Beste luitjes,
Ik heb een batterijpack gemaakt van 16 oplaadbare batterijen en alle batterijen parallel geschakeld zodat ik kan beschikken over 1,2 volt bij een stroom van 9600mA. Nu dacht ik een aantal zonnecellen van 1,5v 300mA parallel te schakelen en daarmee de batterijpack op te laden.
Het lijkt niet mogelijk wat ik wil, omdat de 6 zonnecellen parallel geschakeld (6 x 300mA) toch maar met 270mA laadt. Mijn vraag: Hoe kan ik realiseren dat de batterijpack van 1,2v 9600mA door de zon geladen wordt naar volle capaciteit?

Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je de cellen per twee in serie zet?

Je zou de kortsluitstroom van je zonnepanelen eens kunnen meten, of dat ook slechts 270mA is. Als dat het geval is kan je ieder zonnepaneel van een diode te voorzien. Als de kortsluitstroom hoger ligt, zou ik het eerder bij het accupack zoeken (accu leeg = hoge interne weerstand = lagere laadstroom).

Een zonnecell heeft een sweetspot , een mppt (max power point tracker) regelaar gaat die opzoeken, jij hebt geen mppt nodig maar het levert goed leesvoer op.
De mpp ligt bij een 1.5 volt paneeltje misschien lager als de benodigde 1.5v laadspanning van de nicads.
ik dacht op ongeveer 80 procent van de spanning wat te laag is om te laden.

ik zou ze persoonlijk per 2 in serie =3V zetten en dan paralel 2s4p o.i.d

Jij hebt het over Nicad, zijn ze nieuw of oud. bij oud is het mogelijk een hoge interne weerstand waardoor de stroom niet hoog oploopt.

kijk is met een lapvoeding wat er gebeurt als je de nicads gaat laden

Bedankt voor het antwoord. Ik ga de kortsluitstroom meten. Maar met de diode weet ik niet precies wat je bedoelt. Ik kan me vorstellen dat de diode in serie opgenomen wordt tussen de zonnecel en de batterijpack. Ik neem aan dat ik tussen elke zonnecel en de batterijpack een diode moet plaatsen. Welke diode moet ik hier voor nemen. 1N4007 ????

Een 1N4xxxxx heeft doorgaans en Vf van 0.7 volt dus er valt in de geleidende richting 0.7 volt over de diode.

Rekensom 1.5 volt zonnepaneel - 0.7 volt is 0.8 volt over voor de nicad.

Het is hier nu lekker zonnig, pak 1 zonnecel draai die naar de zon en meet de maximale spanning.
Zet dan de multimeter im ma/dc pas de meetsnoeren aan en meet dan de maximale stroom.

Best Tuxie,

Hier schijnt ook weer het ochtendzonnetje. Ik heb de kortsluitstroom van een zonnecel gemeten. Heel erg gevoelig, recht op de zon gericht meet ik een kortsluitstroom van 305 mA. Volgens de specs zou de cel 0,65 w bij 1,5 v bedragen.
Als ik 2 cellen in serie zet, kom ik uit op 3,3 v, dus dat is geen optie.

als de kortsluitstroom 305mA is (bij OV dus), dan zal die bij 1,3V rond de 270ma zitten

is het een aliexpress zonnepaneel? dan mag je die specs vergeten. de chinees overdrijft graag en zal dan de openklemspanning x de kortsluitstroom doen.

ook moet je VOLLE middag zon hebben, een ochtendzon heeft niet veel vermogen. ik haal 6800W met mijn huis panelen maar rond dit uur zit ik ongeveer op 4000-4500W.
bijkoment presteerd een zonnepaneel in maart bij 10°C en volle zon meer vermogen, dan in juli bij 35°C

parallelschakelen van zonnepanelen, gaat ook een krachtiger zonnepaneel stroom steken in een minder belicht paneel. die stroom komt dan ook niet in je accu terecht.

Ik ben ook met zonnepaneeltjes bezig, gebruik de schottky diode 1N5822. Voordeel van schottky diodes is de lagere spanningsval tov standaard diodes zoals de 1N4007. De 3A rating is overkill, maar mechanisch wel wat steviger, kosten 0,15€ per stuk bij TinyTronics.

