Van een oud electronisch orgel wil ik de RIFA condensatoren vervangen.
Eén is al geklapt en heeft opschrift 0,047 uF X.
Ik begrijp dat ik die beter kan vervangen door een MKP X2 condensator.

De andere heeft alleen opschrift 0,022 uF.
Kan ik die ook vervangen voor een X2 type condensator? Of moet dat een ander type zijn?

In het schema staan andere waarden, maar dat is voor de 110V versie.

Dank alvast voor jullie hulp!

Bijlagen: schema voeding en foto voedingsprint

[Bericht gewijzigd door daandump op (13%)]

Dat X of X2 is een "minimum eis".

Als er een X2 in MOET, dan MOET het een X2 zijn (om aan de veiligheidseisen te voldoen).

Als er een niet-X2 in MAG, dan is een X2 ook prima. Als dat past en toevallig handig is. In de regel zijn ze iets duurder maar voor een eenmalige reparatie zal het je de kop niet kosten.

C201 (250V AC in het schema, ze zijn de AC vergeten te vermelden) MOET een X condensator zijn, C202 hoeft dat niet te zijn (630V DC in het schema) maar daar zou ik dan een ceramische van 2 kV inzetten, of een ceramische Y2.

Dank voor jullie bijdragen, ik ga de passende onderdelen bestellen.

Ik was vooral in twijfel of C202 ook een X moest zijn omdat daar niets op staat.

Wat is het toch fijn dat dit soort forums bestaan en dat er altijd iemand bereid is om mensen die technisch minder onderlegd zijn verder te helpen!

Ah, een Yamaha zo te zien :)

Vervang ze beiden uiteraard.
Zonder werkt het ook gewoon, maar om storing te onderdrukken en plop geluid bij uitschakelen wel netjes nieuwe er in.

Gewoon een X2 er in voor C201.
C202 zit over de schakelaar en krijgt netspanning + de inductie van de stevige trafo voor zijn kiezen bij uitschakelen, dus daar liefst wel een 630 volt type in zetten.
Ik heb er al tientallen vervangen in ons prive museum en heb ze daar gewoon op voorraad in diverse waardes.
En niet met de vingers aanpakken... dat blijf je dagen ruiken >:)

[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]

Klopt het nou dat je er altijd Y2 in kunt stoppen?

Zover ik weet kan een Y2 wel een X2 vervangen, maar niet andersom.
Een Y is meestal om tussen fase en aarde en nul en aarde te zetten.
Een X2 direct over het net of in serie zoals in de Senseo.

Ik gebruik wel altijd foliecondensatoren.

Op dinsdag 13 mei 2025 08:49:08 schreef revado:
C202 zit over de schakelaar en krijgt netspanning + de inductie van de stevige trafo voor zijn kiezen bij uitschakelen, dus daar liefst wel een 630 volt type in zetten.

Juist vanwege die netspanning + inductie, vind ik 630V aan de lage kant. De moderne netspanning kan al oplopen tot 360Vp. Als je daar vanwege de inductie het dubbele van neemt, kom je al op 720V.

@blanka: Y1 of Y2 mag altijd in de plaats van X2, andersom niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Op dinsdag 13 mei 2025 08:49:08 schreef revado:
Ah, een Yamaha zo te zien :)

Ik heb er al tientallen vervangen in ons prive museum en heb ze daar gewoon op voorraad in diverse waardes.

Klopt, een Electone B205 (of liever gezegd twee B205's) we gaan ze gebruiken in een gheatervoorstelling dus we hebben meteen maar een spare gekocht.

Ik heb ze inmiddels storingsvrij, behalve dan de RIFA's die nog vervangen moeten worden. Hebben de vervangers die jij gebruikt dezelfde pootafstand en afmetingen? Zo ja dan hoor ik graag welk merk en type je gebruikt!

Zodra de Rifa over de schakelaar afscheid neemt gaat het orgel min of meer aan voor de rookwolken verschijnen.
Meegemaakt dat we een orgel onder spanning hadden maar niet ingeschakeld, op een gegeven moment flink gekraak in de speakers en lampjes die wat knipperden waarna een hoop gesis en witte rook de laatste stuiptrekking aankondigen.
Daarna legt de Rifa rookbom snel het loodje en is het weer rustig.
Wij schakelen standaard centraal alle oude orgels en instrumenten uit als er niemand is.
Er zijn ook actieve boxen met een dikke trafo die in rust makkelijk 50 watt op weet te eten... die worden ook echt warm.
Dat wil je niet onbewaakt aan hebben.

Laat weten als je ze niet vindt? Dan kijk ik eens wat ik heb.

Ik heb er liggen uit China en van Vishay: Als je de keuze hebt raad ik Vishay MKP aan, die worden getest op 3* de normale spanning bij pieken. Ik ben ooit in de Vishay fabrieken in Roeselaere geweest, interessant. Toen ze sloten.

RIFA is de grootste troep die ooit gemaakt is. Het ergste is dat ze het wisten, maar besloten er niets aan te doen, troep maken was goedkoper dan iets goeds maken. Je wil ook niet weten hoeveel mensen goede, dure, apparatuur hebben weggegooid vanwege "het is kapot want er kwam rook uit".

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (16%)]

Op dinsdag 13 mei 2025 20:13:42 schreef daandump:
[...]

Klopt, een Electone B205 (of liever gezegd twee B205's) we gaan ze gebruiken in een gheatervoorstelling dus we hebben meteen maar een spare gekocht.

Ik heb ze inmiddels storingsvrij, behalve dan de RIFA's die nog vervangen moeten worden. Hebben de vervangers die jij gebruikt dezelfde pootafstand en afmetingen? Zo ja dan hoor ik graag welk merk en type je gebruikt!

De B205, ja dat is een bekende, leuk ding!
Ligt een beetje aan de waarde of ze passen, er zijn ook printen met dubbele gaatjes waar ze zo in passen.
Zo niet gewoon 2 bochtjes buigen aan de draden en op hoge pootjes monteren.

De nieuwe zijn toch kleiner dan de rookbommen

Hier een foto van een Yamaha print met 4 gaatjes, De RIFA inhoud is er al afgepoetst met IPA.
Hier 4 gaatjes, ook C 201 en C202, zo heten ze in bijna alle orgels van Yamaha, dus er kan van alles op.

En die Yamaha's zijn zeer stabiel en makkelijk te herstellen.
We hebben er een stuk of 15 werkend staan :)

Edit: die Vishay van Hoeben zijn prima geschikt.

Er is wel een ezelsbruggetje voor.
X is vergelijkbaar met een kruisje, een cross, een verbinding tussen de twee netpolen. Een defct is vervelend, maar niet levens bedreigend.
Y condensatoren staan doorgaans van elke pool van het lichtnet naar het chassis ("aarde") en de configuratie lijkt dus op een Y
Doorslag van een Y condensator kan direct levensgevaar opleveren, als het chassis niet verbonden is met een veiligheidsaarde en deze condensatoren hebben de eigenschap, dat ze bij een defect nooit, of zeer moeilijk een geleidende verbinding vormen.

(NB, nooit is wel heel erg lang en ik denk dat dat niemand kan garanderen.....)