Ik heb gezocht in het forum maar kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.

Ik ben zelf geen PV-expert. Ik moet me nog steeds laten bijscholen in deze materie. Nu hoor en lees ik verschillende dingen over selectiviteit bij pv-installaties t.o.v. de hoofdaansluiting.

De situatie is als volgt: De hoofdaansluiting gaat van 1x35A naar 3x25A.

Op de zolder bij de omvormers zijn de zonnepanelen met een verdelertje met hoofdschakelaar aangesloten op een C20 automaat samen met de wasmachine die met een C16 automaat is afgezekerd. In de groepenkast is dit dan weer aangesloten met een automaat C25 op de hoofdschakelaar.
Dit is eigenlijk al niet selectief en het is me ook een raadsel waarom er voor C-automaten is gekozen? Mogelijk omdat er 3 ac's zijn aangesloten. Maar deze trekken maximaal 0.85A.

In de nieuwe situatie wordt er binnenkort verzwaard naar 3x25A. In de nieuwe groepenkast is de omvormer middels een C25 alamat in de groepenkast op 1 fase aangesloten.

Je krijgt dan een C25 icm een C25 hoofdautomaat. In theorie moet deze B16 zijn en dus de omvormer in het verdelertje moet dan afgezekerd zijn op B6. Dat gaat dus niet werken want die zal dan bij een beetje zon afschakelen.
Mogelijke oplossing zou zijn PV-opbrengst via 2 omvormers verdelen of een 3 fase omvormer en dan met een kabel rechtstreeks naar de groepenkast en niet via de wasmachinegroep. Dan kan alles B16 zijn en dan moeten alleen de ALS-en van 40A zwaarder uitgevoerd worden. Maar of dat echt nodig is voor maximaal 41A?

Nu lees en hoor ik verschillende dingen hierover. O.a. dat selectiviteit bij omvormers niet zoveel uit maakt zolang het maar automaten zijn?
Mogelijk kan het dan vanaf de omvormer B20->C20 zijn bij 3x25A hoofdaansluiting?

Graag jullie mening of het liefst de oplossing ;)

IK zie toch vaak dat er bij een 3x 25A aansluiting er geen sprake meer kan zijn voor selectiviteit. Niet alleen bij zonnen panelen maar ook voor bv een onderverdeler in de schuur.

Het is ook niet echt een plicht om aan selectiviteit te doen maar meer dat het handig is. Maar bij een 3 x25A aansluiting kan het meestal niet.

Mogelijke oplossing zou zijn PV-opbrengst via 2 omvormers verdelen of een 3 fase omvormer en dan met een kabel rechtstreeks naar de groepenkast en niet via de wasmachinegroep.

Als je alles direct zonder onderverdeler op de hoofdkast kan aansluiten dan kan je wel aan de selectiviteit voldoen, dat heeft wel de voorkeur. Maar ik zou me niet al te druk maken over selectiviteit.

Nu lees en hoor ik verschillende dingen hierover. O.a. dat selectiviteit bij omvormers niet zoveel uit maakt zolang het maar automaten zijn?

De omvormer kan nooit genoeg vermogen leveren om een automaat of zekering te laten springen. Maar andersom als er in de omvormer een kortsluiting is dan selectiviteit wel de voorkeur. Zonder selectiviteit heb je kans dat de hoofdzekering eruit gaat.
En dat is dus het ergste wat er kan gebeuren een zeer kleine kans dat de hoofdzekering er mogelijk een keer uit gaat. Dus daarom niet om je zorgen over te maken.

dat verdelertje op zolder is op zich al een noodoplossing. Het is beter om de wasmachine en de PV-omvormers een eigen directe verbinding naar de groepenkast te geven. Dat betekent dus een extra leiding naar de zolder.
Dan kun je ze beide afzekeren met een B16 automaat en is je selectiviteitsprobleem opgelost.

Op maandag 12 mei 2025 16:27:29 schreef SNY:
De situatie is als volgt: De hoofdaansluiting gaat van 1x35A naar 3x25A.

Op de zolder bij de omvormers zijn de zonnepanelen met een verdelertje met hoofdschakelaar aangesloten op een C20 automaat samen met de wasmachine die met een C16 automaat is afgezekerd. In de groepenkast is dit dan weer aangesloten met een automaat C25 op de hoofdschakelaar.

