Ik heb kennelijk gisteren en eergisteren de deurbel gemist. Of DHL heeft niet aangebeld. Dat wil ik kunnen registreren en evt daar dan wat mee doen. (boven, waar ik meestal ben luide dingdong afspelen via de computer is een optie).

Ik dacht aan zoiets. Er staat een HCPL0630 getekend, met als bijschrift HCPL0600. Die heb ik (alletwee) zat op voorraad. Ik was begonnen met PCL817 te tekenen (die zou ik ook ergens moeten hebben), maar toen ik de weerstanden wilde uitrekenen kon ik iets wat ik wilde weten niet vinden in het datasheet. Ik denk nu een uurtje later dat je dat niet HOEFT te weten, maargoed. Als ik ga bouwen zullen we het zien wat handig is.

De linker kant komt parallel aan de deurbel (of schakelaar, dat werkt ook), de rechterkant gaat naar een raspberry pi. (Ik overweeg om GPIO 0 of 1 te doen, dan is de pullup (1k8) naar 3.3V al aanwezig op de PI. Scheelt weer klooien op protoprintjes.).

Vraag: Ziet dit er redelijk uit, of zie ik iets over het hoofd?
Andere suggesties?

IK zou overwegen om de stap naar computer over te slaan. Het gaat toch al naar een PI? Dan kan die toch ook ding dong doen. Je zou het log en opslaan deel wel op de PC kunnen doen. OF heb je daar al iets anders voor? BV een NAS.

Als het AC is, misschien de andere LED in de opto anti-parallel aansluiten. Aan de transistorkant kun je dan eventueel ook de T's parallel zetten. Dan krijg je 100 pulsen per seconde in plaats van 50.

Ja, is meestal AC toch? Dus inderdaad een diodebrug ervoor. En nog ergens een C'tje toevoegen, want die belknop heeft vast wel wat contactdender.

Op je raspberry gooi je dat GPIO signaal naar mosquitto en je hebt je belsignaal overal in je lan beschikbaar.

edit: Let op dat de maximale spanning in sperrichting van je opto ingang meestal erg beperkt is.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (16%)]

Als je 'm over de drukker zet dan is de werking wel omgekeerd. (led uit = 'er wordt aangebeld')
(deurbel)camera is ook handig als bewijs... ;)

Heb je een deurbel met drukkknop, trafo en inductieve bel/gong/dingdong of zo?

Dit ivm ontstoring, snubbers etc.

Op donderdag 5 juni 2025 15:01:27 schreef Benadski:
Als het AC is, misschien de andere LED in de opto anti-parallel aansluiten. Aan de transistorkant kun je dan eventueel ook de T's parallel zetten. Dan krijg je 100 pulsen per seconde in plaats van 50.

Goed plan! Dus toch een '630 met twee ipv de '600 met maar eentje.

Ik heb een echte ouderwetse trriiinng bel, dus met magneet en onderbreker... De rommel die daaruit komt maakt m'n opto natuurlijk in 1x stuk. SMCJ15 direct over de bel. Twee stuks antiparallel in serie omdat ik de unidirectionele heb liggen en niet de bidirectionele. (Ik heb in een ver verleden wel eens de bidir gekocht terwijl ik de unidir wilde hebben. Als ik die kan vinden scheelt dat 1 onderdeel... )

@Hoeben en anderen: Jep.

Zou een 100n halverwege de 2k2 -> 2x 1k genoeg zijn? Hmm. effectief een uitgangsweerstand van 0.5k -> 0.05ms RC tijd. Dan zijn we wel door de "pief" van het onderbreken van de belspoel heen, toch? Rekenfoutje gaf eerst 0.5ms. Dat leek me perfect. Misschien gewoon maar 1uF monteren.

Stand van zaken:

Ik heb ondertussen de bel gevonden. Beltrafo kan ik niet vinden... Maar goed. Met de bel moet ik verder kunnen. :-)

Ik zou even de zeners over R3 & R24 zetten, niet over R1 en die 1uF weglaten, die dempt de wissel die je juist over je opto`s wilt hebben (en waarschijnlijk richting 0V stuurt)

Zou kunnen dat de zeners zoals je voorstelt een goed plan is. De specs zeggen dat ze 1500W kunnen hebben, dus dat ze "iets" op moeten vangen ben ik niet bang voor.

