In het nieuws hadden ze het erover dat die stroomstoring ontstaan zou zijn door grote temperatuurwisselingen, daardoor gingen luchtdeeltjes langs de kabel trillen en dat veroorzaakte de stroomstoring. Klinkt voor mij nogal warrig.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Hi floppy, :-)

Ik hoorde het net ook op het nieuws, het klinkt mij wat vreemd in de oren...

Groet,
Bram

Er loopt al een ander topic over, maar dat is in de koffiehoek.

Hi revado,

De koffiehoek heb ik geen toegang meer toe, donaties staan voorlopig op de zwarte lijst. ;)

Groet,
Bram

mod edit:

waarschuwing: niet meer doen!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (99%)]

In het nieuws hadden ze het erover dat die stroomstoring ontstaan zou zijn door grote temperatuurwisselingen,

Dat is al een stuk minder warrig.

Maar dat is niet de bedoeling van de koffiehoek... om het te posten in een ander topic...

en zoals in veel landen staan die netten in serie, valt er 1 plots uit dan gaat alles door de knieen heen. in de USA niks abnormaals, maar daar draait het gedateerde spul dan ook redelijk op zn tenen.

Op maandag 28 april 2025 20:08:59 schreef blackdog:
Hi revado,

De koffiehoek heb ik geen toegang meer toe, donaties staan voorlopig op de zwarte lijst. ;)

Groet,
Bram

Iets met een layout en zo...

Op maandag 28 april 2025 20:26:34 schreef revado:
Maar dat is niet de bedoeling van de koffiehoek... om het te posten in een ander topic...

Zijn toch geen geheime zaken besproken daar?

Op maandag 28 april 2025 20:43:58 schreef mvdk:
[...]
Zijn toch geen geheime zaken besproken daar?

Dat bedoel ik ook niet, maar het is nu heel onduidelijk met 2 topics die bijna dezelfde naam hebben en in beide topics wordt er verder gesproken..

Bovendien KAN het voorkomen dat iemand iets in de koffiehoek post dat hij niet voor de buitenwereld wil weten.

Zal hier niet het geval zijn, maar integraal alles knippen en buiten de koffiehoek posten is een beetje overdreven. Samenvatten is heel simpel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Op maandag 28 april 2025 20:29:55 schreef revado:
[...]

Iets met een layout en zo...

Ik hou het op iets met zwart zaad. (Inkoppertje, ik kon het niet laten ;) )

Het weer krijgt de schuld, om iets te verbloemen voor de verzekering.

Op maandag 28 april 2025 20:47:14 schreef revado:
Dat bedoel ik ook niet, maar het is nu heel onduidelijk met 2 topics die bijna dezelfde naam hebben en in beide topics wordt er verder gesproken..

Het is ook een beetje raar dat dat onderwerp in de koffiehoek gestart is terwijl het toch écht bij CO's 'core business' hoort.
Misschien kunnen de mods iets mergen of zo? :D

Op maandag 28 april 2025 22:22:31 schreef theove:
Analyse mogelijke oorzaken.

https://www.hoogspanningsnet.com/artikel/stroomstoring-spanje-portugal…

Jee, ik heb em zitten lezen. Een koppeling met Frankrijk valt uit, daardoor frequentiedaling, (er werd nogal wat geïmporteerd uit Frankrijk), weinig draaiend ijzer en zonnestroom die uitschakelt als de frequentie ietsie te laag word. Daar zou wat aan gedaan kunnen worden, dat die omvormers minder of geheel niet reageren op onder of over frequentie.

Ik heb net even de spec's van een (willekeurige) PV omvormer bekeken, en daar is het regelbereik 47-52Hz. Beneden de 47Hz zal hij dus stoppen.

Maar op het moment dat de frequentie van het lichtnet tot 47Hz is gedaald is er al een zeer, zeer groot probleem. De extra 'schop' die het afschakelen van PV-omvormers dan kan geven zou ik eerder de aanleiding van de totale black-out noemen, dan de onderliggende oorzaak.

Blijkbaar is er iets met het systeem daar serieus niet in orde (wat in het artikel ook deels wordt uitgelegd: relatief weinig transportcapaciteit (zwakke koppeling) naar het Iberisch schiereiland, t.o.v. het vermogen (5GW vs. 60GW), waardoor er relatief nauwe regelgrenzen zijn waarbinnen het systeem stabiel blijft.

Maar bekijk het van de positieve kant: Spanje heeft een erg laag geboortecijfer. Met een black-out zal er over 9 maanden toch een positief piekje te zien zijn! Al die mensen die plots niet meer op facebook kunnen of TV-kijken, moeten vanavond immers toch *iets* doen om zich niet te vervelen.... >:)

Wat ik mee kreeg uit het nieuws is dat de mensen verstoken bleven van informatie. Elke communicatie is tegenwoordig compleet afhankelijk van het electriciteitsnet.

