Dwarf
Golden Member
Hoi Allemaal,
Ik ben bezig met een DAB+Internetradio van Teufel bezig (Radio 3Sixty,v1),de radio gaat namelijk niet aan,en er is ook geen service manual te vinden.
Er zijn twee componenten op het moederbordje die snel warm worden,van één weet ik wat het is(LM1117),maar van de andere,daar staat een SMD code op (DA8 a),het is een 5 pins in een SOT23-5 of SOT25 behuizing,ik kan het niet bepalen want de afmetingen vallen allemaal binnen de marges wat de datasheets vermelden.
De component kan van alles zijn(zie afbeelding), misschien dat er mensen op het forum kunnen zien aan de hand van de afbeeldingen.
De radio gebruikt een 19 volt ingangsspanning
Een DC/DC converter zal het niet zijn, want ik zie geen power inductor in de omgeving van het IC. Schema(deel) uittekenen? In- en uitgangsspanning van die 1117 kloppen wel?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Snel opwarmen zegt niet veel, zeker als het maar iets van 35 graden is. Ik gebruik mijn camera vaak om te kijken welke componenten actief zijn/worden bij opstarten.
Als het aan/uit knopje softwarematig is dan vandaar het circuit te besnuffelen. Zonder schema ben je op jezelf aangewezen net zoals in de tijd zonder Internet. Dat waren nog eens tijden 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dwarf
Golden Member
Op vrijdag 16 mei 2025 18:02:58 schreef Arco:
*Duidelijke* foto van de componentopdruk kan helpen...
Alsjeblieft,de foto,en ik stuur nog wat afbeeldingen,want ik denk dat het display kapot is,maar om daar bij te kunnen moet ik de voorkant met een föhn verwijderen (de twee ronde knoppen zaten ook al met lijm vast.
Ik meet namelijk op de lint kabel (voor alle functie knoppen en display) die naar de voorkant loopt 3.3 en 5 volt,dus ik geloof niet dat de fout op het moederbordje zit.
Misschien is het de kabel zelf wel,dan moet ik het sowieso uit elkaar halen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 'ie maar 34 graden wordt: da's een normale temperatuur voor een onderdeeltje en daar valt niet veel uit af te leiden...
(behalve dat hij waarschijnlijk nog heel is, anders wordt 'ie meestal niet warm meer...)
Dwarf
Golden Member
Op vrijdag 16 mei 2025 12:31:20 schreef Dwarf:
Hoi Allemaal,Ik ben bezig met een DAB+Internetradio van Teufel bezig (Radio 3Sixty,v1),de radio gaat namelijk niet aan,en er is ook geen service manual te vinden.
Er zijn twee componenten op het moederbordje die snel warm worden,van één weet ik wat het is(LM1117),maar van de andere,daar staat een SMD code op (DA8 a),het is een 5 pins in een SOT23-5 of SOT25 behuizing,ik kan het niet bepalen want de afmetingen vallen allemaal binnen de marges wat de datasheets vermelden.
De component kan van alles zijn(zie afbeelding), misschien dat er mensen op het forum kunnen zien aan de hand van de afbeeldingen.
Even een update,gewacht met de voorkant te 'demonteren'(met fohn?),en weer het moederbordje geïnspecteerd,
nu met een microscoop ,al een paar dagen in bezit,en stond het nog steeds te doen met een loep...
Had ik eerder moeten weten,zie hier de afbeelding,er zit een barst in de LM1117,dit is niet dezelfde waar ik het eerder over had,
deze zit vlakbij de connector waar de input van de 19 volt binnenkomt.
Ook nog eens alle fuses,en 0Ω weerstanden,en kwam tot de ontdekking dat FB15 niets doorlaat,nou zie ik dat die tussen de antenne connector en bluetoothmodule zit.
Ik weet trouwens niet of deze zekering belangrijk is,ik weet ook niet voor welke waarde die moet vervangen,ik namelijk meerdere locaties tegen waar geen zekering zit terwijl het wel op de pcb vermeld staat.
Ik denk dat door een blikseminslag deze twee componenten het hebben begeven,of ik heb het mis.
Mijn vraag,is de LM1117 de boosdoener?
Arco
Special Member
Waardoor de boel kapot is valt moeilijk te achterhalen, in ieder geval waarschijnlijk iets van overspanning. (bliksem kan, maar niet waarschijnlijk)
FB15 is geen zekering, maar waarschijnlijk een rf spoeltje. (FBxx = Ferrite Bead )
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Een component met een duidelijke barst is sowieso kandidaat om te vervangen. Dat er een barst in zit betekent dat er iets mis mee gegaan is. Het kan een 'vals' component zijn (lees: geen échte 1117 waardoor de boel ondergedimensioneerd is) maar ook gewoon slecht ontwerp zijn.