De 1uF heb ik uitgerekend. Die zorgt voor een RC van 0.5ms. Dat is dus 20x lager dan een halve periode. Dat filtert dus goed, maar blokkeert niet de wisselspanning die we willen zien.

Ik zou me trouwens niet te druk maken over de inductie, zelfs zonder extra bescherming gaat er niets stuk. De spanning loopt alleen hoog op als er geen stroom kan lopen en die loopt er altijd wel doordat de LEDs anti-parallel staan.

Ik heb de voorschakelweerstand op rond de 5mA bij 8V zitten berekenen.

Als de spanning dan ineens (heel even) 800V is, dan gaat er (zonder de condensator en TVS) ineens 500mA lopen. Dat is 10x meer dan veel optocouplers toestaan....

Dus ik denk dat het toch wel verstandig is om er iets aan te doen.

Op donderdag 5 juni 2025 16:31:35 schreef rew:
Stand van zaken:
[bijlage]

Wat is het nut van de 100kΩ weerstand? Ik zou hem weglaten of vervangen door een 1k- of 2k-weerstand. Spaart je weer een paar centen. Ook de zeners zou ik weglaten. Inductiepieken worden toch wel door de parallelcondensator opgevangen.

De gebruikelijke configuratie is dat de bel en trafo bij mekaar in de buurt in de buurt van de meterkast zitten. Er is dan een een twee aderig kabeltje wat heen-en-terug naar de deurbel gaat. Daar zit iets aan capaciteit tussen de aders zodat er toch een stroompje loopt. Die wilde ik afvoeren zonder dat het door de led gaat. Door de forward spanning van ruim een volt is er dus een threshold: Onder de 10 micorampere krijgt de led helemaal niets.

Als je rekent alsof je dit in nul euro per uur tijd doet/bouwt, dan ost zo'n weerstandje ergens 0.1 tot 1 cent. Maar als je een beetje meerekent dat het tijd kost om het te bouwen is het zomaar een euro. Echter als blijkt dat ie achteraf toch nodig was, dan kost ie zomaar 10 euro of nog veel meer. Ik denk dat het verstandig is om hem er in te zetten. Een euro "verzekeringspremie".

"Vroeger" losten we dat op met een ac relais en een of meer bellen er bij plaatsen.
Desnoods met een draadloze bel er achter.
Het kan zo simpel zijn :)

zowel een ouderwetse tring als een draadloze bel heb ik gekoppeld. ook een schakeling ertussen gebouwd zodat de bel stopt na 2 seconden en ook een instelbare wachttijd heeft zodat je niet gek word van dat rammelding.

en in mijn ervaring rijden diverse bezorgers gewoon door zonder aan te bellen want het is veel makkelijker voor hun dat ze zoveel mogelijk op het afhaalpunt kunnen droppen ineens ipv overal uit de bus te moeten.

Op vrijdag 6 juni 2025 07:13:58 schreef rew:
De gebruikelijke configuratie is dat de bel en trafo bij mekaar in de buurt in de buurt van de meterkast zitten. Er is dan een een twee aderig kabeltje wat heen-en-terug naar de deurbel gaat. Daar zit iets aan capaciteit tussen de aders zodat er toch een stroompje loopt. Die wilde ik afvoeren zonder dat het door de led gaat. Door de forward spanning van ruim een volt is er dus een threshold: Onder de 10 micorampere krijgt de led helemaal niets.

Je optokoppelaar staat parallel aan de bel. Het is een gewone laagohmige bel of gong. Er zit een capaciteit tussen de aders, maar ik ga ervan uit dat de capaciteit zo klein is dat de opgewekte stroom nauwelijks spanning over de belaansluitingen kan opwekken en dat er dus maximaal enkele honderden mV over de optokoppelaar staat.
Reken eens uit wat voor spanning over de optokoppelaar staat als over de aansluitdraden een spanning van 1V staat, zowel met een weerstand van 100kΩ en een weerstand van 1kΩ

De benodigde ledstroom hangt af van de collector weerstand en de CTR van de optocoupler...