Graag jullie mening of het liefst de oplossing ;)

Het is al vanaf het begin verkeerd aangesloten. Je bedrading is 2,5 mm2 waar maximaal 19A toegestaan is. Deze afzekeren in de meterkast met een C25A is vragen om problemen. Een B20A is wat veelal gebruikt wordt.

Voor je nieuwe situatie moet er een nieuwe kabel getrokken worden naar de omvormers. Welke kabel dat moet worden hangt af van het vermogen van de omvormers en de afstand naar de meterkast. Je kunt de omvormers (aantal, vermogen?) over de verschillende fasen verdelen. Die kun je afzekeren met een B16A/30 of 300mA automaat.
Je hebt dan weer 100% selectiviteit.

....en je oude wasmachine aansluiting (B16A) weer in ere herstellen...

De hoofdzekering wordt zeer waarschijnlijk een 3xC25 automaat. Bij Liander is dat standaard. Ik hoop ook dat Stedin dat doet in dit deze. Er zit nu in elk geval een 1xC35 hoofdautomaat in.

De 1 fase omvormer is afgezekerd op 20A. Ik ga er dus vanuit dat ie meer dan 16A kan leveren. Ook omdat er een 3x4mm2 kabel loopt van omvormer naar verdelertje.
Het is sowieso knutselwerk want ze hebben de bedrading van de wasmachinegroep en de drogergroep aan elkaar geknoopt om zo aan 2x2,5mm2 = 5mm2 te komen. Wasdroger hangt nu aan een algemene groep. Dat wil ik sowieso oplossen.

Men zegt dat gebrek aan selectiviteit gevaarlijk kan zijn maar in deze lijkt het me inderdaad alleen onhandig dat er eventueel 2 of 3 (inclusief hoofdautomaat) gelijktijdig trippen.

Enige wat ik me dan afvraag of de installatie volgends de NEN norm dan wel goedgekeurd zou worden en hoe dat verzekeringstechnisch zit.

De hoofdzekering wordt zeer waarschijnlijk een 3xC25 automaat.

Dan is er echt geen elke noodzaak voor selectiviteit. Want je kan dan zelf de hoofdzekering weer aanzetten. Maar noodzaak of niet ik zou wel zoveel mogelijk proberen om het wel selectief te krijgen.

De 1 fase omvormer is afgezekerd op 20A. Ik ga er dus vanuit dat ie meer dan 16A kan leveren.

Officieel moet de automaat voor PV 1,25x zwaarder zijn dan de max stroom die de pv kan leveren. Dit is om onnodige warme automaten te voorkomen. Maar om een C16A automaat te laten trippen is er toch al minimaal 48A gedurende lange tijd nodig om dat voor elkaar te krijgen en een PV kan dat nooit zo lang leveren. Maar bij de PV werkt het wel andersom want er kan een sluiting in de omvormer optreden. Die kans is volgens mij heel erg klein maar wel aanwezig en moet je daar ook voor beschermen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (52%)]

Wat is het vermogen wat de omvormer(s) kan/kunnen leveren?

Op maandag 12 mei 2025 17:09:39 schreef keebrev:
[...]

Het is al vanaf het begin verkeerd aangesloten. Je bedrading is 2,5 mm2 waar maximaal 19A toegestaan is. Deze afzekeren in de meterkast met een C25A is vragen om problemen. Een B20A is wat veelal gebruikt wordt.

Voor je nieuwe situatie moet er een nieuwe kabel getrokken worden naar de omvormers. Welke kabel dat moet worden hangt af van het vermogen van de omvormers en de afstand naar de meterkast. Je kunt de omvormers (aantal, vermogen?) over de verschillende fasen verdelen. Die kun je afzekeren met een B16A/30 of 300mA automaat.
Je hebt dan weer 100% selectiviteit.

....en je oude wasmachine aansluiting (B16A) weer in ere herstellen...

Ze hebben 2 2,5mm2 aan elkaar geknoopt. I theorie is dat voldoende maar ik ga idd een nieuwe kabel leggen. 3x4mm2

Op maandag 12 mei 2025 17:18:55 schreef SNY:
[...]

Ze hebben 2 2,5mm2 aan elkaar geknoopt. I theorie is dat voldoende maar ik ga idd een nieuwe kabel leggen. 3x4mm2

Dan kun je beter een 5x2,5mm2 doen, verdeeld over de toekomstige fasen.

