fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb een Festool schroefboormachientje (CDD 9.6 FX) met alles d'rop en d'ran waar ik werkelijk übertevreden mee ben.
Alleen de twee accu's (BPH9.6C) laten het afweten: ze worden door de lader (EC60) niet meer herkend en nemen bij handmatig laden met 3A weinig tot geen lading aan, minstens twee cellen defect.
Nu kan ik alleen NiMh accu's voor mijn machientje vinden, maar de lader is van voor die tijd en noemt alleen NiCd...
Gaat dat (enige tijd, wil tzt het ding wel ombouwen) goed gaan of ben ik dan na 3-4 cycles weer aan nieuwe toe?
Een andere machine is niet aan de orde, ik ben er gewoon té tevreden mee.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je bedoelt dit type?:
https://www.amazon.com/Tenergy-2200mAh-Wrapped-Rechargeable-Batteries/…
https://www.amazon.com/Tenergy-2200mAh-Battery-Rechargeable-Batteries/…
[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb al een paar keer accus's besteld bij 123-accu. 2x voor een laptop (HP en Dell), 1x voor een Dyson stofzuiger en ben er zeer tevreden over.
Desnoods koop je er voor een paar tientjes een extra lader bij.
https://www.123accu.nl/Gereedschap-accu/Festool/BPH9-6C-p1022750.html
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
fatbeard
Honourable Member
@Arco:
Deze ook, maar er is vrijwel geen ruimte om de tabs aan elkaar te solderen.
Los daarvan, de plus en min aansluitingen van het pack zijn 0.35mm dik en zitten direct op de cellen gepuntlast; en ik heb geen puntlasser...
Wat ik zocht waren complete accupakketten in behuizing, daarvan kan ik alleen NiMh vinden.
@bprosman:
Die heb ik ook besteld, maar kon de lader zo gauw niet vinden...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (11%)]
https://www.accucompany.nl/laders-voor-festool/106-festool-oplader-72v…
Als ik de specs van de lader zo zie komt dat niet op een pruim.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (30%)]
fatbeard
Honourable Member
Arco
Special Member
Lijkt me niet onmogelijk om die cellen te solderen (lipjes plat op elkaar neemt geen extra ruimte in), idem met plus/minaansluiting.
fatbeard
Honourable Member
Ik ga het wel proberen met de NiMh dingen.
Die lader laat zich wel ombouwen: PIC gebaseerd met wat randspul, alles THT.
Desnoods bouw ik mijn eigen circuit erin, een NiMh laadcircuit is nou toch ook geen hocus-pocus meer...
Arco
Special Member
fatbeard
Honourable Member
Even een update: de NiMh packs hebben een fractioneel andere vorm maar passen zowel in de lader als de tool.
De lader laadt het pack op, maar schakelt na grofweg 3 uur uit op oververhitting van de accu. Kan liggen aan het feit dat het een nieuw pack is, want na afkoelen werd er nogmaals een dikke 3 kwartier lading ingepompt en schakelde de lader uit op vol geladen.
Prestaties zijn, mwah, ietwat teleurstellend: minder koppel dan ik me herinner van de oude NiCd packs, maar bruikbaar.
Ik ga er nog een tijd over nadenken, misschien moet ik de zaak uiteindelijk ombouwen naar Lithium technologie...
Arco
Special Member
Zoals gezegd: NiCad vervangen gaat ook prima...
(solderen geen probleem, maar ik wil ze eventueel ook voor je puntlassen...)
Ombouw naar lithium is lastig: je krijgt dan (zonder extra step-up/down) 7.4 (2S, 8.4) of 11.1 (3S, 12.6) volt en je hebt een hele nieuwe lader nodig...
