Krimptang voor RG-58 aan BNC + PL-259 connector

Om een stuk of 4 ontvangers aan en om 3-4 antennes te schakelen ga ik een Ant.schakeldoos/distributiedoos van Elad aanschaffen.Ik ga daarvoor zelf kabeltjes maken en een goede krimptang kopen.Maar wat is een goede krimptang? Bij Amazon 7 paginas met krimptangen,goedkoop,duur en erg duur....
Ik heb geen ervaring met (coax) krimptangen/connectors.
Op YT lijkt het (zoals altijd) een appeltje eitje.....https://www.youtube.com/shorts/MJyT-Zt_x8U?feature=share

Ha Hubie,

Is het voor klein gebruik (voor je zelf)?
Dan heeft Bol er een € 25,50 de Online kabelshop ook zelfde prijs maar ik kan er ook een opsturen incl. kabel snijder.
Wel graag terug sturen......

Groet,
Henk.

Hallo Henk,het is voor eigen gebruik maar ik koop liever gelijk een goede,altijd makkelijk.Ik neem aan dat een kabelsnijder die bij de krimptang zit de coax op de juiste lengte stript?
Heb je een plaatje van die Bol.com krimptang?

Ha Hubie,

Ja dat is inderdaad wel zo handig als je er zelf een heb.
Ik heb diverse krimptangen voor BnC N SMA enz.
De stripper zal je los moeten kopen kijk het zal dezelfde tang zijn als bij bijvoorbeeld Ali Amazon enz die zijn goedkoper.
Maar misschien is de levertijd langer?

https://www.bol.com/nl/nl/p/nedis-krimptang-bnc-f-rg58-rg59-tang-blauw…

Groet,
Henk.

Je hebt ook BNC pluggen die je met de hand aan RG-58 kunt monteren daar heb je geen speciale krimptang bij nodig.

Dat ziet er iig solide uit Henk.
@Bobosje,klopt,daar had ik er een paar van. BNC met schroefje op de middenpin en een schroefje voor de mantel,maar ik kom ze niet meer tegen online.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (10%)]

Ik ga een poging wagen met deze set..

BNC connectors solderen, of monteren, vind ik het rotste werk wat er is. Vooral soldeerconnectors..Meestal zit de centrale pin scheef, of de isolatie van de kern is gesmolten/ vervormd, zodat de plug niet meer in elkaar past.. Met krimp zullen die problemen wel minder zijn.
Een piratenplug gaat dan wel weer makkelijk, die schroef je zo op de kabel..

Daarom zal het verkocht worden compleet met snoer. Ik heb er geen problemen mee om te solderen. Goed passende kabel gebruiken en op de mm nauwkeurig strippen. Een leuk testje wat ik van Henri v. Hessen heb geleerd (Quad) sla de kabel met plug tegen een tafelrand dan moet de verbinding in de plug goed blijven. Die linker is verkleurd, die kan wel ergens anders vandaan komen, zou dit verzilverd of vercadmiumd kunnen zijn? Die army surplus dingen waren ook beter van kwaliteit.

Bij mij hebben kabels weinig te lijden, dat scheelt een slok op een borrel maar ben je mobiel of erg belastend bezig dan is goede trekontlasting een must.

Hubie, succes met de werkzaamheden :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Op donderdag 29 mei 2025 07:51:04 schreef RAAF12:
Een leuk testje wat ik van Henri v. Hessen heb geleerd (Quad) sla de kabel met plug tegen een tafelrand dan moet de verbinding in de plug goed blijven.

BRRRR.....
Dat is nu net wat je niet moet doen met een precisie / RF connector!

Henri van Hessen was een audio man. Bij lage frequenties zal het wel loslopen. Maar bij 1GHz? Bedenk verder dat één ongelukkig beschadigde connector alle andere connectors die je ermee verbind ook kan beschadigen.....

.
Ook ik heb lang de schroef/soldeer BNC's gebruikt die RAAF laat zien. En bij netjes weken gaat het ook goed. Maar in de praktijk worden ze eerder slecht dan gekrompen BNC's.

Nadat ik om was om BNC's te krimpen ontdekte ik ook dat het makkelijker was om consistent goede kwaliteitkabels te maken (Mooi zichtbaar op de VNA :-))

groet, Gertjan.

Mijn coaxkabel is RG-58 C/U MIL C-17 G en die heeft een gevlochten kern.Dat gaat never/nooit passen in het pinnetje van de RG-58 BNC krimp connectors die ik heb want die is (denk ik) voor een dunne harde kern ???

Hi Hubie, :-)

Dan heb je waarschijnlijk 75 Ohm connectoren i.p.v. de 50 Ohm typen.

Groet,
Bram

Dat heb ik weer..... Edit\Het bijschrift in de advertentie nog even opgezocht,ik heb zitten slapen... is voor CCTV camera en dat is dus nooit 50 Ω..... 8)7

Hi Hubie, :-)

Ik heb aardig wat ge-experimenteerd met RG58 Coax en connectoren, ik heb mijn lesje geleerd.

Dit is waarschijnlijk boven je prijspijl maar levert goede kwaliteit BNC kabels op.

De kabel die ik gebruik:
https://www.ddselectronics.nl/webshop/coaxkabel-rg58-rood/

En de connectoren.
https://www.tme.eu/nl/en/details/j01000a1255y/bnc-connectors/telegartn…

De BNC connectoren van Huber en Suhner zijn nog beter, maar ook erg duur.
Tot nog toe in drie jaar tijd hebben de connectoren die ik hier aangeef van Telegartner mij niet in de steek gelaten.

Een simpele test kan je doen om uit te vinden of een BNC connector goed is,
dat is als je hem hebt vastgedraaid op een BNC connector het is solide en je kan de kabel bijna niet bewegen.
Je kan het al voelen als je de BNC kabel in de connector schuift, bij een goede is dat een beetje stroef, de Huber en Suhner zijn hierin het beste van wat ik heb.
Dat houd in dat er een goed massa contact gemaakt wordt met de betere connector.
Goede kabel en goede connectoren kosten geld en dan heb ik het nu nog niet gehad over de HF eigenschappen. :-)

Succes met je zoektocht, mijn linkjes helpen je een beetje op de goede weg en natuurlijk ook de andere die mee lezen.

Groet,
Bram

ik vraag me af welke impedantie de BNC sockets van scoops hebben..75Ω?

Ha Hubie,

Geen zorgen die tang is goed qua afmetingen, er is geen verschil in mechanische afmetingen tussen 50 en 75 Ω ,
alleen het diëlektricum is aangepast.
Wel opletten welke connectoren je koopt de diameter van RG58 en RG59 zijn uiteraard wel verschillend.

PS: ik zie nu waar de schoen wringt tja..... heb je RG58 met massieve kern?

@Mel,

Dat kun je zien aan de opvulling diëlektricum hellemaal gesloten is 50 Ω ......open of dieper in het huisje is 75 Ω .
Meestal past een 50 of 75 Ω op elkaar omdat zoals geschreven bij 75 Ω geen opvulling rond de pen of bus aanwezig is......

Groet,
Henk.

Morgen komen de 50 Ω BNC krimp connectors voor RG-58 binnen.
Nieuwe dag,nieuwe kansen.. :) Gaat goed komen.

Ha Hubie,

Wel voor soepele kern hoop ik :D

Groet,
Henk.