Twee forumleden geven advies voor dat extra kabeltje, dat is echt de beste oplossing.

Is wat extra werk, maar als je bezorgd bent of het met verzekering enzo wel goed zit....

Edit: Mocht het nu zo zijn dat er geen extra kabel omhoog kan, maar ipv die ene één dikkere omhoog trekken, maak dan daarboven een fornuisgroep met twee perilex stopcontacten. Schijnt te mogen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (36%)]

Het is al vanaf het begin verkeerd aangesloten. Je bedrading is 2,5 mm2 waar maximaal 19A toegestaan is.

IK weet zeker dat dat hoger ligt. Maar de maximale stroom heeft ook met de lengte van de kabel te maken maar een 25A zekering die mag zeker voor een 2,5mm2 zitten als de kabel niet te lang is.

Dan kun je beter een 5x2,5mm2 doen, verdeeld over de toekomstige fasen.

Het valt me op dat niemand het over de lengte heeft terwijl die toch net zo belangrijk is. IK zou voor een PV altijd 1 maar dikkere kabel nemen omdat er toch gedurende lange tijd veel vermogen over gaat en je de verliezen ook mee moet rekenen.

Van midden zolder door schacht naar beneden via kruipruimte naar bovenin meterkast. Ik schat zo'n 20 meter.

Voor 20 meter loont het zeker om de kabel of 5G4 of 6G3 te maken. Dit omdat je door de mindere verliezen in de kabel dit weer terug verdient.

[...]Het valt me op dat niemand het over de lengte heeft terwijl die toch net zo belangrijk is. IK zou voor een PV altijd 1 maar dikkere kabel nemen omdat er toch gedurende lange tijd veel vermogen over gaat en je de verliezen ook mee moet rekenen.

Staat er echt

[Bericht gewijzigd door keebrev op (15%)]

Op maandag 12 mei 2025 17:23:03 schreef mvdk:
Twee forumleden geven advies voor dat extra kabeltje, dat is echt de beste oplossing.

Is wat extra werk, maar als je bezorgd bent of het met verzekering enzo wel goed zit....

Edit: Mocht het nu zo zijn dat er geen extra kabel omhoog kan, maar ipv die ene één dikkere omhoog trekken, maak dan daarboven een fornuisgroep met twee perilex stopcontacten. Schijnt te mogen.

Mocht een extra kabel niet lukken dan zit ik te denken om 2 enkele H07v2-K 4mm2 of 6mm2 door de 2 verschillende buizen te trekken met de aardedraad uiteraard.

Wij hebben makkelijk praten met zo dik moet de kabel en dit moet sus en zo, maar wij weten niet of dat zo makkelijk maar kan.

Mocht het niet lukken dan zou ik het lekker zo laten zitten. Zo heel erg is het nu ook weer niet. En zeker als je een automaat als hoofdzekering hebt is het nog minder erg. Want voor die ene keer in de zeg 10 jaar dat de hoofdzekering eruit gaat dan kan je die nog zelf terugzetten ook.

Staat er echt

Sorry :'(

Mee eens. Maar waar ik het niet mee eens ben is die 2 draden van 2,5mm2 aan elkaar geknoopt. Dit is voor mij al reden om te kijken of er niet een nieuwe kabel gelegd kan worden.

Heb net in de specs gezien dat er 4800 wattpiek gegeneerd wordt door 16 zonnepanelen die elk een power optimizer hebben. Specs van de omvormer zeggen dat ie 4kW kan leveren en dat de maximale continue uitgangsstroom 18,5A is.

In mijn ogen als er iets met 1 van de 2 draden gebeurd kan er in potentie 18,5A door één enkele draad van 2,5mm2 gejaagd worden. Dat vind ik toch wel een beetje spannend worden.

Overigens zaten beide draden ook onder 1 schroef maar dat heb ik inmiddels opgelost.

Ok, dus een omvormer.

Bij een kabel van 20m:
- 3G4 kabel zijn de verliezen 1,46%,
- 5G2,5 kabel met twee draden parallel: 1,16%
- 3G6 kabel: 0,97%

De NEN adviseert onder de 1% verlies te blijven i.v.m. spanningsopdrijving.

Deze kabel aansluiten op een B20A automaat, SolarEdge adviseert een 300mA alamat bij onvoldoende goede aarding, een B20A/300mA alamat, rechtstreeks aangesloten in de meterkast op (of in de buurt van) de hoofdschakelaar.

