Allen,
ik heb hier een 2,5 jaar oude T1 ( TEB235 WP) waarbij het drogen eindeloos duurt .
Uiteindelijk is de was wel droog .
Ik heb alle filters als gereinigd maar zonder succes .
Vreemd is dat na 2 lange beurten drogen in de condensaatbak nog geen druppel water staat . Mogelijk is de opvangbak benden nog niet vol genoeg , toch vind ik dit vreemd .
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn ?
Jan
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1: doe het deurtje vd filter open. Zet de droogkast aan. Als de trommel in de arbeidsrichting draait (richting die meeste lucht verplaatst) vliegt er dan veel lucht uit de tunnel (lucht vd deurfilter afkomstig).
2: trek de filter er uit. Blaast het nu veel harder?
3: indien er geen lucht of weinig lucht passeert is de condensor verstropt. Passeert er wel veel lucht, wordt de achterkant (afscherming/tunnel) dan heet na een half uur draaien met volle lading natte was?
Als het toestel niet start zonder filter of met open deur moet je het reedcontact omzeilen met magneet. Ik dacht dat in de nieuwere modellen geen check meer is.
Je kan eens overwegen om te testen met een droogbeurt zonder zwarte filter.
Ik heb dezelfde en gekocht met exact dezelfde klacht.
Hoewel de filters schoon waren zat de achterstecondensator compleet verstopt.
Machine volledig gedemonteerd om erbij te kunnen. Goed gereinigd en draait inmiddels weer 1,5 jaar.
Ik heb hier een topic van als het goed is.
Gisteren machine helemaal uit mekaar gehaald om condenser te inspecteren op vuil .
Deze is kraaknet .
Vervolgens machine terug in mekaar gestoken en laten drogen zonder filter .
Was komt er licht warm maar ook nog licht vochtig uit .
Machine is dus nog niet in orde .
Iemand nog ideeën ?
Jan
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Wat was de tijd dat de was er in zat? Droogde hij abnormaal kort en is er iets met de voeling? (Inox bevuild met haarlak of wasverzachter, glijband en koolborstel kunnen ook slecht contact geven). Of was het abnormaal lang (gas minder werking, voel na 30/45min aan de achterkant of die warm is).
Met tijd bedoel ik letterlijk het aantal exacte minuten. Want "lang" is bij een warmtepompdroger 4u.
2. Heb je ervaring met warmtepomp want dat wordt niet heet. Wel goed warm als je lang wacht...
3. Een warmtepompdroger wordt nooit echt heel droog. Bij het uitnemen dampt je bril altijd aan. Wat duidt op vocht. Het voelt licht klam als je een luchtuitlaatdroger gewoon bent maar bij uitnemen en eens uitzwaaien is het wel snel droog. Levert interessante discussies op. Iemand die een wp gewoon is zal tegen iemand die een luchtuitlaat gewoon is altijd beweren dat het er wel droog uit komt. Subjectief dus...
4. Wat was de hoeveelheid en de soort was?
5. Draaide de compressor gans de tijd?
De huidige warmtepomp die ook jij heb word hoogop een graad of 50, droogtijd van de was ongeveer 3 uur. Gezien van opgenomen vermogen van max 700W waarschijnlijk een A++ droger. Koelsysteem kan verminderde prestatie hebben maar is te testen. Sluit alleen de compressor deel aan, start deze na ongeveer 10 min moet de leiding vanaf voorste verdamper tot aan compressor goed koud of zelfs ijzig zijn. Is dat het geval, dan is de droger ergens vervuild want koelsysteem is OK..
Op zondag 18 mei 2025 08:36:45 schreef JanEB:
Gisteren machine helemaal uit mekaar gehaald om condenser te inspecteren op vuil .
Deze is kraaknet .
Vervolgens machine terug in mekaar gestoken en laten drogen zonder filter .
Was komt er licht warm maar ook nog licht vochtig uit .
Machine is dus nog niet in orde .
Iemand nog ideeën ?Jan
Wat is lichtvochtig?
Het is vrij normaal dat het wat dampig aanvoelt, maar zodra je de was eruithaalt zou het met een oaar minuten droog moeten aanvoelen.
Ondertussen de compressor extern aangesloten zoals SMD had voor gesteld .
Weinig of geen verschil , ook niet na 20 minuten .
Warmtepompunit vervangen en metingen terug gedaan maar dan tijdens een droogprogramma.
Nu wordt trommel wel warm en temperatuurverschillen tot 35 à 40 gr .
Gedemonteerde unit(droogkast is slechts 2,5 jaar oud) is in zeer goede staat en helemaal niet vuil .
Machine werkt terug naar behoren maar toch wel "erg" dat deze unit zo snel stuk is .
Bedankt voor ideeën en goede raad .
Jan
PS : compressor is "made in China"
Compressor "klinkt" normaal en strromverbruik is ook normaal ( vergelijkbaar met goede unit .
Ik veronderstel dus koelvloeistof probleem maar weet niet goed hoe dit te controlern ( zonder er een gat in te boren)
Jan
Maar als de spanning er op staat, compressor draait, word de voorste blok niet koud en achterste warm?? Nee, niet zomaar een gat in boren, daar heb je apparatuur voor nodig..