MIELE drukstoomoven DG4064 blijft stomen uit de afvoer

Hallo allemaal
Al een tijdje zit ik te zoeken waarom mijn drukstoomoven (miele DG4064) blijft stomen uit de afvoerbuis.

Dit is wat de stoomoven doet bij gebruik:
1) zoals gewoonlijk begint hij op te starten en de temperatuur stijgt mooi door.
2) rond 100graden hoor je de afvoerklep/ventiel 'sluiten' , maar wanneer hij sluit lijkt er net een harde stoomstoot uit de afvoer te knallen. (hierbij is de afvoer al eens losgesprongen)
3) vanaf hier blijft er stoom uit de afvoer te komen, de temperatuur lijkt nu ook wat terug te vallen.
4) terwijl er stoom uit de afvoer blijft ontsnappen stijgt de temperatuur heel langzaam verder. De tijd begint dan al aftellen ook al is hij nog niet op 120 graden.
5) na enkele minuten aftellen bereikt hij alsnog 120 gr.
6) hij werkt het programma netjes af en biept zoals gewoonlijk als hij klaar is.
7) bij het openen van de deur stroomt er ook water uit de ovenruimte
8) bij het uitschakelen van de stoomoven pomp hij uiteindelijk al het water wel weg

Ik heb de afvoerklep/ventiel al eens uitgenomen en onder druk getest. Deze lijkt mooi af te sluiten.(getest zonder het motortje, enkel handmatig gesloten met gedemonteerd motortje)
Het water die op het einde uit de oven stroomt zal volgens mij wel een te zwakke afvoerpomp zijn. Maar de stoom die uit de afvoer komt kan hier toch niet de oorzaak van zijn?
Het lijkt mij bijna dat de afvoerklep/ventiel een kwart verkeerd staat. m.a.w. dat hij rond 100gr net opent ipv sluit...
Bij gebruik heb ik nooit foutmeldingen gekregen, maar tijdens het ontkalkingsprogramma kreeg ik op het einde nu wel een F14.
Heel wat problemen samen dus.
Iemand raad bij dit alles?
Alvast bedankt voor jullie inzichten hierbij.

Een bolkraan (hetgeen motorisch aangestuurd wordt in jouw geval) moet op 180 graden volledig open staan en op 90 graden volledig dicht. Op de oudere modellen zitten regelschroefjes op de microschakelaars.
De nieuwere modellen hebben een 24v systeem en zijn mogelijks niet regelbaar

Je kan bij sluiten vh ventiel de motorsturing kunnen wegnemen om te kijken of hij wel mooi 90graden staat.

Er is ook een 2de motorgestuurd ventiel. Die om de boiler op het einde bij afschakeling leeg te laten. Lekt dit ventiel dan krijg je dit ook

Als er 2 ventielen vh 3voudig elektroventiel lekken zou het theoretisch ook kunnen maar dat acht ik onwaarschijnlijker. Om dit te testen zou je het uitlaat afkoeldarmpje kunnen dichtknijpen om te zien of het daaruit komt.

De pomp heeft inderdaad die kracht niet en die zorgt ook niet voor blijven stoom/waterverlies.

Bij mij zijn de bolkranen 24V gestuurd. De bolkraan op de boiler heb ik nog niet kunnen testen. Deze was wat moeilijker toegankelijk.
Het idee van het 3weg ventiel had ik ook al nagezien, daar heb ik ook al druk op gezet (spanningsloos) en dit bleef perfect dicht.
Ik kijk de bolkranen en hun sturing nog eens na. Zoals je aangeeft zal ik de sturing eens afnemen op het moment dat ze gesloten zouden moeten staan.
Ik houd je op de hoogte.
Bedankt alvast.

OPGELOST: De sturing van de afvoerklep (bolkraan) was ontregeld. Er zit een plastic ringetje in die de eindeloop-schakelaars bediend. Deze was gebarsten waardoor ze eens doorgeslipt moet zijn en de kraan net een kwart verkeerd stond. Dus open als ze dicht moest zijn en omgekeerd. Deze ring heb ik met soldeerbout weer vastgezet en gezorgd dat ze niet meer kan doorslippen. Alles getest en werkt weer naar behoren!

Op de foto kan je een barstje zien in de ring ter hoogte van de ronde uitsparing links.

Het zijn de kleine dingen en leuk zo opgelost te hebben! misschien ander ringetje alvast gaan zoeken / maken?

Enkel de motor/afvoerklep compleet is te bestellen. Miele verkoopprijs € 596,53 hallo! (voor DGD 4635), of € 283,74 als je een boilerafvoerklep besteld en deze motor gebruikt. Dus die ring is apart (bij miele) niet verkrijgbaar.
Maar die ring wordt niet echt belast, ze dient enkel om het schakelaartje in te drukken.
Ik vermoed dat dit na het vastzetten wel zn tijd zal meegaan.
Het heeft me wat uren aan zoekwerk gekost, maar aardappelen koken duurt nu weer slechts 7min :)

Bedankt voor het meedenken en hopelijk kan dit topic iemand anders uit de nood helpen!

Ik vermoed dat op die ring mechanische spanning zit. Het vet doet het kunststof broos worden. Doffe ellende die exuberante tarifiëringen anders was de 3 cent ring snel besteld. Staat er iets van model of constructeur op het aandrijfmechanisme? Mss rechtstreeks bij de leverancier eens kijken? Moest je het ooit nog nodig hebben. Moest je het ergens vinden zijn we altijd geïnteresseerd in de info.

We hebben hier een Tomado snelkookpan ( erfenis van moeders) uit 1970 welke ook de piepers kookt in 7 min! Nog nooit ellende mee gehad.. Miele is Nuts geworden..

Zit er een stoommandje in of zet je de patatjes onder water? Enfin, ik vraag me af of er verschillen zijn in snelkookmethoden (potten).

Bij onze zit een onderplatea waar water onder kookt en daarboven een mandje met 3 vakjes waar je diverse groentes / pataten (piepers) kan doen.

Op een van mijn genomen foto's kun je de enige referentie op de klepsturing zien. Ik begrijp wel dat ze niet al die kleine onderdelen apart leverbaar hebben. Maar de vraagprijs, dat is een ander verhaal. Nuja sinds dit jaar zijn die miele drukstoomovens niet meer verkrijgbaar, nooit meer. Dus wie hem houden wil zal moeten betalen wat er gevraagd wordt...
Maar inderdaad, een snelkookpan doet dezelfde job.

Mijn ervaringen met Miele stoomovens is redelijk frustrerend, altijd dure reparaties en volgens klanten weinig gebruikt.

Wat de frustratie betreft deel ik je ervaring. Het weinig gebruiken geeft schuimproblemen. Dat is met veel geduld nog op te lossen maar in deze regio worden de ovens wel intensief gebruikt. Meestal slijtage of minerale afzettingsproblemen hier. Miele geeft particuliere kookworkshops. Dat is wel interessant om het ten volle te benutten.