Ik heb een transfo 400V naar 2 x 115.
Alle spoelen zijn galvanisch gescheiden.
Waarom meet ik dan spanningen tussen de verschillende spoelen (ook op lage impedantie met fluke 87v)?

Er zijn twee mogelijkheden.
Of de spoelen zijn niet galvanisch gescheiden, maar daarvan zeg je dat ze wel galvanisch gescheiden zijn,
Of er loopt een wisselstroom door de capacitieve koppeling tussen de diverse spoelen, maar je meet met een laag impedante fluke 87v. Dan zal de gemeten spanning niet zo hoog zijn.

Ik heb de spoelen onderling gemeggerd op 500V= "oneindig" hoge weerstand.

De gemeten spanningen tussen secundaire spoelen waren Tussen 28 en 210V: Allerlei rare waarden afhankelijk tussen welke (galvansich gescheiden) klemmen ik mat.

Tussen gewone meting en loge impedantie zat geen noemenswaardig verschil

De Fluke 87V heeft geen lage-impedantie-stand.
Het knopje met 'LO' en het tekentje van een laagdoorlaatfilter is om een 1kHz-laagdoorlaatfilter in te schakelen.

Je meet dus gewoon hoogohmig door de windingscapaciteiten wat spanningen. Zodra je ze probeert te belasten zijn ze weg.
Zet de meter maar eens op een stroombereik. Hoeveel stroom kun je zo laten lopen?

Dat dacht ik ook al. Heb de handleiding doorgenomen en zag nergens iets over Low Z staan. Een 113 heeft dat. Volkomen normaal dus.

Ha! Mooie! Zo kan je de "impedantie" van de koppeling meten en daarmee ook de capaciteit uitrekenen.

Meet de "open klemspanning", meet de "stroom" en deel die op mekaar en zo heb je de impedantie. Met z = 1/jΩC (*) kan je dan de C uitrekenen. jΩ is voor ruwe berekeningen gelijk aan 300.

(*) Of staat daar nog een 2pi tussen? Die 300 klopt in ieder geval.

@rew,

Je gebruikt de 'verkeerde' omega. Je 'moet' de kleine letter ω ipv de hoofdletter Ω gebruiken en ω is 2πf.
Je impedantieberekening is riskant. Je weet namelijk niet of ik weet namelijk niet hoeveel windingen tussen de aansluitpunt van de transformator en de windingen op de grenslaag van de spoelen liggen. Die windingen veroorzaken een inductiespanning die je bij de spanning over de parasitaire condensator vectorieel moet bijtellen.
Kleine &omega: is grote &Omega: uit de 'speciale tekens invoegen' en dan de hoofdletter 'O' vervangen door kleine letter 'o'

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]

Net daarom had ik in mijn post een laatste regel over capaciteitsberekening toch maar weer geschrapt. :)
Toch blijft dat leuk om zomaar toch eens te kijken: hoeveel pF zóu dit veroorzaken?