Goedemiddag,
Ik heb weer een uitdaging. 
Reden is dat ik in een oude Nakamichi versterker de potmeters moet vervangen, deze zijn niet te krijgen. Is een combinatie van 20K en 50K met motoraandrijving. Gereedschap hiervoor kan ik ook niet vinden. Zie foto.
Weet iemand hoe ik dit borgplaatje kan verwijderen?
Groetjes uit Arnhem,
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit soort bevestigingen zijn alleen om vast te maken, niet (meer) los...
Proberen het 'gegleufde' ding rond te draaien rond de as terwijl je eraan trekt werkt soms...
In elk gleufje een plaatje steken wat net iets dikker is als de opening werkt ook.
[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]
nonius
set SCE to AUX.
Dat zijn vervelende dingen. Het zijn a.h.w. weerhaakjes, waardoor de ring eigenlijk maar één kant op kan. Het is mij nooit gelukt ze non-destructief te verwijderen. Enige methode die ik ken: met een dunne schroevendraaier de lippen permanent verbuigen zodat er een beetje speling ontstaat. Doe dit bij alle lippen, daarna schuift de ring er vanzelf af.
*Misschien* is het nog mogelijk om de lippen daarna weer terug vlak te buigen, zodat de borgring hergebruikt kan worden. Beste zou echter zijn om gewoon een nieuwe ring te installeren.
Pas op, want er moet veel kracht gezet worden om die lippen te verbuigen. Een uitschietende schroevendraaier veroorzaakt voor je het weet een bloedbad....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een dremel en een tamelijk versleten slijpschijfje aan 1 zijde de rand doorslijpen, dan kan het ding er zo af als de klemkracht eraf is.
je ziet nu wel wat erin zit, de rest is hetzelfde. soms niet alleen kwestie van reinigen maar is de koolbaan versleten, meestal de eerste 15%.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Niet te verwijderen zonder schade te veroorzaken, en veel vloeken...
Het moeilijkste is nog het opnieuw goed vast krijgen met iets anders.
Spog2
Honourable Member
Op woensdag 16 april 2025 21:55:25 schreef CrossFireX:
Niet te verwijderen zonder schade te veroorzaken, en veel vloeken...Het moeilijkste is nog het opnieuw goed vast krijgen met iets anders.
De ring heet "Star Lock Push On Ring".
Wie zoekt op 'tinternet zal ze vinden: goedkoop setje bij Ali
Catalogus
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (35%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die klemringen kom je ook tegen op assen van motoren in ventilatie oa. ook in cassettedecks en vhs zaten ze weleens. hoewel die makkelijker los te krijgen waren.
Op sommige Philips CDM cd loopwerken zit een plastic borgring op de motoras van de slede - en dat brengt me op het volgende idee.
Die kan je namelijk wel verwijderen en terugplaatsen omdat het plastic buigzaam is. Aangezien er axiaal normaliter geen kracht op de as komt te staan: kan je niet een plastic ringetje gebruiken (of maken) waarbij je het gaatje net wat kleiner boort dan de diameter van de as?
Dat plaatje op de foto is een diafragmaveer, ook nog eens van verenstaal. Als je dat eraf krijgt is het gewoon klaar en kan die de afvalton in.
Gairngorms
Vr. Gr. Jan van Duren
Op woensdag 16 april 2025 14:34:56 schreef Flimmerkasten:
Goedemiddag,Ik heb weer een uitdaging.
Reden is dat ik in een oude Nakamichi versterker de potmeters moet vervangen, deze zijn niet te krijgen. Is een combinatie van 20K en 50K met motoraandrijving. Gereedschap hiervoor kan ik ook niet vinden. Zie foto.
Groetjes uit Arnhem,
Is het apparaat op de 2e foto een soort poelietrekker.. grappig ding
nonius
set SCE to AUX.
In de link van Spog2 naar de pdf-catalogus vond ik het veelzeggend dat de fabrikant wèl gereedschap heeft om de ringen aan te brengen, maar niet om ze weer te verwijderen. Dat geeft volgens mij al aan dat de fabrikant er niet echt een simpele, snelle oplossing voor heeft om ze te demonteren.
Is het apparaat op de 2e foto een soort poelietrekker.. grappig ding
Poelietrekkertje is inderdaad wel schattig. Maar kijk dan eens in een catalogus voor horlogemakersgereedschap, dat staat vol met schattig mini-gereedschap (met helaas wel een maxi-prijskaartje).
In het verleden heb ik zelf ook poelietrekkers gemaakt, is niet zo moeilijk. Maar in dit geval vraag ik me af of een poelietrekker het juiste gereedschap is voor die ringen, omdat je dan in één keer *alle* lippen tegelijk door hun over-centering heen moet krijgen, en dat kost wel heel veel kracht. Zoveel kracht dat ik me kan voorstellen dat het asje gewoon breekt, als het van niet te beste kwaliteit staal is gemaakt.
De oplossing van Testman (doorslijpen) werkt, maar geeft een hoop stof en gruis dat je niet in een dergelijke fijnmechanische potmeter wilt hebben. Misschien best eerst helemaal inpakken in afplaktape, om het stof/gruis buiten te houden. Mijn oplossing (lipjes ombuigen) werkt goed, maar geeft een niet-denkbeeldige kans op verwondingen. Misschien best de potmeter inklemmen in een klein bankschroefje met zachte bekken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je een nieuwe borgring bestelt, kun je de lipjes van de oude gewoon met een schroevendraaiertje naar buiten buigen. (makkelijkste methode)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 16 april 2025 19:04:43 schreef nonius:
[...]
Pas op, want er moet veel kracht gezet worden om die lippen te verbuigen. Een uitschietende schroevendraaier veroorzaakt voor je het weet een bloedbad....
Daar hebben we een speciaal ander topic voor. 
Dank voor alle reacties, ik heb met een kleine boor een gat gemaakt en kon met tandartsgereedschap de starlock los wrikken. Ik vond een nieuwe star lock 2mm en die past op de ALPS.