Wij hebben een Siemens HB84K552 /25. Een week geleden knalde de aarlek eruit bij het gebruik van de oven.
Na het openen van de oven en het loshalen van het verwarmingselement bleef de aarklek ingeschakeld. Nieuw element gekocht en geplaatst echter blijft de aarklek eruit knallen.
Daarna wat geexpirimenteerd en kom ik tot de conclusie dat de aarlek ingeschakeld blijf als ik alleen de binnnenste kring van het element inschakel. Als ik beide kringen inschakel krijg ik gelijk (ik denk een lekstroom) en knalt de aarlek eruit.
Zou het kunnen zijn dat 1 van de relais op de printplaat stuk is gegaan of het hogere vermogen niet kan verwerken? Of waar moet ik gaan zoeken?
Op de foto is te zien wanneer de oven inschakeld en 1 kring begint op te warmen (buitenste element niet aangesloten). In he filmpje hoor je het relais schakelen en daarna knalt de aarlek eruit. Daarnaast een foto van de gehele print.
9 VD 10x 1 relais defect welke spoelzijde en contact zijde aan elkaar liggen, meestal een brandvlekje of smeltplet aan zijde relais te vinden. Ander alle kleinere witte HF3FD relais de boosdoener...
Op zaterdag 26 april 2025 16:02:35 schreef smd:
9 VD 10x 1 relais defect welke spoelzijde en contact zijde aan elkaar liggen, meestal een brandvlekje of smeltplet aan zijde relais te vinden. Ander alle kleinere witte HF3FD relais de boosdoener...
Bedankt voor je antwoord heb nog een keer goed gekeken en zie nergens brandvlekjes op 1 van de componenten van de printplaat.
Als ik kijk naar de printplaat en hoe de banen lopen lijkt het eerste relais de omcirkelde HF3FD te zijn. Is het een idee om daarme te beginnen of met een ander relais?
Of is het na te meten als de spoel en contactzijde aan elkaar liggen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Yep. Allen vervangen. Met wat geluk is er niet meer opgeblazen. Dikwijls meer geruïneerd dus niet meer in het stopcontact voor het opgelost is!
Op zondag 27 april 2025 22:27:27 schreef smd:
Pak dat relais maar als eerste.. misschien dat inwendig nog niet genoeg doorgebrand is..
Zojuist eindelijk tijd gehad om dat relais te vervangen. En met succes! Alles werkt weer naar behoren!
Bedankt voor jullie reacties en meedenken!