Rookmelder batterij vervangen welke niet vervangen kan worden volgens gebruiksaanwijzing.

Vervangen van Ei650RF rookmelder batterij. Gaat eigenlijk 10 jaar mee maar waarom zou ik deze niet toch “gewoon” vervangen. Melder kost 95,00

Omdat de sensor ook maar gespect is om 10 jaar mee te gaan . Het gaat hier om uw veiligheid !

Waarom die dingen 100E moeten kosten is me dan wel weer een raadsel.

-edit-

Verplaatst naar 'algemene elektronica', dat lijkt me een betere plek hiervoor :)

[Bericht gewijzigd door Sine op (41%)]

Op maandag 2 juni 2025 22:10:25 schreef Sine:
Waarom die dingen 100E moeten kosten is me dan wel weer een raadsel.

Deze melders zijn draadloos koppelbaar tot maximaal 30 stuks. Dus bij een alarm gaan ze allemaal af. Dat maakt ze duurder.

https://preventiebox.nl/shop/rookmelders/ei650rf-6xnl-q-label-10-jaar/…
iets goedkoper :-)

Van een reeks nieuwbouw woningen die nog geen 3 jaar zijn, beginnen de eerste Kidde brandmelders al "batt low" melding te geven.

Op maandag 2 juni 2025 22:44:02 schreef marcob:
[...]

Deze melders zijn draadloos koppelbaar tot maximaal 30 stuks. Dus bij een alarm gaan ze allemaal af. Dat maakt ze duurder.

[offtopic]
Daar moet een belachelijke marge op zitten, je koopt zigbee melders (Aqara / Honeywell) voor 30-40 euro.
Dit hoeft alleen maar via iets simpels als 433 met elkaar te babbelen.
[/offtopic]

Wat dacht je van bedrade rookmelders ,aangesloten op een BMC? werkt altijd, geen lege batterijen midden in de nacht , zodat ze gaan piepen..

In een nieuw huis of bij een grote verbouwing allemaal mee in te plannen. Ik ga het huis echt niet vol spuuglelijke draden hangen en al zeker niet het halve huis slopen om ze onzichtbaar aan te brengen. Het gaat je ook snel veel meer kosten.

een 24V rookmelder systeem zie je in gewone woningen eigenlijk niet. tenzij soms op het inbraakalarm bijgezet. in nieuwbouw zit meestal 230V RM die koppel je met een extra schakeldraad allemaal door. van groep naar groep kan niet met een schakeldraad, dus daar gebruik je een RF rookmelder voor. er is ook een losse opsteekvoet met RF waar een standaard RM op gezet kan worden.

leuk is als je RF melders gebruikt in nieuwbouw en te snel de boel hebt hangen. met installeren blijft de RF melder 30min "open" staan om aan elkaar te koppelen dus als je intussen bij de buren bezig bent koppelen die melders van 2 adressen aan elkaar :P

Ik vind de prijzen ook erg hoog. Maar misschien zitten er bepaalde veiligheids garanties en testen op dit apparaat. Juist dit soort dingen zijn vaak achterlijk duur. Het is nooit de kostprijs van de componenten die prijsbepalend zijn. Kijk maar eens wat een stom veiligheids stoeltje voor kinderen in een auto kost. Het materiaal stelt echt weinig voor. De echte kosten zitten in de juridisch dicht getimmerde testen en regels tegen aansprakelijkheid.

En verder gaan de sensoren in dergelijke melders inderdaad maar 10 jaar (soms maar vijf jaar) mee. Sommige van die melders bevatten een radioactief elementje dat een bepaalde halfwaarde tijd heeft. Dat is niet eng of onveilig (zolang je het maar niet opvreet en laat zitten waar het zit).
Het elementje is er ook niet expres ingebouwd zodat de fabrikant meer verdienen kan. Het radioactieve elementje is echt een onderdeel van een bepaald soort meting. Je zou kunnen zeggen dat het door veroudering gewoon slijt. Alleen is de halfwaarde tijd van een radioactief element zeer precies te bepalen.

Tegenwoordig werken de meeste rook melders overigens optisch met een lichtgevoelige diode. De radioactieve sensoren geven problemen bij de afval verwerking. Het is duur en veel verwerkers willen het niet. Vandaar dat er ook andere soorten sensors zijn alleen meten die iets anders en minder dan die radioactieve dingen. En dan weten meeste mensen het niet maar ook op licht gevoelige dioden en leds (licht transmitters) slijten. En vaak sneller dan de meeste mensen weten. Ga maar eens naar een gemiddelde kringloopwinkel. Dan zie je dat de leds in audio apparatuur uit de jaren 80 á 90 vorige eeuw bijna geen licht meer geven. In elk geval veel minder dan toen de apparatuur nieuw was.

In de siemens masterdrives op het werk meten we elk jaar de lichtopbrengst en en gevoeligheid van de licht koppelingen tussen stuur elektronica en de power IGBT's. Het zijn eigenlijk optocouplers met een lichtveter ertussen. Dat hebben ze zo gedaan om te voorkomen dat stoorpulsen in de eindversterkers terechtkomen en om de hoge spanningen gescheiden te houden van de lage spanningen.

Elk jaar zie ik de de lichtopbrengst van de leds minder worden en de gevoeligheid van de fotodiodes afnemen. Om de boel goed te houden moeten we empirisch aangetoond elke vijf jaar de leds en de fotodioden vervangen.

Als je zeker wilt zijn dat je brandmeldsysteem op de juiste manier en op tijd reageert, moet je dat dus ook gewoon op het voorgeschreven tijdstip vervangen door iets nieuws en geen onvervangbare batterijen gaan lopen vervangen. En ja dat kost gewoon geld.