Het "ouderwetse" kopernetwerk voor telefoon had daar geen last van. Die hadden accu's, hadden dus hun eigen stroomvoorziening. Iedereen kon altijd bellen. En zelfs internetten, maar dan moet je thuis wél stroom hebben.
Men moet er nog maar eens over nadenken of het kopernetwerk echt afgeschakeld moet gaan worden.

Op maandag 28 april 2025 23:47:53 schreef nonius:

Maar bekijk het van de positieve kant: Spanje heeft een erg laag geboortecijfer. Met een black-out zal er over 9 maanden toch een positief piekje te zien zijn! Al die mensen die plots niet meer op facebook kunnen of TV-kijken, moeten vanavond immers toch *iets* doen om zich niet te vervelen.... >:)

dat werd ook gezegd toen in 2007 die helikopter de 150KV over de waal voor zaltbommel wegmaaide. evengoed bleef die piek 9 maanden later achterwege. de voorbehoeds middelen hebben geen stroom nodig :P

Op maandag 28 april 2025 23:03:56 schreef Hensz:
[...]
Het is ook een beetje raar dat dat onderwerp in de koffiehoek gestart is terwijl het toch écht bij CO's 'core business' hoort.
Misschien kunnen de mods iets mergen of zo? :D

Onder geen voorwaarde. Mensen kunnen ook in de koffiehoek posten dat ze niet voor iedere niet_CO'er zichtbaar willen hebben.
What happens in the koffiehoek stays in the koffiehoek.

Op dinsdag 29 april 2025 08:46:37 schreef Spog2:
Wat ik mee kreeg uit het nieuws is dat de mensen verstoken bleven van informatie. Elke communicatie is tegenwoordig compleet afhankelijk van het electriciteitsnet.

Het "ouderwetse" kopernetwerk voor telefoon had daar geen last van. Die hadden accu's, hadden dus hun eigen stroomvoorziening. Iedereen kon altijd bellen. En zelfs internetten, maar dan moet je thuis wél stroom hebben.
Men moet er nog maar eens over nadenken of het kopernetwerk echt afgeschakeld moet gaan worden.

Het kopernetwerk is al lang weg. Alles loopt al jaren over digitale infrastructuur die lang niet altijd dezelfde backup-eisen heeft als de oude telefoonlijnen. Alleen het laatste stukje van de centrale naar je huis is soms nog koper.

Gewoon doen wat er al lang wordt aangeraden - zorgen voor een radio die de regionale rampenzender kan ontvangen. Met een pakje batterijen ben je wekenlang zoet.
De regionale zender moet uiteraard wél voldoende backupcapaciteit hebben en een onafhankelijke verbinding met de buitenwereld, zoals satellietinternet.

In de VS hebben al die FEMA-designated AM radiozenders een generator staan in een bunkertje dat tegen kleine explosies bestand is. Ik betwijfel of dat hier ook zo goed voorbereid is, overigens.

Op dinsdag 29 april 2025 09:28:49 schreef Ledlover:
[...]
Gewoon doen wat er al lang wordt aangeraden - zorgen voor een radio die de regionale rampenzender kan ontvangen. Met een pakje batterijen ben je wekenlang zoet.
De regionale zender moet uiteraard wél voldoende backupcapaciteit hebben en een onafhankelijke verbinding met de buitenwereld, zoals satellietinternet.

Hoe is dat geregeld in Nederland?
Hebben onze lokale FM-radio zenders verplicht eigen stroom backup?
Ik kan daar zo gauw niets over vinden.
Genoeg reclame dat we een batterij-radio voor rampen moeten kopen... maar die zit al in elke auto.

Stroom backup voor waterbedrijven lijkt mij eveneens essentieel, eigenlijk nóg belangrijker.

@Roland van Leusden hieronder:
Met 1)water en 2)informatie-leveringszekerheid (radio zit in auto) kan ik best een paar dagen zonder stroom...

Ik heb het al eens eerder genoemd, heb hier een BLuetti AC200MAX met 2x 550Wp vast aangesloten panelen in Hongarije. Daarmee hou ik tijdens stroomuitval makkelijk mijn koelkast en vriezer in de lucht. Met twee extra batterij modules kan ik de capaciteit verhogen naar 8 kWh.

In de meterkast een zgn. generator schakelaar, en ik bij netuitval schakel ik zo om. Uiteraard kun je bij netuitval ook je panelen omschakelen van de omvormer naar de powerstation.

Let wel dit is geen thuisbatterij maar puur ter vervanging van een benzinegenerator door een powerstation icm panelen.

Op dinsdag 29 april 2025 09:46:49 schreef Spog2:
Genoeg reclame dat we een batterij-radio voor rampen moeten kopen... maar die zit al in elke auto.

Werkt ook 1 of 2 weken, dan heeft de rest van de boordsystemen het ding wel leeggezogen. Accu loskoppelen o.i.d. om dat de voorkomen, is een oplossing waar niet iedereen vertrouwd mee is.