Op dinsdag 10 juni 2025 22:42:02 schreef Thehof:
De meeste huishouden hebben te grote internet aansluiting, doe je toch ook niet met elektriciteitaansluiting.

Waar komt dat kromme vergelijk vandaan? Dat klinkt als iets van een ISP die 'kleine' abbotjes aanbiedt.

Hier ligt voor minder dan 40 euro gbit symmetrisch, heb ik dat nodig? Nee, maar dat was de goedkoopste aanbieder op dit netwerk.

Op woensdag 11 juni 2025 08:26:06 schreef revado:
[...]

speedtest.net, dan weet je het.

Nou..

In een keer snelheid meten, en leren screenshot te maken. En dat op m'n ouwe dag..

https://www.simplywireless.co.za/

Edit: ik denk dat ik naar een verkeerd antwoord zit te kijken.
Zal later probeer. Nu naar de winkel.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (15%)]

haha you did it old man :-)

Op woensdag 11 juni 2025 08:46:52 schreef Lambiek:
Wij hebben gewoon 100Mbps nog koper, werkt prima. Wij hebben er genoeg aan, alles werkt prima. :)

Ligt wel glasvezel hier, maar is mij te duur, plus dat we de snelheid niet nodig hebben. Misschien komt dat ooit nog eens, maar voor nu prima.

Ik ben op glas over gegaan, omdat het koper nu onder de betonvloer ligt (kwam op verkeerde plek binnen + geen zin om te verplaatsen + ik ben klaar met een KPN die eenzijdig contracten ontbinden zonder de andere partij daarvan op de hoogte te stellen.

En het glas naar de nieuwe entree heb ik zelf getrokken. Kon de glas netwerkboer daar netjes op lassen.

Ik vraag me trouwens af als je off grid gaat, kun je ook kiezen om een IT systeem te nemen met aardfout bewaking.

Als je dan koper zou hebben, zou dat denk ik niet (goed) werken wegens geen referentie spanning en geen galvanische scheiding...
In het ergste geval smelt je afscherming van je coax OF je telefoon kabeltje door als er een vereffeningsstroom gaat lopen.

Dat probleem heb je met glas nooit..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]

Op woensdag 11 juni 2025 10:51:36 schreef High met Henk:
Ik vraag me trouwens af als je off grid gaat, kun je ook kiezen om een IT systeem te nemen met aardfout bewaking.

Als je dan koper zou hebben, zou dat denk ik niet (goed) werken wegens geen referentie spanning en geen galvanische scheiding...

Telecom-koper is altijd differentieel en zwevend. Altijd zo geweest, al voordat de draaischijf werd uitgevonden.

Niet helemaal letterlijk zwevend denk ik; de kostenteller werkte op pulsen die tussen a+b enerzijds en aarde anderzijds stonden. Tegenwoordig zouden we dat 'common mode' noemen. :)

Op woensdag 11 juni 2025 08:58:44 schreef blurp:
[...]

Je bedoelt het natuurlijk niet serieus.

Natuurlijk bedoel ik het niet serieus. Het is een echte trol-post van TS. Ik had niet anders verwacht dat dit topic direct gesloten of verplaatst naar de koffiecorner zou worden. Op elektrisch of elektronisch gebied ben ik geen stap wijzer geworden.
Toch een positief puntje (naar New Beetle):
Ik weet nu hoe het Belgisch kentekensysteem werkt.

Yes, dat was geile info :-)

geil=koel in het Duits.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (33%)]

Leuk, een zinnetje van 5 woorden in 3 talen!

Hier mijn Ziggo gedowngrade naar nu 250Mb en is mij snel zat. Downloaden van films en series gaan toch via mijn NAS. Automatisch of ik zet de nzb er 's avonds op en de volgende ochtend staat het netjes gedownload en uitgepakt klaar.
KPN glasvezel ligt al tot in huis maar neem ik (nog) niet. Heb de snelheid niet nodig maar het grootste nadeel van glasvezel is dat er geen DVB-C meer is en dat gebruik ik voor de tv's op de slaapkamers enzovoort.

Ik weet niet welke je zenders bekijkt maar ik heb als back-up zo'n ontvanger die op Digitenne werkt maar dan zonder Abo dus alleen NL123+ 2 regio's.

