Bij een klant heb ik te maken met veel stalen kolommen waar op ongeveer 30 cm hoogte een opbouw-WCD is gemonteerd. Meestal is er een metalen plaatje op de paal gezet waar het WCD op vastgezet is (met een achterplaatje).
Van deze WCD's gaan er veel van stuk. De WCD's zijn van hard kunststof.
Nu zat ik te denken om dit te vervangen door bijv. een Niko Hydro welke impactbestendiger is. Echter deze WCD's bestaan er alleen met klepje en dat is echt onhandig in het gebruik.
Weten jullie degelijke WCD's van kunststof dat niet direct stuk gaat als er tegenaan gestoten wordt? Denk aan tafels, stofzuigers etc.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Zijn de kolommen rond of vierkant/rechthoekig?
In het geval er platte vlakken zijn, een stukje stalen vierkante buis eromheen monteren met montage lippen eraan en dan vastzetten met M6 of M8 bouten met in de stalen staander getapt schroefdraad.
Het is wel maatwerk voor een constructie werkplaats.
Maar een stuk van ± 6cm afzagen van een koker van zeg 10x10cm en 2 lippen eraan lassen zal echt niet de hoofdprijs kosten.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (15%)]
Het zijn veelal kantoorruimtes, laswerk is niet echt wenselijk indien het niet anders kan.
Ook een metalen uitstekend object lijkt mij niet zo prettig voor enkels e.d.. Dus ik zoek eigenlijk een kunststof WCD dat een beetje meegeeft als er tegenaan gestoten wordt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets?: https://aliexpress.com/item/1005008500807416.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (3%)]
Nu zat ik te denken om dit te vervangen door bijv. een Niko Hydro welke impactbestendiger is. Echter deze WCD's bestaan er alleen met klepje en dat is echt onhandig in het gebruik.
Is het dan niet mogelijk dat klepje te verwijderen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Merten heeft een 'stootvaste' serie, moet je alleen het klepje eraf halen als je dat niet wilt...
https://www.elektrototaalmarkt.nl/schneider-electric-merten-slagvast-w…
[Bericht gewijzigd door Arco op (33%)]
Klepjes verwijderen geeft weer problemen met elektrische keuring van het pand.
Als klant zo onbenullig omgaat met z'n wcd's dan verdienen ze gewoon de stootvaste serie met klepje.
[Bericht gewijzigd door HD13 op (40%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb ooit ergens een simpele oplossing met aluminium U-profiel gezien. Gewoon een normale opbouw-WCD, maar die wordt dan over/in het U-profiel gemonteerd. Kost je wat gaten boren, maar als je dat seriematig aanpakt (of zelfs uitbesteed, doe eens gek) is dat niet zo gek veel werk.
Het profiel vangt dan de klappen op. In kantoorruimtes is mijn ervaring dat WCD's hoger monteren ook niet alles is, omdat er dan weer kabels gaan hangen en daar weer mensen of objecten achter blijven hangen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
aan beide zijden langs het wcd een plaatje staal lassen/schroeven op het spant houd ze ook wel heel. niko wcd's zijn idd stevig maar zonder klepje nog niet gezien. de grijze 3640 dozen zijn iig niet slagvast ondanks de kleur. de witte ak2 zijn steviger maar het zwakke punt zijn die 2 plastic klemmen op de onderbak. grote stekkers erin en stofzuigers sloopt dat zo..
benleentje
Golden Member
de grijze 3640 dozen zijn iig niet slagvast ondanks de kleur.
Maar al wel een heel stuk steviger dan standaard opbouw WCD's. JE moet toch wel heel erg lomp doen om die stuk te krijgen.
testman
Op dinsdag 20 mei 2025 17:37:40 schreef benleentje:
[...]Maar al wel een heel stuk steviger dan standaard opbouw WCD's. JE moet toch wel heel erg lomp doen om die stuk te krijgen.
sta je nog van te kijken hoe snel die 3640 stuk zijn. niet vergelijkbaar met een niko wcd of hostaliet pijp. ook die ak2 zijn steviger kwa kunstof.
vergeleken met een wit bakkelieten wcd wel steviger natuurlijk. je kunt ook abb/busch opbouw wcd's nemen die zijn tegenwoordig van buigbaar kunstof, niet meer van hard wit bakkeliet.
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik zou dan toch voor de Niko - Hydro serie gaan.
Zeer stevig, geen bakeliet of zo wat makkelijk afbreekt, maar stevig kunststof.
Heeft ook nog eens een zeer goede invoer, met een wartel.
Het klepje erafhalen, als het in een droge ruimte is, dan kan dat nooit een reden tot afkeur zijn.
Die attema op een AK lasdoos zijn op zich redelijk stevig.
Alleen de bevestiging op de onderbak is waardeloos bij veelvuldig gebruik.
Goed voor armaturen achter een verlaagd plafond oid
Op dinsdag 20 mei 2025 13:26:08 schreef LauPro:
Het zijn veelal kantoorruimtes, laswerk is niet echt wenselijk indien het niet anders kan.Ook een metalen uitstekend object lijkt mij niet zo prettig voor enkels e.d.. Dus ik zoek eigenlijk een kunststof WCD dat een beetje meegeeft als er tegenaan gestoten wordt.
Kantoorruimtes? Kan me voorstellen dat een wcd sneuvelt als een stofzuigersnoer te kort is en er flink aan wordt getrokken, maar vaak defect, roept toch wel vragen op.
testman
Op dinsdag 20 mei 2025 19:19:36 schreef buzzy:
[...]Kantoorruimtes? Kan me voorstellen dat een wcd sneuvelt als een stofzuigersnoer te kort is en er flink aan wordt getrokken, maar vaak defect, roept toch wel vragen op.
nee, lang snoer aan een stofzuiger en losse stevige rubber stekker welke als hefboom gaat werken. snoer gaat recht langs de muur de hoek om, nog eens een snuk eraan en rats wcd komt uit de muur. al zooo vaak gezien en hersteld gehad..
