Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ken de waterzuiverings tabletten van Beversport nog.
Ik geloof dat het zilvernitraat/nitriet was. Hoewel het ook nadelen heeft, is het een goed middel.
Er zijn/waren er meer ik meen op basis van thiosulfaat.
Verder is iodium tinctuur (Geen polyvidon iodium!) ook een mogelijkheid, hoewel met een nare smaak.
Lees ook de site in mijn post hierboven.
Edit:
Het beste is in iedergeval om eerst te filteren, door filters met steeds kleinere poriën, liefst eindigend met een bacteriefilter als je daar aan kan komen/betalen.
Tussendoor zodra je een heldere fractie heb, koken en dan pas het bacteriefilter.
Uiteindelijk is het water —bij de juiste werkwijze— zelfs geschikt voor intraveneus gebruik!
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (34%)]
nonius
set SCE to AUX.
k geloof dat het zilvernitraat/nitriet was. Hoewel het ook nadelen heeft, is het een goed middel. Er zijn/waren er meer ik meen op basis van thiosulfaat.
Ik was er 99% zeker van dat de mijne op zilverchloride-basis waren (was makkelijk te onthouden, heb ooit zelf AgCl gemaakt om voorwerpen te verzilveren. In die tijd kon ik nog makkelijk aan kaliumcyanide komen). Net voor de zekerheid toch even geverifiëerd (de tabletten worden bewaard in het medicijnkistje, met o.a. de jodium-tabletten van de kerncentrale Doel...):
Het is 'certisil argento'. 'Bevat natrium zilver chloride complex', volgens de opdruk. MHD was 2005.... maar dat spul is feitelijk houdbaar tot het einde der tijden.
Chloor daarentegen is naar spul om te bewaren. Heb hier zwembadchloortabletten (een traag-werkende chloorsoort - geen natriumhypochloriet) gehad, in gesealde plastic verpakking, die vervolgens weer in een afgesloten kunststof emmer zaten, met deksel. Na een paar jaar was de kunststof emmer vergaan, gaan lekken en al het staal in de directe omgeving aangetast met roest. De chloordampen gingen blijkbaar gewoon door de kunststofverpakking (sealing) heen....
Ik denk ook dat het zilverchloride is, zilvernitraat word o.a. gebruikt in analoge fotografie.
Maakt vieze bruine tot zwarte vlekken op je huid. Niet drinkbaar denk ik.
nonius
set SCE to AUX.
k denk ook dat het zilverchloride is, zilvernitraat word o.a. gebruikt in analoge fotografie.
In de link van Tidak Ada wordt over zowel zilverchloride als zilvernitraat gesproken. Zal wel een kwestie van dosering van het zilvernitraat zijn. Bleekwater (natriumhypochloriet) is ook niet gezond, maar kan ook gewoon voor waterzuivering/ontsmetting gebruikt worden. 'The dose makes the poison', aldus Paracelsus.
Ik zit me af te vragen, in principe zou het toch ook met koperionen moeten kunnen? Ik weet dat bij privé-zwembaden soms ook installaties geplaatst werden die het water zuiverden op koper-ionen basis (de koper-electrode loste langzaam op; in de koperelectrodes zat daarnaast ook een dun draadje zilver, dat i.t.t. koper niet oxideerde waardoor een goed contact met het water gewaarborgd was, om het proces te 'bootstrappen'). Er was nog steeds chloor nodig bij deze techniek, maar vele malen minder.
En ik weet dat m'n ouders vroeger ook wel eens een draadje koper in het stammetje van tomatenplanten staken, om te beschermen tegen mozaïekvirus of Phytophtera? (ben het even kwijt wat nou precies). In ieder geval, koper heeft ook een anti-bacteriële werking. En koper heeft elke electronicus in ruime mate in huis....
Overigens, de certisil zilvertabletten die ik heb zijn niet om water te zuiveren, maar om zuiver drinkwater huodbaar te maken (6 maanden, volgens de opdruk). Frappant, want ik ging er van uit dat drinkwater sowieso al goed houdbaar was. Als ik de jerrycans vul let ik er wel altijd op dat er geen lucht in achter blijft, dus alleen water. Waar water zit, kan geen lucht (met bacteriën) zitten, is mijn redenering....
Daarom was mijn idee: een tonnetje dat in je leidingwerk zit, alsof het dikke buis is.
Water word dan continue ververst. Je hoeft geen grote regenton met water te vullen.
Als we dat nodig hebben is er een groter probleem.
En wat betreft zilvernitraat:
Dit topic eindigt een beetje on off topic geleuter. Erg gezellig, maar graag verder in de koffiehoek.