Zet hem wel vrij van de andere installatie componenten, want de alamat wordt vrij warm. Gebruik er een van een degelijk merk, Eaton, ABB of HAger, en hou rekening met een versnelde veroudering (uitval) van de alamat door de warmte.

In mijn ogen als er iets met 1 van de 2 draden gebeurd kan er in potentie 18,5A door één enkele draad van 2,5mm2 gejaagd worden. Dat vind ik toch wel een beetje spannend worden.

Niet in potentie maar die omvormer zal elke dag in de middagpiek er continu 18A doorheen jagen. En een 2,5mm2 kan die stroom prima aan daar hoef je je geen zorgen over te maken. En als de las goed is gemaakt kan die 32A aan. 18A door een 20A automaat dat kan ook nog wel.

Volgens de minimale regels van de NEN1010 zit het goed. Maar is snap je ook wel hoor je wilt gewoon dat goed is. Maar het is allemaal niet zo erg dan je zou denken. Maar er is ook wel een reden tot verbetering maar dat zit hem vooral in de verliezen van 2,5mm2.

De NEN adviseert onder de 1% verlies te blijven i.v.m. spanningsopdrijving.

En ook omdat de verliezen minder zijn verdien je die kabel ook wel weer terug.

Op maandag 12 mei 2025 19:02:34 schreef SNY:

Ik snap die angst niet zo goed. Als de draden in een klem zitten die geschikt is voor een dubbele draad, dan moet het al raar gaan als er één los raakt terwijl de andere blijft zitten.

Ze zaten in de groepenkast met zn tweeen onder 1 schroef in een automaat en aan de andere kant met zn tweeen in een kooiklem. Je zou kunnen redeneren: "Het is al die tijd goed gegaan want geen sporen van warmteontwikkeling". Maar toch...

Ik krijg net eindelijk de specs door (is niet bij mij thuis)
Het blijkt om de SE5000H omvormer te gaan en die kan 5kW leveren en max 23A. Afgezekerd op een trage 20A? Kan dat?

Correctie: zonnepanelen leveren 4800 wp. de geleverde stroom zal dus nooit hoger liggen dan 21A.

[Bericht gewijzigd door SNY op (22%)]

Ja dat kan. Maar het is wel erg fout.
Het kan en gaat goed omdat een zekering pas bij ongeveer 1,2x In mag reageren en met 1,2x In duurt het uren of dagen voordat de zekering eruit gaat en soms zelf nooit. Want pas bij hogere stromen gaat de zekering zijn wek doen.
In = I nominaal en dat is voor een 16A zekering dan 16A

23A/20A = 1.15x In dat gaat dus prima werken.
Echter worden automaten ook warm van de stroom die erdoor heen gaat en de automaten gebruik je het best tot 80% of 0,8x In voor continu gebruik. Een PV valt onder continu gebruik en moeten dan altijd 1,25x groter gekozen worden. Moeten is voor als je PV onder de scope keuring valt anders is het een advies.
23A x 1,25 = 28.75. En dat is dan volgens de scope een 32A automaat.

Ik las eerder dat er ca 4600W aan panelen op het dak ligt en de omvormer heeft ook een klein eigen verbruik en verlies van ca 200W en er kan dan maximaal 4400W aan vermogen opgewekt worden. Die 23A zal je dus niet halen.
Maar daar kijkt een scope niet naar die ziet een omvormer van 5KW en daar moet dus een 32A zekering bij.

In een woning is een warme automaat iets minder erg omdat door de andere automaten meestal niet zo lang veel stroom gaat. Maar bij een airco, auto opladen of warmtepomp dan weer wel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

5000W bij 230V is 21A, een 25A automaat zou dus afdoende zijn. 32A heb je geen moer aan, als de hoofdautomaat maar 25A is.

beter geen 20A automaat nemen idd, die ga je overbelasten, had er pas ook 1 van 16A die op 18A zat rond de middag, die ga je horen zoemen en goed warm word deze ook. was ook nog op een 5x2,5 aangesloten op 1 fase bruin, zwart, grijs waren parallel gezet en de nul enkel genomen, dat werkt dus niet.

Bedankt voor de goede adviezen. Er gaat een 3 fase omvormer komen en een 5g6 kabel rechtstreeks naar de groepenkast.