Hallo,
Hoort dit bij audio of algemene elektronica?
De vraag is of iemand het schema van de Philips AJ260 heeft:
Dit omdat de LED van de achtergrondverlichting gesneuveld is. Ik heb al een paar leds geprobeerd, maar na verloop van tijd wordt de lichtintensiteit beduidend minder.
Dus uiteindelijk zou ik willen weten welke LED ik moet nemen. Welke spanning en stroomsterkte moet die aankunnen, zodat de reparatie van langere duur is.
Dit hoopte ik uit het schema te kunnen halen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kans op schema daarvan vinden is zo goed als nul... (of iemand moet 'm reverse ge-engineered hebben, 't is waarschijnlijk Chinees plakmerkspul...)
Hoe krijg je in hemelsnaam het backlight kapot??? (is mij nog nooit gelukt bij een display, en ik heb er soms best moeite voor gedaan...
)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 8 mei 2025 14:53:03 schreef bleadje:
Hallo,Hoort dit bij audio of algemene elektronica?
De vraag is of iemand het schema van de Philips AJ260 heeft:
[bijlage]Dit omdat de LED van de achtergrondverlichting gesneuveld is. Ik heb al een paar leds geprobeerd, maar na verloop van tijd wordt de lichtintensiteit beduidend minder.
Dan heb je er teveel stroom door laten gaan en verouderen ze veel sneller door warmte.
Dus uiteindelijk zou ik willen weten welke LED ik moet nemen. Welke
spanningen stroomsterkte moet die aankunnen, zodat de reparatie van langere duur is.
Leds zijn stroomgestuurd dus binnen de specificaties gebruiken, niet wat hij aankan.
Kijk vanuit welke voedingsspanning de backlight gevoed wordt en zoek de voorschakelweerstand die in serie staat om de stroom te begrenzen.
Die zal aangepast moeten worden voor de nieuwe backlight led.
@vergeten: Nou, voor mij is het duidelijk wat je bedoelt. Ik ga binnenkort eens wat meten.
@Arco: Ik ben aan het klungelen geweest om de lichtintensiteit van de led een beetje te beperken. Daardoor is een van de aansluitingsdraden afgebroken.
Dus nu gaan meten wat de spanning is en de stroomsterkte met een led. Eens kijken wat dat oplevert.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een led heeft een soort "zener" gedrag.
Hij wil/functioneert goed bij een bepaalde spanning over zich heen.
Iedere kleur led heeft een iets andere "zenerspanning"
Wit & Blauw = ± 3,6v
Rood = ± 1,9v
groen = ± 2,1v
geel = ± 2,0v
Hier kan je e.e.a. berekenen.
https://www.linetec.nl/electronics/leds/calculedor.php
https://modelspoorh0.nl/tips18.htm
Meer over led schakelingen:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/lab-tips-leds.html
@vergeten
Omdat ik ook al verder gezocht heb, kwam ik de door jou aangehaalde links ook al tegen.
Ik wil dus een witte led vervangen door een andere witte led.
Dan vraag ik me af waarom je niet een willekeurige witte led kunt gebruiken.
De Uled zou hetzelfde moeten zijn gezien de kleur. Us blijft ook hetzelfde omdat de schakeling niet veranderd is.
Dan de I.
Dat is het probleem. Hoe kom je daar achter als de led niet meer, zelfs niet provisorisch, doorgemeten kan worden/ stroomsterkte bepaald kan worden?
vergeten
Golden Member
Ik denk ook dat je niet een hele berg licht wilt hebben.
Sluit een witte led aan op 12volt via een serieweerstand van bijv 1000Ω.
Er loopt dan een stroom van ± 8,4 mA.
Hoe kom ik daaraan?
12 volt - ledspanning(3,6) is 8,4 volt (die 8,4 moet "weggewerkt" worden en valt over de serieweerstand)
Dan kan je met hulp van de wet van Ω uitrekenen hoeveel stroom er loopt.
Dat is 8,4 volt gedeeld door 1000Ω = 0,0084A = 8,4mA
(Sommige led types zijn High-efficient en geven al bij 2mA veel licht.)
Geeft de led dan te teveel of te weinig licht, dan de weerstand verhogen (minder licht) of verlagen (meer licht)
Maar blijf wel binnen de 20mA (of de LED specificaties) die stroom kan zo'n beetje elke led wel aan.
Ik ga een beetje reverse engineeren. Eens kijken wat er nog zo rond de led zit en te meten/noteren valt.