In dit soort gevallen geld niet dat iets beter is als niets. Je kunt dan beter niets hebben dan een veroudert systeem dat misschien niet goed werkt. Als je niets hebt vertrouw je er ook niet op en neem je bij een calamiteit gewoon zelf de juiste maatregelen. Of niet en dan heb je dus pech.

radioactieve melders waren ionisatiemelders. dat waren goede maar mogen al een 20 jaar niet meer intussen. optische melders zijn sneller vuil en geven eerder valse meldingen. de melders van EI zijn wel goede. de standaard 146 RM kost, iets van 30€ inkoop. de 650 doet 33€ maar de 650RF doet inkoop al bijna 100€

er zijn modellen waar de RF functie een los printje is wat je ook kunt overzetten. ook de losse voet met RF heb je. die hoeft niet elke keer mee vervangen te worden.

95€, 10jaar levensduur. dat kost 79ct/maand. nu ook niet echt een zware impact op het loon.

Ik zou er niet in rommelen, want als je het risico loopt dat die niet meer afgaat in een brand, kan je evengoed geen hangen. kost je dan nog minder

Op dinsdag 3 juni 2025 09:16:01 schreef testman:
radioactieve melders waren ionisatiemelders. dat waren goede maar mogen al een 20 jaar niet meer intussen. optische melders zijn sneller vuil en geven eerder valse meldingen. de melders van EI zijn wel goede. de standaard 146 RM kost, iets van 30€ inkoop. de 650 doet 33€ maar de 650RF doet inkoop al bijna 100€

er zijn modellen waar de RF functie een los printje is wat je ook kunt overzetten. ook de losse voet met RF heb je. die hoeft niet elke keer mee vervangen te worden.

Dat RF printje heeft een eigen batterij dus die zal ook vervangen moeten worden.
Deze dingen kan je tot 30 stuks koppelen.

Ik zou na 10 jaar de hele melder vervangen, geen enkel risico mee nemen.
Goede vrienden van mij, beiden ver in de 80, hebben het overleefd dankzij de melders die tijdig af zijn gegaan.

Op dinsdag 3 juni 2025 04:53:36 schreef mel:
Wat dacht je van bedrade rookmelders ,aangesloten op een BMC? werkt altijd, geen lege batterijen midden in de nacht , zodat ze gaan piepen..

Waarom gaan die dingen ook altijd 's nachts piepen? Het is echt elke keer raak.
Ze doen het er zeker om te pesten :)

Op zich is: "sensor gaat 10 jaar mee, batterij ook, niet vervangen, nieuwe kopen" een zinnige strategie. Behalve als het ding toeters en bellen heeft waardoor ie duur is. En ondanks dat het minder dan een euro per maand is, als je er 5 ruimtes mee wil beveiligen is dat toch "ineens 500 euro" waar je niet altijd op zit te wachten. Ga jij iedere maand een euro apart leggen om die dingen te vervangen?

Op dinsdag 3 juni 2025 15:40:18 schreef fzwart:
[...]

dat is nog het fijnere piepen. ken er ook die de woningbouw plaatst welke gewoon afgaan alsof er brand is midden in de nacht na een jaartje ofzo. nog nooit zo'n goedkope rommel gezien, elro spul zonder datum erop want dan weet men nooit niet of ze vervangen moeten worden en dus gaan bellen..

Op dinsdag 3 juni 2025 16:02:10 schreef rew:
als je er 5 ruimtes mee wil beveiligen is dat toch "ineens 500 euro" waar je niet altijd op zit te wachten.

dat hoort erbij.
ofwel vervang je nu ene, en volgende maand ene, en de maand erna ene. en dan is het niet 500€ ineens.
ons appartement is voorzien voor vakantieverhuur, daar zijn strenge regels aan verbonden, waaronder gemeente goedgekeurde rookmelders (koop je best aan bij de gemeente, dan maken ze er geen probleem van).
we hebben er ook 3 ineens moeten hangen.
ik geloof dat we ze ook elke 5jaar moeten vervangen, EN moeten om de 3 maand gecontrolleerd worden op werking, brandblussers elk jaar controlleren en alles moet bijgehouden worden in een logboek dat aanwezig is in het appartement

Op dinsdag 3 juni 2025 15:40:18 schreef fzwart:
[...]

Dat komt omdat de temperatuur in de woning zakt in de nacht en dan zakt de batterijspanning net genoeg onder de treshold. Overdag dan nog een paar keer te resetten.

Ik bijna allemaal 12V brandmelders op een Ajax bmc zitten. Behalve in de leefruimtes waar ze in het zicht hangen, deze zijn draadloos naar de BMC en als veiligheid ok nog onderling draadloos gelinkt.

Die beginnen inderdaad vaak in de nacht.

Dat is dan ook het moment dat ik de batterijen van alle melders in 1x vervang. Nouja, meestal ruk ik het mekker geval van het pafond, en de rest komt de dagen erna wel ergens.

De laatste ronde hadden ze zo'n 7 jaar met een 9V blokje gedaan ... mag je niet over zeuren dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]

Ik vervang elk jaar de batterijen, en zet op de achterkant de mnd/j op zodat ik daarop ook controle hebt.

Ik heb ze op een Jablotron alarmcentrale zitten, in de algemene ruimtes in het flatgebouw, 10 garages en ook 3 bij mij in huis.
Zijn bedrade ( 4 draads) bus melders ( combi hitte/ rook en sirene).
Er zitten ook 3 penlights in iedere sensor als backup, de centrale geeft zelf aan als er batterijen leeg raken, maar ik gooi ze er iedere 2 jaar nieuw in.