Op dinsdag 20 mei 2025 19:14:23 schreef Toeternietoe:
Ik zou dan toch voor de Niko - Hydro serie gaan.
Zeer stevig, geen bakeliet of zo wat makkelijk afbreekt, maar stevig kunststof.
Heeft ook nog eens een zeer goede invoer, met een wartel.Het klepje erafhalen, als het in een droge ruimte is, dan kan dat nooit een reden tot afkeur zijn.
Die attema op een AK lasdoos zijn op zich redelijk stevig.
Alleen de bevestiging op de onderbak is waardeloos bij veelvuldig gebruik.
Goed voor armaturen achter een verlaagd plafond oid
Inderdaad. In burelen valt er niet veel te piepen over afgebroken klepjes. Buiten of in vochtige ruimtes is iets anders.
Maar mooi is het niet en opzettelijk klepjes verwijderen is ook zowat... tegenwoordig moet het toch een beetje design zijn in burelen 
Misschien stopcontacten in een stuk verticale wandgoot? Daar heb je ook mooie metalen (dure) varianten van. Vanaf de grond tot hoogte naar keuze. In combinatie met stopcontacten die gelijk zitten met de voorzijde indien niet in gebruik. Dan komt er ook minder stof en vuil in.
Op dinsdag 20 mei 2025 17:22:06 schreef HD13:
Klepjes verwijderen geeft weer problemen met elektrische keuring van het pand.Als klant zo onbenullig omgaat met z'n wcd's dan verdienen ze gewoon de stootvaste serie met klepje.
Klepjes verwijderen kunnen we niet doen, er loopt ook een Scope 10 keuring die dan weer problematisch gaat worden.
Het is een semi publiek gebouw, en zoals hierboven wordt aangegeven. Veel met stofzuigen aan de kabel getrokken waardoor de WCD met het harde plastic breekt.
Een andere situatie is dat men aan het sjouwen is met meubilair en dit het defect maakt.
Het zijn ronde stalen kolommen en om daar goot tegenaan te zetten gaat te ver. Ik ben ook bang dat dit een struikelgevaar gaat worden als het teveel uitsteekt.
Thebo zit er ook vrij metalig uit. Een Niko Hydro zonder klepje zou perfect zijn. Waarom maken ze WCD's van hard kunststof? Goedkoper te produceren?
testman
op een ronde kolom is niets mooi te maken met opbouw. wat je wel vaker ziet is een reling als een trapleuning om die pilaar heen welke dan ook de wcd's beschermt. dan heb je nog de poetsers met de stofzuiger wat een issue blijft.
als de pilaren allemaal even dik zijn kun je 2 halve ringen zagen uit een dikke plaat multiplex welke geschilderd word. om de pilaar aanelkaar schroeven en je hebt een stootring..
Op woensdag 28 mei 2025 22:02:31 schreef LauPro:
[...]Klepjes verwijderen kunnen we niet doen, er loopt ook een Scope 10 keuring die dan weer problematischThebo zit er ook vrij metalig uit. Een Niko Hydro zonder klepje zou perfect zijn. Waarom maken ze WCD's van hard kunststof? Goedkoper te produceren?
Thermoharders zoals bakeliet en melamine voelen prettiger aan en krassen minder dan de meeste thermoplasten. Buiten het feit dat ze niet aanvoelen als goedkoop plastic, gaan ze dus ook decennia lang mee zonder lelijk te worden.
Veel thermoharders zijn ook van zichzelf al vlamvertragend zonder toevoegingen. De failure mode is ook verkolen in plaats van smelten, wat ook weer een prettig iets is.
In normaal gebruik is het dan ook de beste optie. Ze zijn echter broos, dus in extra lomp gebruik kunnen ze breken. Je bent dan beter af met ABS of iets dergelijks. Bij de Hornbach kan je gewoon kijken wat er te krijgen is. Dat is zowel thermoplast als thermoharder.
Ik zou er een paar verschillende kopen, in vergelijkbare situaties ophangen, zien welke niet kapot gaan, en dan van dat type er meerdere kopen. Je hebt ze zowel van wat op ABS lijkt, als wat op polypropyleen lijkt. ABS ziet er mooier uit. PP of die er op lijken zijn taaier. Ik weet niet precies welke van welk materiaal daadwerkelijk gemaakt zijn, omdat ik natuurlijk niet ieder stopcontactje ga analyseren op welk recyclesymbooltje er op staat 
Ik denk niet dat het goedkoper is - integendeel. Anders zouden we alle Action-troepjes ook van melamine zien verschijnen. Ik heb wel een paar oude verdeeldozen van half bakeliet, half melamine. Omdat die in mobiel gebruik zijn is het ook weer niet de meest ideale materiaalkeuze omdat er dus hoekjes van af kunnen barsten, maar daarentegen is eentje zeker 45 jaar oud, en heb ik thermoplastische verdeeldozen van 15 jaar die al broos beginnen te worden door het verouderen van het kunststof. De eerste die ik zelf kocht kon ik gewoon met m'n vingers kapotknijpen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
Thermoharders zijn een dure kunststof. En zoals je beschrijft inderdaad met flink wat voordelen.
Wat in de volksmond 'bakeliet' genoemd wordt is het al decennia niet meer. Het zijn vaak wel fenolharsen, maar niet meer volgens methode Baekeland.
Maar juist omdat het duurder is wordt nieuw schakelmateriaal meestal uit een thermoplast gemaakt.