Mocht je zo'n spanningsregelaar nodig hebben en even kunnen wachten, ik moet binnenkort nog wat bij Mouser bestellen. Het enige wat ik dan van jou vraag is het juiste type op te zoeken (behuizing, spanning, stroom, voor zover de laatste parameter keuzes geeft)
Op zondag 18 mei 2025 11:29:05 schreef Dwarf:
[...]Even een update,gewacht met de voorkant te 'demonteren'(met fohn?),en weer het moederbordje geïnspecteerd,
nu met een microscoop ,al een paar dagen in bezit,en stond het nog steeds te doen met een loep...
Had ik eerder moeten weten,zie hier de afbeelding,er zit een barst in de LM1117,dit is niet dezelfde waar ik het eerder over had,
deze zit vlakbij de connector waar de input van de 19 volt binnenkomt.
Ook nog eens alle fuses,en 0Ω weerstanden,en kwam tot de ontdekking dat FB15 niets doorlaat,nou zie ik dat die tussen de antenne connector en bluetoothmodule zit.
Ik weet trouwens niet of deze zekering belangrijk is,ik weet ook niet voor welke waarde die moet vervangen,ik namelijk meerdere locaties tegen waar geen zekering zit terwijl het wel op de pcb vermeld staat.
Ik denk dat door een blikseminslag deze twee componenten het hebben begeven,of ik heb het mis.
Mijn vraag,is de LM1117 de boosdoener?
Je bent op een beetje een rare manier aan het repareren waardoor je waarschijnlijk geen oplossing gaat vinden. Microscopen en warmtebeeld camera's kunnen helpen met het vinden van de fout. Het foutzoeken moet je met je hoofd doen. Elektronen kun je nu eenmaal niet zien. Dus aan je ogen (Met alle mogelijke hulpmiddelen heb je niet veel.)
Die LM1117 bijvoorbeeld: Heb je de datasheet daar al eens van opgezocht? Heb je al eens gemeten wat de in en uitgangsspanning daarvan is. Heb je gewoon alle voedingsspanningen als eens gemeten en gekeken of die een beetje kloppen?
De LM1117 is zo'n eenvoudig ding dat je daar aan de hand van de omliggende onderdelen zo kunt uitrekenen welke spanningen je op de pennen kunt verwachten.
Het meten van de voedingsspanningen en eventuele rimpel daarop is echt een van de eerste dingen die je gaat testen in willekeurig wat voor apparaat dan ook. En daar heb je bijna nooit schema's of tekeningen voor nodig. Met een microscoop zie je maar bar weinig en die barst ziet er in mijn ogen uit als een krasje. En op het warmte beeld lijkt alles prima te werken.
In dit geval geld meten is weten. Met er naar kijken wordt je weinig of niets wijzer.
Dus op deze vraag: Mijn vraag,is de LM1117 de boosdoener?
Is het antwoord: Geen idee. Eerst even meten. Maar gezien de warmtebeelden doet hij het gewoon.
Dwarf
Golden Member
Op zondag 18 mei 2025 12:06:39 schreef Ex-fietser:
[...]Je bent op een beetje een rare manier aan het repareren waardoor je waarschijnlijk geen oplossing gaat vinden. Microscopen en warmtebeeld camera's kunnen helpen met het vinden van de fout. Het foutzoeken moet je met je hoofd doen. Elektronen kun je nu eenmaal niet zien. Dus aan je ogen (Met alle mogelijke hulpmiddelen heb je niet veel.)
Die LM1117 bijvoorbeeld: Heb je de datasheet daar al eens van opgezocht? Heb je al eens gemeten wat de in en uitgangsspanning daarvan is. Heb je gewoon alle voedingsspanningen als eens gemeten en gekeken of die een beetje kloppen?
De LM1117 is zo'n eenvoudig ding dat je daar aan de hand van de omliggende onderdelen zo kunt uitrekenen welke spanningen je op de pennen kunt verwachten.
Het meten van de voedingsspanningen en eventuele rimpel daarop is echt een van de eerste dingen die je gaat testen in willekeurig wat voor apparaat dan ook. En daar heb je bijna nooit schema's of tekeningen voor nodig. Met een microscoop zie je maar bar weinig en die barst ziet er in mijn ogen uit als een krasje. En op het warmte beeld lijkt alles prima te werken.
In dit geval geld meten is weten. Met er naar kijken wordt je weinig of niets wijzer.
Dus op deze vraag: Mijn vraag,is de LM1117 de boosdoener?
Is het antwoord: Geen idee. Eerst even meten. Maar gezien de warmtebeelden doet hij het gewoon.
Het is maar een hobby voor mij,en wat je zegt dat klopt wel een beetje.
Toch heb ik met mijn kunnen al veel apparaten weer tot leven gebracht.
Het gaat hier om een andere LM1117 die op het bord zit,zie eerdere bericht van mij,deze wordt niet warm,en het is echt een barst ,en geen krasje.
