Op woensdag 29 juli 2026 20:27:40 schreef Arco:
Koelprofieltje / aluminium blokje gebruiken, en daar een gaatje in boren waar de sensor strak in past.
Dit geeft het systeem voldoende traagheid om niet te gaan pendelen. (glaasje water kan ook, maar is niet erg handig...)
Das een goeie, heb nog wel een mooi alu koelblok liggen van een oude versterker. Deze tegen de achterzijde plaatsen waar het element achterzit lijkt mij het meest accurate dan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het simpelste is een normale thermostaat weer te plaatsen, deze electronische versies maakt zuinigheid koelkast niet beter...
Op woensdag 29 juli 2026 22:23:37 schreef smd:
Het simpelste is een normale thermostaat weer te plaatsen, deze electronische versies maakt zuinigheid koelkast niet beter...
Zuinigheid boeit me echt niks, dat gepiel met die draaiknop zonder fatsoenlijke gradenschaal erger ik me helemaal suf aan.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 29 juli 2026 23:11:27 schreef klabam:
[...]
dat gepiel met die draaiknop zonder fatsoenlijke gradenschaal erger ik helemaal suf aan.
En wat wil je precies met die gradenschaal? Ik ging er vanuit dat je graag op het display wilde zien hoe warm het in de koelkast is. Is dat misschien niet zo en gaat het je er alleen maar om dat je de instellingen wilt doen in graden? En niet zo zeer geinteresseerd bent in de 'echte' temperatuur in je koelkast?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja dat bedoelde ik ook, ik wil graag op het display kunnen zien hoe koud de koelkast is zodat ik deze secuurder kan afstellen.
Nu zit een draaiknop met alleen wat lijntjen op min/max.
Lijkt me makkelijker dat ik het kan afstellen met compressor bij 5,5 graden in en met 4 graden uit.
Arco
Special Member
Fabrikanten begrijpen het ook vaak niet goed...
Ik heb een Samsung koel/vries gekocht met een temperatuurdisplay in de deur. Ik nam aan dat je daarop de actuele temperatuur zou zien.
Blijkt het display alleen de ingestelde temperatuur laat zien (de temperatuur wat het zou moeten zijn)
Wat heb ik daar nou in hemelsnaam aan?
(ik weet zelf wel wat ik heb ingesteld)
Op donderdag 30 juli 2026 14:07:23 schreef Arco:
Fabrikanten begrijpen het ook vaak niet goed...Ik heb een Samsung koel/vries gekocht met een temperatuurdisplay in de deur. Ik nam aan dat je daarop de actuele temperatuur zou zien.
Blijkt het display alleen de ingestelde temperatuur laat zien (de temperatuur wat het zou moeten zijn)Wat heb ik daar nou in hemelsnaam aan?
Lol ja idd, heeft mijn vriezer ook.
Maar deze stc controller meet de temperatuur en schakelt op setpoints. Op het display zie je de actuele temperatuur en je setpoints
Roland11
Golden Member
Op donderdag 30 juli 2026 14:07:23 schreef Arco:
Fabrikanten begrijpen het ook vaak niet goed...Ik heb een Samsung koel/vries gekocht met een temperatuurdisplay in de deur. Ik nam aan dat je daarop de actuele temperatuur zou zien.
Blijkt het display alleen de ingestelde temperatuur laat zien (de temperatuur wat het zou moeten zijn)Wat heb ik daar nou in hemelsnaam aan?
Idem hier, ik merkte dit ook al op in mijn eerdere bericht. Ik heb altijd gedacht dat dit is omdat de temperatuur in de ruimte van de koelkast (nogal) afwijkt van het punt waar de sensor zit waarop je de setpoint instelt. En dat gaat de consument natuurlijk niet begrijpen. Vandaar ook mijn verhaal over het glaasje water etc.
Of heb ik het verkeerd?
Spog2
Honourable Member
Op woensdag 29 juli 2026 23:11:27 schreef klabam:
[...]Zuinigheid boeit me echt niks, dat gepiel met die draaiknop zonder fatsoenlijke gradenschaal erger ik me helemaal suf aan.
Waarom wil je eigenlijk steeds die knop verstellen? Ik verstel hem eigenlijk nooit... het is een thermostaat die, eenmaal ingesteld, altijd dezelfde temperatuur handhaaft.
Eerlijk gezegd: in mijn koelkast is de temperatuur (volgens mijn thermometer) toch iets hoger bij heel warm weer. Momenteel zet ik hem tijdelijk 2 streepjes hoger.
Koop een losse koelkastthermometer, daarmee kan je op diverse plaatsen de temperatuur meten.
Arco
Special Member
De temperatuur op de plaats van de sensor kan niet veel van de temperatuur van de koelruimte afwijken.
(de controller beslist toch tot wel/niet koelen op basis van die meting?)
Trouwens, ze kunnen makkelijk de waarden iets middelen om rare korte uitschieters te voorkomen...
En dat gaat de consument natuurlijk niet begrijpen.
