Ik heb een vraag over iets dat al langer speelt en niet alleen hier.
Wanneer ik in onze woonkamer de ledlampen die zijn aangesloten via een dimmer in de muur uitzet en het is donker dan zie ik dat deze blijven branden/gloeien.

Nu hebben we vorig jaar bij mijn vader thuis aan de garage buiten een led-straler gehangen en die blijft ook altijd branden/gloeien.
Dit is enkel in het donker zichtbaar zowel hier als daar.
Nu kreeg ik daarnet bericht dat deze straler al na een goed jaar is stukgegaan.

Is het normaal dat er spanningen op die draden blijft zitten en kan dat ermee te maken hebben dat de lamp sneller is stukgegaan?

Op dinsdag 1 april 2025 19:15:39 schreef benny1:
Is het normaal dat er spanningen op die draden blijft zitten en kan dat ermee te maken hebben dat de lamp sneller is stukgegaan?

Ja, en nee...
Ja, flauw oplichten is door capacitieve koppeling 'normaal' (omdraaien fase en nul kan helpen)
Nee, heeft waarschijnlijk niets met het kapot gaan te maken...

Als eerste, die kapotte straler komt niet van het blijven branden. Die dingen zijn kwalitatief ... bagger :P (hoewel het zoeklicht met PIR van de buurman het irritant lang blijft uithouden)

Iets van spanning heb je altijd, zei het door koppeling tussen langs elkaar lopende draden of een klein lekstroompje bij een dimmer. Dat kan ook geen kwaad verder. De moderne LED lampen hebben amper stroom nodig om zichtbaar op te lichten.

Dimmer zonder seriecontacten?

Die lekken heel wat harder dan een beetje koppeling

Ik denk niet dat er spanning op een draad blijft staan. Ik denk eerder dat er nog een kleine lekstroom kan blijven lopen en dat is genoeg om een ledlamp nog wat te laten gloeien. Beste oplossing is een dubbel polige schakelaar te gebruiken dus die allebei de draden naar de lamp uitschakelt dan kan er ook geen lekstroom lopen.

Meeste ledlampen gaan snel kapot vanwege de slechte kwaliteit en of slecht ontwerp. Een ledstraler zal dan ook eerder kapot gaat als het te warm word

s het normaal dat er spanningen op die draden blijft zitten en kan dat ermee te maken hebben dat de lamp sneller is stukgegaan?

Het defect gaan wijt ik ook veel meer aan de bouwkwaliteit (beter: het gebrek eraan) dan aan het lichtjes oplichten van de LEDs door ghost-spanningen.

Heb hetzelfde 'probleem' hier met een lamp boven de werkbank in de werkplaats: op het moment dat ik andere (TL) verlichting inschakel, flikkert de LED-breedstraler ook een klein beetje, ondanks dat z'n schakelaar uit staat. Stoort me verder niet. Indien wel, dan zou ik beginnen met proberen de netstekker een halve slag te draaien.

Vaak ontstaat het probleem doordat er niet geschakeld wordt in de fase-leiding maar in de nul. En dan nog, kan door capacitatieve koppeling ook de nul-leiding een spanning voeren, ook al zit hij verder nergens op aangesloten.

Sommige lampen-fabrikanten zetten een hoogohmige weerstand over de netaansluitingen van de lamp, om dit 'spook-licht' te vermijden. Maar dat kost weer een extra weerstandje, wat in een budget-lamp wel niet gedaan zal worden. Zelf stoort dergelijk licht me niet, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waar het echt donker moet zijn (doka?) of dat mensen het wel hinderlijk vinden. Ziet er in elk geval een beetje slordig/onprofessioneel uit wanneer een lamp zo lichtjes opgloeit.

Als het OP echt stoort zou hij misschien een weerstand (1M? Zuig de waarde hier ter plekke uit m'n duim. Let wel op de spanningsrating van de weerstand!) in de lamp kunnen monteren.

(oeps - zie zojuist dat OP uit Geel komt - in dat geval best maar gewoon overal van afblijven! ;) )

Ik verwacht dat het probleem zich niet zal voordoen bij een kwalitatief betere lamp, waar niet op elke fractie van een cent bespaard is. In elk geval, mijn breedstralers van Van Cranenbroeck hebben het probleem ook. Maar kwaliteitsgerief koop je nu eenmaal niet bij Van Cranenbroeck....

Inderdaad, opletten voor mensen uit Geel.
Mij stoort het helemaal niet hoor.

De lamp bij mijn vader was van het merk Elro. Kreeg zeer goede beoordelingen bij Bol.com.
Uurtje geleden mailtje gestuurd, daarnet al mailtje terug dat ze een nieuwe lamp gaan opsturen.

