Er is veel geschreven over USB opladers. Maar, wat ik meestal mis in deze tests, is of de opladers echt veilig zijn. Heb o.a. een test gezien van Adam Savage over USB c kabels en ben geschrokken van wat er allemaal aan rotzooi wordt verkocht van kabels tot aan opladers

Ook een filmpje van ene Big Clive over een oplaad combinatie deed mij erg schrikken. De aarde draad was niet aangesloten, sterker nog er zat geen koperdraad in. Alles was met elkaar doorverbonden. etc. het gebruikte draad was aluminium draad met een opgedampt laagje koper.

video van Big Clive

https://youtu.be/pR8cMi67WNc?si=Xh_MU9gbWP_t1wLP

video van Adam Savage

https://youtu.be/AD5aAd8Oy84?si=N-W06c8Sncgt2q3x

het gaat mij, met deze post, welke merken er veel deugdelijk opladers en kabels verkopen.

en of er een site is waar dergelijke opladers echt worden getest op kwaliteit.

benieuwd naar de reacties

Ik zal, voor mijn eigen gemoedsrust ,NOOIT een voeding kopen waar "made in China" op staat..en dan ook nog het namaak CE teken..Veel kabeltjes uit China bevatten niet eens koper,maar een soort aluminium, of ijzer..

@mel: Ik had een adaptertje (8,4v, 200mA) bij ali besteld. Omdat het toch niet gebruikt werd heb ik het als voedinkje voor de eierdraaiertimer vd broedmachine gebruikt (6-12v, enkele mA). Op een keer check ik de eitjes nog eens en terwijl ik kijk zonder iets aan te raken hoorde ik een vette knal. De 20A automaat er uit (moet al serieus zijn dan). Dikke brand lucht. Na zoeken op het adaptertje uit gekomen. Gans zwart binnenin. Het was dus bij toeval dat ik er bij stond. Het was ook al een paar weken continu in gebruik. Gevaarlijke bucht dus die namaak brol.
Je gemoedsrust voorgevoel is dus zeker terecht.

De opladers (netvoedingen) zelf worden behalve door Big Clive, die je al noemt, ook veel door DiodeGoneWild getest.

Overigens zegt dat niks over jouw exemplaar. Merknaam en uiterlijk zegt niet zoveel bij zelfimport en bouwmarktmerken. Dat is ook de reden dat er niet "een site is waar alles op staat".

@mel: bij betrouwbare merken die hun spullen goed ontwerpen en controleren, staat er vaak ook "Made in China" op maar het merk is vaak niet Chinees (soms wel, ik hoor dat Anker niet slecht is). Het gaat erom dat je dit soort dingen niet zelf (uit China) moet importeren (Amazon, Ebay, Aliexpress) maar ergens moet kopen waar je weet dat het merk dat er op staat ook echt klopt. Zelfs een bouwmarktmerk (koop je bijvoorbeeld bij Action of Aldi) is veiliger omdat daar een importeur overheen is gegaan... Maar daar zie je al zo nu en dan een terugroepactie.

Op woensdag 14 mei 2025 11:08:10 schreef Gairngorms:
De aarde draad was niet aangesloten, sterker nog er zat geen koperdraad in.

Dat zegt ook niet alles, als het dubbel geisoleerd is dan is aarde niet noodzakelijk.
(dit zie je niet alleen bij Chinees, maar ook bij meer gerenommeerd spul)

Toegegeven, een schoonheidsprijs gaat het geheel niet winnen... :+

dank voor jullie reacties. het is regelmatig zo, dat wanneer je bijv. een usb hub koopt van merk X het een paar weken later wordt aangeboden door merk y of dat het onder verschillende merknamen wordt uitgebracht.

Zag trouwens dat de opladers van Ikea best goed zijn.

Op woensdag 14 mei 2025 13:00:47 schreef Arco:
[...]
Dat zegt ook niet alles, als het dubbel geisoleerd is dan is aarde niet noodzakelijk.
(dit zie je niet alleen bij Chinees, maar ook bij meer gerenommeerd spul)

Toegegeven, een schoonheidsprijs gaat 't niet winnen... :+

heb je de video bekeken?? Kan mij niet voorstellen dat dit stekkerblok dubbelgeisoleerd is?

Daar is weinig over te zeggen zonder het ding goed te testen... (of er een dubbel geisoleerd teken op staat is moeilijk te zien)

Er zitten geaarde stopcontacten in... en een geaarde steker. Het ding klopt dus van geen kanten.

Ik geloof dat je in Engeland wel van een ongeaarde steker (plastic aardpen) naar eurostopcontacten mag, maar zelfs dat zou je even moeten nazoeken.

IKEA is trouwens een goed voorbeeld van een vrij streng bewaakt huismerk/bouwmarktmerk. Relatief weinig terugroepacties. Veel controle over de fabrikant.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

Op woensdag 14 mei 2025 13:00:47 schreef Arco:
[...]

Sterker nog, dan mag aarde helemaal niet. Een apparaat is dubbel geïsoleerd, of geaard. Er is geen tussenweg.