[Bericht gewijzigd door Arco op (38%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lithium maakt zo'n oude tol een stuk beter bruikbaar. je kunt met minder cellen ook een eind komen, 2Ah aan lithium cellen levert meer als die NiMh cellen die zo te horen al een hoge Ri hebben. een NiCd lader is niet veel meer als een hoge stroom die ( bij makita iig ) werd beveiligd door een zekering automaat in die oude trafoladers. ging de laadstroom niet snel zat omlaag dan tripte dat ding. de cellen vonden dat niet zo leuk, heb er zat gezien die blauw aangelopen waren.
het oude pack van lihium voorzien en de oude lader ombouwen zodat deze de accu aankan. best een werkje, heb het eens bij een makita 7,2V staafaccu machine gedaan. daar passen net 4 cellen 18650 in..
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
LiFePo? 3.2V nominaal, dus 9,6V is perfect te halen met 3 in serie. Kunnen dik hoge ontlaadstromen aan (net als NiCd en Li-Ion), laden is net als bij Li-ion CC/CV en dus wat lastiger dan NiCd of NiMH.
Ongeveer wat ik met mijn 'korreldelinquent' (kruimeldief) heb uitgevoerd, maar dan met 3 cellen in plaats van 2. Dat is wel langzaam laden - voor gereedschap wil je misschien sneller laden. Dat kan wel, zeker met LiFePo. Kijk in het datablad van de specifieke cel, maar vaak kan laden met meer dan 1C zelfs. Dus in minder dan een uur helemaal vol.
Je hebt wel een andere lader nodig dan LiIon, want de eindspanning is 3,6V (of 3.5, de meeste capaciteit zit daar onder).
NKON heeft cellen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 10 mei 2025 23:15:10 schreef Lucky Luke:
Ongeveer wat ik met mijn 'korreldelinquent' (kruimeldief) heb uitgevoerd, .
NKON heeft cellen.
mn kruimeldief heb ik 15 jaar geleden van verse NiCd cellen voorzien, met een lm317 stroombron lader erbij, laadstroom staat erg laag. ding werkt nu nog steeds.
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Ik volg deze vraag al een poosje maar nu is het wel erg stil geworden.
Is het opgelost of opgegeven 
Ik heb net zo'n machine maar nu is mijn laatste accu aan z'n eind en een complete accu bestellen daar ben ik wat terughoudend mee, zeker bij dit soort oude dingen liggen die dan al geruime tijd in een magazijn oud te worden, en met name NiCd vind het niet fijn om leeg te zijn.
Dus zoek ik naar een 12volt *) accu met moderne spullen.
Hoe dat in de behuizing past (of niet) dat is van een ondergeschikt belang voor mij.
Het liefst zou ik de cellen los, per stuk willen laden, ik heb ooit een lader gezien met meerdere uitgangen, met een multikabel en stekker, om zo de in serie geschakelde cellen per stuk te kunnen laden. ( maar die lader kan ik niet meer terugvinden, wie wel ? bvd )
En/of de cellen in een houder om ze los in een lader te kunnen steken is mij ook goed, maar dan zal de grote stroom te veel zijn voor een normale houder, maar daar moet toch ook wel wat anders op te verzinnen zijn, een houder met betere contacten met klemschroef.
Alle goede ideeën welkom
*) O !, goed dat ik nog even kijk, mijn schroef/boor is 12V zie ik nu, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Op dinsdag 6 mei 2025 15:12:50 schreef fatbeard:
Ik heb een Festo [..] met alles d'rop en d'ran waar ik werkelijk übertevreden mee ben.[..]
Een andere machine is niet aan de orde, ik ben er gewoon té tevreden mee.
Dat is precies mijn idee, hulpstukken voor moeilijke plekken en een doos reserveonderdelen.
fatbeard
Honourable Member
Wel... ik ben inmiddels gewend aan het iets mindere koppel van de NiMh accu's, zoveel spannends doe ik er ook niet mee.
Een zoektocht naar betaalbare of 2e hands NiCd accus (het complete ding) leverde alleen een 12V exemplaar op wat het wel een beetje doet maar -begrijpelijk- niet past op mijn 9.6V machientje... Ik heb er nix aan, contact mij maar via PM als je het wilt proberen; we worden het dan wel eens...