Kans is niet denkbeeldig dat de nieuwe lamp hetzelfde 'probleem' heeft. Heeft vooral te maken met hoe de lamp geconstrueerd is. Zoals gezegd, er zijn maatregelen die de fabrikant kan nemen om dit 'spooklicht' te voorkomen.

Heeft u ook nog geprobeerd om de fase en nul-aansluiting van de lamp om te wisselen? I.e. bruin van lamp aan blauw van lichtnet, en blauw van lamp aan bruin van lichtnet?

Heb zelf ook een paar spullen van Elro, maar weet eigenlijk niet hoe ze in de markt staan (onderkant markt/middensegment/top). Vermoedelijk komt het toch allemaal uit China, maar de vraag is hoe ze inkopen (erg op de prijs letten, of juist prijs secundair beschouwen en kwaliteit voorop staat).

Ach, en het aantal keren dat Belgische collega's mij vroegen 'of ik uit Geel kwam?', terwijl ze aan m'n spreken toch duidelijk konden horen dat ik Nederlander was. Tsja, het duurde efkens 'voor menne frank viel'. Maar neemt niet weg dat ik behoorlijk veel sympathie kan opbrengen voor de inwoners van Geel en de manier waarop ze zich inzetten voor hun medemens.

Bij aansluiting van de nieuwe lamp zullen we de draden eens omwisselen.
De attente Nederlanders zijn toch altijd erg behulpzaam op dergelijke forums wat ik zeer erg waardeer.

vaak is de schakelaar gewoon in de verkeerde draad gezet, in de nul ipv de fase. anders is het capacitieve koppeling maar dan heb je een bagger armatuur als de voeding daar niet op aangepast is. hetzelfde heb je met action ledspotjes en bouwmarktspul icm dimmers..

kleintjes maar, want ik weet best dat dit soort meldingen niet bij eenieder welkom is. Maar dit kan toch echt niet, voor mij althans:"zei het" "Zij het" zou kunnen, maar echt fraai - hoewel ietwat gedateerd - is "Het weze". Pliez fiel frie toe remoeve.

en al evenzeer off-topic: in Geel (in de Vlaamse Kempen) is er een lange traditie van het huisvesten en opvangen van psychiatrische patienten in een gezinsomgeving. Ik volg het nieuws op de voet en heb er nog nooit iets negatiefs over gelezen, dus blijkbaar werkt dat wel.

Geaarde LED lampen / stralers blijven in het donker licht geven door de kleine lekstroom dat veroorzaakt wordt door het netfilter dat in zo'n lamp is ingebouwd.
Als de veiligheid het toelaat dan de aarddraad niet aansluiten en de LED lamp / straler zal aardedonker zijn in het donker.

Net uit nieuwsgierigheid toch eventjes gekeken met de analog signature analyzer bij hoe weinig stroom de witte LEDs (afkomstig uit een oude, defecte LED-lamp) nog oplichten.

Zelfs met 30 megaohm weerstand in serie lichten ze nog duidelijk zichtbaar op (stroom is dan I = U/R = 23V / 30Mohm = 7.6 *10^-7 A; 0.76uA oftewel 760 nA (nano-ampère!))

0.76 uA is genoeg om ze heel duidelijk zichtbaar te doen oplichten. Ongelooflijk. En dit is met de kamerverlichting aan. Vraag me af hoe weinig stroom ze nodig hebben als het *echt* donker is (en de ogen zich aangepast hebben aan de duisternis).

[Edit: met 130 Mohm lichten ze nog steeds op - dat is 0.17uA; daarna uitgeprobeerd met de hoogspanningsprobe van 1 gigaohm (1000 megaohm) en de LEDs lichten nog steeds zichtbaar op! Dat is dus bij 0.023 uA, oftewel 23 nA. Grotere weerstanden heb ik hier niet, maar extrapolerend schat ik dat de LEDs nog nét zichtbaar oplichten met 4-5nA.]

Toch heerlijk die technische jongens hier.
En wat denken jullie van Bobosje zijn idee?
Als de veiligheid het toelaat dan de aarddraad niet aansluiten en de LED lamp / straler zal aardedonker zijn in het donker.

Ik heb de aarddraad van een LED buitenstraler ook los moeten maken. Ik kon buiten in het donker kort bij de lamp nog een boek lezen wanneer de lamp "uit" was. Zeer hinderlijk en irritant die lichtvervuiling in het donker. Aardraad los probleem weg.

Op dinsdag 1 april 2025 23:26:19 schreef benny1:
Toch heerlijk die technische jongens hier.
En wat denken jullie van Bobosje zijn idee?

