R-Tronic
Easy come, easy go.
Goedenavond,
Bij mijn D&R Airmax mengtafel werkt de USB verbinding met de pc niet meer.
Je kunt via deze verbinding de mengtafel configureren, dus de verbinding moet werken als je iets wilt veranderen...
Ik heb laatst op de tast de usb kabel op het mengpaneel aangesloten en vervolgens in de pc, waarbij ik vermoedelijk per ongeluk de USB connector in de Ethernet connector heb gestoken.
De pc startte opnieuw op omdat er waarschijnlijk sluiting ontstond.
Daarna werkte de verbinding met het mengpaneel niet meer. Ik heb nu alles opengedraaid en gekeken naar de print waarbij het er sterk op lijkt dat de UART chip eruit gefikt is...
Nu is mijn vraag, is zoiets nog te repareren?
Zie foto's, volgens mij lijkt de chip echt wel stuk.
Normaal moet de Airmax software ook slabser zien als communicatie poort, maar die komt ook niet in beeld...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geen kortsluiting maar verschil in spanning dat door hotpluggen met een flinke klap vereffend werd. Ik denk dat minstens 1 van je apparaten niet geaard was of aan een heel andere aarde hing.
UART vervangen zal het probleem waarschijnlijk verhelpen. D8 en D9 lijken me klemdiodes of zelfs zeners die voor enige bescherming moeten zorgen, maar in mijn ervaring met hotplugverleidelijke poorten (USB, HDMI, SDI) moet je eigenlijk altijd de chip vervangen als hij het niet meer doet. Voor de zekerheid pak je dan ook de diodes mee want die kunnen een klap gehad hebben of onderbroken zijn.
Ter zijde: USB en HDMI zijn niet alleen "hotplug verleidelijk", die horen volgens de officiële specificaties ook daadwerkelijk hotpluggable te zijn!
Fabrikanten van apparaten met dit type aansluitingen kunnen die ook maar in zekere mate beschermen tegen externe stommiteiten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
waarbij ik vermoedelijk per ongeluk de USB connector in de Ethernet connector heb gestoken.
Da's niet erg slim, want de connectoren passen totaal niet en lijken ook voor geen meter op elkaar... 
HDMI wil soms trouwens best kapot gaan bij hot-plug...
Op woensdag 26 maart 2025 14:13:14 schreef Arco:
[...]
Da's niet erg slim, want de connectoren passen totaal niet en lijken ook voor geen meter op elkaar...
HDMI wil soms trouwens best kapot gaan bij hot-plug...
Niets nieuws onder de on hoor! De aloude (driepolige) DIN audio pluggen konden ook op meer manieren in het chassisdeel geramd worden..........
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Of wat te denken van een C7 230V snoertje (in de volksmond ook wel mini-euro genoemd) en een XLR male aansluiting? Past precies hoor!
Heel wat apparatuur (Numark MP102 bijvoorbeeld) op de werkbank gehad waarvan de eigenaar in het donker of op de tast de boel probeerde aan te sluiten maar de connector verkeerd gestoken heeft.
Ontopic: D&R heeft behoorlijk goede service, wellicht kan het geen kwaad om eens te informeren naar een nieuwe PCB? Uit ervaring weet ik dat naast het chippie er nog wel eens wat meer componenten rondom defect kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het goede nieuws: De SIL CP2102 is een USB <-> UART chip.
Dus als die er "kapot" uitziet, dan zal dat vast het geval zijn.
Maar ze zijn (minstens) te verkrijgen in 20, 24 en 28 pins behuizing. Je zult even moeten tellen welke je hebt.
Op een drukke print zo'n ding vervangen is "tricky".
Wat ik zou doen is een random USB-UART conversie ding kopen en dan alleen GND, TX en RX aansluiten en hopen dat het werkt.
