Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Ik heb een lintzaag die ineens van de ene op de andere dag niet meer werkt. Het gaat om een kleine lintzaag met variabel toerental. Het lijkt er op dat het om een DC motor gaat. Ik heb de motor en bekabeling al met een megger getest. Geen problemen gevonden daarbij. De PCB is niet aangesloten op aarde en is geïsoleerd gemonteerd in een kunststof behuizing.
Als ik de zaag inschakel met de magneetschakelaar is alles nog goed. Maar zodra ik hem met de handschakelaar wil laten draaien, draait hij een halve seconde en klapt de aardlek er uit.
Ik heb de motor ook met 24V en 48V DC voedingen getest. Dan klapt aardlek er niet uit. Bij 24V meet ik 8,5V tussen motorbehuizing en aarde. Bij 48V is dat 5,5V.
De zaag is als nieuw, de motor ziet er netjes, onbeschadigd en schoon uit. Dus ik weet nu niet waar ik het probleem moet zoeken. En hoe op te lossen natuurlijk. Iemand suggesties?
benleentje
Golden Member
Maar zodra ik hem met de handschakelaar wil laten draaien
Dan lijkt mij het aan de schakelaar te liggen. Want motor en relais meten met de megger goed.
Ik heb de motor ook met 24V en 48V DC voedingen getest. Dan klapt aardlek er niet uit.
Het is een gelijkstroom motor die eigenlijk niets met de aardlek te maken heeft omdat de voeding zelf al geïsoleerd is. En dan is de rest van de gelijkspanning ook geïsoleerd. Ik bedoel daar mee dat de aardlek enkel reageert op wisselspanning en dus alleen alles wat direct aan de 230V hangt.
IK zou eens een ander schakelaar proberen en als alles dan wel goed werkt wel proberen deze schakelaar te vervangen. Zo te zien is het een schakelaar die bij spanningsuitval meteen uitschakelt zodat nadat de spanning weer is ingeschakeld de machine ook uit staat en niet spontaan begint te werken. Een veiligheidsschakelaar dus.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het kan zijn dat het ontstooorfilter niet helemaal fris is en teveel stroom trekt. (zeker als er meer spul met ontstoorfilters aan de groep hangt)
Niks dat je belet om de motor eens te vervangen door een lamp.
En anders alleen de motor eens aansluiten op een dubbelzijdig gelijkgerichte netspanning (zal wel een 200Vdc motor zijn).
Zonder afvlakking en waarbij de motor/machine geaard is natuurlijk.
Collector even schoonmaken net een borstel, tussen de lamellen.
Wel lager even aftapen....
Behuizing ook even schoonmaken van koolstof gruis.
Kan zijn dat dit het pad naar aarde veroorzaakt.
Firehunter
Bedankt voor de suggesties. Ik zal eens proberen de PCB rechtstreeks op 230V aan te sluiten zonder de schakelaars. Dan kan ik dat uitsluiten. De motor zag er schoon uit en volgens mij was ik er al met een borsteltje over geweest (is paar weken geleden dat ik er mee bezig was).
Motor vervangen door lamp zal ik ook nog even proberen.
Ik kon geen ontstoorfilter vinden. Of zit deze op de PCB? Denk niet dat dit het kan zijn, want bij iemand anders thuis werkte hij ook niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en als je de andere groepen op de aardlek uitschakelt en alleen de lintzaag laat draaien? wat dan? de lintzaag kan net de druppel zijn, maar niet de echte oorzaak..
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat? Maak ook eens een foto van het motor-kenplaatje.
Bij een aardlekautomaat kan het ook overbelasting zijn, omdat je geen fout meet.
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (29%)]
Firehunter
Ik heb de motor nog even weer goed schoongemaakt, al zag hij er al mooi schoon uit. Daarna heb ik nog weer getest, nu met de PCB rechtstreeks aan 230V. Dus zonder de magneet- en handschakelaar. Eerst met potmeter op laagste stand, dan draait de motor ongeveer 5-6 seconden en gaat hij ineens uit. Aardlek blijft aan. Dan met potmeter op ongeveer 50% snelheid. Motor draait wat harder en gaat na circa 3 seconden uit. Aardlek blijft nog aan. In beide gevallen stekker er uit en weer er in en hij doet het weer een paar seconden. Potmeter op 100%, dan klapt aardlek er binnen een seconde uit.
Met warmtebeeldcamera gekeken, de koolborstels zitten op zo'n 30 graden. De grote weerstand op de PCB ongeveer 40 graden. Motor stinkt na het draaien wel een beetje ter hoogte van de koolborstels.
Ik heb het vermoeden dat het probleem toch in de motor zit, maar op een plek wat niet zichtbaar is. De motor zit wel een sticker op, maar met weinig informatie. Vervangende motor zoeken gaat dus lastig worden denk ik.