Ik heb de originele behuizingen nog, als ik er veel zin in krijg kan ik die dus vullen met 'losse' cellen; een simpel puntlassertje is nog wel te fabriceren met spul uit de rommeldoos (maar dat is ook niet echt goedkoop).
Op woensdag 2 juli 2025 22:21:58 schreef fatbeard:
Een zoektocht naar betaalbare of 2e hands NiCd accus (het complete ding) leverde alleen een 12V exemplaar op wat het wel een beetje doet maar -begrijpelijk- niet past op mijn 9.6V machientje...
Die kocht je per ongelijk ? Wil ik wel proberen ja, dan ben ik weer even gered.
Op woensdag 2 juli 2025 22:21:58 schreef fatbeard:
Wel... ik ben inmiddels gewend aan het iets mindere koppel van de NiMh accu's, zoveel spannends doe ik er ook niet mee.
Ik heb het hele draadje teruggelezen, 2x, dat zit 'm in de lader ? Ik heb hier (zie ik nu) 4 laders ( ik krijg nogal eens wat goedbedoelde spullen toegeworpen ) die kunnen allemaal meerdere spanningen laden zo te zien, maar hoe "weet" de lader dan wat voor accu er in zit ?
Heb je nog een lader nodig ?
Op woensdag 2 juli 2025 22:21:58 schreef fatbeard:[..] contact mij maar via PM als je het wilt proberen; we worden het dan wel eens...
Ga ik doen, bvd
Beste fatbeard,
Zojuist een mooi compact pakje ontvangen, dank ! (het is wel even onderweg geweest trouwens)
Ik was heel benieuwd, op de machine gedaan en het werkt, nog niet zo enthousiast, opgeladen, dat ging (te?) snel (?) Maar het werkte nu wel goed.
We gaan het zien, ik heb weer een werkende accu schroef/boor.
Fijn dat er weer iets wat ergens niets deed nu weer gebruikt kan worden, dat mag wel vaker zo zijn :->
NB, ik ben er ook achter waar dat hulpstukje op de laatste foto voor is, dat is een festo speciaal systeem wat ik laat voor wat het is. Naam : centrotec
Ik zag pas later dat ik ooit een boormalletje voor je(werk) had gemaakt, dat was alweer in 2019.
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (13%)]
Op zaterdag 10 mei 2025 10:07:04 schreef fatbeard:
Even een update: de NiMh packs hebben een fractioneel andere vorm maar passen zowel in de lader als de tool.De lader laadt het pack op, maar schakelt na grofweg 3 uur uit op oververhitting van de accu. Kan liggen aan het feit dat het een nieuw pack is,
Dat lijkt me niet, als die cellen heet worden zijn ze of versleten, of ze worden mishandeld.
fatbeard
Honourable Member
Tsja, als DHL het niet komt ophalen bij het servicepunt houdt het wel een beetje op...
Toch knap dat ze het in de brievenbus hebben weten te bezorgen, volgens mij paste dat voor geen meter...
Maarreuh... het verdient aanbeveling om ook je email regelmatig te checken, inclusief spambox.
Op donderdag 10 juli 2025 19:27:52 schreef fatbeard:
als DHL het niet komt ophalen bij het servicepunt
O, is dat het, tsja, nu niet erg, maar dat kan vervelend zijn.
Toch knap dat ze het in de brievenbus hebben weten te bezorgen, volgens mij paste dat voor geen meter...
Huh ? O. dat kreeg je als bericht, hier pas-tie wel in : https://nl.wikipedia.org/wiki/Friso_Kramer (onderaan de pagina )
Maarreuh... het verdient aanbeveling om ook je email regelmatig te checken, inclusief spambox.
Dat kan ik niet plaatsen in dit verband, maar laat maar. ( ik heb geen spam brievenbus aan de straat :-> )