Hoi allemaal.
De nieuwe macbook pro van mijn zoon trilt bij het opladen als hij hem aanraakt (ik denk dat hij lekstroom voelt).

Het is een oplader zonder randaarde en dat mac-ding schijnt van aluminium te zijn.

Net een hele chat gehad met coolblue:
Resultaat dat hij een geaard wantcontacdoos moet proberen.
Maar dat zou toch niet moeten uitmaken ?

Foto van de lader is bijgesloten

Het vreemde is dat een vriend dezelde macbook heeft en dat niet heeft.

Randaarde maakt natuurlijk 0,0 uit want die heeft geeneens verbinding.
Adapter omdraaien zou je wel kunnen proberen.

Heb je al eens een andere lader geprobeerd? Is het een originele of een imitatie? Mijn eerste vermoeden zou namelijk een rotte adapter zijn (een nep chinees ofzo)

Je schrijft dat het een nieuwe macbook is. Is die bij Apple gekocht? Er zijn ook genoeg dozenschuivers die een model via parallel import binnenhalen en er dan een rommel ladertje bij doen zodat ie tenminste hier past (omdat die geleverd werd met een adapter van een ander land)
Hoe dat bij Coolblue gaat weet ik niet (Even uitgaand dat ie daar gekocht is gezien je daar navraag gedaan hebt)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (14%)]

Omdat die stekker geen aarde-aansluiting heeft maakt een geaarde wandcontactdoos inderdaad niet uit.

Mijn macbook is een veeeel ouder model (2009), daarbij zit een snoer met geaarde stekker aan de lader. Die is er af te schuiven en dan kan er een ander snoer of stekker op (voor de stopcontacten die elders gebruikelijk zijn, bijvoorbeeld).

Maar misschien kun je een geaarde stekker op die lader schuiven? Als je de stekker er af schuift, zit er dan een metalen ‘paddenstoelpin’ onder of kunststof? (Metalen paddenstoelpin wordt als aardaansluiting gebruikt)

Aftermarket laders lekken soms meer dan het origineel, ook.

Ik ga ervan uit dat als je je vriend zijn macbook laat meebrengen en onder dezelfde omstandigheden op jouw lader aansluit, je ook lekstroom voelt.

Het zou natuurlijk kunnen dat jouw lader teveel lekstroom vertoont, dus je zou de test kunnen herhalen met jouw macbook en zijn lader onder dezelfde omstandigheden waar je bij hem geen lekstroom voelde.

Ik heb al jaren hetzelfde met de airbook van de vrouw. Zowel originele als aftermarket lader.
Merk het telkens in de zomer als ik korte broek heb en de laptop op de schoot staan

De metaaldelen van de laptop zitten waarschijnlijk aan de secundaire massa van de voeding. (en die zit weer met een Y-condensator aan het net vast)
Omdraaien van de adapter in de WCD helpt inderdaad meestal wel...

Het is gekocht bij cool blue
Het zat in verzegelde doos, dus denk orginele lader is.

Bij navraag blijkt de andere macbook het ook te hebben, maar hij had nooit opgemerkt.

Omdraaien van de adapter maakt helaas niet uit.

Na wat zoekwerk lijkt de oplossing een extra kabel kopen en verwisselen met ongeaarde stekker.
dit filmpje op youtube legt het uit:
https://youtu.be/q7LIBftSAfk?si=M_pZYTVQFQFqrlES

[Bericht gewijzigd door Andre_avr op (66%)]

Het verschil in jouw situatie en die van de vriend kan 'm ook zitten in hoe goed de persoon verbonden is met aarde. Als bij de vriend een PVC of andere goed isolerende vloer ligt en bij jullie in huis plavuizen op gewapend beton geeft dat een hele andere situatie qua lekstroom. Of de vriend heeft goed isolerende pantoffeltjes aan, en jullie lopen op sokken. Dus wat Maarten zegt, even samenkomen op dezelfde plek en dan vergelijken.

De dochter van een ZA vriendin had een Nespresso dinges meegenomen naar ZA. Daar zit dus geen passende stekker aan. Een RA stekker. Daar hebben ze daar adapters voor, maar daar zit geen aardpen aan. Of eigenlijk, die driehoekspen zit er wel aan, maar is van kunststof. Eigenlijk past er alleen zo'n stekker in die je aan die oranje snoeren ziet, voor dubbel geïsoleerd spul. Maar geen probleem, die nokjes kun je er met een geschikt kniptangetje wel uithalen. En idd, het apparaat voelt trillend aan. Ik zeg: stekker eraf, en een ZA plug eraan. Neenee. Bang voor vervallen garantie. Ze zitten liever met een onveilige situatie dan het eventueel vervallen van een garantie recht.
Rare jongens (en meisjes) daar.

Ag, plaasmeisies cheat nie..
https://www.youtube.com/watch?v=Sa5wsgjKCG4

Die nieuwe Macbooks hebben een USB-C lader als je daar prikkels voelt lijkt mij dat de lader ernstig kapot is.

Ik ken het ook van andere ( lees windows) laptops.
Vroeger ene ibm gehad, daar zat een sort stoeve coating overheen die je voelde "brommen" , vooral met de bovenkant hand vingers, die zijn daar gevoeliger voor.
Mijn Dell laptop heeft aan de onderzijde een docking connector.
Als je die op je benen zet met korte broek prikt dat ook.
Komt doordat de adapter de min niet aan aarde heeft hangen, als er al een aarde aan de adapter zit.

Bij een aantal apparaten is de USB ook een bekend probleem, bv bij een Brandmeldcentrale ( Bosch) komt er meteen "aardfout" op de centrale als de laptop op de adapter werkt.