Mocht het besturingsding er op letten kan het zijn dat je een CP2102 USB-uart ding moet kopen. Maar als je in die software gewoon COM13 moet aanwijzen, dan werkt het via de windows drivers en zal eht ook wel met een PL2303 werken (ik trok hier een USB-uart uit de kast en daar zit een PL2303 op).
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Bij zoiets zou ik daar niet op durven vertrouwen. Te vaak wordt er van speciale eigenschappen gebruik gemaakt die bepaalde andere fabrikanten van dat soort interface-bruggen niet bieden.
Ik heb het met een decoderprogrammeerder voor modeltrein-decoders. Die kan ik met een PL2303 aansluiten, maar dan waarschuwt het programma dat de meegeleverde kabel niet gebruikt is. Ik natuurlijk eigenwijs en het gewoon proberen. Ja alles werkt. Tot je een decoder uit wil lezen en er toch ergens iets mis gaat. Dat uitlezen duurt dan een half uur of zo (ik heb het niet getest en vond het na een half uur wel welletjes).
Dus toen toch maar de meegeleverde kabel vast met dat ding verbonden zodat ik 'm ook niet kwijt kan raken.
Ik snap alleen niet hoe een USB-aansluiting in een ethernetpoort steken sluiting veroorzaakt, maar zo thuis ben ik dan ook niet in ethernetpoorten. Eigenlijk het enige wat ik weet is dat die (vroegâh?) altijd geïsoleerd werden naar de buitenwereld met een trafo.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt (met veel moeite) hooguit sluiting maken met het metalen deel van de USB plug in een ethernet jack...
(da's voor de USB plug niet erg, want dat metalen deel zit toch nergens aan vast)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@weardguy: Ja, Ik heb het protocol van een andere USB-DMX ge-implemetneerd, maar dat andere ding werkt met een FT232 en de mijne met USB-van-de-cpu virtual comport. Tja, De meeste DMX programmas blijken dus niet de "comport" te gebruiken maar direct USB te babbelen met de FT232. Zucht.
Maar goed. Die aanpak is dus meer werk dan gewoon het ding als comport gebruiken en de driver van de fabrikant. Dus ik geef je beter dan 50/50 kans dat het wel gewoon werkt.
De USB A , plat, krijg je niet in de ethernetpoort, USB B, die vierkante wel.
Maar het zal een A zijn omdat hij in de pc aangesloten is.
De ethernetpoort is ( nals het goed is netjes met schridingstrafotjes aan de controller gekoppeld.
Ik denk ook dat het probleem niet goed geaarde apparaten zijn.
Bij een laptop is het toch al tricky, die heeft geen echte aarde.
Dat de laptop plat ging zegt ook al iets.
In dergelijke gevallen, onstage, gebruik ik liever een galvanische scheider ( isolator) voor de USB om aardfouten te voorkomen.
R-Tronic
Easy come, easy go.
@ Arco:
Ik heb laatst op de tast
De pc stond onder een draaimeubel en ff op de hurken erbij. Geen zicht op de achterkant dus. Stommiteit is het zeker en dan ook nog 2 keer.
In de Airmax software maak je verbinding met de chip, je moet dan de driver kiezen: slabser. SLAB Serial denk ik dan maar.
Aarde is wel goed geregeld, de hele studio zit op een apart geaarde groep.
En een USB A past dus echt wel in een Ethernet connector, ik heb het bewijs tweemaal geleverd...
Eigenlijk hoort dit nu in de vraag & aanbod maar is iemand beschikbaar voor dit soort werk? Ik kan zelf absoluut geen SMD solderen.
Edit: Ook even mailtje gedaan naar D&R. Ben er bang voor, ik heb 2 jaar geleden al eens contact gehad en ze wisten niet eens dat dit paneel nog in omloop was... Programmeur werkt er ook al niet meer.
[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (14%)]
Arco
Special Member
Ik heb laatst op de tast
Zelfs dan voel je het verschil duidelijk... 
Een RJ45 is een (relatief) groot gat waar je pink bijna in past...
R-Tronic
Easy come, easy go.
