Hoi ,
ik heb een Siemens ED751FSB5E kookplaat gekregen en ik probeerde het aan te sluiten maar ik krijg dan een foutcode 0513; ik heb het opgezocht en het geeft aan dat ik het niet goed heb aangesloten.
Ik heb een 3fase kookgroep gecontroleerd en nagevraagd. Mijn kookplaat is volgens mij 2fase, hoe moet ik het op de juiste manier aansluiten.
Jullie hulp zou me echt heel erg goed doen!
Alvast dank
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Stom aangesloten.
Je hebt 3 fasen in huis en toch een kkookgroep gebruiken……
Je moet het rechter aansluitplaatje hebben.
Alles nameten
En natuurlijk automaat 1 en 2 beide aan zetten.
Je hebt daar een eeh ... 'bijzonder' geconstrueerde groepenkast. Zo te zien komt er drie fasen binnen, en je hebt ook een bijbehorende 4polige hoofdschakelaar.
Maar ... je hebt maar twee aardlekschakelaars? Normaal gezien verdeel je groepen over alle drie de fasen. Dus of dat is niet gebeurt, of er zijn dingen zonder aardlek aangesloten.
Daarnaast heb je een enkelfasige kookgroep (eigenlijk twee enkele groepen in tandem) Ook dat is niet heel handig als je echt drie fasen hebt.
Maar je zou het moeten aansluiten volgens deze constructie:
Er is geen duidelijke standaard hoe zo'n "kookgroep" perilex aangesloten moet worden, dus je zult zelf even moeten uitvogelen waar nu precies de nullen zitten in jouw wandcontacdoos.
Let ook even goed op dat je de aders een beetje geleid in die stekker, je hebt de blauwe al geplet op een andere klem. Dat kan best spannende effecten geven als je dat met de goede draden doet.
Als je het aandurft is het wellicht een idee het deksel even te lichten van die groepenkast en hier een fototje te posten. Wellicht zitten er meer 'creatieve' dingen in.
Op zaterdag 24 mei 2025 22:52:03 schreef Sine:
Je hebt daar een eeh ... 'bijzonder' geconstrueerde groepenkast. Zo te zien komt er drie fasen binnen, en je hebt ook een bijbehorende 4polige hoofdschakelaar.Maar ... je hebt maar twee aardlekschakelaars? Normaal gezien verdeel je groepen over alle drie de fasen. Dus of dat is niet gebeurt, of er zijn dingen zonder aardlek aangesloten.
Daarnaast heb je een enkelfasige kookgroep (eigenlijk twee enkele groepen in tandem) Ook dat is niet heel handig als je echt drie fasen hebt.
Maar je zou het moeten aansluiten volgens deze constructie:
[bijlage][bijlage]Er is geen duidelijke standaard hoe zo'n "kookgroep" perilex aangesloten moet worden, dus je zult zelf even moeten uitvogelen waar nu precies de nullen zitten in jouw wandcontacdoos.
Let ook even goed op dat je de aders een beetje geleid in die stekker, je hebt de blauwe al geplet op een andere klem. Dat kan best spannende effecten geven als je dat met de goede draden doet.Als je het aandurft is het wellicht een idee het deksel even te lichten van die groepenkast en hier een fototje te posten. Wellicht zitten er meer 'creatieve' dingen in.
Dankjewel voor je snelle reactie!
Ik begrijp er zelf ook helemaal niks van, van wat ik te horen heb gekregen is dat het eerst koken op gas was en dat hebben ze 2/3 geleden veranderd naar volledig elektrisch koken maar toen woonde ik er niet. (Huurwoning)
In de afbeelding staan de kleuren er niet bij is L1 bruin L2 zwart N1 blauw en N2 grijs en de andere geel/groen ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ts heeft maar 5 groepen, wcd in meterkast zit ook apart maar heeft max 30W last erop. ik gok een appartement uit de 50's of 60's dus zit er niet heel veel aan installatie in. dus dat de verdeling niet over 3 fasen is verdeeld klopt wel, wrs was het heeel lang nog 1F voeding..
...maar er zit al een tweefasen kookgroep in, en zou ik die gebruiken. Deze sluit je dan aan op de "vrije" (3e ?) fase. Dat mag volgens de NEN1010 zonder aardlekschakelaar. Immers geen wcd voor algemeen gebruik (is perilex) en/of niet direct toegankelijk.
De aarding zal (wel) goed zijn, wordt immers aangeboden door de netbeheerder.
Je kookplaat aansluiten zoals Sine voorstelt.
Fase 1- groepen 3-4-5 op de linker aardlekschakelaar,
Fase 2- groepen 9 t/m 12 op de rechter aardlekschakelaar,
Fase 3- groepen 1-2 kookplaat.
Plaatje van geopende kast?
N.b.Controleer ook de aansluitingen van de perilex wcd. Dat kan ook nog eens anders aangesloten zijn dan dat je denkt.
Ik ben er inderdaad achter gekomen dat de perilex aansluiting anders is dan ik dacht: boven zit de N1 & N2
Onder zit de L1 & L2
Ik heb de grijze en de bruine draden in de stekkers omgewisseld tot nu doet het kookplaat het prima. Ik heb nog niet geprobeerd met meerde pannen
Op zondag 25 mei 2025 16:22:55 schreef keebrev:
...maar er zit al een tweefasen kookgroep in, en zou ik die gebruiken. Deze sluit je dan aan op de "vrije" (3e ?) fase. Dat mag volgens de NEN1010 zonder aardlekschakelaar. Immers geen wcd voor algemeen gebruik (is perilex) en/of niet direct toegankelijk.
De aarding zal (wel) goed zijn, wordt immers aangeboden door de netbeheerder.Je kookplaat aansluiten zoals Sine voorstelt.
Fase 1- groepen 3-4-5 op de linker aardlekschakelaar,
Fase 2- groepen 9 t/m 12 op de rechter aardlekschakelaar,
Fase 3- groepen 1-2 kookplaat.Plaatje van geopende kast?
N.b.Controleer ook de aansluitingen van de perilex wcd. Dat kan ook nog eens anders aangesloten zijn dan dat je denkt.
Deze groepenkast is verkeerd gekozen..
De kookplaat had ipv een 230V kookgroep een 3-fasen-kookgroep moeten hebben.
De 3-fasen aardlek, 3-fasen 16A groep, en dan naar een perilex met N, L1, L2, L3.
De kookplaat pakt dan zijn vermogen over 2 fasen.
Nu loopt AL het vermogen van de kookplaat op 1 fase, waar dan ook nog 3 andere groepen bij zitten.
Een 230V kookgroep (1N) wordt doorgaan s alleen gebruikt indien de hoofdzekering 35 ampere is enkelfasig.
Ik zeg niet dat het per definitie fout gaat, maar het is living on the edge.
Grote kans dat je vaak een uitklappende hoofdautomaat hebt zo.
Een kookgroep bestaande uit 2 gekoppelde automaten kun je ook in een 3-fasige installatie gebruiken.
In dit geval is een gunstige bijkomstigheid dat de nullen in de kookplaat gescheiden kunnen worden. Dan kun je de ene automaat voeden uit de ALS van de ene fase, en de andere uit de ALS van de andere fase.