ik nog graag zou weten voor de toekomst is hoe vindt ik het chassisnummer bij Samsung? Was QWD91 nu het chassisnummer?

Kans op een reparatie met tape en afplakken datalijnen was waarschijnlijk toch niet gelukt of erg lastig.

Zou ik niet bij voorbaat van uit gaan. Heb op die manier de TV die nu in de woonkamer hangt (een Philips/TPVision) gerepareerd. Was in principe een door iedereen uitvoerbare simpele klus (met een loupe, wat plakband en een scherp mesje); kwam geen soldeerbout aan te pas. Wel een hoop gedoe (afplakken, zaak weer aansluiten, uitproberen, weer loskoppelen, andere clocklijntjes afplakken, etc., ad nauseam) en zeker niet mijn idee van een leuke reparatie (ik vervang liever een paar uitgedroogde elco's in een voeding; snel, makkelijk, goedkoop, en binnen een kwartiertje klaar...) maar na een paar uurtjes fröbelen met plakbland werkte de TV in elk geval weer prima.

Niet treurig zijn want er komt wel weer een andere tv

Da's een ding dat zeker is.... sinds m'n prille jeugd zijn de straten geplaveid met defecte TV's, een prachtige bron van electronicacomponenten (vroeger toch in elk geval, toen ze nog bomvol zaten met discrete componenten als transistors, weerstanden en condensators). Maar wat me de laatste 15 jaar opvalt is dat veel weggegooide TV's niet eens defect zijn, in tegenstelling tot vroeger. Op die manier is er helemaal geen eer meer aan te behalen....

Yup, ik zie ook dat de meeste TVs weggegooid worden zonder enig defect MAAR: die TVs zijn sterk verouderd meestal, een TV van 2003-2007 heeft echt geen waarde meer, geen Full HD niets.. Het is jammer, maar aanbod is zo groot tegenwoordig dan moeten ze maar naar de scrap. Zelfs gratis wil niemand ze meer..De series daarna T/M 2012 is ook al te oud..
In dit geval van de QE55Q64 is het ook een schrootgevalletje, soms nog wel coulance, want Samsung weet het donders goed!!