Wat je zou kunnen doen het aardkabeltje vd motor afhalen en dan proberen. Zorg dat de motor vrij en geisoleerd ligt en niet aanraakt. Blijft de aardlek in dan is het de motor die sluiting maakt.
Firehunter
Ik heb een multimeter in serie met de aardedraad gedaan. Deze meet ongeveer 115V. Ook als de motor na een aantal seconden is gestopt met draaien. Beetje gevaarlijk dus 
Dat wijst toch duidelijk op een aardfout.
Ik begrijp niet dat die met de megger ( uit openingspost) niet boven water is gekomen... meetfout gemaakt
Of zit daar toch een ontstoor C in...
we hebben niet alle info voor diagnose
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nee, die 115V is niet gevaarlijk.
Zo'n motor daar wil nog wel eens wat "hoogfrequent" elektrisch signaal uit komen. Als dat dan naar "de draden in je huis" gaat, dan fungeren die als antenne en kan dat storen op de radio. Dan krijg je (of je buren!) dus storing op de radio als jij jou lintzaag aan het gebruiken bent. Dat is niet fijn.
Om dat te voorkomen zetten ze een condensator over de draden naar de motor. Maar nog fijner is het om een condensator-naar-aarde te plaatsen op de fasedraad. De nul is al verbonden naar aarde, dus die hoeft niet.
Echter in NL weet je nooit of je de stekker fase-links of fase-rechts in het stopcontact steekt. Dus monteren ze twee van die condensatoren en ontstaat er een spanningdeler van de 230V naar aarde als je de aarde niet aansluit. De stroom die daar kan gaan lopen is ingevaarlijk bij aanraking. NIET proberen, maar het zou ongevaarlijk moeten zijn.
Het geeft wel wat "lek naar aarde" volgens de aardlekschakelaar. Maar weer zo weinig dat het met 10 of 20 van die apparaten nog goed zou moeten gaan.
Sommige aardlekschakelaars schijnen "triggerhappy" te worden als ze oud worden. Je kan ipv de spanning de stroom proberen te meten. Ik verwacht minder dan 1mA, terwijl de aardlek bij 30 pas af hoort te slaan!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Bij de laagste en 50% stand kan een eventuele thermische beveiliging de boel uitschakelen! Maar op de 100% kan een aardlekautomaat trippen, maar we hebben nog geen uitsluitsel of het een aarlek schakelaar of een aardlek automaat is. Je gemeten aardspanning is mogelijk een fantoomspanning, je kan beter de meter in de ampère stand zetten; in de hoogste stand beginnen en dan naar m amp stand toe werken. Wel steeds de klemmen los halen, want je mist steeds even de shuntweerstanden zodat je de meter kunt opblazen.
Firehunter
Het gaat om een aardlekschakelaar. Ik heb net de motor nog een keer goed schoongemaakt en ben weer gaan testen. Maar het is er niet beter op geworden. Ik had het ventilatortje nu niet gemonteerd en kon daardoor goed zien dat de koolborstels behoorlijk vonken. De collector was schoon maar is nu al weer behoorlijk zwart. Ik had een multimeter aangesloten op de aardedraad, maar zag alleen bij het inschakelen even een getal op het schermpje, tijdens het draaien verder niet. Volgens mij was het 8mA op 50% motor snelheid. Maar na een paar seconden stopt de motor alweer, inderdaad thermisch waarschijnlijk. In de motor zit een beveiliging van 105 graden. De motor loopt nu nog wat onregelmatiger, dus ik ga ook niet meer de gok nemen om hem op 100% te laten draaien.
Ik heb er eigenlijk al te veel tijd in zitten, dus ik laat het eerst hierbij. Ik kijk wel of ik er een andere motor voor kan vinden.
Toch bedankt voor jullie hulp en suggesties!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat excessief vonken, wijst op kortsluiting in de rotor. Het afschakelen na enige tijd ook.
Zo'n piek tijdens het inschakelen... Een multimeter meet iets van 3x per seconde. Als het goed is (zoals de meet-methode werkt) geeft ie het gemiddelde aan gedurende die 300ms dat ie aan het meten is.
Als die piek nu 25ms lang 100mA is en de rest van de tijd nul, is het gemiddelde over die 300ms nog steeds 8mA. Nu zal zo'n piek zelden deze "theoretische" vorm hebben, maar er zijn in ieder geval een hoop mogelijkheden die op die meting van 8mA uitkomen.
Op die 25 ms lang 100mA mag/moet de aardlek trippen. 300ms of langer 8mA dan weer niet.
[Bericht gewijzigd door rew op (75%)]