Op donderdag 5 juni 2025 16:31:35 schreef rew:
[...]Stand van zaken:
[bijlage]

Thuis heb ik ook zoiets maar dan heel simpel.
Over de bel staat een enkelfasige gelijkrichtdiode (1N4007 oid) en een elco van 100uF in serie.
Over de 100uF condensator staat de optokoppelaar (geen idee wat voor type) met in serie een weerstand van 5,6kΩ.
De 'andere kant' van de optokoppelaar staat parallel over de drukknop van een goedkope elektronische gong.
Deze 4 componentjes werken 6 jaar probleemloos.

Op vrijdag 6 juni 2025 12:21:34 schreef ohm pi:
... dat de capaciteit zo klein is dat de opgewekte stroom nauwelijks spanning over de belaansluitingen kan opwekken en dat er dus maximaal enkele honderden mV over de optokoppelaar staat.

Je hebt helemaal gelijk. Denkfoutje van mij. Met die 100mV zit je er vast meer dan een factor 100 of 1000 naast.

Over "doe het mechanisch zonder onderdelen"... Het kabels bijtrekken is hier lastiger dan gedacht. Een groot deel van de kabels tussen beneden en boven zijn ingegoten in de "gietvloer" die kort na de bouw is gedaan (maar kennelijk na het leggen van de elektra). Ik heb nu een ethernet ding liggen, dus via "TCPIP" naar boven is het makkelijkst. Het "geluid maken indien <iets>" op die computer heb ik ook al gemaakt.

[Bericht gewijzigd door rew op (34%)]

Op donderdag 5 juni 2025 19:15:41 schreef rew:
Ik heb de voorschakelweerstand op rond de 5mA bij 8V zitten berekenen.

Als de spanning dan ineens (heel even) 800V is, dan gaat er (zonder de condensator en TVS) ineens 500mA lopen. Dat is 10x meer dan veel optocouplers toestaan....

Dus ik denk dat het toch wel verstandig is om er iets aan te doen.

Bij die belletjes e.d. is die piekspanning alleen onbelast vrij hoog. Maar bij een "zware" belasting als deze komt de piek waarschijnlijk niet eens aan 80V. Je zou dat kunnen controleren (en zelfs begrenzen) met een neonlampje.

Ik had hem toen in Juni in mekaar gezet aangesloten en... Rook! Dat motiveert dan niet om meteen weer te beginnen. Bij mij dan.

Deze week maar eens een iets andere aanpak voor de fysieke implementatie gekozen. (een PCB waar de optocoupler op hoort)

Dit keer werkt het wel zoals het hoort. :-) Dank allemaal voor het meedenken.

ik heb dat probleem ook gehad. thuis zitten wachten op packetje en ineens een email dat het in het afhaalpunt ligt want ik was niet thuis.
het rare is dat de persoon bv om 10h15 komt en om 10h20 al in afhaalpunt ligt, 20min verder rijden :/

ik heb dan een camera systeem gezet met bewegingsdetectie die dan fotos neemt van de oprit en effectief gezien. geen persoon op de oprit gekomen terwijl die zogezegd een pakketje ging afleveren.

contact gehad met die leveringsdiensten, maar die werken met onderaannemers en doen er NIKS aan. dan steek ik er ook geen tijd meer in

@fcapri: verkeerde topic denk ik?

@rew: ik ben nog wel even nieuwsgierig naar hoe je dit:

Ik heb nu een ethernet ding liggen, dus via "TCPIP" naar boven is het makkelijkst. Het "geluid maken indien <iets>" op die computer heb ik ook al gemaakt.

gedaan hebt? Het software deel op de RPi dus...

Bij DHL Parcel kan je een "klacht indienen". Dan zeggen ze dat de supervisor van de afleveringsgast maatregelen gaat nemen. De volgende keer dat jij een pakje hebt, dan zal je het beleven. (zonder aanbellen naar het pakketpunt of er wordt mee gesmeten in een poging het kapot te krijgen).