Vorige week is er een chip in een gevoelig toestel stuk gegaan, waarschijnlijk omdat deze tegelijk met een vijftal andere toestellen uit en dan weer in het stopcontact gehaald werd.
Kan dit een ding zijn?
En zij er goedkopere oplossingen dan deze "power sequencer"?
GUDE Sequencer & Conditioner Typ F
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op woensdag 11 juni 2025 23:19:00 schreef 2206:
Vorige week is er een chip in een gevoelig toestel stuk gegaan, waarschijnlijk omdat deze tegelijk met een vijftal andere toestellen uit en dan weer in het stopcontact gehaald werd.
Kan dit een ding zijn?
En zij er goedkopere oplossingen dan deze "power sequencer"?
GUDE Sequencer & Conditioner Typ F
Lijkt me extreem onwaarschijnlijk. Op basis waarvan denk je dat dat de oorzaak is?
Als dat gevaarlijk zou zijn voor een apparaat, dan zouden iedere keer als een keer een automaat of aardlekschakelaar afslaat er van alles kapot gaan. Ik heb ook een werkbank waar al m'n apparatuur op zit, met een hoofdschakelaar die na ieder gebruik weer uit gaat. En op het werk wordt het hele laboratorium spanningsloos gezet aan het eind van de dag (excl de chemiekoelkast, ventilatie en muurgemonteerde stopcontacten). Nooit problemen mee.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Ik weet niet om wat voor apparaten het hier ging, maar ik heb ook eens zoiets meegemaakt. Boven de werkbank een klassiek TL armatuur, en een led spotje om de werkplek extra te verlichten. Als ze afzonderlijk werden uitgeschakeld was er niks aan de hand. Maar werden ze gezamenlijk uitgeschakeld met de hoofdschakelaar van de werkbank, dan sneuvelde steevast de led spot. Kennelijk veroorzaakte het uitschakelen van de TL een spanningspiek waar de led spot niet tegen kon.
ik denk ook dat spanningspieken mijn AVR single-chip microcontrollers stuk gemaakt of ontregeld hebben.
De apparaten zijn custom made, wel beter dan zelfbouw, maar niet zo robuust als massaproductie en staan maanden lang zonder mij in een museum.
Soms wordt daar per ongeluk een stekker uitgetrokken dat probeer ik te vermijden door een kabelbinder rond de stekker en duidelijke "do not unplug" labels.
Maar een stroomonderbreking, zoals vorige maand in Spanje, Portugal en Italië, of elektriciteitswerken in het gebouw of de straat kan je niet vermijden en zijn bij mij meermaals voorgevallen de laatste jaren. Vandaar dat ik een automatische oplossing zoek.
Tja, eigenlijk zou je het zo willen construeren dat het daar tegen kan.
Als je meerdere voedingen gebruikt zorg dan dat er nooit vreemde stroompjes richting die atmels kunnen lopen, of als dat wel kan, zorg dat je ze clamped of weerstanden inbouwt, of (gewoon? geen idee of dat kan?) galvanisch scheiden.
Het zou ook zo kunnen zijn dat die processor als gesneuveld is bij het wegvallen van de spanning door een piek.
Dat ga je met die inschakelautomaat niet voorkomen.
Misschien beter een vorm van ups er tussen?
bedankt voor de tips
zouden er goedkope UPS (uninterruptible power supplies) bestaan die enkele minuten kunnen overbruggen?
[Bericht gewijzigd door 2206 op (18%)]
Het voelt sterk alsof er ontwerpfouten in de apparaten zitten.
Ik zou vermijden dit mijn probleem te maken, in ieder geval voordat er heel duidelijke afspraken over ieders rol en vergoeding zijn.
Aanrommelen is in verhouding tot een nette oplossing onder de streep gewoonlijk kostbaar. Daar moet dus wel budget voor zijn. Ik begrijp dat het soms niet te vermijden is, zoals in geval van "kunst" die niet gewijzigd kan worden.
Allicht is het buitenom op te lappen met het inzetten van meer optische verbindingen, USB isolatoren, seriële isolatoren, DC-DC converters, optocouplers, gebruik van netwerkverbindingen, clamping etc. etc.
Maar het begint ook dan met het begrijpen van het probleem, bijvoorbeeld op basis van een (blok-)schema van de situatie. Anders wordt het een spel whac-a-mole. Bij wijze van spreken kan een beter geïsoleerde klasse-2 netadapter of een 1 kΩ weerstand in een seriële lijn die onbedoeld iets kan gaan voeden volstaan.
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Zelf een simpele UPS bouwen:
Neem een 5 Volt voeding, 2 serie diodes naar een 2000mA LiioN cell, tak hier vandaan je voeding voor je Chip met naar gelang een 5V up of een 3.3V down converter, en nog wat bitjes om te detecteren dat de 5 V weg valt en om dan rustig af te schakelen als de LiIon te lage spanning krijgt.
Zoals Waters zegt, simpel te bouwen.
En als het , zoals ik uit het andere topic begrijp, 2000 km van je vandaan staat dan zou ik het wel in een keer goed aanpakken.