Naast alle reeds genoemde tips...
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe meet je de laadstroom? Als de batterijen (redelijk) vol zijn, meet je uiteraard geen 1800mA aan laadstroom.

Op woensdag 21 mei 2025 09:59:23 schreef Toncol:

Als ik 2 cellen in serie zet, kom ik uit op 3,3 v, dus dat is geen optie.

Waarom niet? Als je zonnepanelen maximaal 0.1C kunnen leveren is dat gewoon een optie. Zeker bij NiCd.

Maar hoeveel de capaciteit van de accus is heb je nog niet verteld.

Ik heb een batterijpack gemaakt van 16 oplaadbare batterijen en alle batterijen parallel geschakeld zodat ik kan beschikken over 1,2 volt bij een stroom van 9600mA.

Ik denk dat hier de capaciteit bedoelt word, 9600 mAh. 16 Nicad's parallel kunnen een veel grotere stroom dan 9600mA leveren.

600 mAh 1,2V zijn redelijk courant, het 2/3 AA formaat.

Oei REW je heb zitten slapen, :) in de topic start Hoe kan ik realiseren dat de batterijpack van 1,2v 9600mA door de zon geladen wordt naar volle capaciteit?

Ik denk dat hij niet weet hoe Nicads geladen worden en ze vergelijkt met Li-ion batterijen.

Nicads worden geladen met een stroombron en niet op spanning. dus een nicad cell mag met 5 volt geladen worden zolang de stroom maar binnen de limieten blijft.
Jij hebt 9600ma dus van 300ma zijn ze niet onder de indruk.

Je kan gokken dat de TS verkeerde informatie heeft gegeven.

Als ik er van uit ga dat ie 16 5500mAh D cellen parallel heeft gezet, dan is het hele pakket 88Ah. Kennlijk heeft ie een "h" en een nul vergeten, en iets naar boven afgerond. Dan mag je zomaar met bijna 10A laden, en gaat de boel niet kapot van een lullig zonnepaneel.

Als ik nu de berekening waarbij jij ziet waar dingen mis gaan oversla en direct adviseer: "ik heb wat gegokt naar wat foutjes in de openingspost en kom tot de conclusie dat het gewoon kan". En dan blaast ie z'n nicads naar de euwige grijze-wolkjes.

Als de fout niet is dat ie de "h" in mAh vergeten is, maar dat ie de max stroom ipv de capaciteit die we wilden weten heeft opgegeven, wat dan?

Ik ben het "Ben je soms de h vergeten in mAh"? een beetje zat. Dus ik doe alsof hij een stroom opgegeven heeft en nooit de capaciteit genoemd heeft. Ik hoop dan een "Maar dat staat er toch?" "nee, dat is een stroom, geen capaciteit" uit te lokken.

Sorry Rew, Inderdaad heb ik de aanname gedaan dat de TS wist waarmee hij bezig was op het moment van het pack samenstellen.
Dat het al nicads zijn verbaast me enigsinds, het zou niet iets zijn wat ik tegenwoordig nog zou aanschaffen.
Het hebben rondslingeren van makita accu's en daar van wat fabriceren is afgezien van de staat natuurlijk is helemaal prima.

De vragen die de ts stelt duiden mijn inziens ook op weinig zelfstudie over het onderwerp iets wat ik in het dagelijkse leven ook tegenkomen want vragen is zoveel gemakkelijker.

Wat meer info vanuit de ts zou handig zijn eventueel met een paar foto's

Dat het al nicads zijn verbaast me enigsinds, het zou niet iets zijn wat ik tegenwoordig nog zou aanschaffen.

Eens, maar misschien komen deze cellen uit afbraak, zoals noodverlichting armaturen, daar zitten vaak 600mAh NiCads in weet ik uit eigen ervaring.

Eens,
Of 5000mah, deze armaturen hadden van die 8watt buisjes, nog geen leds.
Na 20 jaar leven ze nog steeds maar hebben niet meer de levenskracht die ze ooit hadden.

Beste mensen,
Ik denk jullie allemaal voor jullie inzet en meedenken.
Ik laat de zaak los en ga gewoon proefondervindelijk kijken hoe het zich ontwikkelt. Nogmaals, allemaal bedankt.
Deze discussie mag wat mij betreft gesloten worden.