Hey Arco,
Waar wil je mij nou precies van overtuigen, heb je zelf nooit domme foutjes gemaakt?
Geloof mij, ik baal als een stekker(
) en dan helpen zulke reacties niet echt mee.
Eenmaal vastgesteld dat het een domme fout is, is volgens mij voldoende.
Daarna kijken naar oplossingen en ervan leren, tenminste, zo ga ik ermee om.
B.v.d.
Ik blijf mij afvragen waarom die USB driver kapot zou zijn, als je de USB in een netwerkpoort steekt komen de + 5, massa en D+ en D- nooit in verbinding met de 8 pinnen van de RJ45, of de massa o dat die pinnen in de connector zitten.
Maar de 2 massa's van de RJ en de USB A wel.
Daarom verwacht ik eerder een ( of beide ) TVS diodes kapot ( staat WU1 op).
Die zijn 5,2 volt en zullen bij een te hoge spanning doorslaan.
Het mengpaneel zal aan aarde hangen, maar een laptop vaak niet.
Als bovenstaande klopt is er ook een redelijk grote kans dat het in de USB poort ook kapot was gegaan.
Meet die TVS diodes eens, hier de datasteet.
https://www.alldatasheet.net/datasheet-pdf/view-marking/1786872/UMW/PE…
Op woensdag 2 april 2025 17:04:59 schreef revado:
Ik blijf mij afvragen waarom die USB driver kapot zou zijn, als je de USB in een netwerkpoort steekt komen de + 5, massa en D+ en D- nooit in verbinding met de 8 pinnen van de RJ45, of de massa o dat die pinnen in de connector zitten.
Maar de 2 massa's van de RJ en de USB A wel.
Daarom verwacht ik eerder een ( of beide ) TVS diodes kapot ( staat WU1 op).
Die zijn 5,2 volt en zullen bij een te hoge spanning doorslaan.
Het mengpaneel zal aan aarde hangen, maar een laptop vaak niet.Als bovenstaande klopt is er ook een redelijk grote kans dat het in de USB poort ook kapot was gegaan.
Meet die TVS diodes eens, hier de datasteet.
https://www.alldatasheet.net/datasheet-pdf/view-marking/1786872/UMW/PE…
Is er geen stukje uit de chip ? Aan de linkerkant chip (vanaf de tekst gezien).
rew
Ja. Ik dacht ook "zichtbare schade aan de chip" te zien.
Aan SMD chips solderen doe ik dagelijks. Toch blijf ik af van jou CP2102 (of hoe dat ding ook heet). Hij is veel te lastig te bereiken en dan nog, de boel stencillen om een nieuwe te monteren gaat ook niet gebeuren.
[Bericht gewijzigd door rew op (66%)]
Op woensdag 2 april 2025 22:43:25 schreef rew:
Ja. Ik dacht ook "zichtbare schade aan de chip" te zien.Aan SMD chips solderen doe ik dagelijks. Toch blijf ik af van jou CP2102 (of hoe dat ding ook heet). Hij is veel te lastig te bereiken en dan nog, de boel stencillen om een nieuwe te monteren gaat ook niet gebeuren.
Is hij niet op een of andere manier te "disablen" en er dan een Chinees USB-TTL printje in te hangen ?
rew
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 26 maart 2025 17:01:50 schreef weardguy:
Bij zoiets zou ik daar niet op durven vertrouwen. Te vaak wordt er van speciale eigenschappen gebruik gemaakt die bepaalde andere fabrikanten van dat soort interface-bruggen niet bieden.Ik heb het met een decoderprogrammeerder voor modeltrein-decoders. Die kan ik met een PL2303 aansluiten, maar dan waarschuwt het programma dat de meegeleverde kabel niet gebruikt is. Ik natuurlijk eigenwijs en het gewoon proberen. Ja alles werkt. Tot je een decoder uit wil lezen en er toch ergens iets mis gaat. Dat uitlezen duurt dan een half uur of zo (ik heb het niet getest en vond het na een half uur wel welletjes).