Ik denk dat men de actuele temperatuur niet toont zodat men niet weet wat er zich werkelijk afspeelt in de koel/vriesruimtes qua temperatuurverloop.
Ik denk dat er veel opstand zou komen als men weet dat de temperatuur vele uren ruim boven de ingestelde temperatuur zit.
(er is nu weinig ophef over, omdat er maar weinig mensen echt de temperatuur controleren)
Toch is het van belang. Ik heb spul wat ik lange tijd in de diepvries bewaar.
Als de temperatuur 2-3x per week urenlang ruim boven de ingestelde temperatuur komt is het onbekend hoe lang de waren goed blijven.
(De THT datum is gespecificeerd bij -18c of lager, bij zulke enorme schommelingen is die THT datum zinloos geworden...
Het kan wel goed, mijn oude Zanussi van 25jr oud bleef altijd binnen 2-3 graden nauwkeurig en was redelijk 'zuinig' voor die tijd (325kWh)
Op de dag dat ik heb inruilde eens geprobeerd hoe ver hij kon koelen. Op MAX ging mijn thermometer (die tot -34 graden gaat) op 'Offline'... 
Heb een handige digitale thermometer speciaal voor koel/vries (draadloos) met MIX/MAX geheugen.
Niet schrikken van de temperaturen, ik gebruik hem nu voor mijn aquaria... 
Op vrijdag 31 juli 2026 12:44:32 schreef Spog2:
[...]
Waarom wil je eigenlijk steeds die knop verstellen? Ik verstel hem eigenlijk nooit... het is een thermostaat die, eenmaal ingesteld, altijd dezelfde temperatuur handhaaft.
Eerlijk gezegd: in mijn koelkast is de temperatuur (volgens mijn thermometer) toch iets hoger bij heel warm weer. Momenteel zet ik hem tijdelijk 2 streepjes hoger.
Koop een losse koelkastthermometer, daarmee kan je op diverse plaatsen de temperatuur meten.
[afbeelding]
Het beste is toch om ( bij een koelkast) in een glaasje of kopje water te meten, alleen dan meet je de werkelijke gemiddelde temperatuur.
Dat is ook de temperatuur van de etenswaren in de koelkast.
Arco
Special Member
Nou, dat is niet helemaal waar.
Een koelkast is droog, dus er verdampt water uit het bakje. De temperatur van het waterbakje is dus lager dan de temperatuur van je aluminium blokje.
Ik bedoel als er een losse thermometer gebruikt wordt zoals Spog2 laat zien .
De sensor natuurlijk beter op een blokje monteren.
Arco
Special Member
Behalve dat een glaasje water met thermometer niet erg professioneel staat maakt is het verdampen volgens mij te miniem om van invloed te zijn.
Daarbij wil je juist geen onnodig verdampend water in je koeler of vriezer...
Het alu blokje of glas water is ervoor om de temperatuursveranderingen te dempen, da's voor beiden even goed.
(als het maar een hogere warmtegeleiding heeft als lucht)
Uit mijn witgoed tijd weet ik dat nog.
Wij verkochten ook thermometers voor de koeling.
Regelmatig de "klacht" dat een koelkast defect zou zijn, "hij is 2 graden en een uur later ineens 8 graden".
Dat was bij koelen en daarna bij het ontdooi element inschakelen.
Het advies was altijd in een glaasje water zetten en rond de 4 graden is prima.
Dat adviseert zelfs het voedingscentrum.
Dat staat uiteraard los van TS zijn vragen, die sensor in een blokje alu monteren, of aan een van de stalen rekjes in de kast werkt ws ook prima.
Op vrijdag 31 juli 2026 18:58:28 schreef revado:
Het advies was altijd in een glaasje water zetten en rond de 4 graden is prima.
Dat adviseert zelfs het voedingscentrum.
Het advies is goed.
Niet iedereen heeft een aluminium blokje met een gaatje voor een thermometer liggen.
Arco
Special Member
Voor een losse thermometer is een glaasje water prima als je snel even wat wilt meten.
Maar in dit geval praten we over een thermostaat die onderdeel is van het koelsystem. Dan wil je een 'vaste' oplossing...
(en als iemand dat glaasje water ziet staan en denkt 'weg ermee', dan is gelijk de hele koeling ontregeld...
)
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
https://www.youtube.com/watch?v=GsFOnS2L1Hc
https://www.youtube.com/watch?v=6RT9QFxdZpQ&t=9s
stc9200
https://www.youtube.com/watch?v=hD5PzPMo6nQ
Haswill Electronics Nederlands
https://www.youtube.com/@Haswill/videos
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (20%)]
Arco
Special Member
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een gewone koelkastthermostaat heeft een hystheresis van 20 graden. -15/+5. Gemeten op de verdamper. Capilair vd thermostaat. Deze cyclische temperatuur kun je met een ruimtemeting niet evenaren. Zoveel kost een thermostaatje toch niet? Over welk model gaat het?
Yup EricN, volledig mee eens. Compressor gaat continu pendelen en dan moet je ook nog een ontdooi cyclus er in krijgen..