Maar ik dacht als dat het defect is,dan hoef ik de radio niet eerst helemaal in elkaar te zetten om te meten,maar gelijk het onderdeel vervangen.
Dwarf
Golden Member
Op zondag 18 mei 2025 11:34:32 schreef Arco:
Waardoor de boel kapot is valt moeilijk te achterhalen, in ieder geval waarschijnlijk iets van overspanning. (bliksem kan, maar niet waarschijnlijk)
FB15 is geen zekering, maar waarschijnlijk een rf spoeltje. (FBxx = Ferrite Bead )
Dankjewel Arco voor deze info,ik wist het niet
Dwarf
Golden Member
Op zondag 18 mei 2025 11:57:37 schreef weardguy:
Een component met een duidelijke barst is sowieso kandidaat om te vervangen. Dat er een barst in zit betekent dat er iets mis mee gegaan is. Het kan een 'vals' component zijn (lees: geen échte 1117 waardoor de boel ondergedimensioneerd is) maar ook gewoon slecht ontwerp zijn.Mocht je zo'n spanningsregelaar nodig hebben en even kunnen wachten, ik moet binnenkort nog wat bij Mouser bestellen. Het enige wat ik dan van jou vraag is het juiste type op te zoeken (behuizing, spanning, stroom, voor zover de laatste parameter keuzes geeft)
Hoi,
Dankjewel voor jou aanbieding ,maar dat is niet nodig,waarschijnlijk heb ik nog wel ergens een liggen(op een pcb),anders koop ik bij Ali,daar heb ik toch goede ervaringen mee,het is niet allemaal nep/rotzooi wat ze daar verkopen.
Arco
Special Member
Als het spoeltje (FB15) niet doorlaat is het defect (moet een heel lage ohmse weerstand hebben)
Kun je waarschijnlijk door iets als een BLM18h van Murata vervangen...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat de 33 op de LM1117 betekent dat ie 3.3V is. Als je een random andere 1117 er op zet, dan kan die voor een andere spanning zijn. Ik heb er een stuk of 3000 van 3.3V op voorraad.
Dwarf
Golden Member
Op zondag 18 mei 2025 12:52:17 schreef Arco:
Als het spoeltje (FB15) niet doorlaat is het defect (moet een heel lage ohmse weerstand hebben)
Kun je waarschijnlijk door iets als een BLM18h van Murata vervangen...
Ik heb de FB15 gemeten met een dmm op diodecheck in de veronderstelling dat het een zekering was,maar ik nou gemeten met een lcr meter,en geeft nu +/- 137 mH aan,dus niet defect 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gelukkig, want anders had je het apparaat wegens blikseminslag o.i.d. waarschijnlijk af moeten schrijven.
Nu zijn we weer terug bij een (hopelijk simpel) voedingsprobleem.
Arco
Special Member
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Toch wel, want 137 mH is krankzinnig hoog voor zo'n spoeltje. nH of uH is veel logischer. Maar als je in circuit meet, is een dergelijke waarde ook weer niet zo raar.
EDIT: Arco was me voor.
@ Dwarf: kijk nog eens goed naar je temperatuurmetingen en trek daar conclusies uit. Je beeld vertekent omdat je de resolutie tussen 'minst heet' en 'heetst' heel laag hebt staan. Daardoor wordt iets dat 10-15 graden warmer dan omgevingstemperatuur wordt een felle gele/geelwitte pit, terwijl er bij 35 graden echt niets aan de hand is.
Zou je 65 graden of warmer meten, dan zou ik me zorgen gaan maken.
Nu lijkt het alsof er van alles aan de hand is, maar metingen interpreteren is ook belangrijker.
[Bericht gewijzigd door weardguy op (62%)]
Dwarf
Golden Member
Op vrijdag 16 mei 2025 12:31:20 schreef Dwarf:
Hoi Allemaal,Ik ben bezig met een DAB+Internetradio van Teufel bezig (Radio 3Sixty,v1),de radio gaat namelijk niet aan,en er is ook geen service manual te vinden.
Weer iets ontdekt dankzij Ex-fietser,toch maar even meten
.
Even een externe voeding aangesloten om te kijken of het stroom verbruikt,en dat doet het toch wel,in standby modus,+/- 0,026A,maar zet ik de radio aan dan gebruikt het +/- 0,182A.
Dus iets doet het..
Op de input van de LM1117 (3.3V) +/- 5 volt,en allebei de outputs 3,3 volt in standby.
Zet ik de radio aan dan is er geen waardes te zien input en output,dan zou je zeggen dat de LM niet goed is?
Zoals gezegd de draden van de aan/uit schakelaar volgen en kijken waar dat naartoe gaat. Waarschijnlijk naar een CPU die de hoofdvoeding opstart. Maar als je een full resolution plaatje plaatst zijn er misschien users die het voor je kunnen uitvogelen. Want zo schiet het niet op