Hallo,
Ik heb bij een klant van mij een probleem met een defect onderdeel van een domotica-systeem.
De klachten kwamen nadat de elektriciteit een keer is uitgevallen onlangs. Op die moment gingen de dimmers niet meer.
Deze worden aangestuurd door deze module. Het is een 8 voudige 0-10V dimmer die de dimmodules, in dit geval van Niko aanstuurt.
Ik dacht aan een elco probleem op de printplaten, dus nam ik de warmelucht-blazer en warmde de printplaat op. De dimmers werkten terug.
Nu heb ik bij 1 van de 2 modules de elco's los gesoldeerd. Ik meet niet echt super slechte elco's.
Nu is mijn vraag, als ik de elco's allemaal vernieuw. Is er dan kans dat het opgelost is of kan er nog een ander onderliggend probleem zijn?
Tja, dat is kristallen bol staren.
Maar er zit niet heel veel op wat verder warmtegevoelig zou moeten zijn.
Is de voeding nog wel goed?
Ook daar mogelijk rotte elco's.
Vervang die elco's gewoon ( heb je de waarde of de esr gemeten? ).
Voor de rest is mijn kristallen bol ook troebel.
Ding komt uit waarschijnlijk uit Duitsland te zien aan de manier hoe ze de 1 schrijven.
Alle domoticamodules krijgen voeding via een gemeenschappelijke voeding. De rest werkt dus daar zie ik geen problemen.
Had nog even aangepast met de vraag of je de waarde hebt gemeten of ook de esr van de elco's.
Zet er gewoon ( goede kwaliteit) nieuwe in , dan kan je dat uitsluiten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Trek sowieso even het IC uit z'n voetje en controleer de pootjes op oxidatie. Die zijn na zoveel jaar wel vaker behoorlijk grijs uitgeslagen en hoewel je nooit zeker weet of dat het defect veroorzaakt, kan het ook geen kwaad ze even schoon te maken.
Op maandag 9 juni 2025 20:34:01 schreef Louis123:
Beide modules waren wakker te maken met de warme lucht.
Ik zet in op de elco's !
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
stroomuitval en dan problemen is doorgaans afgekoelde voeding en elco's die niet meer willen. voor die paar kwartjes zou ik het proberen want dit ding is geheid al unobtainium.
Zojuist de bestelling gedaan van de nieuwe elco's. Bij TME eens de bestelling gedaan. Iemand hiermee ervaring?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 9 juni 2025 20:54:31 schreef Louis123:
Zojuist de bestelling gedaan van de nieuwe elco's. Bij TME eens de bestelling gedaan. Iemand hiermee ervaring?
doorgaans voor componenten weg blijven van china shops, al helemaal halfgeleiders welke moeilijk bekombaar zijn, geheid fakes krijg je dan. 4 elco's kosten je meer aan verzenden in NL maar dan zoek ik doorgaans nog wel meer dingen die nodig zijn..