Beste,

Ik heb een 1fasige motor (van een wolf hakselaar) die nog werkt met hoofd- en hulpwikkeling. Er is een noodstopveiligheidsschakelaar ATILON (Art.nr 375217) en een draairichtingschakelaar ZH-A. Ik ben op zoek hoe dit alles geschakeld moet worden opdat de motor veilig kan werken.

revado

Honourable Member

Daar is toch wel wat meer info voor nodig.
Wat is het type van de hakselaar, wil je de motor los gebruiken voor iets anders.
En maak een foto van het typeplaatje van de motor.

Meer kan ik er met de info niet bij verzinnen ...

Toch wat meer info. De motor blijft ingebouwd in de hakselaar.
Een enkelfasige motor (M) met klemmen U1, U2, Z1, Z2.

Een 2-polige NO aan- en uitschakelaar met overbelasitngsbeveiliging (NS) met klemmen 13, 23, 14, 24 en A1.

Een draairichtingschakelaar (DS) met klemmen genummerd van 1 tot 12. Op de DS zijn bruggen tussen 1-5, 5-9, 3-7. Interne verbindingen zijn er tussen 2-4, 6-8, 10-12, 9-11.
Een condensator (C). Er vertrekt een kabel van DS (welke klem is onbekend) naar een klem op C en vandaar naar M naar Z2 en vandaar naar DS (alweer welke?).

Is reeds aangesloten: L -> 23, N -> 13, 24 -> 7, 14 -> 11, 3 -> U1, U2 -> 10 en van A1 ->12.

Wanneer DS naar is links is gedraaid worden deze contacten geschakeld: 3-4, 5-6, 9-10, 11-12. DS naar rechts wordt geschakeld: 1-2, 7-8, 9-10, 11-12. Voor alle duidelijkheid de condensator wordt gekoppeld met L en N via DS.
De aansluitingen van Z1 en Z2 met inbegrip van C zijn niet gekend maar ik kom tot volgende aansluitingen:

Hoofdkring (zowel voor draairichting links als rechts) : L–23–24–7–3–U1–M–U2–10–9–11–14–13-N

Hulpkring links: L–23–24–7–3–4–2–Z2–M–Z1–C–6–5–9–11–14–13-N
Hulpkring rechts: L–23–24–7–8–6–C–Z1–M–Z2–2–1–5–9–11–14–13-N

Is dit werkbaar?
Alvast bedankt

Een duidelijke foto van het tekeningetje op de aan/uit schakelaar en het bij de L/R schakelaar geleverde schakeldiagram gaat ons veel meer helpen.
Als een ohmmeting tussen Z1 en Z2 oneindig geeft staat de C al in serie ... of je hebt een onderbreking.
En kijk ook maar eens of ergens een verbinding is tussen de U en Z draden

Edit: Na "vertaling" kom ik op het bijgaande... volgens dit schema draait het idd L en R...
Zelf geef ik voorkeur aan dubbelpolig schakelen met DS

Geen continuïteit gemeten tussen U en Z-draden.
Tekening vervolledigd met schakelschema's van NS en DS

Alvast bedankt voorde interesse.
Mvg

Kan er niks meer aan toevoegen... gaat je nu normaliter wel draaiend krijgen.

Klopt, die draait zowel L als R maar.... dat doet hij niet wanneer de NS er niet tussenuit wordt gehaaald. Toegegeven wanneer ik op het internet naar afbeeldingen zoek van Wolf SSD22400E dan zie ik enkel de draairichtingschakelaar zonder de aan- en uitknop. 'k Ga ervanuit dat de bediening niet de originele is (heb hakselaar gekregen omdat die stuk is). Is het nuttig dat die aan- uitknop er tussen zit omwille van de overspanningsbeveiliging want aan en uit kan toch ook via de draairichtingschakelaar?

Misschien is de aan- uitknop defect. Kan ik dit op een manier testen?

Dan zal de aan/uit knop defect zijn... een voltmeter kan dat bevestigen.
Als je aan/uit ingedrukt houdt hoort er spanning te zijn tussen 14 en 24
Die aan/uit knop met nulspanningspoel hoort er echt tussen.
Verhinderd dat hakselaar ongewenst opstart na een spanningsuitval zodat je over 10 vingers blijft beschikken.

[Bericht gewijzigd door OXO op zaterdag 14 juni 2025 14:59:16 (13%)]

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De nulspanningsspoel kan ook in serie staan met een thermische beveiliging!
Dit kan een onderdeel van de aan/uit schakelaar of een contact in de motor!