Als je de lamp niet direct kunt aanraken (bijv. hoog gemonteerd) en de lamp niet in de regen hangt of anders nat kan worden en je de lamp spanningsloos kunt maken (wanneer je eraan moet werken) door de stekker uit het stopkontakt te halen en je op de lamp duidelijk vermeld dat deze NIET-GEAARD is dan is het redelijk veilig dit te doen.

Ik ben het wat dit betreft niet met Bobosje eens; de veiligheidsdraad is de belangrijkste draad van het stel. Dan neem ik wat spooklicht maar gewoon voor lief.

Of doe wat Benleentje opperde: plaats een dubbelpolige schakelaar. (of zit de lamp op een PIR-sensor (bewegingssensor)?)

Er zijn in elk geval technische oplossingen mogelijk ZONDER dat men een essentiële veiligheidsvoorziening als de aarde omzeilt.

De kanttekeningen/voorwaarden die Bobosje geeft zijn allemaal heel zinnig, maar in de praktijk is er toch een niet-denkbeeldig risico dat het fout gaat; wanneer iemand anders aan de lamp moet werken, de situatie ter plekke niet kent, ladder tegen de muur zit en er op klimt, naar de lamp reikt terwijl hij nog net een paar sporten te laag staat en evt. waarschuwingslabeltjes niet kan lezen....

Ieder moet zelf weten wat hij doet, maar dit is in elk geval iets wat ik zelf niet zou doen.

Aarddraad laten zitten en het netfilter eruit halen is ook een mogelijkheid mits deze niet ingegoten is en de lamp demonteerbaar is en dat je weet wat je doet...

En verder, hoeveel mensen hebben hun desktop PC met metalen kast aangesloten op een niet-geaard stopkontakt???

Bij een isolatiefout staat de hele kast en aangesloten randapparatuur onder spanning en dat lijkt me vele malen gevaarlijker dan een niet-geaarde LED buitenlamp waar je niet bij in de buurt bent of hoeft te zijn.

Correct, maar in een AT(X) voeding van een PC heb ik nog enig vertrouwen.

De isolatie in dergelijke LED-breedstralers daarentegen is vaak belachelijk slecht. Zelf zou ik daar absoluut niet op durven vertrouwen. In die breedstralers zit mogelijk een aluminium substraat/printplaat, een heel dun laagje isolatie en daar bovenop de printspoortjes die 'live' zijn....

Video van BigClive in de weer met één van dergelijke LED-breedstralers, waarbij het hele huis plots zonder licht kwam te zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=QFyCoOZK-H8

Gelukkig zat in dit geval de aardedraad *wel* aangesloten.

Op dinsdag 1 april 2025 23:53:43 schreef nonius:
Ik ben het wat dit betreft niet met Bobosje eens; ...

+1

[Bericht gewijzigd door LuckyStrike op (97%)]

Op woensdag 2 april 2025 00:20:40 schreef nonius:
Correct, maar in een AT(X) voeding van een PC heb ik nog enig vertrouwen.

De isolatie in dergelijke LED-breedstralers daarentegen is vaak belachelijk slecht. Zelf zou ik daar absoluut niet op durven vertrouwen. In die breedstralers zit mogelijk een aluminium substraat/printplaat, een heel dun laagje isolatie en daar bovenop de printspoortjes die 'live' zijn....

Video van BigClive in de weer met één van dergelijke LED-breedstralers, waarbij het hele huis plots zonder licht kwam te zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=QFyCoOZK-H8

Gelukkig zat in dit geval de aardedraad *wel* aangesloten.

Dat is een gevalletje produktiefout, de LED lamp had niet door de produktie testen heen mogen komen.
Deze lamp was al gevaarlijk direct na aankoop.

De kans dat er in een LED buitenlamp een isolatiefout optreedt is vele malen kleiner dan de kans op een isolatiefout in een desktop PC met aangesloten randapparatuur waar je dagelijks mee werkt en die je veel vaker aanraakt dan een LED buitenlamp...

En dan nog een dingtje, als de lamp een dubbel geisoleerde uitvoering is dan mag je deze zonder aarde aansluiten.

Op dinsdag 1 april 2025 22:30:44 schreef Bobosje:
Geaarde LED lampen / stralers blijven in het donker licht geven door de kleine lekstroom dat veroorzaakt wordt door het netfilter dat in zo'n lamp is ingebouwd.

wat voor filter zat er in je lamp? Als je L onderbreekt , blijft enkel N en de aarde over, waar in princiepe geen spanning over staat. Dus geen reden dat de lamp blijft branden door het netfilter. En.. de fantoomspanning op de l-draad wordt door de capaciteit vh netfilter juist naar omlaag gehaald, waardoor de lamp minder kans heeft nog licht te geven.... vandaar de vraag.