Of zoiets https://www.cardwriter.nl/digitale-ontvangers/kabel-tv-dvb-c-ontvanger… maar ik heb 1 TV en jij hebt er meerdere.

Op woensdag 11 juni 2025 11:55:24 schreef ohm pi:
Leuk, een zinnetje van 5 woorden in 3 talen!

:-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Even terug naar het topic.

Iemand zei al, het is gewoon marketing, en dat is het ook. Maar zoals ik het zie wel een beetje vals want het lijkt erop dat providers hun klanten onnodig hoge snelheden willen verkopen want klanten ervaren weleens traagheid.
Inderdaad, wanneer je twee youtubende pubers in huis hebt en zelf ook alles via wifi aan het doen bent kun je, omdat wifi bandbreedte door alle gebruikers wordt gedeeld, traagheid ervaren. Maar dit zit in de wifi, niet in je internet aansluiting.

Ik beticht providers ervan met opzet deze wifi traagheid gebruiken om klanten te doen geloven dat ze sneller internet nodig hebben. Terwijl ze eigenlijk alleen maar betere wifi nodig hebben of zelfs beter hun apparatuur kunnen bekabelen. Kom ook nog eens bij dat de ingebouwde wifi van de standaard routers die door providers worden geleverd niet al te optimaal is.

Gewoon overstappen als je kan en wil of klik en klaar nemen. Of je fone als AP gebruiken als het goedkoop moet.

Op dinsdag 10 juni 2025 23:06:52 schreef maus0611:
Is met auto's net zo...
300pk nodig om 20km verderop op het werk te komen.

Jup, heb je je trouwens weleens afgevraagd waar de letters AMG voor staan ? Ik wel maar ben eruit.

Abominabel Miniscuul Geslachtsdeel...

Hier 1 gig glas en 3x25A.
Koken inductie, er is een gasaansluiting maar daar heeft sinds de bouw ( 1968) geen gasmeter op gezeten.
Er is altijd elektrisch gekookt.
Blokverwarming, maar met als Raaf, alleen vastrecht, geen verbruik.
Ik heb een airco die in de winter veel goedkoper verwarmt ( als het een keer nodig is) dan die blokverwarming.

En wat die apparatuur van de providers betreft, die brol komt er niet in.
Die expiria zooi met bijbehorende "versterkers" ( lees verpesters).
Of dat ziggo loeder met die TPlink torens, hoe bedenken ze die rare combinaties.
Ik heb een eigen modem met een proxyserver er achter en regel dat zelf allemaal in.
Wifi zit in een aparte Vlan, de meeste apparaten gewoon vast bedraad, wifi is voor als het nodig is.

Die gig aansluiting is zakelijk, ik doe vaak ict werk op afstand en kopieer of backup dan ook, dan is de snelheid wel handig.
Anders was een 50 Mb lijntje ook prima.
Youtube is echt niet sneller via een "snelle" lijn, en de tijd die je nodig hebt om die vreselijke advertenties weg te werken kost veel meer tijd >:)

Haha je weet dat ads in YT heel eenvoudig zonder kosten ze cancellen zijn? Op een Windows bak, tenminste. Laatst ook even de Brave browser ernaast geinstalleerd. Die doet ook geen ads.

https://brave.com/

Op woensdag 11 juni 2025 13:43:37 schreef revado:

Die expiria zooi met bijbehorende "versterkers" ( lees verpesters).
Of dat ziggo loeder met die TPlink torens, hoe bedenken ze die rare combinaties.
Ik heb een eigen modem met een proxyserver er achter en regel dat zelf allemaal in.
Wifi zit in een aparte Vlan, de meeste apparaten gewoon vast bedraad, wifi is voor als het nodig is.

)

had ik vandaag nog 1, ellende met WIFI in een woning. die kpn experia extra wifi krengen startten niet op omdat het modem constant plat ging en opnieuw startte. maar provider gaf klant de schuld, lag aan de LAN kabels..

Leuk topic, helaas echt helemaal niks voor CO. Er is geen enkele relatie met elektronica.

Jammer genoeg heeft verhuizen naar de koffiecorner weinig nut omdat TS en de meeste reageerders daar geen toegang toe hebben.