Dus toen toch maar de meegeleverde kabel vast met dat ding verbonden zodat ik 'm ook niet kwijt kan raken.
[...]
ESU lok programmer? ESU gebruikt een eigen protocol. Daarmee kan je alle eigenschappen van een ESU decoder in 1 keer uitlezen of schrijven. Bij een ander merk decoder moet je CV per CV scrijven en uitlezen. Ze geven het gebruikte protocol ook niet vrij zodat er geen enkel ander programma mee kan werken. Waarschijnlijk gebruiken ze daarvoor een eigenschap die in een bepaalde chip wel zit en in een andere niet.
Alle USB=>TTL kabels met PL2303, die ik ooit kocht, zijn allemaal al gerecycleerd. Werkte meer niet dan wel. Met FTDI wat dat betreft nog geen problemen gehad.
Of in dit geval het IC kan vervangen worden door een generieke kabel is wat anders. Welke pennen worden gebruikt? Welke niet? Is het 5V of 3V3 aan paneel zijde? Wat is er verder nog gesneuveld?
Een USB A krijg je in een RJ45. Het is me ook al overkomen. Gelukkig zonder verdere schade.
ik draai mijn hand ook niet om voor smd reparaties, maar het probleem hier is dat de het IC lekker opgesloten hebben tussen de connectoren.
Het ding eraf stoken met hete lucht gaat wel lukken, een nieuwe terug plaatsen is erg lastig. Daar gebruik ik toch altijd het liefst een heel fijn boutje voor on een goede mircoscoop, maar door de omliggende connectoren kun je waarschijnlijk al niet onder een goede hoek kijken laat staan er met je soldeerpunt bij kunnen komen.
Mijn 1e ingeving zou ook zijn wat rew al voorstelde.
Neem een kaant en klaar usb ttl printje op basis van de zelfde cp2102. Snij de rxd en txd lijntjes door en weet ik veel welke pinnen naar de main processor nog meer gebruikt worden en knoop die aan het losse printje.
Eventueel kun je de orginele bord connector ook nog wel wire'en naar dit printje, maar desnoods krijgt je mixer een vaste usb kabel. Het is een mixer voor radio broadcasting dus verwcaht niet dat hij zo vaak van zijn plek zal komen.
Het enige waar ik bang voor ben is dat ze in de cp2102 hun eigen VID/PID hebben geschreven of iets, waardoor de pc software het als hun device herkent, dat kan ik zo niet 123 oordelen, maar je aangaf dat hij in device manager niet als standaard compoort opkwam vermoed ik zoiets. Dat kun je natuurlijk zelf ook in dat printje zetten (denk ik, ben alleen bekend hoe dit bij ftdi gaat met FTPROG.exe), maar dan moet je wel de juiste info hebben, en gezien jouw usb dood is kun je het bij jezelf niet meer checken
Arco
Special Member
Zo'n QFN28 van 3.2x3.2mm is eigenlijk alleen met hetelucht te verwijderen en (met succes) weer terug te zetten...
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Op donderdag 3 april 2025 11:34:54 schreef Arco:
Zo'n QFN28 van 3.2x3.2mm is eigenlijk alleen met hetelucht te verwijderen en (met succes) weer terug te zetten...
Dat kan ook veel handiger : Ik gebruik zo'n hotbed in combinatie met hete lucht. Hotbed op 200 oC zetten en dan met de hete lucht-"gun" op 300 oC een paar seconden er langs waaieren en het IC'tje is los. Echt ideaal en ik soldeer op deze wijze ook inmiddels mijn printplaatjes. Ik ben definitief afgestapt van een oventje en/of IR-soldeermachine. Het wordt een ander verhaal, indien er aan de onderkant ook componenten zitten. Dan vervalt de optie van hotbed en moet ik je 100% gelijk geven : met hete-lucht bijna niet te doen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...